b_300_300_16777215_00_images_955_kesh.jpg

همزیستی نیوز - دولت با محوریت وزارت جهادکشاورزی طرحی را کلید زده است که براساس آن، به هر کشاورز تا سقف 40 میلیون تومان تسهلات پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارسینه، كشت داربستي طرحي است كه براي سبزي و صيفي‌جات انجام شده و براي آبياري آن از آب شور دريا استفاده مي‌شود. اين طرح به صورت پايلوت در ۶.۵ هكتار از زمين هاي كشاورزي در بندر لنگه، بندرعباس، قشم، ميناب و سيرك با موفقيت اجرا شد. محصولي كه در اين زمين ها كشت شد گوجه‌فرنگي بود.

دولت براي ترويج اين روش در مناطق ساحلي، اعطاي تسهيلاتي را پيش‌بيني كرده كه به توليدكنندگان محصولات شورزي اعطا مي كند. سقف ۴۰ ميليون تومان عددي است كه دولت كمك مي كند و اگر كشاورز ۵۰ ميليون تومان آورده خود را هم به اين رقم اضافه كند مي توان كشتي با مزيت‌هاي فراوان داشت.

كشت داربستي در هر ۱۰۰ هكتار براي ۱۰ نفر به شكل مستقيم و ۶۰۰ نفر به شكل غيرمستقيم اشتغال ايجاد مي‌كند، اين در حالي است كه براي هر هكتار ۵۰ تا ۶۰ ميليون تومان اعتبار نياز است.

اين طرح اولين بار چهار سال پيش اجرا شد. دليل هم جلوگيري از خسارات ناشي از خشكسالي و برداشت‌هاي بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني بود. اينكه شرايط بحراني است بر همگان روشن است.

در ۱۳ سال گذشته تا ۲۷ متر كاهش سطح آب‌هاي زيرزميني اتفاق افتاده و از يك ميليارد و ۳۵۰ ميليون مترمكعب حدود ۹۵ ميليون مترمكعب اضافه برداشت است. اين طرح علاوه بر عايدات توليدي و درآمدزايي براي كشاورزان به لحاظ زيست محيطي نيز مي تواند اثرات مثبتي بر منطقه داشته باشد.

احياي زمين‌هاي بياباني، اشتغال براي ساحل‌نشينان، كشت گياهان سازگار با محيط، مقابله با فرسايش خارك، بهبود زيست بوم مناطق بياباني، احياي اراضي مخروبه و حاشيه‌اي، كاهش تخريب رطوبت خاك و روند شور شدن زمين ها، بهبود وضعيت زيستگاه‌هاي حيات وحش، جذب گازكربنيك اتمسفر و كمك به كاهش گازهاي گلخانه‌اي و ... از نتايج اجراي اين طرح خواهد بود.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار