b_300_300_16777215_00_images_bird1.JPG

همزیستی نیوز - شنیدن آوای گنجشک‌ها، بلبل‌ها و یاکریم‌ها، یا حتی صدای کلاغ‌ها به‌عنوان آخرین بازماندگان پرنده‌های شهری شاید برای هیچ‌کدام از ما تازگی نداشته باشد.
اما اگر یک صبح بیدار شوید و از لابه لای درختان حیاط یا درخت نارنج کوچه، ملودی پرنده‌هایی را بشنوید که آوایی ناآشنا اما زیبا دارند، حتماً کنجکاو می‌شوید تا ببینید، این کدام مهمان ناخوانده ای است که پشت پنجره شما می‌خواند. به‌ویژه اگر در روزی سرد و زمستانی، شنونده این آواها باشید.
این درست همان اتفاقی است که صبح این روزهای گلستان را با همه بارانی و سرد بودن، دل‌انگیز کرده است. هوا در ارتفاعات و بالادست به حدی سرد شده که نه فقط جانواران جنگلی را به حاشیه کشانده، بلکه پرنده‌های زیبای کوچک ساکن جنگل‌های هیرکانی را هم به مهمانی شهرهای ما آورده است.

چشم پرنده‌ها به دست آدم‌ها
«احمد دباغیان»کارشناس و مدیر روابط‌عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: سرمای هوا، منابع غذا در جنگل‌ها را با کاهش روبه‌رو کرده است و مهاجرت پرنده‌ها به شهرها، اتفاق عجیبی نیست.
او ادامه می‌دهد: روزهای سرد و برفی این زمستان موجب شده تا بسیاری از پرندگان، عادات غذایی خوردن کرم و حشره را کنار بگذارند و از ته مانده‌های سفره مردم به‌عنوان مکمل‌های غذایی استفاده کنند تا بتوانند این روزها را به سلامت سر کنند.

به پرنده‌ها دانه‌های مغذی بدهید
او درمورد اینکه شهروندان به‌عنوان میزبان‌های موقت این پرنده چطور می‌توانند به تغذیه آنها کمک کنند، توضیح می‌دهد: بهتر است به پرندگان دانه‌های مغذی با کالری بالا بدهیم. البته گزینه‌های مختلفی برای تغذیه پرندگان وجود دارد، از ارائه خرده‌های نان خشک گرفته تا گندم و ارزن.
به نظر می‌رسد غذا دادن به پرندگان به همان سادگی که در انیمیشن‌های دوران کودکی ما بود، نیست و باید مواردی را رعایت کرد. دباغیان می‌گوید: بهترین مکان برای گذاشتن غذای پرندگان، مکانی دور از باد در سمت شرق یا سمت جنوب‌شرقی خانه و در نزدیکی بوته یا درخت است. مکان قراردادن دانه‌ها باید محل امن باشد و از شکارچیان به‌خصوص گربه‌ها به دور باشد و سرپناهی برای جلوگیری از وزش باد داشته باشد. البته قرار دادن غذا در فضای باز نیز این امکان را به پرندگان می‌دهد تا آنها بتوانند نزدیک شدن خطر را بهتر ببینند. این فضا باید دید واضح و روشنی از محیط اطراف داشته باشد.
او در پایان می‌گوید: گنجشک‌، کبوتر، یاکریم، کلاغ، دم جنبانک و حتی گاهی طوطی، قناری، بلبل و دارکوب از عمده پرندگانی هستند که از ته مانده غذا یا دانه‌های پاشیده شده از سوی شهروندان در نقاط مختلف استفاده می‌کنند.

نشانه‌های خدا برای اهل یقین
مدتی است که خبرهای برف و سرما در گلستان را وقایع تلخ مانند آب گرفتگی‌ها، تصادف‌های رانندگی در جاده‌های یخ زده، یخ بستن محصولات کشاورزی و باغی، نبود تعداد کافی گرمخانه‌ها برای کوچه خواب‌هاو مانند آن شامل می‌شود. اخباری که در کنار حوادث تلخ، اشک را بر‌گونه‌های شهروندان گلستانی جاری می‌کند.
شاید ورود این مهمانان زیبای کوچک و آواز خوان، در این اوقات بد، بتواند، یکبار دیگر مسرت را حتی برای چند دقیقه به شما هدیه دهد؛ به‌ویژه وقتی لذت غذا دادن به گربه‌های ولگرد و پرنده‌های کوچک را هم تجربه کنید، چراکه خداوند در قرآن فرموده: بی‌شک در آسمان‌ها و زمین نشانه‌های (فراوانی) برای مؤمنان وجود دارد و نیز در آفرینش شما و جنبندگانی که (در سراسر زمین) پراکنده ساخته، نشانه‌هایی است برای گروهی که اهل یقینند.

فاطمه میرزایی منبع: همشهری گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار