b_300_300_16777215_00_images_0103_IMG-20220530-WA0000.jpg همزیستی نیوز - میلیون ها بازنشسته، از کار افتاده و بازماندگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، دو ماه از سال گذشته همچنان منتظر تعیین تکلیف توافق نهادهای ذیربط ذی و  مدخل در مورد میزان مستمری خود در سال جدید و میزان افزایش آن توسط دولت در شرایط لجام گسیخته افزایش قیمت ها سرگردان هستند.
هر سال میزان مستمری بازنشستگان و از کار افتادگان و بازماندگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در اجرای مواد ١١١ و ٩۶ قانون تامین اجتماعی با توجه به افزایش هزینه های زندگی مطابق عرف و روال قانونی در شورای عالی کار مصوب، و برای تاییدی غیر ضروری به هیات دولت ارسال می شود. میزان مستمری طبقات ذکر شده در شورای مذکور امسال نیز  با نظر جمعی نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت و پیشنهاد مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و مصوبه هیات مدیره سازمان مطابق قانون تعیین و به  هیات دولت فرستاده شده است.  مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از محل منابع این سازمان که ناشی از پرداخت های بیمه شدگان است تامین و پرداخت می شود و ارتباطی با دولت و بودجه عمومی کشور ندارد. از این رو به نظر بازنشستگان و نهادهای صنفی آنان، دخالت دولت در تایید میزان افزایش مستمری ها غیر قانونی! و فاقد وجاهت قانونی است. بازنشستگان تامین اجتماعی علاوه بر افزایش قانونی مستمری خود، ٢۵ درصد باقی مانده متناسب سازی ۱۴۰۰ خود را نیز  طلب دارند که آن نیز لنگ تایید دولت است. در نامه به رئیس جمهوری با امضاء  «هزاران بازنشسته مستمری بگیر، از کار افتادگان و بازماندگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی» که برای رسانه ها و از جمله این روزنامه فرستاده شده، خطاب به رئیس جمهوری آمده است : « چرا بزرگترین و اصلی ترین عامل ناحقی و مصیبت بازنشستگان شده اید؟جناب آقای رئیسی،رئیس جمهور(ی) محترم مگر خود را «سید محرومان» معرفی نکردید؟ محروم تر از بازنشستگان تامین اجتماعی که دستشان را از سرمایه و اندوخته خودشان بریده اند ،کسانی سراغ دارید ؟برای این قشر مظلوم چه کرده اید؟چرا بین بازنشستگان صندوق های متفاوت فرق گذاشته اید؟ مگر بازنشستگان تامین اجتماعی مال این مرز و بوم نیستند؟جناب رئیسی جایگاه امروزتان را مدیون بازنشستگانی هستید که خالصانه در تمامی میدان ها حاضر بوده اند و اکنون نوبت شماست که صداقت تان را اثبات کنید... سرمایه بازنشستگان که در صندوق تامین اجتماعی است، برای هر شخصی غیر از بازنشستگان این صندوق حرام و غصبی است. این عزیزان بین ٣٠ تا ٣۵ سال بیمه پردازی داشته اند که در زمان پیری وکهولت از اندوخته خودشان استفاده کنند ! دارایی تامین اجتماعی حق الناس است.»
همانطور که اشاره رفت، در میان بازنشستگان، بازنشسته های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی وضعیتی به مراتب بدتر از بازنشسته های کشوری و لشگری دارند و بنا بر یک گزارش رسمی حداقل ۷۰ درصد آنها زیر خط فقر هستند و باقی مانده هم مستمری ای در حد بخور و نمیر دارند و جالب تر اینکه در همین بحث یارانه های جدید! بنا بر آمار یک گروه چند هزار نفری از آنها در فضای مجازی به بیش از ۴٠ درصد آنان یارانه تعلق نگرفته است. با متناسب سازی مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری در سال گذشته ، دریافتی آنها به خط فقر نزدیک شد ، اما سازمان تامین اجتماعی با فرمولی خاص از آنچه در قانون مقرر شده است ، شانه خالی کرد و در استانداردی دوگانه در حالیکه کارکنان خودش را برمبنای فرمولی ویژه با دریافتی بالا بازنشسته می کند ، کاسه گدایی به دست میلیون‌ها کارگر و کارمند غیر خودی ! داد و به این کار خود در رسانه ها هم  با تبلیغ گسترده فخر فروخت و صدای بازنشسته ها و اجتماعات پیوسته آنها به گوش کسی نرسید.براساس گزارشی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرده است :  بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی برمبنای ارزش واقعی روز تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۲۹۴‌هزار‌و ۴۰۵ میلیارد تومان رسیده بود  و دولت بدهکار ! همچنان بی تفاوت است. حال آنکه صاحب نظران اقتصادی و مدیریت می گویند : سازمان تأمین اجتماعی اگر درست مدیریت شود و ساختارهای آن اصلاح شود و از مدیریت وزارتی و شخصی به دور بماند و کارشناسان و صاحبان سرمایه آن را اداره کنند، آن‌گاه خواهد توانست ۴٠ تا ۵٠ میلیون جمعیت ایران را زیر چتر حمایتی خود بگیرد تا آنها محتاج زندگی جاری و روزمره خود  نباشند،  و منت وتحقیر  افزایش ذره ای  مستمری ها با پوشش لفاظی مثل همسان سازی به جای متناسب سازی طبق قانون و برابر با تورم ،  و با فرار از قانون دولت و مجلس بر سر آنها نباشد.

منبع:  تودی آنلاین 

 

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار