b_300_300_16777215_00_images_957_free-zone.jpg

همزیستی نیوز – معاون اول رییس جمهوری در پاسخ به استفسار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مناطق آزاد را از قوانین و مقررات زیست محیطی مستثنی ندانست و بر ضرورت اعمال تمام مقررات محیط زیست در محدوده مناطق آزاد تاکید کرد.

به گزارش ایسنا یک کارشناس ارشد محیط زیست استان گیلان با اعلام این خبر گفت: این پاسخ تا حد قابل ملاحظه ای تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست و اعمال قوانین محیط زیست در مناطق آزاد را روشن ساخت و از این پس ادارات حفاظت محیط زیست می توانند با رویگردانی از قرائت های مغایر، نسبت به اعمال قوانین و مقررات محیط زیست  وفق این پاسخ که از قضا روح سلیم متن قانون یاد شده است، اقدام کنند.

سعید فرج پور افزود: سازمان مناطق آزاد نیز نمی توانند در حوزه مقررات حاکمیتی محیط زیست خود را مستثنی فرض کرده و احیانا نسخه جدیدی برای مدیریت محیط زیستی سرزمین های خود فراهم سازند.

به گفته وی پس از به تصویب رسیدن قانون برنامه پنجم توسعه کشور و قانونی شدن بند الف ماده 112 همین قانون(که مدیران سازمان مناطق آزاد را بالاترین مقام دولت در منطقه محسوب می کند) چالش های متفاوتی در خصوص نحوه اعمال قوانین زیست محیطی در این مناطق بین دستگاه های متولی بوجود آمد.

وی افزود: یکپارچگی و در هم تنیدگی اکوسیستم ها در کره زمین الزام می‌دارد که مدیریت این سرزمین ها نیز می بایست مدیریتی یکسان بوده و بر مبنای قواعدی یکسان نگهداری گردند.

فرج‌پور ادامه داد: مرزگذاری های جغرافیای سیاسی در مرزهای کشورها چه بسا گاه موجبات تخریب و اضمحلال بسیاری از اکوسیستم ها را به سبب عدم وجود مدیریت یکپارچه فراهم آورده و به‌همین دلیل هم اینک جهان بدنبال یکپارچه سازی قواعد مدیریتی در حوزه محیط زیست است و این مهم هر آینه خود را در تدوین کنوانسیون ها و معاهده ها بروز می‌دهد،معاهداتی که با مکلف کردن کشورهای عضو، مرزهای سیاسی را در خصوص مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست  درجهان فرو پاشیده و در می نوردد.

وی خاطر نشان کرد: در این رهگذر نمی توان انتظار داشت که در یک بازه سرزمینی شاهد قوانین و قواعدی باشیم که موجبات مرزگذاری های جدید در این خصوص را فراهم آورد و پیوسته منابع سرزمینی را به مقاطع کوچک و کوچک تر تقسیم کند، پاشنه آشیلی که به دلیل تفاوت نهادهای قانونی می تواند دمار از روزگار اکوسیستم ها در آورده و به یک درهم ریختگی تمام عیار در زیستگاه ها بیانجامد.

به گفته فرج پور سال ها برداشت های متعدد و متفاوت از ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه، کلاف سردرگمی را فراروی دستگاه های اجرایی در مدیریت مناطق آزاد(از بعد محیط زیست) قرار داده بود که یک سوی این برداشت ها سازمان مناطق آزاد قرار می‌گرفت، با قرائت ((مستثنی بودن مناطق آزاد از اعمال قوانین محیط زیست)) و در سوی دیگر آنها مدیران سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گرفتند با قرائت ((لزوم اعمال قوانین کشوری در این زمینه در این مناطق)).

وی یادآور شد: این رفت و گفت ها چه بسا منتهی به دعاوی حقوقی و طرح برخی شکایات در مراجع قضائی شده و چالش های نفسگیر بیهوده‌ای را فراهم آورده بود و این چالش ها در کنار خود گاه تخریب منابع عمومی را نیز ایجاد کرده و منجر به تضییع حقوق عمومی شده بود.

پیش از این معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در نشست بررسی چالش ها و راهکارهای حفظ محیط زیست استان های ساحلی جنوبی با اشاره به نشستي که با حضور رئیس دولت یازدهم و هیات وزیران مسائل زیست محیطی جزیره قشم مورد بررسی قرار گرفته بود، گفت: رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت حفظ جنگل ها و مناطق حفاظت شده حرا، از فعالیت های عمرانی که تبعات زیست محیطی برای این منطقه دارد، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فرينا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بازگویی برخی مسائل و نگرانی های مطرح شده در جلسه در این خصوص، افزود: برخی فعالیت های عمرانی مانند احداث پل می تواند با اثرگذاری بر حرکت آب و در نتیجه رسوبات آب تهدیدی برای جنگل ها و مناطق حفاظت شده حرا باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: احداث پل، جاده، اسکله، راه آهن و بسیاری دیگر از طرح های توسعه ای دیگر بدون در نظر گرفتن تبعات زیست محیطی آن ها می تواند اثرات منفی بسیاری بر این حوزه ارزشمند داشته باشد.

او با ابراز خرسندی از تصمیم رئیس جمهوری پس از بحث و بررسی های صورت گرفته در جلسه، اعلام کرد: مقرر شد که طرح های توسعه ای و عمرانی در جزیره قشم بدون تایید طرح از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام نشود.

ابتکار افزود: همچنین مقرر شد کلیه بارگذاری های صنعتی در جزیره قشم با تایید سازمان حفاظت محیط زیست و تنها محدود به زون صنعتی باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این تصمیم و جهت گیری رئیس دولت یازدهم را نشان از اهمیت محیط زیست برای وی دانست.

مناطق آزاد از قوانین محیط زیست استثنا نیست

معاون رئیس جمهور عضویت و حضور جدی و فارغ از کلیشه های معمول و بی تاثیر سازمان حفاظت محیط زیست در شورایعالی مناطق آزاد را از دیگر اقدامات برای حفظ محیط زیست استان های ساحلی جنوبی برشمرد و گفت: اعلام رسمی اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبنی بر مستثنا نبودن این مناطق از قوانین سازمان حفاظت محیط زیست بسیار ارزشمند است.

او با ابراز خرسندی از همراهی دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بسیاری از مدیران این مناطق با سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: اگرچه این مناطق از مزیت های اقتصادی متفاوتی برخوردار هستند اما در قوانین محیط زیستی با سایر نقاط کشور برابر هستند.

 

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار