b_300_300_16777215_00_images_998_gearvr.jpg

همزیستی نیوز - فن‌آوری‌های واقعیت جایگزین Immersive technologies مرزهای بین دنیای مجازی و فیزیکی را محو می کند. جایی که واقعیت مجازی حواس کاربران را غرق در دنیای شبیه سازی شده می کند، درک ما از جهان فیزیکی تغییر می کند. دامنه کاربرد این فن‌آوری به همه رشته ها از معماری تا آموزش سرایت کرده و در حال گسترش است.

دانیال خیاط، مدیر محصول و واقعیت مجازی شرکت «اچ تی سی» می گوید: «ما این محصول «اچ تی سی وایو فوکوس پلاس» را داریم. این یک هدست کاملا مجهز به واقعیت مجازی است که دارای برنامه های زیادی در حوزه آموزش و توسعه و بازی است.»

 با دانیال، وارد دنیای مجازی می شویم. دانیال می گوید: «ما در «وایو سینک» که یک محیط مجازی برای جلسات، سخنرانی‌ها و نمایش است حضور داریم. من می توانم چیزهای مختلفی را به اتاق جلسات بیاورم از جمله ارائه پاورپوینت یا فیلم و یا حتی مدل های سه‌بعدی. همچین اینجا مهندسان می توانند ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات گران‌قیمت را به یک محیط مجازی که صد در صدر ایمن است بیاورند. جایی که می توانید همه چیز را به روشی خیلی مقرون به صرفه دوباره طراحی کنید.»

استیو بامبوری مشاور در حوزه واقعیت مجازی در خط مقدم استفاده از واقعیت مجازی برای آموزش در دبی است.

او می گوید: «فرصت و امکانی برای تلفیق واقعیت مجازی با هدف غنی کردن و بازتعریف تجارب یادگیری داشتیم. این که از اپلیکیش‌هایی مانند «گوگل تیلت براش» استفاده کنیم که به دانش‌آموزان کمک می کند تا کارهای هنری غیرممکنی را مثلا با آتش خلق کنند. دانش‌اموزان درس علوم را به داخل بدن انسان ببریم تا درس بیولوژی را از داخل بدن بیاموزند. یا دانش‌آموزان را به گذشته برگردانیم تا درباره گذشته تاریخی بیاموزند. می توانید همچنین دیوارهای کلاس را از جا بردارید و دانش آموزان را به هر جای دنیا ببرید. چیزی که محاسبات فضایی نامیده می شود و این یک تغییر بزرگ از آی‌پد‌ها و تبلت‌های لمسی به هدست‌های واقعیت مجازی، محاسبات فضایی و تکنولو‌‌ژی واقعیت جایگزین است.»

در قلمرو معماری، فن‌آوری واقعیت جایگزین، کل فرایند از آغاز کار تا ساخت را تغییر می دهد.

 میکائیل نقیب، معمار ارشد در شرکت «ال دبلیو کی» می گوید: «وقتی ما استفاده از واقعیت مجازی را شروع کردیم، این تکنولوژی یک سطح کاملا متفاوت برای بررسی و اعتبار سنجی طراحی‌هایمان به ما داد. به این معنا که اکنون شما می توانید نسبت‌ها، مقیاس‌ها و شکل طراحی پروژه خود را به روشی بسیار کارآمد و کاربردی ببینید و حس کنید. شما می توانید مواد مختلف را استفاده کنید. می توانید بلافاصله مواد طراحی‌هایتان را جابه جا کنید یا تغییر دهید و می توانید آنرا حس کنید و بهتر بفهمید که نور مناسب چطور باید بکار رود و بافت مناسب نور کدام است. این برای معماران خیلی مفید است زیرا آنها می توانند بجای فکر کردن به مواد پرو‌ژه یا خاتمه آن، به اصل طراحی و اشکال و هندسه‌های طرح بپردازند.»

کرم سنگیز، مدیر عامل «آل دبلیو کی» می گوید: «اگر به تغییر شکل دیجیتالی فضای ساخت و ساز نگاه کنیم، می بینیم که واقعیت مجازی برای ساخت ساختمان‌ها با استفاده از مدل سازی ساخت و ساز در فضای سه بعدی استفاده می شود مثلا این دو برج دیجیتال را می بینیم که محصول نهایی ماست. خوب با این تکنولوژی چه می توان کرد؟‌ در واقع می توان طبقه به طبقه سازه را بررسی کرد. این طرح دیجیتالی شماست. این یک ساختمان واقعی است که شما نمی توانید آنرا در واقعیت از هم جدا کنید اما در بررسی دیجیتالی می توانید. می توانید آنها را روی هم قرار دهید و به هر شکلی که بخواهید برش بزنید. می توانید همچنین هر گونه اطلاعاتی را که می خواهید از یک طبقه خاص و در هر زمانی استخراج و مورد مطالعه قرار دهید. همه اینها واقعی و در زمان واقعی انجام می شود. می توانید انواع سیستم‌های سرمایش و گرمایش را مشاهده کنید. می توانید بطور هوشمند اطلاعات را ادغام کنید و داده‌ها را به این سیستم بدهید. این طرح دیجیتال همچنین می تواند در مدیریت شهرهای ما به ما کمک کند، اینکه چطور نیازهای انرژی،‌ نیاز به آب، نیازهای جاده‌ای و تمام نیازهای انسانی که بطور روزمره طبیعی فرض می کنیم را مدیریت کنیم.»

منبع: یورونیوز

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار