b_300_300_16777215_00_images_955_seda-sima.jpg

همزیستی نیوز - لزوم رعایت منبع خبری و پیگیری صحت اخبار، یکی از مهمترین اصول اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود، اما گاهی دیده می‌شود که رسانه‌های رسمی به این اصول پایبند نیستند و از فضای حرفه‌ای دور می‌شوند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه، حرفه‌ای عمل نکردن رسانه‌ها پیش از هر چیزی منجر به صدمه رساندن به خود آن رسانه می‌شود؛ چراکه هر رسانه‌ای با مخاطبانش معنا پیدا می‌کند و یکی از مهمترین اصول جذب مخاطب، اعتبار آن رسانه و میزان اعتماد مخاطبان است.

آنچه روز گذشته درخصوص اعلام خبر نادرست درگذشت یکی از مجریان شناخته شده در کانالی تلویزیونی رخ داد، اتفاقی نیست که به همین سادگی‌ها بتوان از کنار آن گذشت.

بیژن نفیسی - روزنامه‌نگار پیشکسوت - در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی بحث لزوم رعایت منبع خبری در صداوسیما به عنوان یک رسانه رسمی، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در ارتباطات، بحث اعتبار منبع خبری است که باعث می‌شود اخبار مورد پذیرش و اعتماد مردم قرار بگیرند. اگر رسانه‌های رسمی نتوانند اخبار معتبر ارائه دهند، قطعاً لطمه می‌خورند و میزان اعتماد و باورپذیری مخاطبان به آنها کم می‌شود.

او با اشاره به ظهور و حضور شبکه‌های اجتماعی در عرصه اطلاع‌رسانی، یادآور شد:‌ امروز شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی احساساتی انجام می‌دهند، با موضوعات مختلف احساسی برخورد می‌کنند و به جنبه عقلایی و عمقی مسائل توجه نمی‌کنند؛ در این میان رسانه‌های رسمی باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان نباید از این شبکه‌های مجازی به عنوان منبع خبر استفاده کنند، مگر تا زمانی که فرهنگ اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی جا بیفتد که این خود فرآیند زمان‌بری خواهد بود. افراد باید متوجه شوند که تا وقتی تلفن هوشمند در اختیار دارند و می‌توانند رسانه شخصی داشته باشند، یک مسؤولیت اجتماعی مهمی بر عهده دارند؛ ولی متاسفانه ما هنوز به این درجه مسؤولیت‌پذیری نرسیده‌ایم و همان‌طور که می‌دانید بدون توجه به صحت اخبار آنها را منتشر یا برای دیگران ارسال می‌کنیم.

نفیسی در ادامه متذکر شد: رسانه‌های رسمی باید سیاستشان به گونه‌ای باشد که تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند، اما از طرف دیگر هم باید از طریق این شبکه‌ها در جریان اخبار روز قرار بگیرند و صحت این اخبار را پیگیری کنند.  

این روزنامه‌نگار پیشسکوت با اشاره به شایعه‌ای که روز گذشته از طریق صداوسیما در جامعه و شبکه‌های اجتماعی پراکنده شده بود، اظهار کرد: زمانی که در شبکه‌های اجتماعی شایعه‌ای پراکنده می‌شود که منبع خبری آن را  صداوسیما عنوان می‌کنند، یک صدمه بسیار جدی به آن رسانه وارد شده است؛ چرا که صداوسیما علاوه بر مسئولیت اطلاع‌رسانی که بر عهده دارد، به نوعی باید بتواند به مسئولان و سایر اصحاب رسانه آموزش دهد که درباره صحت اخبار تحقیق کنند. این جزو اصول اولیه کار اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود.  

او خاطرنشان کرد: این درحالی است که گاهی شاهدیم در برخی از رسانه‌های رسمی و به ویژه صداوسیما احساسی برخورد کردن، باعث خدشه‌دار شدن اعتبار آنها می‌شود.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار