b_300_300_16777215_00_images_959_gambia.jpg

همزیستی نیوز - یحیی جامع که بیش از 22 سال است رهبر کشور گامبیا بوده و یک هفته پیش شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل رقیبش آداما بارو را پذیرفته بود، اکنون نتایج انتخابات را رد کرده و از پذیرش شکست خود سرباز زده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یحیی جامع در سخنانی در تلویزیون دولتی گامبیا گفت، تحقیقاتی که از اول دسامبر انجام شده وقوع یک سری بی نظمی ها و اتفاقات غیر عادی در انتخابات را نشان داده اند. وی این اتفاقات را غیرقابل پذیرش خوانده و خواستار برگزاری دوباره انتخابات شد.

یحیی جامع گفت: من به این ترتیب کلیت نتایج انتخابات را رد می کنم. بگذارید تکرار کنم: من با توجه به اتفاقات افتاده دیگر نتایج انتخابات را نمی پذیرم.

این در حالی است که یک هفته پیش یحیی جامع در تصاویری که از تلویزیون گامبیا پخش شد به آداما بارو کاندیدای ریاست جمهوری اپوزیسیون زنگ زد و با تبریک پیروزی اش در انتخابات برای او آرزوی موفقیت کرد.

جامع که در کودتایی در سال ۱۹۹۴ به قدرت رسیده بود متحمل شکست غافل گیرکننده ای از آدام بارو شد.

آمریکا بیانیه اخیر جامع را"قویا" محکوم کرده است. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: این اقدام برای تضعیف فرآیند معتبر انتخاباتی و حفظ نامشروع قدرت است.

بارو که گفته شده پیش از این در بخش املاک فعالیت داشته قرار است در اواخر ماه ژانویه سوگند بخورد.

مدیر تیم انتقال قدرت بارو به خبرگزاری رویترز گفت: مردم رای خود را داده اند و ما ضمن حفظ صلح و ثبات اجازه نخواهیم داد کسی ما را به خشونت تحریک کند.

گامبیا با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر، کوچکترین کشور در قاره آفریقاست.

جامع گفت "پس از تحقیقات کامل" تصمیم گرفته نتیجه انتخابات اخیر را رد کند. او خواستار برگزاری "انتخابات مجدد و شفاف" شد.

دولت سنگال، همسایه گامبیا، نیز این تصمیم را محکوم کرده و خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شده است.

جامع هفته پیش در تلویزیون دولتی به بارو گفت: شما رئیس جمهور منتخب گامبیا هستید و برایتان بهترین ها را آرزو می کنم. من هیچ سوءنیتی ندارم.

به گفته کمیسیون انتخاباتی گامبیا بارو با ۲۳۶ هزار و ۵۱۵ رای یعنی ۴۵.۵ درصد آرا در مقابل ۳۶.۷ درصد رای جامع برنده شد.

جامع در طول ۲۲ سال حکومت در گامبیا به عنوان رهبری بی رحم شهرت یافته است.

دیدبان حقوق بشر پیش از انتخابات او را به استفاده از خشونت برای خاموش کردن منتقدان متهم کرده بود. این گروه از جمله گفت که دو فعال در بازداشت جان باخته اند.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار