golestan.png

همزیستی نیوز - برای شناخت دانش آموز موفق نیاز هست که به کارنامه تحصیلی او بنگریم تا ببینیم نمره دروس مختلف را چند گرفته؟ و در انتها معدل او را و سپس مقامش را در کلاس ارزیابی میکنیم و متوجه میشیم شاگرد چندمه؟
محمد ولی علاالدینی در تابناک با این مقدمه نوشته است: از اینرو برای سنجش وضعیت استان گلستان به سایت "مرکز آمار ایران" مراجعه و با استخراج چند شاخص خواهیم دید که چه وضعیتی داریم؟ 
برای تصمیم گیری همیشه به یکسری اطلاعات کلیدی نیاز داریم و برای تصمیم گیران استان ، فعالان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز است که بدانند که در کجا قرار دارند و سایرین کجا هستند؟ و به کجا باید بروند؟ و اهداف توسعه چست؟ و آیا مسیردرسته یا انحراف دارند؟
این اطلاعات به مردم کمک می کند که استان خویش را خوب بشناسند و بدرستی مسولان را نقد کنند.
نرخ رشد جمعیت:
        نرخ رشد جعیت کشور 1.29 درصد بوده و نرخ رشد جعیت استان گلستان 1.90 درصد می باشد و مقام ششم کشور قرار داشته که بیشترین را استان بوشهر با 3.11 درصد و کمترین را استان اردبیل 0.33 درصد به خود اختصاص داده اند. 
نرخ بیکاری:
      نرخ بیکاری کشور 10.6 درصد بوده و نرخ بیکاری در استان گلستان 12.4 درصد می باشد و در جایگاه هشتم قرار دارد و بیشترین نرخ بیکاری را استان کرمانشاه با 15.7 درصد و کمترین را استان کرمان با 6.9 درصد به خود اختصاص داده اند.
نرخ مشارکت اقتصادی:
        نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به کل جمعیت را می گویند ، نرخ متوسط  کشور 37.2 درصد بوده و نرخ مشارکت اقتصادی استان گلستان 35.2 می باشد و در جایگاه 23 کشور قرار دارد. که در این میان بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را استان اردبیل با 42.8 درصد و پایین ترین را استان سیستان و بلوچستان  با 29 درصد به خود اختصاص داده اند.
نرخ باسوادی:
       نرخ باسوادی کشور 84.75 درصد بوده و استان گلستان با 83 درصد جایگاه 17 را به خود اختصاص داده است. که در این میان بالاترین نرخ را استان تهران با 90.46 درصد و پایین ترین را استان سیستان و بلوچستان با 71.56 درصد به خودشان اختصاص داده اند.
نرخ شادکامی:
        بر اساس بررسی بعمل آمده در یک پژوهش "شادکامی مردم ایران و عوامل موثر بر آن"  متوسط شادکامی کشور3.43 درصد بوده  و استان زنجان با میانگین 3.69 درصد بیشترین و استان یزد با 3.12 درصد کمترین سطح شادکامی را به خود اختصاص داده اند و در این پژوهش استان گلستان جایگاه دوم را به عنوان شادترین استان کشور را دارد. 
مشارکت در انتخابات:
        براساس گزارشهای رسمی مشارکت مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند 94 ،  62 درصد بوده است در این میان استان گلستان با 80.39 درصد بالاترین و استان تهران با 52 درصد پایین ترین مشارکت را به خود اختصاص داده اند.
 
نتایج:
1.  مردم استان فهیم و دارای درک سیاسی-اجتماعی بالا میباشند.
2.  شاخص هایی که مربوط به تلاش مردم می باشد در جایگاه خوب و بلکه عالی هستند. مانند مشارکت در انتخابات و شادکامی
3.  باید سند "افق 1404 گلستان" مجددا بازنگری و با اسناد چشم انداز 1404 کشور و اقتصاد مقاومتی تطبیق داده و انحرافات اصلاح شود. تا شاخص های مهم و اصلی سنجش استان بهبود یابد و نقاط  ضعف کاهش و نقاط قوت تقویت شود.
4.  ضرورت جذب سرمایه گذاری با اولویت طرحهای اشتغال زایی بال با محوریت گردشگری و فعالیتهای خدماتی توسعه یابد.
5.  سرعت توسعه استان بایستی به سه برابر بالاترین رشد استان اول کشور برسد تا علاوه بر جبران گذشته از رقابت با دیگر استانها جا نمانیم. چرا که هیچ استانی متوقف نمی ماند تا ما برسیم.
6.  از ظرفیتهای انسانی استانی ، ملی و بین المللی گلستانی و یا هر کس که علاقه ای به گلستان دارد غافل نشویم و از موقعیت عناصر قدرتمند بخوبی استفاده کنیم.
7.  بزرگان تلاش کنند تا در سازمانهای دولتی و عمومی و قدرتمند کشور مدیرانی را رشد دهند و در مناسب موثر مشغول شوند تا علاوه برخدمات ملی به استان گلستان نیز توجه کنند.
8.  تکبر و خودبزرگ بینی کنار گذاشته و همه در راستای خدمت به استان و مردم خوبش نوکری کنند.
9.  از ظرفیت بزرگ وحدت اقوام و مذاهب استفاده شود.
10.  انرژی مردم، احزاب ، جوانان ، نخبگان و . . . در جهت تحقق توسعه استفاده ، متمرکز و هدایت شود.
11.  فرهنگ مطالعه و کتابخانی توسعه یابد.
12.  گروههای مردم نهاد و رسانه ها تقویت و در جهت تحقق اهداف توسعه آموزش داده و کمک شوند.
13.  درآمد سرانه مردم با توسعه اشتغال و کارآفرینی افزایش یابد.
در این مجال اندک می توان به درستی فرصتها و تهدیدات و همچنین نقاط ضعف و قوت استان گلستان را شناخت و با استفاد از سند چشم انداز نظام افق 1404 و سند اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و استفاده از ظرفیتهای استانی ، ملی و بین المللی ، استان گلستان را در جایگاه خوبی قرار دهیم.
 
 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار