golestan.jpg

همزیستی نیوز - استان گلستان در بن‌بست مشکلات خود همچنان دست و پا می‌زند و حتی تعاریف و تمجید از این استان شمالی زیبا هم نمی‌‌تواند در واقعیت‌ عقب‌ماندگی تلخ این استان شمالی تاثیر چندانی بگذارد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، خیلی وقت‌ها خواستیم خوش‌بین باشیم و بگوییم که قطار توسعه در این استان روی ریل افتاده، اما نه ریلی در کار است و نه قطاری که به آینده خوش‌بین باشیم.

حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به مناسبت دهه مبارک فجر و حتی رفت‌ و آمدهای مکرر مسئولان کشوری به استان نیز دیگر آنچنان دلگرم‌کننده نیست چرا که وعده‌های بسیاری که از جانب آنان به گلستانی‌ها داده شد که در حد همان وعده‌ باقی‌مانده و این آمد و شدها هیچ تاثیری بر برنامه توسعه استان نگذاشته است.

 *انتقاد نمایندگان استان از مسئولان اجرایی گلستان/ چرا پتروشیمی برای گلستانی‌ها توجیه اقتصادی ندارد!

این موضوع آن قدر واضح و روشن است که حتی موجب شد تا نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی علنا و به لحنی عتاب‌گونه «محمدباقر نوبخت»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را مورد خطاب قرار دهد و اعلام کند که حضور وی و دیگر مقامات کشور به گلستان طی این سال‌ها هیچ سودی برای گلستانی‌ها نداشته است. 

مطلبی درست که برای درک آن نیازمند آن نیستید که آدم باهوشی باشید چرا که اگر نیم نگاهی به شرایط دیگر استان‌های کشور بیاندازید همه چیز دستگیرتان می‌شود که ما از این رفت‌و‌آمدها هیچ طرفی نبسته‌ایم و برخلاف یک اظهارنظر سخیف این آمد و شدها هیچ ماهیت توسعه‌ای نداشته است.    

اما به درستی چرا گلستان به چنین روز افتاده و دیگر این بیمار توسعه‌نیافته را کسی در نمی‌یابد، در حالی که این منطقه پراستعداد به گواه اکثر صاحب‌نظران و خود مقامات دولتی بهترین نقطه برای توسعه و پیشرفت است.

طی این سال‌ها دلایل بسیاری برای این توسعه‌نیافتگی ذکر شده که شاید مهم‌ترین آن فقدان مدیریت کارآمد باشد، معضلی که نتوانسته آنگونه که باید پازل‌های توسعه را در کنار یکدیگر قرار دهد و به سرانجام برساند.

یک استاد دانشگاه در گرگان با اشاره به دلایل توسعه‌نیافتگی استان گلستان گفت: ریشه محرومیت گلستان بیش از آنکه در این منطقه رقم بخورد در ذهن کسانی رقم خورد که محو تماشای زیبایی‌های این منطقه شدند و تصور کردند که این سبزی و زیبایی به معنای توسعه‌یافتگی ‌است.

محمد حاجیلری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: هر چند چینش مدیران ابتدایی این استان، به شکل مناسبی  انجام گرفت اما محدودیت‌ها برای توسعه صنعتی هم مزید بر علت شد تا گلستان در حرکت خزنده برای توسعه دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: در حالی که استان‌های دیگر هم‌زمان با این استان توسعه در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی را تجربه می‌کردند، گلستانی‌ها در حال چانه زدن با مقامات کشور برای لغو محدودیت‌های صنعتی بودند و محیط زیست هم برخلاف دیگر استان‌ها رویه سخت‌گیرانه‌ای را در این بخش از کشور اتخاذ کرده بود که البته این وضعیت همچنان ادامه دارد.

حاجیلری یادآور شد: همدل نبودن مسؤولان برای پیگیری نیازهای استانی، فقدان استفاده از توان ظرفیت‌های کشوری و درگیر شدن در مباحث حاشیه‌ای بی‌فایده از دیگر عوامل تاثیرگذاری بود و هست که موجب شده گلستان همچنان در الفبای توسعه درجا بزند.

یکی دیگر از فعالان اجتماعی و فرهنگی استان گلستان با اشاره به توسعه‌نیافتگی این استان شمالی بیان کرد: بارها به موضوع فقر و عقب‌ماندگی استان در حوزه توسعه پرداخته شد اما حقیقت این است که تغییر چندانی در این بخش حادث نشده است.

 *ریشه توسعه‌نیافتگی گلستان در مدیران توسعه‌نیافته است/ گلستان از فرصت‌ دولت‌ها استفاده نکرده است

سید قربان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: توسعه برآیند تفکر و اقدام آدم‌های توسعه‌یافته است، در حالی که  بخش مهمی از توسعه‌نیافتگی در گلستان جدا از فقر زیرساخت‌ها به مدیرانی باز می‌گردد که توسعه یافته نیستند.

وی ادامه داد: فردمحوری، منفعت‌طلبی، سیاست‌زدگی، نبود جسارت کافی و علم کافی برای توسعه موجب شده تا گلستان به نسبت دیگر استان‌های کشور نتواند از رشد چندانی برخوردار باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: به طور کلی توسعه در جهان بر اساس توجه بنیادین به توسعه صنعتی است به طوری که در محاسبه توسعه‌یافتگی میزان توجه به موضوع توسعه صنعتی و اشتغال در بحث صنعتی معیار تعیین‌کننده‌ای است.

وی اضافه کرد: این به آن معنا نیست که توسعه در دیگر بخش‌ها ملاک نباشد، اما وقتی که در بحث توسعه اقتصادی توجه به توسعه صنعتی تعیین کننده است، می‌بینیم گلستان در مقایسه با استان‌های دیگر و به ویژه استان‌های همسایه همچون سمنان و مازندران در جایگاه مناسبی قرار نگرفته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه متاسفانه اغلب سرمایه‌گذاران در بخش توسعه صنعتی سرخورده هستند، کارگران امنیت شغلی ندارند و متاسفانه هر روز شاهد خاموش شدن و متوقف شدن چرخه‌های فعالیت کارخانجات در سطح گلستان هستیم.

حسینی یادآور شد: اشتغال وضعیت ناامیدکننده‌ای دارد و درصد بیکاری فراتر از آمارهای رسمی است، بنابراین برای دستیابی به توسعه علاوه بر توسعه اجتماعی فرهنگی و سیاسی باید نگاه عمیقی به توسعه صنعتی داشته باشیم و با طراحی برنامه‌های متناسب، همچون حمایت از صنایع کوچک و زودبازده و گسترش آن در جامعه، طراحی برنامه‌های اشتغال خانگی و حمایت از آن، مردم را وارد جریان رشد و توسعه اقتصادی کرد.

به گفته وی: باید پذیرفت کارآفرینی و اندیشه‌های خلاقانه در امر توسعه اقتصادی تعیین‌کننده است که در این بخش هنوز برنامه مشخصی نداشته‌ایم و نداریم.

حسینی یکی دیگر از مشکلات توسعه‌ای استان را، نگاه غالب منفعت‌محوری در فعالان صنعتی برشمرد و افزود: مشکل فرهنگی کارخانه‌داران گلستانی آن است که همیشه به دنبال منفعت زودبازده هستند در حالی که در استان‌های دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد و نگاه‌ها ضمن پیگیری منفعت توجه به نیروهایی است که در آن سیستم به کار گرفته ‌شده‌اند.

وی ادامه داد: توجه به توسعه منابع انسانی در استان گلستان کمتر مورد توجه است، هم صنایع دولتی و هم خصوصی به ویژه صنایع خصوصی بیشتر در اندیشه دستیابی به سود بیشتر هستند و کمتر به منابع انسانی توجه می‌کنند به همین خاطر دریافتی‌های کارگران گلستانی از استان‌های دیگر کمتر است.

این پژوهشگر علم مدیریت تصریح کرد: از دیگر موضوعات قابل توجه و مشهود ضعف مدیریت توسعه در استان گلستان است که این موضوع شامل مدیران  و تصمیم‌گیران سیاسی، اقتصادی و صنعتی است در حالی که طراحی برنامه‌های توسعه، تصمیم‌سازی و اتخاذ تصمیمات خلاقانه و موثر نیاز اصلی این استان محروم از توسعه است.

 *بی‌توجهی به توسعه منابع انسانی در بخش دولتی و خصوصی/ بی‌توجهی به سند آمایش سرزمین در موضوع توسعه

حسینی با اشاره به راهکارهای موجود برای دستیابی به توسعه و تغییر شرایط فعلی گلستان خاطرنشان کرد: دستیابی به توسعه در گرو تعیین اهداف توسعه است که باید آن را بر اساس سند جامع راهبردی و برنامه توسعه درازمدت جمهوری اسلامی طراحی کرد.

وی ادامه داد: گام دوم شناسایی وضعیت موجود، داشته ها و نیازهای موجود در بخش‌های مختلف مربوط به توسعه در سطح استان است و گام نهایی نیز طراحی نقشه جامع راه برای دستیابی به توسعه درقالب برنامه های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت است.

حسینی تصریح کرد: انجام مراحل یاد شده توام با تعریف نقش‌هاموجب می‌شود که برنامه لازم برای اجرای پروژه توسعه استان تامین شده و با هدایت و مدیریت موثر به ثمر نشیند.

همچنین دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس با اشاره به اینکه بین مجمع نمایندگان استان همدلی خوبی وجود دارد، تصریح کرد: تلاش نمایندگان استان در کنار توجه به دغدغه‌های ملی، مرتفع کردن مشکلات حوزه‌های انتخابی و رفع مشکلات استانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نورمحمد نورقلی‌پور در خصوص نرخ بالای بیکاری در استان گلستان گفت: استان ما بر مبنای آمار و ارقام رسمی در کشور یکی از بالاترین آمارهای بیکاری را دارد و نسبت به متوسط درآمد سرانه کشوری فاصله دارد.

وی بر لزوم برقراری توازن درآمد سرانه استان تاکید کرد و افزود: برای دستیابی به این مهم نیازمند کمک و همراهی دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه استانداری داریم که تا الان کمک کردند، هرچند دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان نماینده دولت هستیم.

 نورقلی‌پور بیان کرد: باید در کنار وظیفه ذاتی به‌عنوان قانون‌گذار، ناظر بر حُسن اجرای قانون اساسی باشیم تا استان را به گونه‌ای پیش ببریم که بر ریل توسعه و پیشرفت قرار بگیرد، ارتقای پارامترهای توسعه اقتصادی استان می‌تواند در زندگی روزمره مردم نمود ظاهری مطلوبی داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت استان گلستان در برخورداری از امکانات گفت: استان گلستان در برخی موارد با متوسط کشوری فاصله دارد، در این استان مناطقی داریم که با متوسط استان در بخش درآمد سرانه، نرخ بیکاری و غیره فاصله وجود دارد.

نماینده مردم بندرگز، کردکوی و ترکمن در مجلس شورای اسلامی افزود: چالش‌هایی در کمتر توسعه یافتگی استان از گذشته وجود داشته و  تمام تلاش ما این است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان این خلاء و گپ تاریخی را پر کنیم.

نورقلی پور در زمینه بررسی سند آمایش سرزمینی استان، اظهار کرد: آمایش سرزمینی مبنای توسعه است، بدون آن هیچ حرکتی برای توسعه نمی‌شود، در کشور ما با وجود اینکه این سند تصویب شده اما انجام نشده است.

 *گلستان بهترین استان برای ارائه وعده‌های زیبا/ از نان و آب خبری نیست

وی یادآور شد: رئیس مجلس اهتمام ویژه‌ای برای انجام این موضوع دارد، البته این سند هنوز در کشور تکمیل نشده و در استان گلستان هم این سند در دو فاز انجام می‌شود و این مهم تا زمانی که قابلیت اجرا برای دستگاه‌ها پیدا نکند، شاید به صورت لوکس تنها در کتابخانه‌ها بایگانی خواهد شد.

در این میان نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد نامطلوب دولت تدبیر و امید در استان گلستان در مقایسه با سایر استان‌های کشور گفت: هیچ یک از مصوبات رئیس جمهور در استان گلستان اجرا نشده و حتی برخی آغاز هم نشده است.

نورمحمد تربتی‌نژاد ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان که با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: گاهی در کشور مطرح می‌شود که پتروشیمی توجیه اقتصادی ندارد اما در دهه فجر شاهد افتتاح این پروژه در برخی استان‌ها هستیم اگر به پروژه پتروشیمی از ابتدای این دولت توجه می‌شد تا پایان این دولت باید به سرانجام می‌رسید.

وی با اشاره به خسارات یخ زدگی محصولات کشاورزی در استان گلستان تصریح کرد: خسارات یخ‌زدگی روی کاغذ مصوبه‌ای داشت اما تخصیصی برای استان گلستان نداشتیم مردم از ما در این باره مطالبه می‌کنند و باید پاسخگوی آنها باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: پروژه‌هایی که در استان‌های مختلف افتتاح می‌شود اصلا قابل مقایسه با استان گلستان نیست که بتواند اشتغال ایجاد کند.

تربتی‌نژاد با اشاره به سفرهای سران کشور به استان گلستان گفت: سران کشور از جمله وزرا و رئیس جمهور به استان گلستان سفر داشتند ولی این سفرها برای استان گلستان در مقایسه با سایر استان‌ها آب و نان نداشت.

وی با بیان اینکه در برش‌های استانی باید سهم استان گلستان به طور ویژه دیده شود، افزود: ما می‌خواهیم با بودجه های سنواتی عقب‌ماندگی‌های استان گلستان را جبران کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: دولت باید از بالا یک ویژه‌بینی خاصی نسبت به استان گلستان داشته باشند تا شرمنده مردم نشویم، مردم این استان بیشترین رای را به این دولت دادند برای اینکه دولت رای دوباره از مردم بگیرد باید خدمات بیشتری داشته باشد.

 *لزوم ویژه‌بینی خاص دولت به گلستان/ از استان‌های دیگر کشور عقبیم

تربتی‌نژاد گفت: آنچه باید اعلام رضایت کنیم به نسبت ارزیابی بین استان ها باید انجام شود، استان گلستان در ارزیابی مقایسه ای جایگاه خوبی ندارد، دولت تدبیر و امید در استان گلستان در مقایسه با سایر استان عملکرد خوبی نداشته است.

وی با اشاره به روزهای پایانی دولت یازدهم اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با توجه به شرایطی که در آن قرار داشت از جمله شرایط تحریم و فساد مالی انصافا فعالیت خوبی را در بخش‌های مختلف داشته است، در استان گلستان اگر به دفترچه 100 اقدام برجسته نگاه کنیم فعالیت‌های بسیار زیادی انجام شد.

گلایه نمایندگان مردم استان حاوی نکات بسیار مهمی است و نشان می‌دهد گلستان همچنان از قافله توسعه به نسبت دیگر نقاط کشور عقب مانده و شرایط خوبی ندارد و تغییر این شرایط نیازمند یک همت بزرگ و افکار توسعه‌مدارانه است که از مرحله گفتار فاصله گرفته و با انگیزه فراوان و روحیه‌ای عملگرا به دنبال عملیاتی کردن فرآیند توسعه در این استان فقیر و به دور از توسعه باشد.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار