b_300_300_16777215_00_images_0001_inch.jpg

 

همزیستی نیوز -  استاندار گلستان از تصویب منطقه آزاد اینچه‌برون گلستان در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرداد.

هادی حق شناس گفت: لایحه منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه‌ برون گلستان که به عنوان مصوبه سفر دولت تددبیر و امید به گلستان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، از سوی شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود که به تایید این نهاد رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از استانداری گلستان، اینچه‌ برون تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

*منطقه آزاد اینچه ‌برون بستر توسعه روابط اقتصادی با آسیای میانه است*

همچنین نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌ برون گنبدکاووس در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بستری مناسب برای توسعه روابط اقتصادی کشور بالاخص استان گلستان با کشورهای آسیای میانه و بازار مصرف ۲۰۰ میلیون نفری این کشورها دانست.

امانقلیچ شادمهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشور ما و استان گلستان تکنولوژی برتر در حوزه‌های مختلف از جمله صنعتی، پزشکی و کشاورزی دارد که می‌توان از طریق مرز اینچه‌ برون و منطقه آزاد آن، دانش یا محصولات این حوزه‌ها را به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه عرضه کرد.

وی با بیان اینکه استان گلستان زیرساخت‌های لازم درحوزه خشکی، دریایی و هوایی جهت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه را دارد، افزود: اکنون با تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه ‌برون و در شرایطی که کشور ما در تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، فرصت خوبی برای توسعه بیشتر این روابط فراهم می‌شود که باید با یک برنامه‌ ریزی دقیق و حساب شده و نیز جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به نحو احسن از آن استفاده کرد.

شادمهر اضافه کرد: استفاده صحیح از منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون که راه تنفس، رشد و توسعه گلستان را بیش از پیش فراهم می‌کند، تاثیر مثبتی بر رونق و شکوفایی اقتصادی، ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار و رفع سیمای محرومیت از مردمان مرزنشین استان خواهد داشت.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری رایزنی‌ها و جلساتی که شخصا با حدود ۲۵ نفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته و نیز جلساتی که به اتفاق سایر نمایندگان گلستان در مجلس و در قالب کارگروه اقتصادی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون با برخی دیگر از اعضای مجمع برگزار کردند، گفت: حاصل این رایزنی‌ها، پافشاری و تاکید بر ضرورت تصویب منطقه آزاد اینچه برون، بازدید چند تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از مرز اینچه برون و زیرساخت‌های آن بود.

وی افزود: درهرحال تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون، روحیه امید را در دل مردمان مرزنشین ساکن در منطقه کمتر توسعه یافته اینچه برون ایجاد کرد و امیدواریم این اقدام به موقع، زمینه‌ساز مشارکت حداکثری مردم منطقه و استان گلستان در انتخابات ۲۸ خرداد امسال شود.

به گزارش ایرنا، مجمع تشخص مصلحت نظام دیروز چهارشنبه /۱۵ اردیبهشت/ با رای موافق اعضای خویش، ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی مهران در استان ایلام، سیستان در استان سیستان و بلوچستان، بانه ـ مریوان در استان کردستان، بوشهر در استان بوشهر، قصر شیرین در استان کرمانشاه، اردبیل در استان اردبیل و اینچه برون در استان گلستان و ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی شامل مناطق ویژه اقتصادی لار و فسا در استان فارس، ابرکوه و میبد در استان یزد، زنجان در استان زنجان، گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، سرو در استان آذربایجان غربی، خواف و قوچان در استان خراسان رضوی، خرم آباد در استان لرستان، تاکستان در استان قزوین، شاهین شهر در استان اصفهان و ساوجبلاغ در استان البرز را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه 

 

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

بر اساس نظر شورای نگبهان و با توجه به اصلاحات به عمل آمده اجازه به دولت برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید مذکور در بند ۳ ماده واحده، از جهت عدم تعیین محدوده آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

همچنین در تبصره ۲ ماده واحده اطلاق واگذاری زمین‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی در چارچوب طرح مصوب توسط سازمان منطقه آزاد یا بر اساس تایید کارگروه تعیین‌شده توسط شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی، با اصول ۴۵ و ۸۵ قانون اساسی مغایر شناخته شد.

اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

 

 

  

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار