w.leaders.jpg

همزیستی نیوز - نیوزیلند تا آلمان، تایوان یا نروژ، در برخی کشورها که زنان در راس قدرت قرار دارند، آمار مرگ و میر ناشی از کووید 19 به نسبت پایین‌تر بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بی بی سی ،رسانه‌ها هم از رویکردهای سیاستمداران این کشورها و تدابیری که در مقابل بحران کنونی سلامت جهان به کار برده‌اند تمجید کرده‌اند. مجله فوربس در یکی از مقالات اخیر خود از آن‌ها به عنوان "نمونه‌هایی از رهبری واقعی" یاد کرده است. در این مقاله آمده:‌ "زنان قدم جلو گذاشته‌اند تا به دنیا نشان دهند چگونه می‌‌شود وضعیت آشفته خانواده بشری را سر و سامان داد."
مفسران تاکید دارند اکثریت قریب به اتفاق رهبرانی که از امتحان مقابله با کووید-19 سربلند بیرون آمده‌اند زن هستند و این در حالی است که زنان تنها 7 درصد سران کشورها را تشکیل می‌دهند.
با این تفاسیر چرا رهبران زن ظاهرا در مبارزه با شیوع ویروس کرونا موفق عمل‌کرده‌اند؟
کاترین یاکوبسدوتیر،‌ نخست‌وزیر ایسلند اقدام به انجام آزمایش کرونا در مقیاس گسترده کرده است.
جمعیت کوچک 360 هزار نفری ایسلند باعث بی‌خیالی سران این کشور نشد و اقدامات برای مبارزه با کووید-19 از جمله ممنوعیت تجمع 20 نفر یا بیشتر از همان اواخر ژانویه به اجرا درآمد، حتی پیش از این که اولین مورد مرگ بر اثر این بیماری به ثبت برسد.
تا روز 20 آوریل در ایسلند 9 نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
در تایوان که رسما بخشی از چین به حساب می‌آید، رییس‌جمهور تسای اینگ-ون به سرعت یک مرکز کنترل اپیدمی به راه انداخت و برای مهار ویروس و پیگیری موارد ابتلا به آن اقدام کرد.
این کشور علاوه بر این تولید تجهیزات محافظت شخصی از جمله ماسک صورت را هم افزایش داد. تایوان که 24 میلیون نفر جمعیت دارد تاکنون تنها 6 مرگ بر اثر ابتلا به کووید-19 به ثبت رسانده است.
ایسلند آزمایش های گسترده و همچنین ممنوعیت اولیه تجمع 20 نفر یا بیشتر را ارائه داد
در این میان جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند یکی از سفت و سخت‌ترین مواضع را در مقابله با کووید-19 گرفته است. او بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر که هدف‌شان " صاف کردن منحنی" شیوع ویروس کرونا بوده، تصمیم گرفت جلوی انتقال بیماری را بگیرد.
وقتی آمار مرگ و میر ناشی از کووید-19 در نیوزیلند به 6 نفر رسید، دولت قرنطینه اعلام کرد و تا روز 20 آوریل تعداد جان باختگان بر اثر این بیماری 12 نفر ثبت شده است.
اما کشورهایی که نسبت به این بحران واکنش بهتری نشان داده‌اند به غیر از رهبران زن، موارد اشتراک دیگری هم دارند:
این کشورها همگی از اقتصادهای پیشرفته دنیا و دارای سیستم پشتیبان رفاهی هستند. آن‌ها از نظر بیشتر شاخص‌های توسعه اجتماعی هم اغلب در جایگاه بالایی قرار دارند.
این کشورها معمولا سیستم بهداشتی قدرتمندی هم دارند که بهتر خود را با شرایط اضطراری وفق می‌دهد.
اما نقطه قوت خود رهبران هستند یا ممکن است این مسأله که در این کشورها زنان در راس قدرت قرار دارند، نکته اصلی باشد؟

آنگلا مرکل،صدراعظمی برای بحران ها
 
آنگلا مرکل، سیاستمداری که 15 سال است بر صدر نشسته. پیش از شیوع کرونا به نظر می‌رسید حضورش و وزنش در  سیاست آلمان کمرنگ شده. رقابت بر سر جانشینی او شروع شده بود. اما حالا در سراسر جهان تحسین‌ها را به عنوان سیاستمداری که مدیریت بحران می‌داند، برانگیخته است؛ به عنوان سیاستمداری که در بحران کنونی، گام‌های کوچک و حساب‌شده برمی‌دارد و وضعیت را می‌سنجد اما همزمان از اعمال محدودیت‌های شدید هم نمی‌هراسد.
محبوبیت او نه تنها در خارج از مرزهای آلمان که در خود این کشور هم در حال افزایش است.
مرکل در اواسط ماه مارس در گفتگویی تلویزیونی خطاب به شهروندان آلمان مسیر حرکت خود در رویارویی با پاندمی کرونا را روشن کرد؛ هشدار داد که "مسئله جدی است و ما هم آن را جدی می‌گیریم" و به عقل سلیم و خرد جمعی شهروندان ارجاع داد: «به تک تک ما بستگی دارد. از هیچ‌کس نمی‌توان چشم پوشید. به تلاش تمامی ما نیاز است.»
مرکل در ابتدای بحران ساکت بود. عرصه را به وزیر بهداشت و درمان سپرده بود. اما رفته رفته که برای او مشخص شد، شیوع این ویروس چه پیامدهایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد، مسیر ارتباط مستقیم با شهروندان را پی گرفت.
اعتماد به شهروندان در نزد مرکل بسیار بیشتر از رهبران دیگر کشورهاست. برای مثال در فرانسه، امانوئل مکرون برای گذر از بحران به ممنوعیت، مجازات و محدودیت‌های شدید متوسل شده است. مرکل اما نمی‌خواهد اینگونه اوضاع را کنترل کند. می‌گوید:
فشار بر روی مرکل هیچ‌گاه تا به این اندازه سنگین نبوده است. چه پیش می‌آید اگر این تدابیر کافی نباشند و پایبندی به سخت‌گیری‌ها کاهش و شمار مبتلایان افزایش یابد؟ سناریوی وحشتناک برای صدراعظم:
«خیلی بد می‌شود، اگر به سرعت [در رفع محدودیت‌ها] وارد عمل شویم و بعد دوباره مجبور شویم همه‌چیز را [محدودیت‌ها را] به حالت قبلی برگردانیم، تلاش می‌کنیم چنین چیزی رخ ندهد.»
قدم‌های کوچک، سنجش وضعیت، صبر و پرهیز از قهرمان‌بازی. سیاست‌ورزی به شیوه مرکل همیشه برای او انتقاد به همراه آورده است. اما درست همین روش است که در بحران‌ها جواب داده است.

خانم نخست وزیر، موفق در مهار بحران کرونا

در نیوزیلند از میان نزدیک به 1300 مورد شناسایی شده بیماری "کووید 19"، تنها 2 بیمار سالمند دارای بیماری زمینه ای فوت شده اند.
"نیوزیلند" کشور جزیره ای در حوزه  اقیانوسیه مدیریت خوبی برای مهار کرونا در پیش گرفت و حالا با کاهش شیب ابتلا و تنها 2 مورد مرگ و میر در حال نزدیک شدن به بستن پرونده کرونا در این کشور است.
به گزارش گاردین، نیوزیلند از همان روزهای اول تشخیص ورود ویروس کرونا به این کشور یک قرنطینه سفت و سخت 1 ماهه را در دستور کار قرار داد و حالا در حالی که هنوز کمتر از 2 هفته به پایان مهلت این قرنطینه دارد موارد جدید ابتلا در این کشور برای چهارمین روز متوالی شاهد کاهش است.
"جسیندا آردرن" نخست وییر نیوزیلند از همان ابتدای اعلام تشخیص حدود 100 مورد بیمار کرونایی از تاریخ 25 مارس در این کشور به مدت 4 هفته قرنطینه و منع رفت و آمد وضع کرد. او تاکید کرد در صورت عدم کنترل و مهار بیماری در طی این مدت 4 هفته این مدت تمدید خواهد شد.
آردرن دیروز در سخنانی ضمن اعلام اینکه استراتژی سرکوب با کرونا ویروس با موفقیت به پیش می رود هشدار داد اگر قرنطینه زودتر از موعد برداشته شود شاهد عقبگرد خواهند بود. او گفت 4 هفته حداقل زمان قرنطینه است و اگر لازم باشد طول مدت قرنطینه افزایش هم خواهد داشت.
قوانین سفت و سخت قرنطینه حتی دامن وزیر بهداشت نیوزیلند را نیز گرفت و "دیوید کلارک" وزیر بهداشت که سه‌شنبه گذشته به همراه خانواده‌اش برای تفریح ساحلی به 20 کیلومتری منزلش رفته بود، مجبور به عذرخواهی و استعفا شد، اما خانم آردرن اعلام کرد به دلیل اینکه این کشور در میانه بحران مبارزه با کرونا قرار دارد او استعفای کلارک را نمی‌پذیرد اما برای تنبیه رتبه او را در کابینه تنزل می‌دهد. نخست وزیر نیوزیلند تاکید کرد اگر این کشور در شرایط عادی بود حتما وزیر بهداشت برکنار می‌شد اما شرایط کنونی عادی نیست و جابجایی وزیر بهداشت در شرایط کنونی به صلاح نیست.
با گذشت بیش از 2 هفته از وضع قرنطینه آمارها حاکی از شیب نزولی بیماری در نیوزیلند است و به همین خاطر گروهی از ناظران و مقامات که احیای اقتصاد نیوزیلند را در نظر دارند از نخست وزیر خواسته اند به قرنطینه زودتر از موعد پایان دهند اما جسیندا آردن دیروز (پنج شنبه) در سخنرانی فیسبوکی از داخل قرنطینه خانگی تاکید کرد قرنطینه زودتر از موعد خاتمه نخواهد یافت بلکه ممکن است حتی برای دو هفته دیگر تمدید شود.

تایوان؛ تنها 10 قربانی
رویکرد آزمایش عمومی، منحصر به آلمان نبود. در قاره آسیا، علاوه بر کره جنوبی، تایوان هم سیاستی مشابه در پیش گرفت. تسای اینگ-وِن، رئیس جمهوری تایوان از همان ماه ژانویه با در پیش‌گرفتن همین رویکرد و 124 دستور بهداشتی و تاکید بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، از قرنطینه عمومی و تعطیلی کشور جلوگیری کرد. شبکه سی‌ان‌ان در یک گزارش عملکرد خانم تسای را یکی از بهترین واکنش‌های جهان به بحران کرونا ارزیابی کرد: در تایوان تنها 6 نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید-19 جان خود را از دست داده اند.

جوان ترین زن رهبر جهان در فنلاند کرونا را شکست داد

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند وقتی دسامبر سال گذشته، همان زمانی که ویروس کرونا بی‌ سر و صدا در چین منتشر می‌شد، جوان‌ترین رهبر جهان شد. تنها چند هفته بعد، وقتی که بوی خطر یک اپیدمی جهانی بلند شد، خانم مارین 34 ساله با آگاهی از لزوم اطلاع رسانی صادقانه، در شبکه‌های اجتماعی از شهروندان خواست تا تجربیات زنده خود را از بیماری با دیگران به اشتراک بگذارند. او می‌دانست که در کوران اخبار دروغ، داده‌های واقعی متکی بر تجربه، هشدار بهتری برای ترغیب شهروندان به جدی گرفتن خطر و مراقبت خواهد بود. فنلاند تا شانزدهم آوریل، 75 مورد مرگ ناشی از کووید-19 را ثبت کرده است: بیش از هزار مورد کمتر از همسایه غربی خود، سوئد.

موفقیت رهبران زن کشورهای اسکاندیناوی در مهار کرونا

در میان پنج کشور دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و ایسلند که به کشورهای اسکاندیناوی مشهور هستند، چهار کشور تحت رهبری زنان قرار دارند. تنها سوئد نخست‌وزیر مرد دارد و همین کشور آمار مرگ‌ومیری بالاتر از چهار کشور دیگر ثبت کرده است. مته فردریکسن، نخست‌وزیر 42‌ساله دانمارک و سانا مارین، نخست‌وزیر 34‌ساله فنلاند (رهبران هر چهار حزب حاضر در دولت ائتلافی فنلاند زن هستند)، عملکردی شایان توجه در مقابله با ویروس کرونا داشته‌اند.
سانا مارین، جوان‌ترین رهبر جهان است و سیاست‌های سخت‌گیرانه او در زمینه مقابله با ویروس کرونا، با حمایت 85درصدی افکار عمومی این کشور روبه‌رو شده و تاکنون فقط 59 نفر در این کشور 5.5‌میلیون‌نفری قربانی ابتلا به ویروس کرونا شده‌اند. همچنین کاترین جاکوبزدوتیر، نخست‌وزیر کشور کوچک ایسلند، با تنها 360 هزار نفر جمعیت است؛ اما این جزیره واقع در شمال بریتانیا از ابتدای شیوع ویروس کرونا اقدام به آزمایش گسترده و تصادفی این ویروس کرد. این اقدام به این دلیل انجام شد که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، حدود نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا هیچ علامت ظاهری‌ای ندارند.
بر همین اساس، دولت ایسلند در اوایل همه‌گیری، با ردیابی تماس‌های افراد و قرنطینه‌کردن موارد مشکوک به کرونا، برای کنترل آن وارد عمل شد. به این روش کنترلی در دانمارک و نروژ نیز توجه شده است؛ اما در مقابل این روش‌های سخت‌گیرانه که به کنترل شیوع ویروس کرونا در این کشورها منجر شده، در سوئد، تنها کشور شمال اروپا که رهبرش زن نیست، استفان لوون، نخست‌وزیر این کشور با وجود فشارها حتی از تعطیل‌کردن مدارس و مشاغل نیز خودداری کرد و درحال‌حاضر این کشور یکی از بالاترین آمارهای مرگ‌ومیر را در میان همسایگان خود و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی دارد.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار