b_300_300_16777215_00_images_986_khani.jpg

ماجراي دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي، هر چه باشد، نشان از رخداد‌هاي رمزآلود و مبهمي است كه كماكان در نظام اداري كشور رخ مي‌دهد و روايت‌هايي كه از افشاي ماهيت آن برمي‌خيزد، به جاي اطلاع‌‌رساني و شفاف‌سازي، بر حجم و عمق ابهام مي‌افزايد.

از آن رو كه طبق نظرسنجي علمي كه سال گذشته انجام شد، هنوز ميزان اعتماد مردم به آموزش عالي دولتي ميزان درخوري است، لازم است كه با چنين پديده‌هايي كه قابليت تكثير و از بين بردن اعتماد مردم به بخشي از نظام حاكميتي را دارند، برخورد قاطع و بدون نرمش شود و چهره دانشگاه از انگ و اتهام‌هاي بيشتر يا تخلف و فساد، پاكيزه شود.

ماجرا از آنجا شروع شد كه دختري كه به مدت يك‌سال در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي مشغول تحصيل بوده، ناگهان دستگير مي‌شود و معلوم مي‌شود او اصلاً كنكور نداده است. خود آن دختر به همكلاسي‌هايش گفته بود چند ميليارد تومان پول داده‌ام و ثبت‌نام كرده‌‌ام. وقتي همكلاسي‌ها به دانشگاه اعتراض مي‌كنند، موضوع جدي مي‌شود و با شكايت دانشگاه كلانتري او را بازداشت مي‌كند. طبق روايت‌هاي پليس او اذعان مي‌كند چون به دندانپزشكي علاقه داشته، يك روز از غفلت حراست دانشگاه استفاده مي‌كند و وارد كلاس دندانپزشكي مي‌شود و بعد هر روز همان كار را مي‌كند! دانشگاه هم مي‌گويد او از در مخصوص بيماران وارد دانشكده شده بود. اما آن دختر بعد از آزاد‌شدن، در اينستاگرام خود ويدئويي منتشر مي‌كند و مي‌گويد: من واقعاً ثبت‌‌نام شده‌ام و اگر غفلتاً وارد دانشكده شده بودم پس چرا در سايت دانشگاه اسم من و نمره‌هاي من هست و واحد‌هايي كه گرفته‌ام هست؟!

البته اينجا اين سؤال اساسي پيش مي‌آيد كه مگر ممكن است كسي كه از درِ مخصوص بيماران وارد دانشكده شده، نامش در سيستم آموزش متمركز ـ در كنار كساني كه كنكور قبول شده‌‌اند ـ ثبت شود؟! آن دختر مدعي است كه من پول نداده‌ام بلكه رزومه بسيار قوي داشته‌ام از كشورهاي دوبي و آلمان (احتمالاً منظورش از كشور دوبي كشور امارات است) و به همين دليل مرجع‌ترين(!) مقام دانشگاه مرا پذيرفت و ثبت‌نام كرد! اتفاقاً‌ چون پول نداده‌ام اين جنجال به پا شده و آبروي مرا برده‌اند! دانشگاه شهيد بهشتي، اما در بيانيه‌اي اعلام كرد كه او يك متقلب است و در سيستم آموزش يكپارچه مبتني بر كنكور، ثبت‌نام كسي در اين رشته بدون كنكور مطلقاً محال است. اما موضوع وقتي پيچيده‌تر شد كه معلوم شد اين دختر در يك برنامه تلويزيوني 20 دقيقه‌اي كه از شبكه چهار سيما (شبكه فرهيختگان) پخش شد، به‌عنوان رتبه برتر كنكور حضور يافته بودو مفصلاً به داوطلبان از رازهاي موفقيت خودش در درس‌خواندن و رتبه برتر شدن توضيح داده بود و روش‌هاي درس‌خواندن را به بقيه توضيح داده بود! (آن برنامه در اينترنت وجود دارد) دانشگاه شهيد بهشتي اما معتقد است كه اين حاصل شبكه مافيايي آموزش است كه در تلويزيون نيز نفوذ دارد.

با هر توضيحي، بر دامنه ابهام‌ها افزوده مي‌شد، به‌ويژه آنكه معلوم شد كسي كه مالك مؤسسه‌اي است كه آن برنامه معرفي دختر رتبه برتر را از تلويزيون پخش كرده، تا چندي قبل كارگر چاپخانه بوده و ناگهان تبديل به استاد شده است و... الي آخر.

به هر تقدير ابعاد بسياري از اين ماجرا كماكان در سايه است. مردم حق دارند كه از مسئولان اجرايي و نظارتي بخواهند همه ماجرا را بكاوند و شفاف كنند. خانواده‌هاي بسياري همه وقت و انرژي و آسايش و تفريح و پول خود را فدا مي‌كنند تا فرزندشان درس بخواند و در رقابتي برابر و عادلانه وارد رشته‌هاي برتر دانشگاه‌هاي معتبر شود. مي‌دانيد رخ دادن چنين اتفاقاتي چه تأثير منفي و مخربي بر ذهن و روح دانشجويان واقعي و خانواده‌هايشان و اعتماد جامعه به دولت مي‌گذارد؟

جامعه به دانشگاه نياز دارد و به دانشگاه اعتماد دارد، اما به دانشگاه پاكيزه نه به دانشگاه آلوده. وقتي سال گذشته مجله علمي «نيچر» اعلام كرد كه 398 استاد متقلب ايراني را شناسايي كرده كه مقالات كپي شده ديگران را به نام خود ارائه كرده بودند اين اعتماد دچار خدشه شد. وقتي ارديبهشت امسال معاون وزير علوم اعلام كرد از 35 مؤسسه متخلف علمي كه پايان‌نامه مي‌فروختند 20 هزار قرارداد خريد و فروش پايان‌نامه كشف شده است، وقتي معلوم شد كه خانم استادي تحقيق علمي يك آدم مشهور را عيناً به نام خودش منتشر كرده و در دانشگاه تهران ارتقاء شغلي گرفته است، وقتي هفته پيش اعلام شد كه 524 مقاله متقلبانه ايراني از فهرست مقالات دنيا ابطال شده است و وقتي دختر ثروتمندي به طرزي عجيب بدون كنكور سركلاس دندانپزشكي مي‌نشيند و در تلويزيون از او به عنوان رتبه‌برتر تجليل مي‌كنند... اين اتفاقات رازآلود اعتماد مردم را هم‌ از نظام آموزشي و هم از حاكميت سلب مي‌كند.

بنابراين ضروري است كه مسئولان ماجراي واقعي مريم را كامل و بدون رتوش براي مردم بازگويند شايد مريم‌هاي بيشتري به همين‌شيوه‌ها، مشغول دكتر شدن باشند...

منبع: روزنامه اطلاعات 30.6.98

* سردبیر روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار