akbari.jpg

شگفتی‌ها در قشم محدودیتی ندارند٬ از عرصه خشک جزیره تا سواحل کرانه‌های خیس خلیج فارس!

در گوشه‌ای از جزیره گویی رودخانه‌ای جاریست که از هر دو سو به دریا می‌‌ریزد. رودخانه‌ای نیلگون و آرام که علاوه بر این شگفتی‌اش یک وجه تمایز دیگر هم با رودخانه‌های دیگر دارد؛ این رودخانه از کوه‌ها سرچشمه نمی‌گیرد بلکه در سطحی صاف هر دو سویش به دریا می‌پیوندند و این رودخانه ساکنانی هم دارد٬ موجوداتی ذی‌هوش و شعور!

شاید اگر شهرزاد قصه‌گو سفری به قشم می‌کرد آن‌قدر به دزدان شهر بغداد و چراغ جادو در قصه‌هایش نمی‌پرداخت و به جای آن٬ به این شگفتی می‌پرداخت و برای یافتن دوستی توانا ناچار نبود چراغی در ذهن خود تجسم کند و غولی از آن خارج کند  چراکه در این رودخانه‌واره٬ انسان دوستانی دارد توانا در میان آب!

در جنوب ژئوپارک جهانی قشم و در کنار روستاهای کندالو و شیب‌دراز٬ نوار ساحلی به مانند رودخانه‌ای به چشم می‌آید که از هر دو سو به آب‌های آزاد می‌پیوندد. این نوار ساحلی به علت هم‌جواری جزایر قشم و هنگام پدید آمده است٬ نواری که جزیره قشم و روستاهای شیب‌دراز و کندالو را در شمال خود دارد و جزیره هنگام و روستای هنگام جدید را در جنوب خود.

دو جزیره در کنار یکدیگر و نواری آبی از آب‌های نیلگون خلیج فارس در میانشان که به آن خلیج دلفین‌ها می‌گویند. این ساحل به واقع تصویری از رودخانه‌ای است که دو سویش به دریا می‌پیوندد٬ نقطه‌ای که دلفین‌ها برای زندگی خود برگزیده‌اند و در آن سکنی گرفته‌اند.

دلفین‌ها یکی از شگفت‌انگیزترین موجودات کره خاکی هستند. این آبزیان توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر به وسیله اصوات در زیر آب را دارند٬ شکارچیانی که توان هدایت شکار به نقطه مناسب به شکل گروهی و شکار دسته‌جمعی را دارند. دلفین‌ها آبزیان به واقع هوشمندی هستند که توانایی درک موقعیت و خواسته‌های انسان را دارند و ...

در این آبراه باریک میان دو جزیره٬ دلفین‌ها حضور دارند و این نقطه را برای زندگی خود برگزیده‌اند٬ نقطه‌ای که به واسطه قرار گرفتن در بین دو منطقه مسکونی٬ تردد زیاد قایق‌ها در آن جریان دارد.

علاوه بر وجود مناطق مسکونی در اطراف این منطقه٬ چند سالی است که نام آن نیز بر سر زبان‌ها افتاده و گردشگرانی از مناطق دور و نزدیک برای دیدن این شگفتی می‌آیند و لحظاتی از درون قایق همراه جست‌وخیز و شنای دلفین‌ها همراه می‌شوند اما هرگز این رفت‌وآمدها و حضور مداوم انسان‌ها در محل زندگی این آبزیان هوشمند٬ باعث رنجش آن‌ها نشده و موجبات مهاجرتشان را سبب نگشته است٬ موضوعی که چند نکته مهم را مانند جرقه‌ای از نور در ذهن ایجاد می‌کند.  

به راستی چرا حضور انسان در این نقطه دلفین‌ها را فراری نداده است٬ چه رازی در بین است؟ باید در رفتار مردم این محل پاسخ را جستجو کرد و یا در رفتار دلفین‌ها؟

همه ما بارها شنیده‌ایم که حضور انسان باعث برهم خوردن نظم طبیعی حیات وحش می‌شود و این حضور یا به فاجعه زیست محیطی منجر می‌شود و یا به مهاجرت حیوانات!

اما در این نقطه هرگز حضور انسان‌ها٬ دلفین‌ها را نیازرده بلکه گویی این آبزیان ذی‌شعور در تلاش هستند هرچه بیشتر به انسان‌ها در این نقطه نزیک شوند و به گونه‌ای تماس برقرار کنند٬ گویی حامل پیامی باشند و در جستجوی گوشی برای شنیدن و یا شاید در اثر هزاران سال همسایگی با مردم جزیره به درک مشترکی با مردم این منطقه رسیده‌اند و حضورشان را به عنوان همسایه پذیرفته‌اند!

همه کسانی که موفق به حضور و قایق‌سواری در این آبراه شده‌اند خوب می‌دانند که دلفین‌ها به دنبال نگاه هستند و هرجا چشمی برای دیدن باشد دلفین‌ها به جست‌وخیز بر روی آب مشغول می‌شوند و صدای موتور قایق‌ها و هیاهوی گردشگران باعث رنجش و فرار این آبزیان نمی‌شود٬ بلکه هر روز مشتاق‌تر و کنجکاوتر گرداگرد قایق‌ها شنا می‌‌کنند!

ساحل دلفین‌ها و یا خلیج دلفین‌ها و یا رودخانه دلفین‌ها٬ هرچه که نامش باشد گویای تعلق آن به دلفین‌هاست!

جایی که تلاش اهالی جزیره قشم برای ارتباط هرچه بیشتر با طبیعت پیرامون خود٬ به ثمر رسیده و بی آن‌که دیواری شیشه‌ای و حصاری در کار باشد این آبزیان هوشمند در این مکان و در کنار اهالی زندگی می‌کنند٬ اتفاقی نادر در جهان به ویژه در این بحران زیست محیطی که گریبان‌گیر سیاره زمین شده است.

شاید این نقطه الگویی باشد برای نجات حیات جانوری زمین٬ جایی که انسان موفق شده است با طبیعت به تعامل برسد.

بی‌شک در این نقطه ارتباطی دوسویه میان انسان‌ها و دلفین‌ها به وجود آمده است و باعث ایجاد یک تعامل میان این دو گروه گردیده؛ ساکنان جزیره از یک سو و ساکنان خلیج فارس در سوی دیگر!

این نقطه تجلی‌گاه عزم اهالی جزیره قشم برای هماهنگی با محیط زیست پیرامون خود است٬ عزمی که به سرانجام رسیده است. هم‌پایی فرهنگ مردم قشم با طبیعت و هوشمندی دلفین‌ها بسیار شگفت‌انگیز است اما طبیعتِ به ظاهر بی‌جان هم این‌جا دست به کار شده و با خلق یک منطقه رویاگونه بستری برای پرورش این شگفتی مهیا ساخته؛ رودخانه‌ای که دو سویش به دریا می‌پیوندد٬ در میان دو ساحل که انسان‌ها برای زندگی برگزیده‌اند و آبزیانی باهوش به نام دلفین!

نقطه‌ای در جهان که در آن فریاد بلند (می‌توان با محیط زیست هم‌پا شد) را فرهنگ جزیره سر داده است و گوش‌هایی باید آن را بشنوند و به کار ببندند و ...

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار