همزیستی نیوز - حمید شیرخدایی مسئول اجرایی نمایشگاه ایران بیوکل در نشستی خبری با اشاره به مشکلات و دشواریهای تولید کنندگان در صنعت مواد شوینده، لوازم آرایشی و بهداشتی و سلولزی گفت: ایجاد کنسرسیومهای قوی برای کسب سهم از بازارهای هدف صادراتی توسط تولید کنندگان و صادرکنندگان ضروری است.
به گزارش سایت تیرداد نیوز وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاهها محلی برای معرفی توانمندیهای صنایع مختلف کشور است، افزود: معرفی تولید کنندگان، بررسی موضوعات و مشکلات مرتبط با تولید و فراهم آوردن زمینه ای برای صادرات از جمله اهدافی است که برای برگزاری نمایشگاه ایران بیوکل در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: شرکتهای فعال در تولید مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی باید دست به دست هم دهند و با ایجاد کنسرسیومهای قوی زمینه افزایش صادرات این محصولات را به کشورهای هدف فراهم کنند.
شیرخدایی با بیان اینکه 53 شرکت داخلی فعال در زمینه تولیدات صنعتی بهداشتی و آرایشی در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: برگزاری این نمایشگاه متاثر از تحریم ها و مشکلات پیش آمده برای تولید کنندگان با استقبال کمی همراه بوده است.
وی عنوان کرد: در ابتدا سه سالن برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شد که به دلیل مشکلات قطع اینترنت به دو سالن کاهش یافت و اکنون نیز بخشی از ظرفیت این دو سالن خالی است.
مسئول اجرایی نمایشگاه ایران بیوکل با اشاره به حضور کم رنگ شرکتهای مطرح داخلی در نمایشگاه ایران بیوکل افزود: مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس انجام شده است تا در طول برگزاری نمایشگاه ضمن بازدید از نمایشگاه در گفت و گو با شرکت کنندگان با مسائل و مشکلات آنها بیشتر آشنا شوند.
وی ادامه داد: تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید، قطعات، تجهیزات و تکنولوژیهای به روز تولید به دلیل شرایط ناشی از تشدید تحریم ها از مشکلاتی است که تولیدکنندگان فعال در زمینه محصولات بهداشتی، آرایشی و سلولزی با آن مواجه هستند.
وی در باره میزان وابستگی کشور به واردات مواد اولیه برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی گفت: در مواد آرایشی وابستگی به واردات مواد اولیه بسیار زیاد است، اما برخی شرکتهای داخلی فعالیت خود را برای تولید مواد اولیه آرایشی آغاز کرده اند که می توانند این وابستگی را کاهش دهند.
شیرخدایی عنوان کرد: کارخانه ای در خراسان از زعفران 154 ماده تولید می کند که در مواد آرایشی، بهداشتی و غذایی کاربرد زیادی دارد، اما هنوز به بهرهبرداری و تولید انبوه نرسیده است.
وی با اشاره به مشکلات بسته بندی مواد آرایشی و بهداشتی در کشور گفت: قدمهای خوبی در این زمینه برداشته شده است، اما با استانداردها و تکنولوژی روز دنیا در این زمینه فاصله قابل توجهی وجود داریم.
رحیم کوهی مدیر عامل شرکت آذر غرفه نازنین و برگزار کننده نمایشگاه ایران بیوکل نیز در این نشست گفت: بیشتر کارخانجات بهداشتی و آرایشی کشور تنها با 50 درصد و برخی از آنها با یک سوم ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.
وی افزود: تولید کنندگان ایرانی دانش فنی تولید این محصولات را در اختیار دارند، اما تکنولوژی به روز تولید به دلیل موضوعهای ناشی از تحریم در دسترس نیست و واردات غیر رسمی محصولات خارجی نیز رقابت را نا برابر کرده است.
کوهی با اشاره به مشکلات شروع کسب و کارها در کشور گفت: این مشکلات در هنگام صادرات نیز شدت بیشتری پیدا می کند، در حالی که سوریه و برخی از کشورهای همسایه بازار مناسبی برای تولیدات بهداشتی و آرایشی ایران هستند.
وی با انتقاد از بروکراسیهایی که در مورد زمان برگزاری نمایشگاهها وجود دارد، گفت: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاهها این است که محصولات تولید داخلی به بازارهای خارجی معرفی شود و زمینهای برای صادرات فراهم شود.
وی با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاهها از اتاق اصناف مجوز اخذ شده است، گفت: نمایشگاههای مرتبط نمیتواند بیش از یک بار در سال در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شود و به همین دلیل این نمایشگاه در برج میلاد برگزاری می شود.
سید قاسم قاری مسئول ستاد خبری نمایشگاه ایران بیوکل نیز در این نشست گفت: در طول برگزاری نمایشگاه مصاحبه هایی با دست اندرکاران و شرکت کنندگان در نمایشگاه انجام خواهد شد که از طریق تلویزیون های مستقر در نمایشگاه به اطلاع مخاطبان و بازدیدکنندگان خواهد رسید.
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ایران بیوکل فرصتی است تا زمینه صادرات محصولات این شرکتها به کشورهای هدف صادراتی فراهم شود، گفت: از تجار کشورهای تاجیکستان، عراق، سوریه، آسیای میانه، گرجستان، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای دیگر برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است تا زمینه برای صادرات به این کشورها فراهم شود.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.