pandemic1.jpg

همزیستی نیوز - تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، روز چهارشنبه ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) در یک نشست خبری در سوئیس اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا در جهان اکنون به وضعیت «همه‌گیر» تغییر یافته است.

آقای ادهانوم با این حال در ادامه تاکید کرد که استفاده از کلمه «همه‌گیر» در توصیف بیماری کووید-۱۹ به معنای تغییر در میزان خطری که کارشناسان برای این ویروس برآورد می کنند، نیست. اما میزان گستردگی شیوع بیماری کرونا، که اکنون بیش از یکصد و ده کشور جهان را درگیر خودش کرده است، ممکن است این سوال را در ذهن ها پیش آورد که این واژه به چه معناست و از کجا می آید؟

واژه همه گیر یا پاندمیک از واژه یونانی پاندموس (Pandemos) به معنی «همگان» می آید.

کرونا در ۱۱۰ کشور؛ شمار مبتلایان در اروپا از ۲۲ هزار نفر فراتر رفتسازمان جهانی بهداشت: تهدید «همه‌گیر شدن» کرونا «بسیار واقعی» است

مایکل رایان، رئیس اجرایی سازمان بهداشت جهانی، در مورد علت استفاده از این واژه گفته است: «مفهوم پاندموس وقتی استفاده می شود که اعتقاد داشته باشیم کل جمعیت جهان احتمالا در معرض یک عفونت قرار دارند و بخشی از آنان به طور بالقوه به این بیماری دچار خواهند شد.»

تعریف همه گیری در لغت نامه نیز عبارت است از یک بیماری که در یک منطقه جغرافیایی گسترده ظاهر می شود و به طوری خاص بخش زیادی از جمعیت حاضر را تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع همه گیری به مراتب فراتر از شیوع است و به وضعیتی اطلاق می شود که در آن بیماری دیگر محدود به نواحی خاصی از کره زمین نیست و به بخش‌های دیگر نیز سرایت کرده است.

آقای ادهانوم می گوید همه گیری واژه‌ای نیست که بتوان آن را با سبک گیری و سهل انگاری استفاده کرد: «این کلمه‌ای است که اگر به جا استفاده نشود می تواند ترسی بی‌مورد را باعث شود، یا این تصور غلط حاکی از تسلیم را پدید آورد که جنگ مغلوبه شده و در نتیجه سبب ایجاد رنج و مرگ غیرضروری بیشتر شود.»

ویروس کرونا که برای نخستین بار از چین گسترش یافت تا کنون حدود ۱۲۵ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است و جان دستکم ۴۵۰۰ تن را گرفته است.

منبع: یورونیوز

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار