همزیستی نیوز -  روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا در مقاله ای از توافق کشورهای آسیای مرکزی برای تشکیل ائتلافی بدون مشارکت روسیه خبر داد.

روزنامه نزاویسیمایا گازتا روز دوشنبه در مقاله ای نوشت: عبدالعزیز کامیلوف وزیر امور خارجه ازبکستان اعلام کرده است که پنج کشور آسیای مرکزی، سند دولتی برای دوستی، حسن همجواری و همکاری در قرن ۲۱ آماده می کنند.

این سند قرار است در اجلاس آتی سران کشورهای آسیای مرکزی در پاییز آینده امضا شود تاریخ برگزاری این اجلاس تعیین می شود. 

روزنامه روسی نوشت: اجلاس سوم کشورهای آسیای مرکزی شامل قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان برای ماه اوت در بیشکک برنامه ریزی شده بود که به دلیل شیوع همه گیر ویروس کرونا برگزاری آن به پاییز آینده موکول شد.

توافق برای امضای سند همکاری بین دولت های آسیای مرکزی در اجلاس دوم این کشورها در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ در تاشکند به دست آمد.

 به نوشته روزنامه روسی، وزیر خارجه ازبکستان، در مصاحبه ای خاطرنشان کرد که در یک دوره تاریخی کوتاه مدت تحولات گسترده ای در روابط ازبکستان و کشورهای منطقه رخ داد و روابط آنها بهبود یافته و بسیاری از مسائل بین این کشور و همسایگان آن برطرف شد.

وی همچنین به گسترش روابط ازبکستان با افغانستان اشاره کرد و گفت: تاشکند روابط با کابل را در عرصه های اقتصادی-بازرگانی و فرهنگی و انسانی توسعه می دهد.

نزاویسیمایا گازتا نوشت: به این ترتیب ایده آمریکا برای ایجاد آسیای مرکزی بزرگ تحقق می یابد. 

به گفته دمیتری اورلوف مدیرکل مرکز تحلیل اطلاعات سیاسی «استراتژی شرق-غرب)، آمریکا افغانستان را در منطقه آسیای مرکزی بزرگ گنجانده است. اما در استراتژی آمریکا برای منطقه آسیای مرکزی، مسئولیت هماهنگی اقدامات در مورد افغانستان برعهده ازبکستان قرار گرفته است.

اما به عقیده آندره کازانتسف استاد آموزشگاه عالی اقتصادی روسیه، بعید بنظر می رسد که افغانستان بطور کامل وارد منطقه آسیای مرکزی شود. تفاوت بین آسیای مرکزی در دوره پساشوروی با افغانستان همواره باقی می ماند.

وی در گفت وگو با نزاویسیمایا گازتا خاطرنشان کرد: حل بسیاری از مسائل منطقه آسیای مرکزی بدون مشارکت افغانستان امکانپذیر نیست.

کازانتسف در مورد دیدارهای سران کشورهای آسیای مرکزی گفت که مشارکت افغانستان در این دیدارهای به آن معنی نیست که این کشور بخشی از آسیای مرکزی می شود.

 به گفته کازانتسف، برخی کشورهای خارج از منطقه آسیای مرکزی ازجمله آمریکا یا اتحادیه اروپا ممکن است  در اجلاس های مشورتی کشورهای آسیای مرکزی شرکت کنند و در فرمت ۱+۵ با این کشورها مشارکت کنند.  

نبی زیادالایف کارشناس ارشد انستیتو مسائل بازارها آکادمی علوم روسیه و عضو آکادمی علوم ازبکستان معتقد است که توجه به منطقه آسیای مرکزی از سوی بازیگران جهانی افزایش می یابد و چین تا اندازه زیادی حضور اقتصادی در این منطقه را افزایش می دهد.

وی در گفت وگو با روزنامه روسی خاطرنشان کرد که آمریکا استراتژی جدیدی را در مورد آسیای مرکزی اعلام کرده است و اتحادیه اروپا هم از این قافله عقب نمی ماند و راهبرد جدید خود برای منطقه آسیای مرکزی را اعلام کرد. 

وی ادامه داد: با این حال کشورهای این منطقه همچنان در مدار روسیه قرار دارند زیرا که با این کشور تاریخ مشترک دارند و هزاران پیوند انسانی آنها را با یکدیگر مرتبط کرده است. 

به گفته زیادالایف، اگر روسیه بتواند در کشورهای اسیای مرکزی نقطه تلاقی (برای منافع مشترک) بیابد، امکان بیشتری برای اینکه خود را بازیگر مطرح در عرصه اقتصادی و سیاسی جهانی معرفی کند پیدا می کند.

این کارشناس ازبک تبار روسیه معتقد است که برای کشورهای آسیای مرکزی بهتر خواهد بود برای پیشرفت اقتصادی در کنار روسیه باشند.

وی در همین حال به امکان ایجاد ائتلافی از کشورهای آسیای مرکزی اشاره کرد و آن را یک طرح واقعی خواند و گفت که این ائتلاف پنج کشور آسیای مرکزی رقیبی برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نخواهد بود.

گفتنی است روسیه در دوره پس از فروپاشی شوروی در سه دهه اخیر با کشورهای آسیای مرکزی روابط مستحکمی داشته و در چارچوب سازمان های منطقه ای ازجمله جامعه کشورهای همسود، سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای همکاری می کند. 

 منبع: ایرنا

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار