b_300_300_16777215_00_images_996_cronna-in-europe.jpg

همزیستی نیوز - در حالی که کرونا همچنان در اروپا قربانی می‌گیرد و از مجموع افزون بر ۹۱۹ هزار فوتی گزارش شده در جهان بیش از ۲۱۱ هزار مورد مربوط به این قاره می‌شود، اما قاره سبز شاهد کاهش تدریجی محدودیت‌ها و در عین حال اعمال قوانین سختگیرانه در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

با وجود این که میزان قربانیان کرونا در اروپا یک چهارم آن چیزی است که در سراسر جهان گزارش شده، اما این نسبت در موارد ابتلا یک هفتم است؛ بیش از ۲۸ میلیون و ۶۵۹ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان گزارش شده که بیش از ۴ میلیون و ۱۴ هزار نفر را اروپایی‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

در میان کشورهای اروپایی، هم اینک، روسیه با بیش از یک میلیون و ۵۱ هزار ابتلا در صدر جدول قرار دارد و اسپانیا، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، آلمان و اوکراین به ترتیب با بیش از ۵۷۶ هزار، ۳۶۳ هزار، ۳۶۱ هزار، ۲۸۴ هزار، ۲۵۹ هزار و ۱۴۸ هزار  نفر مبتلا بیشترین میزان موارد بیماری را گزارش کرده‌اند. این کشورها از مجموع بیش از  ۲۱۱ هزار  فوتی تا زمان حاضر در اروپا، بیش از ۱۶۸ هزار نفر را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان کشورهای اروپایی اگر چه روسیه و اسپانیا بیشترین موارد ابتلا را داشته‌اند اما در مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ به ترتیب عمده موارد مربوط به بریتانیا، ایتالیا و فرانسه است؛ بنا به آخرین گزارش اداره آمار ملی بریتانیا، در این کشور روزانه حدود ۲۲۰۰ نفر به کرونا مبتلا می‌شوند. این آمار بعد از اندکی افزایش در دو ماه پیش، تقریبا ثابت مانده است. بنابراین از زمان شروع همه‌گیری کرونا در بریتانیا، اوضاع فرق زیادی کرده است.

با وجود میزان قابل توجه فوتی‌های ناشی از کووید-۱۹ در بریتانیا، این کشور به دنبال اعمال سیاست کاهش تدریجی محدودیت‌های کرونایی و شروع به کار مشاغل و کسب  و کارها، از حدود یک ماه گذشته هم در کنار دیگر دوستان اروپایی خود، اقدام به بازگشایی مدارس کرده است؛ اقدامی که در فرانسه، تنها کمتر از یک هفته پس از بازگشایی مدارس شاهد تعطیلی بیش از ۲۰ مدرسه در این کشور به طور عمده در پاریس بودیم.

بی. بی. سی می‌نویسد: در فرانسه شواهد نگران کننده‌ای هست که نه تنها ابتلا، بلکه عوارض و بیماری‌های مربوط به کرونا هم در حال افزایش است. به گفته «ژان کستکس» نخست وزیر فرانسه، هر هفته بیش از ۸۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند. ۷ هفته قبل، این تعداد ۵۰۰ نفر بود. در حال حاضر در پاریس زدن ماسک در تمام مکان‌های عمومی اجباری است.

«مت هنکوک» وزیر بهداشت بریتانیا هم گفته موج دوم یک تهدید بسیار جدی است. در این کشور شرایط کمی متفاوت‌تر از فرانسه است، مدرسه‌ای در این کشور تعطیل نشده اما با تصمیم دولت، در مناطقی که آمار کرونا در آنها بالاست، مقررات بهداشتی سختگیرانه‌تری به اجرا درآمده است.

«کارل هنگن» استاد پزشکی مبتنی ‌برشواهد در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: در ماه‌های مارس و آوریل تعداد افراد آسیب پذیر در بریتانیا بیشتر بود. فقط در یک هفته کرونا در هزار خانه سالمندان شیوع پیدا کرد. اما او در عین حال معتقد است که بچه‌ها باید به مدارس بازگردند. اضافه می‌کند شواهد نشان می‌دهند خطر کرونا برای آنها خیلی کم است؛ آموزش ندیدن برایشان خطر بیشتری دارد.

با این حال ویروس کرونا هنوز وجود دارد و در هفته‌های آینده که مدرسه و دانشگاه باز می‌شود و مردم به سر کار باز می‌گردند و بیشتر اوقات را در محیط‌های سربسته سپری می‌کنند، مشخص می‌شود آیا سرایت به سرعت زیاد خواهد شد یا خیر.

 

b_600_600_16777215_00_https___img9.irna.ir_d_r2_2020_09_08_3_157605053.jpg

پروفسور هنگن می‌گوید: تصور اینکه این ویروس از بین رفته اشتباه است. این ویروس همچنان در حال شیوع است و اگر هشیار نباشیم، ابتلا بالا خواهد رفت. به نظر من ما به یک پیام ساده و روشن احتیاج داریم که بر اهمیت شستن دست و فاصله اجتماعی تاکید کند.

او در عین حال به رویکرد سوئد اشاره دارد که هیچ محدودیت و تعطیلی اعمال نکرد و مدارس باز ماندند. هنگن افزود: نه اینکه آنها هیچ کاری نکردند بلکه به اقدام جمعی بر اساس مسوولیت اجتماعی روی آوردند. یعنی رستوران‌ها باز ماندند ولی مردم فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردند و می‌دانستند چه کنند.

در این ارتباط همچنین «النور رایلی» پروفسور ایمنی‌شناسی و بیماری‌های عفونی دردانشگاه ادینبورگ معتقد است در مقایسه با شروع همه‌گیری، آمادگی بیشتری برای موج دوم داریم. او می‌گوید: ما شاهد افزایش ابتلا خواهیم بود ولی فکر نکنم به اندازه ماه آوریل، پذیرش یا مرگ در بیمارستان داشته باشیم. ما درباره خطری که برای هر کس وجود دارد به قدری کافی می‌دانیم که بتوانیم از سالمندان و کسانی که مشکلات جدی سلامت دارند محافظت کنیم و به دیگران اجازه دهیم به زندگی عادی بازگردند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به افزایش میزان مبتلایان در اسپانیا از مرز ۵۰۰ هزار نفر به نقل از «فرناندو سیمون» مدیر ارشد اپیدمی وزارت بهداشت این کشور تاکید کرد: وضعیت بسیار مطلوب تر از بهار است اما در عین حال هشدار داد ما هنوز در مرحله صعودی هستیم.

طغیان همه گیری در اروپا؟

روزنامه «لزکو» فرانسه هم در گزارشی با عنوان «اروپا با طغیان اپیدمی روبرو است» نوشت:‌ در سراسر اروپا و در آستانه موج جدید، موارد ابتلا به کووید –۱۹ روند صعودی دارد؛ اسپانیا و فرانسه از این بازگشت که همچنان سیستم‌های بهداشتی را به خطر انداخته است، بیشترین آسیب را می‌بینند.

در اسپانیا وضعیت هشدار اعلام شده و فرانسه هم تحت نظارت دقیق قرار دارد. در دیگر نقاط اروپا وضعیت نگران کننده نیست اما در همه جا در حالی که اپیدمی از اواخر بهار متوقف شده بود، با بازگشایی مدارس و آغاز به کار مشاغل، موارد ابتلای جدید رو به افزایش است.

لزکو افزود:‌ آلمان از اواخر ژوئیه با افزایش میزان بیماری مواجه شده است و بریتانیا هم نگران است که به زودی در شرایطی که همسایگانش فرانسه و اسپانیا به وقوع پیوسته قرار گیرد.

روزنامه «شلانژ» فرانسه در رویکردی متفاوت به تلاش‌های مکرون و مرکل در انسجام اروپا مقابل کووید-۱۹ اشارعه کرده و نوشته است: زوج «مرکرون» با یک طرح بهبودی بزرگ موفق شدند اروپا را در برابر بحران کووید ۱۹ بسیج کنند و پروژه‌ها میان پاریس و برلین به خوبی پیش می رود.

سی‌ام اردیبهشت امسال / ۱۸ می ۲۰۲۰، آلمان و فرانسه در توافقی خواستار اختصاص ۵۰۰ میلیارد یورو (۵۴۵ میلیارد دلار) ‌ برای کمک به کشورهای اروپایی آسیب دیده از بحران همه گیری ویروس کرونا شدند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه پس از یک گفت و گوی آنلاین اعلام کردند که این کمک مالی باید به صورت کمک بلاعوض در اختیار اعضای منطقه یورو قرار بگیرد.

b_600_600_16777215_00_https___img9.irna.ir_d_r2_2020_09_08_3_157605054.jpg

 

اگرچه شواهد حاکی از کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا در اروپا نسبت به ماه‌های ابتدایی از زمان آغاز اپیدمی است، اما به دنبال بازگشایی مدارس و مشاغل نگرانی‌ها از موج جدید ابتلا در این قاره بیش از پیش شده است.

از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۴ میلیون و ۱۴ هزار و ۱۱۴ نفر در اروپا به کرونا مبتلا شده‌اند که میزان فوتی‌ها از این مجموع ۲۱۱ هزار و ۹۷۰ نفر است. با این رقم، کمتر از ۱۰ درصد تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

حال این سوال مطرح است که آیا با توجه به کاهش میزان ابتلا و در عین حال کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس و از سوی دیگر بازگشت مشاغل به فعالیت، زمان شروع زندگی عادی در اروپا فرا رسیده است؟

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار