b_300_300_16777215_00_images_9512_kazemi1.jpg

با عذرخواهی مجدد وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  از فرماندار و مردم شهرستان محروم بدره استان ایلام به نظر می رسد که فرهنگ حسنه عذرخواهی در میان دولتمردان و مجلسیان کم کم درحال گسترش است و می طلبد که این ره آورد دولت یازدهم و مجلس دهم بیش از پیش مورد حمایت و عنایت همه دلسوزان واقعی کشور قرار بگیرد.

البته فرهنگ عذرخواهی که دراین دولت و مجلس باب شده است از قواعد بازی در یک نظام مردم سالارانه محسوب می شود و مورد دکتر سید حسن هاشمی و قبلا نیز آقایان دکترعارف و دکتر پزشکیان که به صراحت از مردم عذرخواهی کرده اند، نه به عنوان یک رویه همگانی در این دو قوه که بنا به اعتقاد راسخ راقم این سطور، ناشی از شخصیت والا و نگاه بلند این بزرگواران به مقوله پاسخگویی به مردم است.

بدیهی است داشتن یک شخصیت والا و برخورداری از یک نگاه بلند، وجه مشخصه انسان ها نسبت به یکدیگر است، اما باید قبول کنیم که ما انسان ها بسیار ضعیف هستیم و هر آن در معرض سقوط قرار داریم، به این فراز از نوشته های وزیر محترم بهداشت در متن عذرخواهی ایشان از فرماندار و مردم بدره توجه کنیم:" بالاخره ما انسانیم و گاه در شرایطی خاص، ناخواسته به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که خود نمی‌خواهیم. با این حال باور دارم که هیچ دلیلی نباید سبب می‌شد رفتاری تند از من سر بزند؛ پس وقتی آرام شدم یک‌ بار دیگر با خود عهد کردم در برابر اهریمن درون بایستم و اجازه ندهم به بهانه‌ای، آن برخورد را برایم موجه جلوه دهد که آموخته‌ایم این توجیهات، آرام آرام آدمی را به غفلتی می‌کشاند که شایسته شرافت انسانی نیست."

این نگاه آقای وزیر، اوج بلندی روح و نظر یک انسان است و می طلبد که همه ما در تقویت نگاه هایی از این دست که صد البته در میان همه اقشار کشور عزیزمان فراوان است با زبان مان، قلم مان و رفتارمان به جد بکوشیم، اما راقم این سطور نمی تواند به رغم همه این واقعیات از یک عامل کلیدی در تقویت و ارتقاء فرهنگ عذرخواهی در جامعه امروز کشور سخن نگوید و آن ورود و ظهور شبکه های اجتماعی درکشور و انتقال مبارک و میمون مدیریت رسانه های اجتماعی به خود مردم است.

تردیدی نیست که امروزه این شبکه ها به رغم همه آفت های احتمالی آنها با زمینگیر کردن رسانه های سنتی، کم کم رابطه "مسئولان – رسانه های سنتی – مردم”  را به رابطه "مردم – رسانه های اجتماعی – مسئولان" تغییرجهت  داده اند و این تلقی که مسئولان به پشتوانه رسانه های سنتی انحصاری از یک حاشیه امن برخوردار هستند، دیگر کم کم رنگ باخته است.

اتفاقاتی مانند آنچه که وزیر محترم بهداشت بخاطر آن دوبار، هم به صورت صوتی و هم به صورت مکتوب، در محضر دهها میلیون کاربر شبکه های مجازی از فرماندار و مردم شهرستان محروم بدره استان ایلام عذرخواهی کرد، نمونه ای بارز از نقش بی بدیل شبکه های اجتماعی در تغییر جهت این رابطه بود، به این معنی که اگر آن "رفتار تند" به تعبیر شجاعانه و درخور تحسین وزیر محترم بهداشت، توسط شبکه های اجتماعی در جامعه منتشر نمی شد، آیا ایشان در مقابل فشار بی امان"اهریمن درون" خود برای "موجه جلوه دادن" این "رفتار تند" خود می توانست مقاومت کند؟

در پاسخ به این سئوال،  بنده معتقدم  وزیر بهداشت و افرادی به مانند ایشان که قهرمانانه از مردم عذرخواهی می کنند، این اقدام شان نه بخاطر به قول معروف رو شدن دست شان توسط  این شبکه های اجتماعی که بخاطر به رسمیت شناخته شدن این شبکه ها توسط  این بزرگواران است، چرا که کم نیستند کسانی که صدای کوس رسوایی شان توسط این شبکه ها به آسمان هفتم نیز رسیده، ولی چون اعتقادی به این شبکه ها ندارند! و هرانچه را که این شبکه ها منتشر می کنند توطئه دشمن! می انگارند با مقوله ای به نام عذرخواهی هم بیگانه اند و تازه یک چیزی هم از مردم طلبکارند!

گرچه  این جماعت به کمک رسانه های سنتی سوار بر مرکب مراد در یک جاده یک طرفه چهارنعل می تازند، اما همانطور که در کارزارهای انتخاباتی، بواسطه  شبکه های اجتماعی مجبورشدند به رای و اراده مردم تمکین کنند، بطور قطع  روزی در مقابل قدرت لایزال افکار عمومی منبعث از این شبکه ها هم مجبور خواهند شد که پاسخگوی عملکرد خود باشند و از مردم عذرخواهی کنند.

 تاج محمد  کاظمی  

  

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار