b_300_300_16777215_00_images_965_50ko.jpg

                                                                                         تاج محمد  کاظمی:

یک زن، یک مرد و کروکودیل، سه ضلع یک مثلث، مثلثی که برای اولین بار در سال 1389 در قلب خلیج فارس تحت عنوان مزرعه کروکودیل نوپک قشم شکل گرفت. مژگان روستایی34ساله، بهروز سالاروند38ساله و هشت سر کروکودیل 8 ساله، هفت سال پیش در زیر آفتاب سوزان وسط دریا، در جزیره محروم و خالی از هرگونه امکانات "هنگام" و در میان مردمی خونگرم اما محروم، بنای یک مجموعه ای را کلید زدند که امروز بعد از 7سال به برند قشم تبدیل و آوازه اش نه تنها در ایران که در جهان طنین انداز شده است.

"همانطور که کیش به پارک دولفین هایش می نازد، ما هم در قشم به پارک کروکودیل هایمان می نازیم" این را مژگان روستایی، متولد سال 1362 اصفهان، مدیرعامل شرکت مزرعه نوپک قشم می گوید و اضافه می کند: "البته این جمله را من نمی گویم، بلکه این جمله را سرپرست سابق سازمان منطقه آزاد قشم، دکتر شعبانی فرد گفت، جمله ای که تمام خستگی های مان را از تن مان بیرون کرد."

*به نظر می رسد خستگی برای این زن جوان، معنا و مفهومی متفاوت از زنان دیگر هم سن و سالش دارد، چرا که از زمان فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و ازدواجش در10 سال پیش، برخلاف اکثر زنان دیگربه جای اشتغال در خانه یا اداره و کارخانه، وارد ماجرایی شده است که نه تنها اکثر زنان بلکه اکثر مردان هم جرات و رغبت ورود به آن را ندارند، بدیهی است در چنین شرایطی، خستگی برای مژگان روستایی، خستگی از جنس صرفا زنانه اش نیست!

ماجرای ورود این زوج جوان به دنیای حیوانات، آن هم نه حیوانات بومی و اهلی که حیواناتی وحشی و نه چندان شناخته شده، ماجرایی شنیدنی است.

 "من و همسرم هر دو در تهران سرکار می رفتیم، من در یک شرکت تولید مواد بیولوژی کار می کردم و همسرم نیز یک شرکت تولید چرم و مواد شیمیایی داشت، هردوعلاقه چندانی به کارمندی و پشت میزنشینی نداشتیم، دنبال فرصتی بودیم که بزنیم به دل کوه و دریا یا جنگل و بیابان، ما عاشق طبیعت بودیم و بیزار ازهیاهوی شهر و زندگی ماشینی!"

***جرقه ایده پرورش کروکودیل

*چی شد که سر از حیوانات و آن هم از نوع نادرش در کشور یعنی کروکودیل درآوردید؟

" من فارغ التحصل رشته جانورشناسی از دانشگاه شیراز هستم، بطور طبیعی با کروکودیل از همان دوران تحصیل در دانشگاه آشنا شده بودم، اما اینکه یک روز همه زندگی خودم و خانواده ام وابسته به کروکودیل ها  شود، چنین تصوری را نداشتم، وقتی با همسرم دنبال این بودیم که یک فعالیت اقتصادی نو و متفاوت از رشته های صنعتی یا کشاورزی معمولی و یا دلالی و بساز و بفروشی پیدا کنیم، یکباره جرقه ایده پرورش کروکودیل در ذهنم زده شد و وقتی این ایده را با همسرم درمیان گذاشتم، او نیز از آن استقبال کرد."

*تبدیل یک ایده به طرح و سپس پروژه در این کشور به این سادگی امکان پذیر نیست، مخصوصا اینکه نمونه این ایده در ایران سابقه نداشته باشد و مهم تر از آن، کروکودیل هم یک حیوان غیر بومی است و داستان واردات در این کشور برای کالاهای معمولی، خودش یک کتاب قطور است، چه برسد به اینکه شما باید یک حیوان ناشناخته را وارد این کشور می کردید؟

مژگان روستایی با تاسف سرش را تکان می دهد و شروع می کند به نقل داستانی سوزناک از حوادثی که بر سرش و همسرش در طول این سال های گذشته برای عملی کردن این ایده خود افتاده است:

"ما پرورش کروکودیل را به عنوان یک پروژه اقتصادی انتخاب کرده بودیم به این دلیل که یک رشته نو در کشورمان بود"

*به این قسمت از حرف هایش که می رسد، ناگهان خنده ای بلند سر می دهد و می افزاید: البته ما نمی دانستیم که رشته نو و کار نو در این کشور این همه دوندگی داشته است"

دوندگی برای یک زوج جوان در آغاز زندگی مشترک چندان هم نباید بد باشد، اگرهمه چیز آماده و مهیا شده بود، شاید در این جایگاهی که امروز نشسته اید، نبودید! و به شوخی گفتم: حال در این مسابقه دو ماراتن، راستش را به من بگویید، کدامتان برنده شدید؟

***همه آرزوهای ما در یک کلمه خلاصه شده بود

" خدا را شکر! ما در این دو ماراتن هرگز از یکدیگر سبقت نگرفتیم، ما دو نفر عضو تیمی به نام کروکودیل بودیم که همه اهداف و آرزوهای این تیم  در یک کلمه خلاصه شده بود: "پیروزی"

*پیروزی در چی؟

"پیروزی در نبرد با غولی به نام بوروکراسی یا همان دیوان سالاری اداری که چون کلافی سر در گم به جان سیستم اداری در همه بخش های کشور افتاده است."

*از این غول بیشتر برای من بگو! بگو که شما دو نفر چگونه با این غول درافتادید و ور نیافتادید!؟

"فقط یک سال طول کشید تا در همان تهران موفق شدیم ایده مان را برای ادارات، موسسات و افراد مرتبط  توضیح بدهیم تا آنها قبول کردند که در یکی از چهاراستان جنوبی کشور این پروژه جانمایی و استقرار یابد!

*و هرمزگان و قشم را انتخاب کردید؟

"بله! خوشبختانه قشم را انتخاب کردیم و تازه بعد از انتخاب قشم، دوندگی های ما دوباره شروع شد! این دفعه نیز حدود یک سال دیگر بین قشم، بندرعباس و تهران در تردد بودیم!

*و سرانجام این دوندگی ها، رفت و آمدها و مبارزات شما با این غول بی شاخ و دم بوروکراسی به کجا ختم شد؟

" به اینجا ختم شد که بعد از دوسال دوندگی سرانجام قطعه زمینی در جزیره هنگام در اختیار ما قرار دادند و ما بدون کم ترین امکانات در این جزیره دور افتاده با مردمانی محروم، با وارد کردن هشت سر کروکودیل از مالزی در بهمن ماه 1389مزرعه نوپک را بنا نهادیم. 

*بگذارید بقیه را از زبان همسرتان که در واقع فقط، شریک شما در زندگی نبوده بلکه شریک شما در همه این دوندگی ها، مقاومت ها، پیروزی ها و شکست ها بوده است، بشنویم!

" در ایده پرورش کروکودیل صرفا ما دنبال صرفه اقتصادی برای خودمان نبودیم، بلکه دنبال ایجاد یک بنگاه اقتصادی بودیم که هم درآمد داشته باشیم که این، طبیعت و ضرورت یک کار اقتصادی است و هم اشتغال برای دیگران ایجاد کنیم"

*وقتی حرف های بهروز سالاروند، متولد 1358در شهر درود لرستان و بنیانگذار مزرعه و پارک کروکودیل نوپک قشم به اینحا رسید، بی اختیار به یاد میلیون ها دختر و پسر تحصیل کرده وطنم ایران عزیز افتادم که با سیاست های غلط اشتغال در این سال های متمادی بعد از انقلاب به این روز اسفبار افتاده اند، کاشکی تعداد کارآفرین های ما به مانند این زوج که دغدغه اشتغال هم وطنانشان را هم دارند، آنقدر زیاد و زیاد شود تا بخشی از ضعف ها و کوتاهی های مسئولان ذیربط  در این کشور جبران شود.     

"البته ما قبل از آغاز بهره برداری از پروژه پرورش کروکودیل در جزیره هنگام همزمان با آن دوندگی ها که همسرم مطرح کرد به اموری مانند امکان سنجی، مطالعه، تحقیق و حتی گذراندن دوره آموزشی پرورش کروکودیل در خارج از کشور نیز پرداختیم ولی حقیقتش آن غول بروکراسی که مطرح شد لطمات مادی و معنوی فراوانی به ما زد"

 *هرچه فریاد دارید بر سر "بروکراسی" بزنید که تمام بدبختی های ما زیر سر این نانجیب است!

"این غول با فریاد کشیدن، با موعظه، با دستور و با بگیر و ببند به زانو درنمی آید! از بس از این پدیده گفته شده، دیگر لوث شده و کمتر کسی به عمق و نحوه مبارزه با آن فکر می کند، انگار دردی است که همه پذیرفتند درمان ندارد!

***ما تسلیم نشدیم!

*شما هم در زمره این "همه " هستید؟

" نه ! من نپذیرفتم یعنی ما نپذیرفتیم و تسلیم نشدیم، اگر پذیرفته بودیم، الان اینجا نبودیم! اما این را بگویم که همه مثل ما پوست کلفت نیستند، اتفاقا خیلی از سرمایه گذاران پوست شان نازک است! گریز پا هستند! زود در می روند!

*پیشنهاد شما چیست؟ چگونه می توان با این غول مبارزه کرد؟

"من می گویم با این غول در محدوده های کوچک مثل قشم می توان بهتر مقابله کرد و مسئولان ذیربط با تمهیداتی می توانند تبعات بروکراسی را در سیستم اداری قشم به حداقل کاهش بدهند، البته اقداماتی هم در این راستا انجام گرفته و کارهایی هم در شرف انجام است، ولی ما به عنوان فعال اقتصادی انتظارات بیشتری داریم، گرچه همانطور که گفتم همه فعالان اقتصادی یا سرمایه گذاران با بروکراسی برخورد یکسان ندارند، مثلا وقتی در سال 86برای گرفتن زمین در قشم برای مزرعه پرورش کروکودیل یکسال تمام دویدیم ولی موفق نشدیم، به قول معروف فرار را بر قرار ترجیح ندادیم و رفتیم از جزیره هنگام زمین گرفتیم! جزیره ای که کوچک ترین امکانات و تسهیلات سرمایه گذاری را نداشت، وسایل حمل و نقل را ما خودمان بردیم آنجا! ولی همه که این کار را نمی کنند!

*شما به عنوان یک سرمایه گذار که از سال 89 فعالیت اقتصادی خود را در این رشته شروع کرده و تمام ریز و بم بروکراسی را با پوست و تن تان لمس کرده اید چه پیشنهاد مشخصی برای مبارزه با این پدیده دارید و آن تمهیداتی که اشاره کردید کدام است؟

"من معتقدم شعار سپردن کار مردم به خود مردم در عمل نیز اجرایی شود، یعنی اگر تصمیمی مدیریتی در هر سطح گرفته شود قبل از اجرای آن تصمیم، نظرات کسانی را که در حوزه آن تصمیم، فعال هستند گرفته شد، البته من نمی گویم این نظرات اجرایی بشود، بلکه معتقدم شنیدن آنها نیز کمک می کند تا تصمیمات سنجیده تر و صحیح تر گرفته شود."

***داستان سیرک در قشم

*می توانید مثالی بزنید تا منظور شما روشن تر شود، چه تصمیمی گرفته شده و چه اتفاقی افتاده است؟

"مثال روشنش اتفاقی است که در حوزه کاری ما یعنی پرورش حیوانات در قشم افتاد، یکسال(اواخر سال 92) تصمیم گرفتند در فصل گردشگری یعنی ایام بهمن تا پایان فروردین 93 به یک مجموعه اقتصادی مجوز بدهند تا سیرکی را در جزیره قشم برپا کند. تا اینجا مشکلی نیست، در هر صورت برای جذب گردشگر و مسافر اقداماتی از این دست در قشم معمول است و اتفاقا نیاز است تا مسئولان حوزه گردشگری قشم ابتکاراتی از این دست را بیشتر بخرج بدهند تا بازارها و اقتصاد منطقه رونق بیشتری بگیرد."

*مشکل از کجا شروع شد؟

مشکل از اینجا شروع شد که آقایان تصمیم گیر در این مورد نیامدند حداقل اطلاعات اولیه را درباره حیوانات آن سیرک احصاء بکنند و براساس آن اطلاعات تصمیم بگیرند، یعنی نیامدند از کسانی که سال های سال در همین بغل گوششان یعنی در قشم با حیوانات سروکار دارند و درباره حیوانات صاحب نظر و دارای تخصص و تجربه هستند، بپرسند که ورود حیوانات این سیرک به جزیره اولا نیاز به چه مجوزها و مقدماتی دارد، دوما ورود آنها به قشم و حضورشان در این جزیره چه تبعات بهداشتی، زیست محیطی و اجتماعی خواهد داشت، شرایط نگهداری این حیوانات چگونه باید باشد و دهها سئوال دیگر!

*شما از کجا می دانید که پاسخ این سئوال ها از منابع دیگر مثلا ادارات  و موسسات رسمی و مسئول استعلام نشده و براساس نظر آنها مجوز ورود حیوانات این سیرک به قشم صادر نشده باشد؟

از آنجا که در مدت سیرک حیوانات در شرایط مناسب حداقلی هم  نگهداری نمی شدند پس از پایان سیرک، حیوانات زبان بسته آن، مدت ها در قشم اسیر مسائل اداری، قانونی و گمرکی شده بودند، طوری که مانند زندانی با آنها برخورد شده و این موضوع رسانه ای هم شده بود!           

 *بحث رسانه که پیش آمد جرقه ای در ذهن من زده شد و فورا به یاد خبری که چند سال پیش خودم از مبدا قشم به خروجی ایرنا ارسال کرده بودم، افتادم و اتفاقا آن خبر در جشنواره ایرنا به عنوان یکی از خبرهای برگزیده این جشنواره جایزه هم گرفت.

تیتر آن خبر این بود: "30قلاده شیر در قفس سهل انگاری ها در قشم" و لید خبر هم این بود: "قشم – ایرنا – 30قلاده شیر آفریقایی که برای استفاده در سیرک نوروزی قشم، اسفندماه 92به این جزیره منتقل شده بودند، بعد از گذشت حدود دو ماه همچنان به علت سهل انگاری ها، امکان خروج از قشم پیدا نکرده اند."

درقسمتی از این خبر هم آمده بود: "معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز ورود این شیرها را به جزیره قشم خارج از روال قانونی دانست و گفت: ما از کسانی که بدون هماهنگی و داشتن مجوزهای لازم به این شیرها اجازه ورود به جزیره قشم داده اند، گلایه مند هستیم و به محض مشاهده تبلیغات سیرک، اخطار کتبی به صاحبان شیرها دادیم و از آنها خواستیم طبق قانون، مجوز دامپزشکی را برای ما بیاورند."

حق با شماست! آخر سال92و ابتدای سال 93این اتفاق ناخوشایند پیش آمد و این موضوع خوب مدیریت نشد و چه خوب است که امروز بعد از گذشت سه سال، این نقد توسط یک فعال بخش خصوصی دلسوز، صرفا برای جلوگیری از تکرار این گونه اتفاقات مطرح می شود.

"تا به امروز هم تبعات آسیبی که این موضوع به وجهه قشم وارد کرد، مشاهده می شود، برخی از بازدیدکنندگان پارک کروکودیل، بعد از گذشت چندین سال از این ماجرا از ما می پرسند که بر سر آن شیرها چی آمده است و چرا در قشم نتوانستند از این حیوانات بخوبی نگهداری کنند!

خوب! اگر کسانی که به این سیرک اجازه ورود به جزیره دادند می آمدند قبل از این اقدام از بنده نوعی که سال های سال در این رشته سرمایه گذاری کرده و به زیر و بم ماجرا آگاه است، می پرسیدند که ورود حیوانات سیرک به جزیره چه تبعاتی دارد و شرایط ورود یا خروج و نگهداری آنها چگونه باید باشد، چیزی از وجهه مدیریت آنها کم می شد؟

شما، یک سرمایه گذار را که سال های سال در این رشته در قشم فعال است، نگذاشتید به کمتر از 30کیلومتری شهر قشم بیاید، اما به یک سیرک با آن همه حیوانات با مسائل و حواشی مختلف مجوز می دهید که بیاید داخل شهر قشم و چندین ماه برنامه اجرا کند و با درآمدهای آنچنانی قشم را ترک کند و تازه آن همه تبعات منفی هم برای قشم از خود برجای بگذارد، در چنین شرایطی من نوعی و همه عزیزان در صنف های مختلف  که 12ماه سال را دائما در قشم بسر می بریم و بخاطر شرایط آب و هوایی فقط در ایام پیش و پس نوروز به حضور مسافر و گردشگر دلخوش می کنیم و بقیه اوقات را به قول معروف از جیب می خوریم، چکار باید بکنیم؟"

*معلوم بود که دل پر دردی دارد از برخی از برخوردها و تصمیمات در حوزه فعالیتش!

سرمایه گذار تنها چیزی که می خواهد این است که به اندازه سرمایه اش، علمش، تجربه اش و بخصوص تاثیرش در جامعه به او ارزش و احترام قائل شوند، اگر قرار باشد در جلسات مرتبط به حوزه فعالیتش دعوت شود و ببیند که افراد غیر مرتبط  در آن جلسات نظر می دهند و از سرمایه گذار مرتبط و فعال نظرخواهی نمی شود، بدیهی است که ناراحت و ناامید می شود.

***بهترین و بدترین خاطره ها

*احساس کردم فضای گفت و گوی من با این زوج بیش از حد دارد مردانه و سخت و خشن می شود، بنابراین رو به خانم روستایی کردم و گفتم: خانم مهندس بهترین خاطره ای که در طول این سال ها یادتان مانده چه بوده است؟

 لحظاتی به فکر فرو رفت و سپس گفت: "همانطور که در اول این گفت و گو اشاره کردم سرپرست سابق منطقه آزاد قشم آن جمله طلایی را که گفت من و همسرم و همه دست اندرکاران مجموعه مزرعه و پارک کروکودیل از خوشحالی داشتیم پر در می آوردیم ولی ایشان فقط این حرف را برای خوشحال کردن ما نزده بود بلکه با اقدام بعدی کاری کرد که شیرینی آن هیچوقت از خاطره همه ما در این مجموعه بیرون نرفته است!"

*یعنی بهترین خاطره تان این نبود که سرپرست سازمان بگوید: ما در قشم به کروکودیل مان می نازیم"؟

چرا! این حرف ایشان که همه خستگی مان را از تن مان خارج کرد، ولی وقتی ایشان قول واگذاری زمین را در قشم در طول سه روز را به ما دادند و زمینی که 4 سال برایش دوندگی کرده بودیم را ظرف این سه روز به ما واگذار کردند که باعث توسعه پارک کروکودیل قشم شد، این کار ایشان واقعا استثنایی بود و هرگز این اقدام سازمان منطقه آزاد قشم را ما فراموش نکرده و نخواهیم کرد.

*و بهترین خاطره از کروکودیل؟

تولد اولین بچه کروکودیل در ایران که در مزرعه کروکودیل نوپک قشم اتفاق افتاد.

*و بدترین خاطره تان؟

بدترین خاطره مربوط به زمانی است که در کوران تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور کار جالب و مفیدی را موفقیت آمیز پیش می بری و در محافل ملی و بین المللی از شما تقدیر می شود و بعد در جزیره قشم هیچ مسئولی حتی یک خسته نباشید خشک و خالی هم به شما نمی گوید. از اداراتی که پروانه فعالیت داری تقدیر نامه که نه حتی جمله ای دلگرم کننده شنیده نمی شود. بعضی هم به دنبال این هستند که پیدا کنند اول بومی هستی یا غیر بومی که بعد با این طرز فکرخودشون در مورد کارت نظر بدهند .

*و بدترین خاطره از کروکودیل؟

تلخ ترین خاطره ام مربوط به اولین واردات کروکودیل به ایران بود، شما تصور کنید همه کارهای مزرعه کروکودیل از مجوز تا ساخت را ما انجام داده بودیم و در حال واردات کروکودیل ها بودیم که بخاطر بی تجربگی هواپیمایی و شرایط نامناسب حمل تعدادی از کروکودیل های کوچکمان در فرودگاه تلف شدند! چه حالی به آدم دست می دهد؟

*و شما چی آقای مهندس؟ بهترین و بدترین خاطره تان؟

شیرین ترین خاطره من برمی گردد به راه اندازی مزرعه پرورش کروکودیل در جزیره هنگام که مصادف با ورود کروکودیل های بزرگ به این جزیره بود و فیلم این اتفاق در اخبار ساعت 9شب از تلویزیون پخش شد و وقتی آقای حیاتی گفت " یک زوج جوان در جنوبی ترین جزیره ایران یک حیوان عجیب را پرورش می دهند" اعلام این خبر برای من بسیار شیرین بود.

تلخ ترین خاطره ام هم تلف شدن یکی از کروکودیل های بزرگمان بود که متاسفانه به علت پرتاب سنگ و چوب توسط برخی از بازدیدکنندگان درهنگام عکس گرفتن در کنار آنها اتفاق افتاد که بعد از آن حادثه، ما عکس گرفتن بازدیدکنندگان با کروکودیل های بزرگ را ممنوع کردیم.

***دستاوردها و موفقیت ها

*از دستاوردهای تان بگویید، با این پروژه به کجاها رسیدید؟

ما برای اولین بار نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه موفق شدیم کروکودیل را پرورش و به صورت مصنوعی آن را تکثیر کنیم، این اقدام حتی در سیستان و بلوچستان که  نوعی کروکودیل بومی زیست می کند، انجام نشده است. از نظر اقتصادی نیز ما کروکودیل های مورد نیاز تمام باغ وحش ها، مراکز حیات وحش و مراکز تحقیقاتی کشور را تامین می کنیم. از نظر گردشگری نیز پارک کروکودیل قشم از مقاصد گردشگری شناخته شده کشور بشمار می رود.

از بعد معنوی نیز خدا را شاکریم که بخش قابل توجهی از مشاغل جانبی مانند تاکسیرانی، تورهای گردشگری، صیادی و مانند اینها مرتبط با کروکودیل قشم رونق پیدا کرده است.

*از موفقیت های تان در جشنواره ها هم بگویید.

در جشنواره ملی امتنان که تخصصی ترین و معتبرترین جشنواره کارآفرینی کشور محسوب می شود ما برای اولین بار از استان هرمزگان و قشم به عنوان کارآفرین برتر کشور در سال 94انتخاب شدیم و در سال های 92و 93  نیز در سطح استان برتر شدیم.

*انعکاس خبری کارتان در این مدت چگونه بوده است، با توجه به اینکه اولا رشته فعالیت تان منحصر بفرد بوده و مهم تر از آن حضور یک بانوی جوان در راس این مجموعه می تواند خبرساز باشد؟

بله! مجموعه پرورش کروکودیل قشم یکی از معدود مجموعه های کشور است که مورد توجه رسانه های بین المللی از جمله خبرگزاری آسوشیتد پرس آمریکا قرار گرفت،غول رسانه ای یاهو نیز برای اولین بار در سرتیترش از کروکودیل قشم خبر گذاشت و دیلی تلگراف و چند رسانه خارجی دیگر همراه با همه خبرگزاری های معتبر داخلی و مطبوعات بزرگ کشور هم از مجموعه ما خبر و گزارش های متعدد منتشر کردند. اینکه رسانه های بزرگ خارجی بر توانمندی های ایرانی ها در زمینه های مختلف بخصوص در رشته های غیربومی تاکید می کنند و از حضور زنان در این گونه مشاغل سخت به دنیا گزارش می دهند، کار کوچکی است؟  

 ***پذیرای سرمایه گذار جدید هستیم!

*با توجه به اینکه تاکنون به تنهایی و موفقیت آمیز مجموعه تان را پیش برده اید آیا از شریک و سرمایه گذارجدید استقبال می کنید؟

بله! ما از سرمایه گذار جدید استقبال می کنیم، اگر تاکنون پذیرای سرمایه گذار نبودیم بخاطر نو بودن طرح و بالا بودن ریسک موفقیت آن بوده است که ممکن بود سرمایه گذاران را نگران کند. اما حالا با گذشت هفت سال از فعالیت این طرح و حرکت رو به رشد آن، اقتصادی بودن این مجموعه اثبات شده  و به راحتی می توان آن را به سرمایه گذاران عرضه کرد.

این طرح هفت سال پیش با سرمایه اولیه 500 میلیون تومان راه اندازی شد و تاکنون حدود پنج میلیارد تومان صرف توسعه آن شده است. تمام این سرمایه گذاری ها از محل درآمد خود طرح انجام گرفته است.

ضمنا اعتبار بالای مجموعه در جزیره قشم و در سطح کشور و شناخته شدن طرح حتی در سطح بین المللی از نکات برجسته ای است که درکنار اقتصادی بودن طرح برای سرمایه گذاران جالب است.

 مزرعه کروکودیل نوپک در جزیره هنگام علاوه بر فعالیت فعلی در زمینه پرورش کروکودیل  می تواند با سرمایه گذاری بیشتر در زمینه گردشگری و نیز در زمینه پرورش حیوانات دیگر فعال شود.

فازهای توسعه پارک کروکودیل نوپک در قشم که قبلا ذکر شد نیز ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاران است.

گرچه از همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال می کنیم ولی شرایط ویژه ای برای سرمایه گذاران بومی داریم و بسیار علاقمندیم که این عزیزان در این طرح سرمایه گذاری کنند، زیرا معتقدیم در تصمیمات آینده مجموعه نیز مانند الان باید انتفاع طرح برای جزیره و بومیان مد نظر باشد.

***علایق شخصی

*این زوج ماشاالله خستگی را نمی شناسند، اگر کوچولوی تازه به دنیا آمده شان بی تابی نمی کرد حالا حالاها این گفت و گوی ما ادامه می یافت، بدیهی است موفقیت یک فرد یا یک مجموعه منوط به خستگی ناپذیر بودن آنهاست، این زوج که تا این درجه از موفقیت را طی کرده اند، علایق شان در زندگی خصوصی شان چیست؟

از اوقات فراغت تان بگویید!

نگاهی به همدیگر می کنند و همزمان صدای خنده شان بلند می شود!

"ما اصلا اوقات فراغت نداریم، کار، زندگی و تفریح همه با یکدیگر تلفیق شده و احساس می کنیم با این شرایط نیازی به تفریح نداریم!"

*از علایقشان به هنر، ادبیات و موسیقی  می پرسم! و جالب اینکه بجای اینکه از خودشان صحبت کنند از یکدیگر صحبت می کنند:

خانم روستایی از کودکی به نقاشی و نواختن سنتور علاقه مند بوده و آقای سالاروند در شعرخوانی، مشاعره و حفظ دیوان اشعار ید تولایی دارد.

*مطالعه چی؟ کتاب، مطبوعات و شبکه های اجتماعی؟

کتاب های تخصصی و مقالات کاربردی را برای استفاده در کارمان مطالعه می کنیم، مطبوعات را هم از طریق تلفن همراه می خوانیم ولی از شبکه های اجتماعی به صورت جدی و روز مره استفاده می کنیم. گذاشتن پست های جذاب شامل تصاویری از پارک و مزرعه کروکودیل در اینستاگرام وتشکیل گروه کاری و آموزشی در واتس آپ و تلگرام برای همکارانمان ازجمله این استفاده هاست.

*از ورزش بگویید! به کدام رشته ورزشی علاقه مندید؟

تا آنجا که یادمان می آید می خواستیم برویم پیاده روی ولی هنوز فرصت نکردیم! گرچه بعد ها یادمان آمد که ما همه روزه در مزرعه و پارک کروکودیل درحال راه رفتن و دویدن هستیم!      

 *از رنگ موردعلاقه تان بگویید!

خانم روستایی: از رنگ بنفش خیلی خوشم می آید!

آقای سالاروند: از همه رنگ ها خوشم می آید به غیر از رنگ مشکی!

*و غذای مورد علاقه تان؟

خانم روستایی: من عاشق فسنجان هستم

آقای سالاروند: همسرم در آشپزی حرف ندارد! ایشان یک کدبانوی نمونه است! به رغم همه کارهای بیرون از خانه که دوش به دوش من انجام می دهد وقتی هردو خسته و کوفته به خانه می رسیم، تازه رگ آشپزی ایشان گل می کند و شروع می کند به تدارک و تهیه یک غذای مفصل و البته خوش مزه ! و به حرف ما هم اصلا گوش نمی کند که  بابا یک غذای ساده آماده می خوریم و تو خسته هستی، نیازی به این همه تشکیلات و تدارکات نیست!

*از سفر به خارجشان می پرسم!

از اکثر کشورهایی که در زمینه پرورش کروکودیل یا نگهداری حیات وحش فعال هستند ما بازدید کردیم از جمله مالزی، تایلند، استرالیا و سنگاپور، به امارات متحده عربی هم سفر کردیم .

*نکته یا نکاتی که در این کشورها برای شما جذاب بود؟

وجود دوستی و محبت فوق العاده بین انسان و حیوان از یک طرف و احترام و تکریم مشاغل مرتبط با حیوانات نکاتی است که در خارج نظر ما را به خود جلب کرد.

مزرعه و پارک کروکودیل نوپک قشم

همواره در مسیر پیشرفت و توسعه

بهروز سالاروند: مزرعه و پارک کروکودیل نوپک یکی از موفق ترین فعالیت های اقتصادی انجام گرفته توسط بخش خصوصی در منطقه آزاد قشم است. شاید هفت سال پیش وقتی که مزرعه کروکودیل نوپک با هشت کروکودیل در جزیره هنگام شروع بکار کرد کمتر کسی گمان می کرد این مجموعه موفق شود و به شهرتی ملی و حتی جهانی برسد.

در حال حاضر مزرعه پرورش کروکودیل نوپک در جزیره هنگام به تکثیر و پرورش این موجودات خاص و فوق العاده مشغول است و علاوه بر تامین کروکودیل های مراکز حیات وحش داخل کشور در صدد صادرات محصولات پرورشی نیز هست.

پارک کروکودیل نوپک قشم به عنوان یکی از مقاصد گردشگران قشم شناخته می شود. تقریباً تمام گردشگران جزیره از این مجموعه دیدن می کنند. حتی در ایامی از سال که سایر نقاط دیدنی قشم امکان پذیرش گردشگران را ندارند این مجموعه با مدیریت مناسب پذیرای گردشگران است، مثلا در نوروز گذشته بخاطر شرایط جوی و بارندگی ها تنها جایی که با آغوش باز پذیرای گردشگران جزیره  بود پارک کروکودیل قشم بود.

پارک کروکودیل به عنوان برند گرشگری قشم معروف است مانند پارک دلفین ها بعنوان برند گردشگری کیش دیده می شود. در این مجموعه از بزرگترین کروکودیل ایران با طول چهار متر و وزن 350 کیلوگرم نگهداری می شود.

وقتی که از این مجموعه دیدن می کنید اگر قبلا از سایر مراکز حیات وحش کشور دیدن کرده باشید چند نکته را به وضوح متوجه می شوید.

1-ابتدا طراحی زیبا و هارمونی مجموعه است . بچه کروکودیل ها در غاری زیبا نگهداری می شوند . بخشی از مسیر را با پل از روی زیستگاه کروکودیل های بزرگ عبور می کنید و بدون حصار و از فاصله نزدیک این موجودات خارق العاده را مشاهده می کنید. پرندگان بزرگ مانند شترمرغ ها فضای اختصاصی دارند در حالی که بقیه پرندگان متوسط در باغچه ای زیبا و آزادانه در کنار بازدیدکنندگان زندگی می کنند. سپس به دالان خزندگان می رسید و  با دیدن حیوانات بومی جزیره بازدیدتان را به  پایان می برید. مهمترین نکته طراحی این مجموعه، فراهم اوردن امکان دیدن حیوانات با کمترین فاصله و با حفظ ایمنی است.

2-محل زندگی هر حیوان هم از نظر اندازه و هم از نظر نحوه ساخت، مناسب زندگی آن حیوان ساخته شده است.

3-محل زندگی حیوانات و مسیر بازدیدکنندگان بسیار تمیز است که خود حکایت از مدیریت و تلاش شبانه روزی دست اندرکاران مجموعه دارد. برعکس سایر مراکز حیات وحش کشور  هیچ جای محوطه بوی مشمئز کننده ای احساس نمی شود .

4-باز هم متفاوت با سایر مراکز حیات وحش، هم تابلوهایی با توضیحات کامل نصب شده و هم راهنمایان بومی با ظاهری اراسته و دقت و علاقه پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان هستند . راهنمایانی مجرب با اطلاعات علمی فوق العاده در مورد خصوصیات و ویژگی های حیوانات مجموعه.

بازدید هیجان انگیز با انتخاب زمان مناسب

در پارک کروکودیل بهترین زمان برای بازدید وقتی است که به کروکودیل ها غذا می دهند. خوراکدهی به صورت نمایشی و در حضور بازدیدکنندگان انجام می شود و دیدن عکس العمل کروکودیل ها در مواجهه با غذایی که باید با تلاش و دقت بدست بیاورند بسیار هیجان انگیز است.

در فصل بهار و تابستان زمان غذا دهی عصرها و نزدیک مغرب است یعنی ساعت 18:30 عصر.

در فصل پاییز و زمستان زمان غذا دهی ظهرهاست حدود ساعت 11:30 ظهر.

توصیه می کنیم حتما در این ساعات از پارک بازدید کنید تا سرعت و دقت کروکودیل ها را ببینید.

تخفیف دایمی برای شهروندان قشم (قشموندان)

پارک کروکودیل قشم دارای کانال تلگرامی تعاملی است که این امکان را برای ساکنین جزیره قشم فراهم آورده که به صورت غیر حضوری و قبل از رسیدن به پارک از طریق تلگرام گوشی موبایلشون بلیط پارک کروکودیل قشم را برای خودشان و مهمانانشان با تخفیف تهیه کنند.

@ qeshmcrocodileparkbot

فازهای توسعه بعدی در راه هستند

نوپک دارای مدیران متخصص و پرسنل با تجربه است به طوری که به عنوان مرجع علمی و تخصصی در زمینه نگهداری از خزندگان و خصوصا کروکودیل ها در کشور شناخته می شود. حتی برخی از دانشگاه ها در همایش های ترویج کارآفرینی از مدیران نوپک برای سخنرانی دعوت می کنند، سازمان های دولتی فعال در زمینه پرورش حیوانات با کمک کادر نوپک دوره آموزشی برای کارشناسان خود برگزاری می کنند و بخش خصوصی فعال در زمینه حیوانات نیز از تجریبات این مجموعه بهره می برد.

مدیران نوپک با شناخت ظرفیت مجموعه خود همواره سعی در گسترش این مجموعه را دارند. در حالی که هنوز یکسال از راه اندازی محل جدید پارک کروکودیل در اتوبان قشم – درگهان نگذشته طرح توسعه این مجموعه در 3 فاز تهیه شده است.

فاز اول راه اندازی حوضچه ماهیان و کافی شاپ و رستوران پارک که تا پایان سال جاری به بهره برداری میرسد.

فاز دوم ساخت پارک آهوان در زمینی به مساحت دو هکتار که برای نگهداری از حیواناتی نظیر آهو، گوزن، بزکوهی، زرافه، فیل، ببر و شیر همراه با طرح ویژه آسانسور شناور در حوضچه کروکودیل های غول آسا است که تا سه سال اینده راه اندازی می شود.

فاز سوم احداث آکواریوم عظیم آب شور در زمینی به مساحت یک هکتار برای نگهداری از انواع آبزیان در جدیدترین وزیباترین اکواریوم خلیج فارس که تا 2سال پس از راه اندازی پارک اهوان اماده می شود.

طرح ها و برنامه ها آماده شده و بخشی از مجوزها اخذ شده و بخشی دیگر در شرف اخذ شدن است و این طرح ها منتظر واگذاری زمین از سوی منطقه آزاد قشم است که با قول مساعد مدیران و خصوصا شخص آقای مومنی مدیرعامل منطقه ازاد  قشم امیدواریم هرچه سریعتر این واگذاری با شرایط مناسب و اقتصادی انجام پذیرد تا ساعت صفر شروع طرح توسعه فازهای 2 و 3 مشخص شود.   

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار