b_300_300_16777215_00_images_972_farhood.jpg

همزیستی نیوز - آیین بزرگداشت پروفسور داریوش فرهود بنیانگذار علم ژنتیک در ایران با شرکت استادان دانشگاه ها، متخصصان، پزشکان و فعالان حوزه علوم پزشکی روز پنجشنبه در محل دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روزنامه اطلاعات  در این آیین سخنرانان با برشمردن خصوصیات، فعالیت ها و خدمات پروفسور فرهود در زمینه های ژنتیک پزشکی، ژنتیک جمعیت‌های انسانی، اخلاق در ژنتیک پزشکی، انسان شناسی، علوم رفتاری و سبک زندگی از این استاد به عنوان یک نخبه عاشق ایران و ملت ایران تمجید کردند. براساس این گزارش، دکتر مسلم بهادری رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی ایران به عنوان اولین سخنران این آیین با تشریح فراز و نشیب‌های سیر توسعه علوم پزشکی در ایران، سهم دکتر داریوش فرهود را به عنوان بنیانگذار علم ژنتیک در این مسیر بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و گفت: این استاد بزرگ به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران در گروه علوم پایه این فرهنگستان منشاء خدمات ماندگاری در این کشور شده است.
دکتر آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان نیز در این آیین دکتر فرهود را نمونه بارز از یک نخبه ایرانی خواند و با تشریح ویژگی های یک فرد نخبه، خدمت ۵۰ساله وی را به کشور بدون هیچگونه توقع، نشانه ای از بی نیازی او به ستایش های لفظی دانست.
دکتر علی اکبر ساری رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران هم پروفسور فرهود را معلم اخلاق و کرامت خواند و گفت: خصوصیات بارز شخصیتی، علمی و مدیریتی این استاد و درخشش او در جشنواره رازی و موفقیتش در اداره مجله تخصصی دانشکده بهداشت از نقاط برجسته خدمات دکتر فرهود در این دانشکده بود.
دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران همکاری ۲۴ساله خود را با دکتر فرهود افتخاری بزرگ دانست و تصریح کرد: از این استاد بزرگ آموختم که مهربانی بسیار بالاتر و بالاتر از دانایی است و دکتر فرهود نه تنها سخنانش دلپذیر است بلکه دلی بزرگ و گوشی شنوا برای پذیرش سخنان دیگران دارد.
دکتر نجفقلی حبیبی قائم مقام هیات مدیره انجمن اخلاق در علوم و فناوری هم مقید بودن پروفسور فرهود را به مسائل اخلاقی برجسته ترین خصوصیات او خواند و عشق او را به اعتلای فرهنگ ایران و علاقه او را به سرنوشت جوانان این مرز و بوم ستایش کرد.
دکتر فرزین فرزانه استاد رشته ژنتیک دانشگاه کینگز کالج لندن نیز در این آیین با اشاره به اقدام دکتر فرهود در نگاشتن کتاب ۱۰جلدی درباره فرهنگ ایران، این اقدام او را مایه افتخار و نشانه ای شگفت‌انگیز از یک پزشک ژنتیک خواند و گفت: ما از این استاد گرانمایه وطن پرستی، فرهنگ دوستی و ژنتیک آموختیم.
دکتر سیامک صالحی استاد رشته ژنتیک دانشگاه کینگز کالج لندن هم با ستایش از خصوصیات اخلاقی دکتر فرهود یکی از مهم ترین کارهای او را
نقشه برداری ژنتیکی و ارتباط دادن علم با اخلاق وآشتی دادن ادبیات با علم خواند و گفت: نگاه استاد جدید، علمی و کاملا تجربی است و در امور اجتماعی و سیاسی نیز نظریات روشنی دارد که یکی از آنها درباره اقوام است و معتقد است که آنچه اقوام را متحد می کند اخلاق است.
دکتر فاطمه راکعی مشاور شهردار تهران در امور بانوان نیز به فعالیت های خیرخواهانه و نوع دوستانه دکتر فرهود از جمله در مسند ریاست انجمن تالاسمی و کودکان استثنایی اشاره کرد و با روشن و عمیق خواندن افکار وی گفت: نگاه اجتماعی مبتنی بر اخلاق استاد فرهود خیلی زیباتر از نگاه برخی سیاستمداران فعال امروز جامعه ماست.
وی با تقدیر از خدمات اجتماعی دکتر فرهود افزود: این استاد فرزانه مجموعه ای شگف انگیز از علم، اخلاق، مسئولیت اجتماعی، فرهنگ و ادب است و چکیده همه ویژگی های ایشان که در لحظه لحظه زندگی او نقش آفرینی کرده و می کند، عشق است و بس!
بنا به این گزارش ، دکتر داریوش فرهود در پایان با تقدیر و تشکر از بانیان و دست اندرکاران برگزاری و همچنین شرکت کنندگان آیین نکوداشت ، از اینکه بخشندگی و مهربانی در جامعه امروز کمیاب شده است، اظهار تاسف کرد و گفت: به رغم اینکه عبارت خداوند بخشنده و مهربان در کتاب آسمانی ما این همه تکرار شده، اما متاسفانه به جای آن خشونت ترویج می شود. وی اظهارات سخنرانان و تعاریف صورت گرفته از خود را در این آیین، نشانه حرمت گذاشتن به جایگاه معلم و اخلاق خواند و گفت: خدمتگزاری برای من اولین اصل بوده است و البته خدمت به مردم و معتقد هستم که این اصل اگر همراه با دانش نباشد ثمری نخواهد داشت.
دکتر داریوش فرهود با تاکید بر ضرورت ارائه خدمت در راستای اصلاح جامعه افزود: اگر
می خواهیم یک جامعه را اصلاح کنیم نقطه شروع باید از دبیرستان ها و آن هم از دبیرستان های دخترانه باشد. وی سبک زندگی غلط را پایه و مادر ۸۰درصد بیماری ها در جامعه دانست و یادآور شد: یکی از راه های اصلاح سبک زندگی غلط ترویج مهربانی و عامل شدن خودمان به این خصوصیت اخلاقی است که زبان مشترک همه مردم جهان و حتی جانوران است.
این استاد دانشگاه با انتقاد از نامهربانی نسبت به محیط زیست در کشور، عامل و محرک اصلی این رفتار را نادانی برخی از انسان ها خواند و درباره نظام آموزشی کشور هم گفت: نظام آموزشی ما مدرسه محور است، یعنی بهترین دانش آموز ما کسی است که مطالب درسی را حفظ بکند و بدترین دانش آموز ما کسی است که سئوال بکند!
پروفسور فرهود با اشاره به اینکه تنها ۱۰درصد از علم خود را از دانشگاه و ۹۰درصد بقیه را از سئوالات دانشجویان فرا گرفته است، تصریح کرد: ما باید به دنبال دانشگاه های نسل سوم و چهارم باشیم و توجه ما باید به همگرایی در علوم باشد.
وی همچنین کمبود آب، اعتیاد به مواد مخدر، از هم گسیختگی خانواده ها و سالمندی را از جمله بحران های پیش رو در جامعه ایران خواند و از بی اخلاقی به عنوان مادر بحران ها نام برد.
پروفسور فرهود در تاریخ چهارم فروردین ماه ۱۳۱۷در تهران، خیابان سیروس، به دنیا آمد، دوره ابتدایی را در هفتگل و مسجد سلیمان خوزستان و دوره دبیرستان را در مدارس رهنما، دارالفنون و البرز تهران به پایان رساند و در سن ۱۹سالگی برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و در مقطع دکتری در دو رشته پزشکی، انسان شناسی و ژنتیک فارغ التحصیل شد و در اواخر سال ۱۳۵۰به ایران بازگشت و درسال ۱۳۵۱اولین گروه آموزشی و پژوهشی دانشگاهی در ایران به نام گروه ژنتیک انسانی و انسان شناسی را تشکیل داد.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار