b_300_300_16777215_00_images_982_649site.insta.jpg

همزیستی نیوز - شماره 649هفته نامه همزیستی به تاریخ 28اردی بهشت ماه98 با مطالب متنوع منتشر شد. در این شماره می خوانیم:

«بازی با مشکلات مردم» این تیتر اول این شماره همزیستی است که در مطلب مربوط به آن به بررسی عملکرد افرادی پرداخته می شود که از آنها به عنوان رمال‌، کف بین، فالگیر، جادوگر و دعانویس‌ نام برده می شود.

در این مطلب می خوانیم: « هنوز معلوم نیست اولین نفری که قصد داشت با جادو، رمالی یا فالگیری رویدادی را تغییر داده یا از آینده مطلع شود، چه کسی بود، اما قرن‌هاست که برخی در تلاشند با سواستفاده از ناتوانی افراد در حل عادی مسائل و مشکلاتشان، مبالغ کلانی را به جیب بزنند و دست آخر هم اتفاقی رخ ندهد. »

در ادامه این مطلب که توسط ایسنا منتشر شده است، آمده است: « رمال‌ها، کف بین‌ها، فالگیرها، جادوگرها، دعانویس‌ها و… هرکدام معتقدند که کارشان حرفه‌ای تخصصی و متفاوت از دیگری است، مثلاً یک فالگیر معتقد است کارش با دعانویس‌ها تفاوت زیادی دارد و کف بین‌ها هم کار فالگیرها را ابتدایی و نادرست می‌دانند، اقدامات همه اینها اما هیچگاه نتیجه خاصی در برنداشته، تا جایی که قانونگذار برای نخستین بار در کشورمان در سال ۱۳۲۴ مجبور به وضع قوانینی برای برخورد با این دست اقدامات کرده است».

در بخشی از این مطلب می خوانیم: « با وجود این قوانین اما همچنان رمال‌ها و فالگیرها و … با عناوین و شیوه‌های مختلف به کار خود ادامه می‌دهند، برخی دفتر و کارت ویزیت دارند و گروهی دیگر هم که شیوه شأن روزبه روز از سوی دیگر رمالان هم مورد تقلید قرار می‌گیرد، عمده فعالیت خود را به فضای مجازی منتقل کرده و از طریق تلفن و چت و… اقدامات خود را انجام می‌دهد. هرکدام از این افراد تعرفه‌هایی را نیز برای خود صادر کرده‌اند و به عنوان مثال نرخ «باز شدن بخت» با «سرعقل آوردن شوهر» و «تعیین جنسیت جنین» و… متقاوت از یکدیگر است.»

در ادامه این مطلب آمده است: « به طورکلی افرادی که خود را ناتوان از انجام عادی یک کار یا حل مساله‌ای می‌دانند به دنبال روش‌هایی می‌روند که با استفاده از آن مشکل خود را حل کنند، برخی با دیگران مشورت می‌کنند، برخی مطالعه می‌کنند، برخی مهارتی را می‌آموزند و… و در این میان عده‌ای هم هستند که به سراغ خرافات می‌روند و سعی می‌کنند تا در ازای پرداخت هزینه‌های مالی زیاد به افراد سودجو مشکل را حل کنند، یا حتی از آینده باخبر شوند. در این بین طبیعی است که ممکن است برخی از پیشگویی‌ها با توجه به قانون احتمال درست بوده یا مدتی بعد نتیجه‌ای حاصل شود که فرد گمان کند درپی مراجعه‌اش این اتفاق رخ داده در حالی که این‌طور نیست»

رییس پلیس فتای تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد که فریب سایت‌ها و صفحات اینچنینی را نخورند، گاهی ممکن است این سایت‌ها با وعده‌های اغفال کننده نظیر اینکه «با چند سوال از زمان مرگ خود یا تولد فرزندتان و.. با خبر شوید» یا اینکه «فکر همسرتان را بخوانید» و … افراد را یه صفحاتی هدایت کنند. در آنجا مبلغ بسیار کمی مثلاً ۵۰۰۰ تومان برای خرید این سوالات درخواست می‌شود و افراد از این طریق به درگاه‌های جعلی بانکی که همان صفحات فیشینگ است هدایت می‌شوند. در ادامه ۵۰۰۰ تومان از حساب کسرمی شود و کاربر هم تصور می‌کند که به سوالات رسیده است، اما صبح روز بعد متوجه می‌شود که طراح سایت با به دست آوردن تمامی اطلاعات کارت بانکی، در فرصتی مناسب اقدام به خالی کردن حساب کاربر کرده است.»

« جهان به چنین هشتکی نیاز دارد» عنوان یادداشت این شماره همزیستی است که توسط همکار ستون نویس این نشریه صدیقه جاذبی نوشته شده و در بخشی از آن آمده است: «زمانی در کتاب معارف اسلامی راجع به نظام سرمایه‌داری (کاپیتالیسم) و استفاده ابزاری این نظام از زنان مطالبی آمده بود که همان زمان و بعدها فکر می‌کردم این نوشته‌ها مغرضانه و به دلیل بدبینی این نظام اسلامی با این ایسم‌ها است و نمی‌تواند چنین عقیده‌ای در رابطه با کشورهایی که خود مدعی برابری حقوق زنان هستند و حتی فمنیسم از آنجا ریشه دوانده، درست باشد اما حالا که می‌بینم آنچه که در آن کتاب‌ها ذکر شده پر بیراه هم نبوده است »

در بخش دیگر این مطلب می خوانیم: « مسلما به آن صورتی که آنجا ذکر شده کاپیتالیسم یا نظام سرمایه‌داری ضد زن نیست و آزادی‌ای که این نظام برای زنان قائل شده برابر با سوء استفاده از این جنس نیست. اما آن به صورت خیلی زیبا و شیک از زنان استفاده ابزاری می‌کند. آن‌هم در قالب صنعت مد»

در ادامه این مطلب آمده است: « الان در کشور ترکیه تمایل به حجاب وجود دارد. اطلاع از همین تمایل کافی است تا نظام سرمایه‌داری شروع به تولید روسری و تبلیغ آن در تن مانکن‌های خود در سراسر کشور بکند و چنان فروش کند که یک روسری به قیمت سیصد لیر حتی خریده شود.روسری‌هایی که در فرانسه و ایتالیا تولید و توسط مانکن‌شان تبلیغ می‌شود و عکس آن تمام متروها و ترامواها را پر می‌کند و زنانی که خرید چنین روسری را برای حجابشان بهتر می‌دانند»

نویسنده مطلب خود را این گونه تمام می کند: اما صنعت مد با آماج قرار دادن جامعه هدف خود به‌خصوص زنان به محیط زیست ضرر وارد می‌کند. اکنون در چرخه‌ای هستیم که نه مد از یقه ما دست برمی‌دارد و نه ما دست از مد برمی‌داریم. شاید روزی یکی از این زنان هشتک مبارزه با مد برای نجات زمین راه بیندازد. جهان به چنین هشتکی نیاز دارد. البته اگر آن را هم نظام سرمایه‌داری به نفع خود مصادره نکند. این نظام همین کار را خوب بلد است.

همچنین در این شماره همزیستی مطالبی با عناوینی از قبیل « 1.6میلیارد دلار هزینه اعزام نخستین زن به کره ماه»، « تنها خلبان زن در سیستان و بلوچستان هستم»، « جغرافیای استان گلستان در شاهنامه فردوسی»، « جام قهرمانی بالای سر سرخ پوشان»، « پویش بزرگداشت استاد سید حسین میرکاظمی»، «نکات مهم برای سلامتی دهان و دندان »، «بازدید رایگان از اماکن تاریخی قشم» و چندین خبر از استان گلستان و مطالب متنوع دیگر به چاپ رسیده است.

هفته نامه همزیستی  که صاحب امتیاز ومدیرمسئول آن تاج محمد  کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار