b_300_300_16777215_00_images_986_father---Copy.jpg

« با اعلام مدیرکل بهزیستی استان تهران و بریدن روبان توسط خانم دکتر منصوری معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران، اولین مرکز شبانه روزی نگهداری، درمان و توانبخشی بیماران اعصاب و روان ویژه بانوان در شهر قدس افتتاح شد.

 این مراسم در 30 تیر 1398 به عنوان افتتاح بزرگترین پروژه خصوصی استان تهران با حضور فرماندار و معاونت های فرمانداری شهر قدس، مدیر کل بهزیستی استان تهران، معاونت توانبخشی بهزیستی استان تهران، ریاست و معاونین بهزیستی شهر قدس، ریاست و اعضاء شورای شهر، مسولین اورژانس اجتماعی، مسولین ادارات و نهادها برگزار شد.»

**********************************************

«همیشه آرزو داشتم به عنوان یک پزشک، هم باری از دوش بیماران و خانواده آن ها بردارم و هم راه پدرم مرحوم دکتر الله قلی ردائی را که پزشکی متدین و مردم دوست بود ادامه دهم.

این جمله، شاه کلید همه صحبت های خانم دکتری است که در یکی از شهرهای نزدیک پایتخت، یک مرکز درمان، توانبخشی و نگهداری شبانه روزی بیماران روانی مزمن ویژه بانوان را با رعایت همه استانداردهای لازم تاسیس کرده است.

دکتر مریم ردایی موسس و مدیر مرکز خانه پدری از جمله افرادی در جامعه ماست که آرامش خود را در آرامش دیگران می بیند. انسان هایی که در همه جوامع انسانی، ممکن است دیده نشوند اما اثرشان در همیشه تاریخ ماندگار است.

از این پزشک می پرسم چگونه به فکر تاسیس چنین مرکزی افتاده است، در صورتی که مانند خیلی از همکاران خود می توانست در مطب شخصی خود بدون دغدغه به طبابت و البته به کسب درآمد هم بپردازد.

آرامش دیگران آرام بخش من است

« من از دوران کودکی به خاطر شغل پدرم که یک پزشک جراح متخصص و البته خیر و درد آشنای بیماران بود با بیماران مختلف سرو کار داشتم و تا حدودی با مشکلات آنها و خانواده های ایشان از نزدیک آشنا بودم و همیشه آرزو داشتم که روزی مرکزی با امکانات منطبق با استانداردهای لازم و دارای محیطی آرامش بخش برای کمک به این افراد تاسیس کنم.»

مریم ردایی می افزاید: « بیماران روانی از مظلوم ترین اقشار جامعه هستند و هرگونه اقدامی که حتی اندکی از آلام و رنج های این افراد به خصوص خانواده های آنها را کاهش دهد برای من، یک هدف مقدس است و رسیدن به این هدف، مهم ترین انگیزه من برای تاسیس این مرکز بوده است.»

وی با اشاره به اینکه پروسه درمان بیماران روانی بسیار طولانی است و گاهی سال ها و حتی دهه ها می تواند طول بکشد، می گوید: این پروسه شامل نگهداری و توانبخشی بانوان مبتلا به بیماری مزمن اعصاب و روان که به هردلیل خانواده آنها قادر به نگهداری از آنها نیستند دراین مرکز طی می شود.              

 موسس و مدیرمرکز« خانه پدری » تصریح می کند: با توجه به اینکه این روند، بار بسیار سنگینی بر دوش خانواده بیماران می گذارد، آنها نیاز دارند که برای مدت کوتاهی هم شده فرصتی پیدا کنند تا از زیر بار این مسئولیت سنگین کمر راست کرده و تجدید قوا نمایند.

به گفته وی برای طی این مسیر طولانی و درعین حال دشوار و طاقت فرسا خانواده ها مسلما نیاز به کمک، مشاوره و همراهی تیم های درمانی و توانبخشی زبده دارند تا بتوانند زندگی عزیزان خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.

دکتر مریم ردایی درباره بخش های مختلف این مرکز و امکانات و تجهیزات آن می گوید: این مرکز شامل بخش های مختلف روانپزشکی، پزشکی، روانشناسی، مددکاری، کاردرمانی، حرفه آموزی و ورزش است.

درباره کادر درمانی مرکز « خانه پدری » مدیر این مرکز به همکاری تیم روانپزشکی متشکل از بهترین روانپزشکان خانم و آقا از بیمارستان های تهران همراه با کارشناسان ارشد رشته روانشناسی بالینی دارای سابقه کار طولانی در حوزه بیماران مزمن اعصاب و روان با این مرکز اشاره می کند و می گوید: تیم پزشکی و پرستاری با سابقه کار در حوزه اعصاب و روان و مربیان حرفه آموزی و کاردرمانی جهت آموزش حرفه متناسب با استعداد و علاقه افراد برای بازگشت به اجتماع و انجام فعالیت های گروهی نیز از دیگر بخش های کادر توانبخشی این مرکز به شمار می روند.

وی درباره ضرورت انجام فعالیت های ورزشی در این مرکز نیز تصریح می کند: با توجه به عوارض احتمالی مصرف داروهای اعصاب و روان که موجب چاقی و اضافه شدن وزن و به دنبال آن عوارض جسمانی برای بیمار می شود انجام فعالیت های روزانه ورزشی به همراه مربی و استفاده از دستگاه های ویژه موجب جلوگیری ازعوارض جسمانی داروها و کمک به بهبود سلامت روان بیمار خواهد شد.

 وی همچنین از انجام ورزش های همگانی در حیاط آراسته شده به فضای سبز و با رنگ های دلنشین و گردش دسته جمعی بیماران با رعایت موارد ایمنی در طبیعت بیرون از مرکز وحومه شهر به عنوان بخش دیگری از برنامه های تفریحی و درمانی این مرکز نام می برد.          

شرایط پذیرش و مختصات مرکز « خانه پدری »

برای آشنایی هرچه بیشتر با شرایط پذیرش و مختصات مرکز شبانه روزی  نگهداری،درمان و توانبخشی بیماران مزمن اعصاب و روان « خانه پدری » به سراغ همسر موسس که مدیر حقوقی مرکز است می روم و قبل از هر چیز از او می پرسم بیمارانی که در این مرکز پذیرش می شوند چه شرایطی باید داشته باشند و چه مراحلی را طی می کنند.

فرشاد قاسمی در پاسخ می گوید: بانوانی که مبتلا به بیماری روانی مزمن هستند و سابقه بستری شدن در بیمارستان را دارند، بر اساس مدارک و سابقه پزشکی پس از تایید در کمیسیون پزشکی بهزیستی در این مرکز پذیرش می شوند و درحال حاضر، ظرفیت پذیرش بیمار در این مرکز افزون بر 70نفر می باشد. البته با توجه به اینکه در مرحله افتتاح هستیم هنوز تشریفات پذیرش بیماران انجام نشده است.

درباره مساحت زیربنای ساختمان این مرکز و هزینه های صورت گرفته برای تجهیز و آماده سازی آن می گوید: مرکزخانه پدری با زیربنایی بالغ بر یک هزار متر در زمینی به مساحت دو هزار مترمربع بنا گردیده و برای ساخت، بهینه سازی و تجهیز بخش های مختلف این مرکز سرمایه ای بالغ بر 20میلیارد ریال هرینه شده است.

می پرسم: با توجه به ماهیت انسانی، اخلاقی و اجتماعی خدماتی که در این مرکز ارائه می شود آیا کمک یا تسهیلاتی برای شما در نظر گرفته شده است؟

  • فرشاد قاسمی در پاسخ می گوید: ما برای آماده سازی، تجهیز و راه اندازی این مرکز کمک مالی از هیچ نهادی دریافت نکردیم و کلیه مراحل با هزینه شخصی و با مشارکت یکی از دوستان خیر به نام آقای رضا حقیقت پور انجام شده است. البته از کمک های فکری و راهنمایی های مسولین بهزیستی استان تهران و شهرستان قدس و اداره بهداشت منطقه که بر پایه تجربیات ایشان بوده بسیار بهره مند شدیم.

تجهیزات و امکانات مرکز « خانه پدری »  

درباره تجهیزات و امکانات مرکز شبانه روزی نگهداری، درمان و توانبخشی بیماران مزمن اعصاب و روان « خانه پدری » مدیر حقوقی این مرکز می گوید: مرکز در بخش خوابگاهی دارای 11 اتاق 2 ، 4 ، 6 و 8 تخته است. اتاق ها بسته به شرایط بیمار به تخت های خانگی و بیمارستانی، تشک های خوشخواب و بیمارستانی و کالای خواب با کیفیت و درجه یک مجهز هستند و کلیه اتاق ها نورگیر بوده و پنجره رو به فضای سبز دارند و ضمن برخورداری از تهویه مناسب، همه شیشه های تعبیه شده در این اتاق ها از جمله پنجره ها دوجداره نشکن و دارای حفاظ های داخل شیشه ای هستند. اتاق ها دارای یخچال، تلویزیون و رادیو هستند.

به گفته وی مکانی نیز در این مرکز به نام سالن فراغت برای بیماران درنظر گرفته شده که به یک دستگاه تلویزیون، سینمای خانواده و سیستم صوتی برای استفاده بیماران مجهز شده است.

وی همچنین به وجود سالن ورزش دارای میز پینگ پنگ و سایر تجهیزات ورزشی و ایروبیک در این مرکز اشاره می کند و می گوید: همچنین سالن کار درمانی این مرکز دارای میزهای کارگاهی، چند سیستم  کامپیوتر جهت آموزش، تلویزیون، ویدیو سی دی، وسایل کمک آموزشی و تجهیزات لازم برای حرفه آموزی است.

قاسمی هدف گذاری و برنامه ریزی برای کاردرمانی و حرفه آموزی را در این مرکز بسته به علایق شخصی بیمار برای آموزش و یادگیری و بازگشت به اجتماع می داند.   

وی وجود ایستگاه های مجهز پرستاری، بهیاری و مراقبت 24ساعته در سالن ها و همچنین استقرار نمازخانه و کتابخانه در ساختمان اداری مرکز برای استفاده بیماران را از دیگر امکانات آن برمی شمارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز مجهز به آشپزخانه صنعتی و سالن غذاخوری با ظرفیت 70نفر است، تصریح می کند: به جهت رعایت بهترین کیفیت و بالاترین استاندارد، مرکز دارای  سیستم تصفیه آب مجزا و اتاق یو وی و اوزن است. همچنین رختشویخانه صنعتی برای شستشوی دوره ای البسه و لوازم خواب بیماران پیش بینی و نصب شده و بیماران از حمام و سرویس های بهداشتی ایرانی و فرنگی نوساز به تعداد کافی و استاندارد برخوردار هستند.

قاسمی درباره ایمنی مرکز و تامین امنیت بیماران و کارکنان آن نیز می گوید: ساختمان ها به سیستم اطفاء حریق مجهز هستند و علاوه بر حصارکشی دیوارها و نگهبانی 24ساعته، فضای درونی و بیرونی ساختمان ها و محوطه با 46 دوربین مداربسته و در سه ایستگاه تحت کنترل هستند.

 ایشان یادآور شد: نقشه معماری ساختمان توسط آقای دکتر امیر ردائی طراحی و مراحل ساخت و بهینه سازی مرکز با کوشش آقای مهندس سهلی و آقای شریفی زاده انجام شد که قدردان محبت های ایشان هستیم. کمک های فکری مسولین بهزیستی استان تهران و شهرستان قدس و همچنین اداره بهداشت منطقه نیز در مراحل بازدید، راهگشا و راهنمای ما بود که از ایشان بسیار سپاسگزاریم.

و در پایان: همسرم خانم دکتر مریم ردائی با تاسیس و نام گذاری مرکز به نام " خانه پدری " راه پدر مرحوم خود دکتر الله قلی ردایی را در خدمت به مردم ادامه می دهد و نام و یاد ایشان را زنده نگه می دارد... و دوست و یاور ما آقای رضا حقیقت پور که با مشارکت در این امر، راه پدر مرحوم خود حاج آقا محمود حقیقت پور از بزرگان و پیشکسوتان بازار را ادامه داد و نام ایشان را زنده نگه داشت.

فرشاد قاسمی در پاسخ به این سوال که  بیماران و خانواده های ایشان به چه نحو می توانند از امکانات مرکز خانه پدری استفاده کنند نیز گفت: بیماران و خانواده ها می توانند برای گرفتن راهنمایی به واحدهای اداری بهزیستی و با توجه به اینکه مرکز خانه پدری با مجوز اداره کل بهزیستی استان تهران تاسیس شده و تحت نظر آن اداره کل و همچنین بهزیستی شهرستان قدس هست، می توانند به ادارات مزبور و واحدهای اداری زیر مجموعه آن ها مراجعه کنند. البته چنانچه سوالی داشته باشند می توانند از طریق شماره ۰۹۰۱۳۰۴۳۴۲۱ با بنده به عنوان مشاور حقوقی مرکز خانه پدری تماس بگیرند.

b_600_600_16777215_00_images_986_WhatsApp-Image-2019-09-21-at-23.50.49.jpeg

WhatsApp-Image-2019-09-21-at-23.50.491.jpeg

 b_600_600_16777215_00_images_986_WhatsApp-Image-2019-09-21-at-23.50.311.jpeg

b_600_600_16777215_00_images_986_WhatsApp-Image-2019-09-21-at-23.53.46.jpegb_600_600_16777215_00_images_986_WhatsApp-Image-2019-09-21-at-23.54.18.jpegb_600_600_16777215_00_images_986_WhatsApp-Image-2019-09-21-at-23.53.38.jpeg

b_600_600_16777215_00_images_986_p1.jpeg

b_600_600_16777215_00_images_986_p2.jpeg

b_600_600_16777215_00_images_986_p3.jpeg

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار