همزیستی نیوز - عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه در انتخابات و ائتلافها رای اصلاحطلبان بیشتر به نفع اصولگرایان بوده است تا خودشان گفت: بسیاری از موارد ائتلاف به نفع جریان رقیب اصلاحات بوده است. در قم اگر اصلاحطلبان نبودند آقای لاریجانی رأی نمیآورد.
جهانبخش خانجانی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره ساز و کار جریان اصلاحات در آینده با اشاره به اینکه از اکنون بگویم در انتخابات آینده ائتلاف خواهیم کرد یا خیر بسیار زود است، گفت: جریان اصلاحات باید احزاب خود را تقویت کنند و بر اساس رفتارهای حزبی اقدام کند. ائتلاف مبنای تاکتیکی و استراتژیک خاصی دارد که بر اساس شرایط صورت میگیرد.
این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به نقدهایی که به اصلاحطلبان میشود، عنوان کرد: انتقاداتی وجود دارد که تا حدودی درست است، معتقدم اصلاحطلبان باید یک مقدار مبناییتر نسبت به شرایطی که پیش رو دارند برخورد کنند.
وی افزود: در انتخابات لیستی با عنوان امید ارائه میشود و افرادی در آن قرار میگیرند، آنان در ابتدا خود را وابسته به جریان امید و پایبند به اصول و ارزشهای اصلاحطلبی معرفی میکنند اما وقتی که رای میآورند رفتارشان تغییر میکند و انگار این خودشان بودند که برای ورود به مجلس تلاش کردند.
ائتلاف غلط به اصلاحطلبان ضربه میزند
وی تاکید کرد: این گونه رفتارها نشان میدهد مبنای سیاسی و حزبی ما ضعیف است. عدهای میآیند از پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات استفاده میکنند وارد چرخه قدرت میشوند و سپس فراموش میکنند که چگونه رأی آوردند و این یعنی اساس ائتلاف دارای روند غلطی است و قطعا به اصلاحطلبان ضربه میزند.
سخنگوی پیشین وزارت کشور ادامه داد: ائتلاف یک داد و ستد سیاسی است، اما متاسفانه ما آن را یک امر اخلاقی میدانیم؛ وارد جریان سیاسی میشویم، حمایت میکنیم اما بعد از انتخابات به خاطر همان معذورات اخلاقی مطالبات خود را پیگیری نمیکنیم و سهمخواهی انجام نمیدهیم .
خانجانی ادامه داد: به عنوان مثال، اگر اصلاحطلبان نبودند قطعا آقای روحانی در سالهای ۹۲ و ۹۶ رای نمیآورد خود ایشان کاملا به این موضوع آگاه هستند که اگر حمایتها و تشکیلات سازمان اصلاحطلبان نبود پیروزی رخ نمیداد.
با حمایت اصلاحطلبان رأی میآورند بعد خود را فراجناحی مینامند
این فعال سیاسی اصلاحطلب در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در عرصه سیاسی ما باب شده است اشخاص با حمایت یک جریان ریشهدار وارد سیاست میشود اما بعد میگویند فراجناحی و یا مستقل هستم که غلط است.
وی ادامه داد: جریانهای بینام و نشان با یکدیگر توافق میکنند و سپس به قدرت دست پیدا میکنند صاحب کرسی میشوند اما یادشان میرود که چگونه به اینجا رسیدند! در همین انتخابات شورای شهر بودند اشخاصی که در حوزه انتخابیه خود رای نداشتند اما با ورود به لیست اصلاحطلبان دارای صدها هزار رای شدند. اما بعدا شنیدیم که گفتند مستقل هستیم آیا این رفتارها جز سوءاستفادهگری چیز دیگری است؟
خانجانی تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا چنین بیخردی و بیعقلی صورت نمیگیرد که افراد با حمایت و ائتلاف یک جریان وارد عرصه شوند اما وقتی موفقیت را به دست میآورند میگویند مستقل هستیم و رقبا را بر سر کار میآورند. چنین رفتارهایی به شخصیتهای اصلاحطلب ضربه وارد میکنند و باعث میشوند فرصتطلبها و آدمهای ابنالوقت وارد عرصه سیاسی شوند.
اگر ائتلاف میکنیم باید سهم خودمان را از قدرت بگیریم
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه یک مقدار مباحث سیاسی را بیش از حد در کشورمان اخلاقی کردهایم، این شیوه نادرست است. دنیای سیاست کمیتها و شاخصهای خاص خود را دارد. معتقدم اگر ائتلاف میکنیم، باید سهم خودمان را از قدرت بگیریم.
این عضو شورای مرکزی کارگزاران ادامه داد: عدهای میگویند ما برای رضای خدا این کارها را میکنیم، این حرف درست است. همه ما برای رضایتمندی پرودگار کار انجام میدهیم اما مگر غیر از این است برای این که منویات خود را در سیاست پیاده کنیم وارد میشویم .
وی تاکید کرد: افراد به این خاطر به شخصی رأی میدهند که مطالبات خود را پیگیری کنند و اگر کسی را به ریاست مجلس و جمهوری میرسانیم و بعد از او مطالبه نداشته باشیم، فقط سرمایههای اجتماعی و اعتماد ملی را از دست دادهایم.
وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ گفت: زمانی چارهای جز اینکه ائتلاف کنیم، نداشتیم اما نباید به منافع خود پشت پا بزنیم.
اصلاحطلبان نبودند، لاریجانی در قم رأی نمیآورد
خانجانی ادامه داد: در انتخابات و ائتلافها رای اصلاحطلبان بیشتر به نفع اصولگرایان بوده است. در قم اگر اصلاحطلبان نبودند آقای لاریجانی رأی نمیآورد بنابراین باید بخشی از دیدگاههای وی اصلاحطلب، همراه و همسو باشد و اگر دو تن از اعضای فعلی در لیست امید در تهران نبودند، قطعا رأی نمیآوردند.
وی با اشاره به این که برخی معتقدند جریان اصلاحات متکی به فرد است، گفت: معتقدم باید جریانهای حزبی و سیاسی را قوام ببخشیم. شاید بتوانیم از فردی مثل سید محمد خاتمی و یا آیت الله رفسنجانی استفاده کنیم اما تا چه زمانی این امر ممکن است؟
این فعال سیاسی اصلاحطلب تاکید کرد: شاید یک و یا چند دوره جملات اشخاص تاثیرگذار باشد اما مردم با ما عقد اخوت که نبستهاند. اگر اصلاحطلبان نتوانند انتظارات آنان را برآورده کنند، مشخص است که دیگر رأی نمیدهند.
وی ادامه داد: قطعا مردم خواهند گفت که ما به اصلاحطلبان رأی دادیم اصولگرایان و افراد فرصتطلب پست گرفتهاند این بار به خودشان رأی میدهیم که حداقل اشخاصی را بر سرکار بیاورند که کارآمد هستند. اگر اصلاحطلبان با همین روند پیش بروند، باید در انتخابات ۹۸ گوشهنشینی را برگزینند.
وبلاگ > فدایی، غلامرضا - همه می دانند وقت مجلس به عنوان خانه ملت بسیار ضیق و از طرفی بسیار پر هزینه است. نمایندگان مردم که پاسدار ارزش های سرمایه ای مادی و معنوی مردم هستند باید بیش از هر کس دیگر به این امر توجه داشته باشند و عملکردشان باید سرمشق و اسوه ای باشد برای همه مردم تا به صورت فرهنگ در آید.
این که هر نماینده ای آزاد است که هر چه می خواهد بگوید و یا از هر روشی استفاده کند هم با این امر منافات ندارد که اولا به این توجه کند که خیر الکلام ما قل و دل و ثانیا عاری از حشو وزوائد باشد. و این ها بر می گردد به هنر سخنگوئی نماینده و هنرمندی وی در استفاده بهینه از کلمات برای تأثیر گذاری. همه می دانند که در بلاغت اطناب ممل و ایجاز مخل هر دو نارواست.
البته مدیر مجلس موظف است به این امر بپردازد و خودش هم مکلف است که با اشراف بر قانون و آئین نامه ها جلوی این زیاده روی ها را بگیرد. به عنوان مثال اگر در تفسیر آئین نامه و یا قانون اساسی کاملا دقیق نباشد موجب می شود که نمایندگان دیگری در همان مجلس و یا جلسات بعد مجددا اخطار و تذکر بدهند. منشی های حاضر در صحن علنی می توانند رئیس مجلس را در این راه یاری کنند تا تفسیر دقیق و شفاف تر باشد.
البته در سخنرانی برای تأثیر گذاری فن خطابه و بیان بسیار مهم است و لی کرسی نمایندگی کرسی فن و بیان و خطابه نیست. میدان تصمیم گیری و عمل است البته برای جلب آرا باید تا آنجا از فن بیان استفاده کرد که مرتبط باشد.
البته این برمی گردد به نماینده که تا چه اندازه قبلا خود را برای ایراد سخن آماده کرده است و آیا برای ایراد، وقت آن را اندازه گیری کرده است و یا خیر. تمرین قبلی و از روی متن خواندن که بحمدلله اخیرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است بسیار موثر است.
به عنوان نمونه من به بعضی از مواردی که نمایندگان در بحث هایشان اشاره کردند که می شد از آنها گذشت اشاره می کنم.
اینکه همه با بسم الله شروع کنند بحثی نیست و استفاده از آیات و روایات تا حد اجمال و اختصاری که به موضوع ربط داشته باشد هم مشکلی ندارد؛ ولی اگر ذکر همین ها از گفتن بعضی مسائل مهمی که به خاطر کمی وقت باید از آن بگذرند بدیهی است که نباید از آن استفاده کنند و یا کم استفاده کنند.
دربحث های مخالف و موافق بیینید چقدر از سخنانی که می شد از آن اجتناب کرد گفته می شود. سلام های مختلفی که به افراد مختلف و یا شهدا گفته می شود شاید خیلی ضروری نباشد. و یا از حادثه ای که در کشور و یا سطح جهان اتفاق افتاده و هر سخنرانی از آن با سلیقه خاص خود یاد می کند می تواند نباشد و یا حد اقل باشد. وقتی رئیس مجلس در اینگونه مواقع در نطق افتتاحیه مطلبی را بیان می کند، از جانب همه نمایندگان سخن می گوید. تجدید آن توسط یکایک نمایندگان معلوم نیست ضروری باشد. خوب آیا معنای آن این است که دیگرانی که نوبت سخن ندارند با آن موافق نیستند که قطعا چنین نیست.
این مطلب زمانی می تواند توسط نماینده مطرح شود که اعتقاد داشته باشد رئیس مجلس به اندازه کافی و یا بیش از اندازه در باره موضوعی سخن گفته و این نماینده نظر خودش را بیان می کند. به طور نمونه در برنامه تأیید وزرا در مجلس دوازدهم مصادف بود با برگشت آزادگان عزیز. خوب بحث بر سر گرفتن وقت مجلس است با ذکر مکرر این مطالب و یا رسیدن عملی به مسائل و مشکلات کشور که خواست واقعی آنان است.
به نظر می رسد اگر بخواهد مجلس کار بردی باشد باید بلا فاصله نماینده وارد اصل مطلب شود و بگوید من با این وزیر موافقم و یا مخالفم به این دلایل: وآنها را 1و 2و 3 بشمارد. در تذکر ها و نطق های قبل از دستور هم می توان از این مدل استفاده کرد
از بیان بعضی اشعار و یا مثل ها که مربوط نیست ویا بسیار عمومی است خوداری کند زیرا به طور خاص مرتبط نیست و وقت مجلس را می گیرد. به عنوان مثال: گفتن رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی خرج صدق و یا آیاتی مشابه اگر چه خوب است ولی با رعایت ویژگی های مجلس و هدف آن زائد به نظر می رسد و یا گفتن خدایا چنان کن سر انجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار.
فایده این کار این است که مجلس و مردمی که گوش می دهند خسته نمی شوند و زود تر منظور و مقصور موافق و مخالف را درک می کنند و وزیر پیشنهادی و یا نماینده دولت را هم وادار می کنند که در موضوع حرف بزند.
واقع این است که بسیاری از نطق ها در مجلس، دست کم از طرف عده ای دو منظوره است و آن این است که هم می خواهند در موافقت و مخالفت بر اساس دیدگاه و شناخت و احساسی که دارند در موضوع سخن بگویند و هم برای نمایش به مردم منطقه خویش که آنها ببینند نماینده شان چقدر فعال است. اما باید دانست که اگر بحث کارشناسانه باشد ولو در کمترین جملات، تأثیر آن بسیار بیشتر خواهد بود.
پیشنهاد من این است که هیئت رئیسه مجلس دستور بدهد نطق های این دوره را در رأی با کابینه دوازدهم تجزیه و تحلیل کند و در آورد که هر نماینده چند درصد نطقش را به کلماتی اختصاص داده است که می توانست نباشد و نبود آن کلمات تأثیر در نطق او در موا فقت و یا مخالفت نداشته است. همچنین می توان موارد نامربوط در سخنرانی ها را هم مشخص کرد و به نماینده مربوط با ذکر سند ابلاغ کرد و یا اگر لازم باشد از تریبون عمومی خوانده شود تا معلوم شود که چه کسانی چقدر در موضوع سخن گفته اند و این اسوه ای شود برای آیندگانی که به مجلس خواهند آمد و آهسته آهسته برنامه ای شود برای همه مردم. تا از اتلاف وقت خود و دیگران و جامعه که بار اقتصادی آن هم بسیار زیاد است جلوگیری شود.
همزیستی نیوز - اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال در موارد متعددی به برخورد با ورود نهادهای دولتی و فشارهای سیاسی اشاره دارد و فدراسیونهای عضو متعهد به مستقل بودن و جلوگیری از هر نوع دخالت سیاسی دارند. با توجه به این موارد، به نظر میرسد که با اعلام رسمی محرومیت مسعود شجاعی و احسان حاج صفی، دوباره سایه تعلیق بر سر فوتبال ایران افتاده است.
به گزارش ایسنا، مسعود شجاعی و احسان حاج صفی دو بازیکن ملیپوش تیم پانیونیوس بعد از همگروهی تیمشان با مکابی رژیم صهیونیستی، در بازی رفت در تلاویو، حاضر نشدند اما برای بازی برگشت، باشگاه این دو بازیکن را وادار به حضور در زمین کرد. بعد از این اتفاق، گمانهزنیهای مختلفی درباره آینده این دو بازیکن صورت گرفت که در نهایت، اواخر هفته گذشته محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که "شجاعی و حاج صفی خط قرمز نظام را زیر پا گذاشتند و دیگر جایی در تیم ملی فوتبال ایران ندارند."
بعد از این اظهانظر، رسانههای مختلف جهان از جمله AS، نیویورک تایمز، رویترز و ... از احتمال تعلیق فوتبال ایران به دلیل دخالت دولت در این رشته خبر دادند؛ اتفاقی که حدود ۱۰ سال قبل و با برکناری محمد دادگان از ریاست فدراسیون فوتبال رخ داد و فیفا هم به سرعت ایران را از حضور در تمام رقابتهای بینالمللی محروم کرد.
یکی از سخنگوهای فیفا در رابطه با همین موضوع با خبرگزاری رویترز به صحبت پرداخت و درباره اظهارات مسئولان وزارت ورزش و جوانان ایران درباره مسعود شجاعی و احسان حاج صفی، گفت: "ما موضوع را به دقت بررسی میکنیم و از فدراسیون فوتبال ایران خواستهایم که درباره این موضوع به ما توضیح دهد. در حال حاضر هیچ اظهارنظری نمیخواهیم انجام دهیم و منتظر پاسخ فدراسیون فوتبال ایران خواهیم ماند."
اساسنامه فیفا در موارد مختلفی فدراسیونها را ملزم به تبعیت از قوانین کرده که مهمترین آنها عدم دخالت ارکان سیاسی کشورها در مسائل فوتبالی است و در یکی از بندها عنوان کرده که این اتفاق برابر با تعلیق از مسابقات بینالمللی است.
در ادامه نگاهی به اساسنامه نامه فدراسیون جهانی فوتبال میاندازیم تا جدیت فیفا در برخورد با چنین مواردی مشخص شود.
** در بند هشتم تاکید شده که نهادها و مقامات رسمی باید مقررات فیفا را در فعالیتهای خود رعایت کنند و اقدمات آنها تحت تاثیر شخص سومی نباشد که اشاره به عدم ورود افراد دولتی و فشارهای سیاسی هم دارد.
۸: رفتار نهادها، مقامات رسمی و دیگران
۱. تمام نهادها و مقامات رسمی باید اساسنامه، مقررات، تصمیمات و مجموعه مقررات اخلاقی فیفا را در فعالیتهای خود رعایت کنند.
ز. ادارۀ امور خود به طور مستقل و حصول اطمینان از این که فعالیت آنها تحت تاثیر هیچ شخص ثالثی نیست. ( با رعایت مادۀ ۱۹ از این اساسنامه)
۳. تخلف از پاراگراف ۱ بند (ز) نیز ممکن است منجر به اعمال مجازاتها شود؛ حتی اگر نفوذ طرف سوم ناشی از قصور عضو مربوطه نباشد. هر فدراسیون عضو نسبت به تمام رفتارهای نهادهای وابسته به خود که ناشی از قصور کلی یا سوءرفتار عامدانه اعضای خود بوده در قبال فیفا مسئول است.
** اساسنامه فیفا همچنین تاکید دارد که در اساسنامه کشورهای عضو، بیطرفی در امور سیاسی و مذهبی و مستقل بودن از هر نوع دخالت سیاسی رعایت شود.
۱۵: اساسنامۀ فدراسیونهای عضو
اساسنامه فدراسیونها باید اصول مدیریتی مناسب را رعایت کرده و به طور خاص، حداقل، باید دربردارنده مقررات مربوط به مسائل زیر باشد:
الف. بیطرفی در امور سیاسی و مذهبی؛
ب. منع کلیه اشکال تبعیض؛
ج. مستقل بودن و جلوگیری از هر نوع دخالت سیاسی؛
۱۹: استقلال اعضا و نهادهای آنها
۱. هر یک از اعضا باید در اداره امور خود مستقل بوده و تحت تأثیر غیر ضروری هیچ نهاد یا شخص سومی قرار نگیرد.
** در بخش تعلیق نیز فیفا اعلام میکند که اگر فدراسیونی از عهده تعهدات خود بر نیاید، شورا بدون نظر کنگره، فورا تعلیق میکند.
۱۶: تعلیق
۱. کنگره ممکن است یک فدراسیون عضو را تنها براساس درخواست شورا تعلیق کند. با این وجود، شورا، بدون رأی کنگره ممکن است یک فدراسیون را در صورت تخطی جدی و مکرر از تعهدات ناشی از عضویتش با اثر فوری تعلیق کند. حکم تعلیق مصوب کنگره، تا کنگره بعدی پابرجا میماند مگر این که شورا چنین تعلیقی را قبل از آن را در این فاصله لغو کند.
۶۰: اجرای تصمیمات
۱. کنفدراسیونها، فدراسیونهای عضو و لیگها باید تصمیمات اتخاذ شده از سوی ارکان مربوط فیفا که بر طبق این اساسنامه قطعی بوده و تابع فرجام نیست را به طور کامل رعایت کنند.
به گزارش ایسنا، با توجه به قوانین متعددی که فیفا در برخورد با ورود نهادهای دولتی و فشار سیاسی دارد، فدراسیون فوتبال ایران برای جلوگیری از تعلیق - که تبعات آن متوجه تمام فوتبال ایران از جمله تیم ملی که به جام جهانی رفته و پرسپولیس که به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده، میشود - پاسخ مناسبی را به سوالات ناظران فیفا بدهد تا سایه تعلیق از سر فوتبال ایران کنار برود.
همزیستی نیوز - یکشنبه شب کاربران شبکه های اجتماعی در طوفانی توئیتری از حسن روحانی خواستند ضمن فراموش نکردن وعده های انتخاباتی، کابینه دوازدهم را بر اساس رای 24 میلیونی خود انتخاب کند و تسلیم فشار اقلیت نشود.
به گزارش جماران، همان گونه که از هشتگ کابینه 24 میلیونی پیداست، بیشتر سمت و سوی مطالبات کاربران از رئیس جمهور، عمل به وعده های انتخاباتی و تشکیل کابینه همسو با رای اکثریت مردم است. در کنار این درخواست عده ای دیگر از کاربران به موضوع لزوم حضور وزیر زن در کابینه و تغییر برخی از وزرای فعلی تاکید کرده اند. در زیر برخی از این توئیت ها را می خوانید:
- کابینه ٢٤میلیونى یعنى عمل به وعده هاى انتخابات.این سهم خواهى نیست بلکه مطالبه گرى است
-بازندگان میخواهند اراده خود را بر چینش کابینه تحمیل کنند. فراکسیون_امید باید از رای مردم صیانت کند و تنها به تفکر_۲۴میلیونی رای بدهد.
-روحانی عزیز. تشکیل #کابینه۲۴میلیونی اجرای همان عهدیست که با صدای بلند در میان حامیانتان فریاد کردید.
-#کابینه۲۴میلیونی کابینه ایست که بر اساس مطالبات مردم شکل گرفته و متعهد به عمل به شعارهایی باشد که مردم بخاطر آن به @Rouhani_ir رای دادند.
-این طور که معلومه کابینه_دوازدهم نه کابینه پاشنه برکشیده ها و پاشنه برنکشیده ها بلکه #کابینه_پا_برهنگان خواهد بود #کابینه24میلیون
-توجه، توجه ... صدای کابینهای که میشنوید، صدای ستاد علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ است. #کابینه۲۴میلیونی
-آقای روحانی ما رو شرمنده رای های خاکستری که بنفش کردیم نکنین #کابینه٢٤میلیونی
-جالبه مدعیون درخواست دارن #کابینه ۲۴ میلیونی باشه بعد میگن صداوسیما میلی عمل میکنه... آقای روحانی شما خادم ۸۰ میلیون ایرانی هستید.
-الهام امینزاده: رییسجمهور از فشارهایی که برای چینش #کابینه وارد میشود خرسند نیست | به احتمال زیاد #وزیر_زن نداریم #کابینه_۲۴_میلیونی
-امیدوارم آخرین سنگر در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بعدی، یعنی تحقق #کابینه 24میلیونیحفظ شود. #روحانی نباید تسلیم فشار تندروها شود.
-کابینه ۲۴ میلیونی خواست همه دوستان و همراهانی است که به اعتماد کردند و له #روحانی رای دادند . در ضمن #رفع_حصر فراموش نشود .
-#کابینه اگر #کابینه_24میلیونی و #رأی اگر رأی ماست آنچه البته به جایی نرسد #مطالبه_مردماست
-ملت ایران و ۲۴ میلیونی که رای دادن و ۶ میلیونی که نتوانستند رای بدهند به امید دولتی بودند که همسو با ملت باشند . #کابینه ۲۴ میلیونی
-کابینه 24 میلیونی یعنی احترام به صف های طولانی برای عدم رای به رقبای روحانی
-آقای نهاوندیان مردم به شما و همفکرانتون رای ندادن. دست از سر #کابینه 24 میلیونی بردارین!
-کابینه ۲۴ میلیونی مطالبه بحق ملت ایران
-دکترروحانی خواهان مطالبات خود و وعدهای شما هستیم.
-#کابینه باید تجلی خواستار مردم در #انتخابات باشد! قطعا #رحمانی_فضلی خواسته اکثریت 24میلیونی نیست! وقطعا شایسته هایی هستند که جایشان خالیست..
-کابینه_24میلیونی یعنی وقتی فیلم سخنرانی های انتخاباتی دکتر روحانی در هیئت دولت پخش ببشد اعضای اون #کابینه به ریش مردم نخندند.
-کابینه_24میلیونی یادمون نره رای دادیم که بتونیم اعتراض کنیم....من شخصا خواستار یک تیم اقتصادی منسجم هستم
-امیدوارم با انتخاب #کابینه ما #لوله نشیم
-#رفع_حصر که در اراده دولت نیست اجازه #ملاقات_محصورین را هم لابد به ر.ج نمیدهند مراد از #کابینه ۲۴میلیونی هم رحمانی فضلی و... است.
-یاد آواتارهای بنفشمون به خیر! #کابینه ٢٤ میلیونی
-من رای دادم که هم فکر خودم توی کابینه باشه تا به خواسته هام برسم #کابینه ٢٤ میلیونی
-کابینه ٢٤ میلیونی حق مردمی است که با همه مشکلات اقتصادی پای صندوق رفتند و به دولتی که ادامه إصلاحات است رای دادند
-نکنه آب سردی که وقت معرفی لیست شورا ریختن رو سرمون، توی معرفی #کابینه دوباره تکرار بشه. #کابینه_۲۴_میلیونی
-بعنوان رأی دهنده به #روحانی این سوال رو ازخودم میپرسم که "فریب روحانی روخوردم؟ این سوال رو چینش #کابینه پاسخ خواهدداد.
-تشکیل کابینه پاشنه خوابیده، شائبه اثرگذاری فشارها بر روی فریدون و شایعات درمورد ایشان را تقویت می کند.#کابینه #24_میلیونی #اصلاحات #امید
-در آن سرای که زن نیست انس و شفقت نیست.... #وزیرزن #بامولاوردی #کابینه ۲۴ میلیونی
-آقای @Rouhani_ir امیدوارم پیامی که رای ما داشت را فراموش نکنی #کابینه آینده کابینه #۲۴میلیونی باشد
-خانم #مولاوردی یکی از افتخارات #کابینه یازدهم بود.تداوم حضور ایشان قطعاً موجب اعتبار بیشتر #دولت خواهد بود. #بامولاوردی #کابینه_24میلیونی
-آقای #روحانی برخلاف کل بعد انقلاب که یه دولت یکدست نداشتیم، یه بارهم #کابینه رو به خواست و اراده ۲۴ میلیونی ببندید! #وزیرانناهمسو
-ما #کابینه_فراجناحی نمی خواهیم به شما #رآَی دادیم افرادی رو با تفکر ما #اکثریت_24میلیونی تو #کابینه بگذارید، #دزد نمیخواهیم #سفارشی نمیخواهیم
-روحانی ؛ اکنون نوبت #رای ۲۴میلیونی برای تشکیل #کابینه است / اقلیت حق نقد و انتقاد دارد اما حق تخریب ندارد
-آزادی، عدالت، آرامش و امنیت کشور، پویایی ونشاط، ایستادگی در مقابل نابرابری و بی قانونی نیازمند یک جزم با پشتوانه حداکثری است. #کابینه24میلیونی
-واقعا وقتی رای24 میلیونی ما نمیتونه پشتوانه کافی برا انتخاب کابینه دولت منتخب باشه انتظار دارید هشتک #کابینه۲۴میلیونی اتفاق خاصی رو رقم بزنه
-رییس جمهور گویا کلا نظری نسبت به کابینه ندارند. اعتماد ۲۴ میلیونی در حال فروپاشی است. کاش کاری بکنند #روحانی
-زن مشکل نیست قومیت مشکل نیست و نتیجه: وزیر زن نداریم معاونت از @mowlaverdi گرفته میشه سهم اهل سنت هیچ این بود #کابینه۲۴میلیونی @Rouhani_ir
-آقای روحانی ما برای تکرار لبخند ها پیوند دوباره را پذیرفتیم تا شما دوباره پیمان ببندید ببندید. برای ایرانی دوباره متحد. #کابینه۲۴میلیونی
-#روحانی میگه مردم در انتخاب بین دو تفکر به یک تفکر رای دادند، نماد این تفکر که مردم رای دادن در سیاست داخلی شد رحمانی فضلی؟ #کابینه۲۴میلیونی
-این که دوران رقابت انتخاباتی تمام شده است درسته اما نباید به معنی نادیده گرفتن حق تشکیل #کابینه۲۴میلیونی باشه
-از قرار معلوم بازهم سهم جوانان از کابینه هیچ است. رئیس جمهور روزهای انتخابات را از یاد نبرید.
-آقای #روحانی شما در این چهار سال همواره از امید حرف زدین، یک کابینهی ضعیف ما رو از شما و سیاست در ایران ناامید میکنه. #کابینه۲۴میلیونی
-آقای روحانی مثل شوهر من نباش که صدبار میگم آشغالارو ببر بعد که گندیدن میبره! فایده نداره، کار رو باید به موقعش انجام بدید.. #کابینه۲۴میلیونی
-آقای @Rouhani_ir شنیدیم ک ظاهرا از مطالبهگری حامیانتان ناخرسندید.خواستم تذکر دهم شما را ۲۹اردیبهشت خرسندکردیم و اکنون نوبت #کابینه۲۴میلیونی است
-#گام_نخست برای تامین #منافع_ملی، توجه به #خرد_جمعی که همان #صندوق_رای است. وتوجه به #نظریه_کارشناسی و #پشتوانه_حداکثری است. #کابینه24میلیونی
همزیستی نیوز - ترانه علیدوستی درباره لزوم حضور وزیر زن در کابینه دوم حسن روحانی نوشت.
همزیستی نیوز - نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی درخواست های پیرامون تشکیل کابینه، پاسخگویی به تمامی آن ها را بسیار دشوار خواند.
به گزارش جماران صفحه اینستاگرام مسعود پزشکیان نوشت:
- فراکسیونهای سیاسی #مجلس، مجامع شهرستانی، گروهها و جناحهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درخواستهایی را مطرح کرده و میکنند و طبیعتاً پاسخگویی به تمامی این مطالبات بهلحاظ اجرایی بسیار دشوار خواهد بود.
- لزوم تشکیل کابینهای متعامل، همفکر و بر پایه خواستهای مردم.
-انتظار میرود #دولت تمامی خواستههای #مردم را با قدرت دنبال کند.
- لزوم تلاش دولت در راستای تحقق مطالبه معرفی #وزیر_زن.
- باید دولتی تشکیل شود متشکل از انسانهایی توانمند، دلسوز، باتجربه، صادق و درستکار! اگر این اتفاق بیافتد، طبیعتاً بسیاری از دغدغهها و خواستههای گروهها و جناحهای سیاسی مختلف در عمل محقق خواهد شد.
- اجازه دهیم #روحانی افرادی را معرفی کند که بهراحتی قادر به همکاری با آنها است..
- زمان برگزاری جلسه نواب و هیات رییسه مجلس با روحانی مشخص نیست.
- رسانههای منتقد فضایی ایجاد میکنند که دولت به سمت افراد همکفر خود نرود.
- تلاش رسانههای مخالف دولت برای ایجاد تقابل میان همفکران روحانی.
- اگر فرد توانمندی در جناحمان باشد، باید منت بکشیم اما اگر چنین فردی حضور نداشته باشد، نباید بر انگیزه جناحی پافشاری کنم.
- شما هنگامی که دچار بیماری میشوید، به دنبال فردی همکفر خودتان میروید یا کسی که تخصص در درمان داشته باشد؟ طبیعتاً وقتی به سراغ فردی توانمند رفتید، مشکلتان حل خواهد شد.
- فعلاً حضور نمایندگان مجلس در کابینه دوازدهم منتفی است.
همزیستی نیوز - حسن روحانی با انتخاب وزرایی همراه و همسو که حاضر باشند برای تحقق برنامههای او و مطالبات مردم هزینه بدهند، میتواند هم کارایی دولت دوم خود را افزایش دهد و هم تیمی منسجم برای دفاع از دولت در برابر تخریبهای مخالفان خود داشته باشد. اینگونه بار اصلی دفاع از دولت بر دوش تنها او نخواهد بود.
به گزارش ایسنا، در حالیکه حدود دو هفته تا مراسم تحلیف رییس جمهور باقیمانده، همچنان گمانهزنیها درباره ترکیب کابینه دولت دوازدهم ادامه داشته و هر روز اخبار ضد و نقیض و البته تایید نشده درباره وزرای دولت بعدی مطرح میشود. این اخبار در حالی مطرح میشود که دولتیها میگویند که رییسجمهور در حال ارزیابی از عملکرد وزرای دولت یازدهم و نظرخواهی از جریانهای سیاسی مختلف برای انتخاب وزرای جدید بوده و هنوز لیست وزرا تهیه نشده است. البته برخی وزرا خودشان اعلام کردهاند که در دولت بعدی حضور نخواهند داشت و برخی هم گفتهاند که نام آنها در لیست وزرای پیشنهادی روحانی به مجلس وجود خواهد داشت.
در این بین اخباری هم از فشار برخی گروهها و جریانهای سیاسی و برخی نهادها بر روحانی برای انتخاب اعضای کابینه وجود دارد که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اینباره میگوید:« روحانی بسیار مقاوم است و هیچ فشاری بر او موثر نخواهد بود. کابینه بدون توجه به هیچ فشاری و براساس مطالبات مردم شکل میگیرد و هیچگونه حرف، اقدام و کنش سیاسی، غیرسیاسی و قضایی در تشکیل کابینه تاثیری نخواهد داشت.» دولتیها تاکنون درباره اسامی وزرای پیشنهادی حرفی نزدهاند اما رییسجمهور از تغییر نیمی از کابینه خبر داده و شاخصهای مختلفی برای وزرا از جمله «جوانتر بودن کابینه دوازدهم»، «اعتدالگرا» و « فراجناحی بودن کابینه» را مطرح کرده است.
روحانی در جلسه اخیر هیات دولت درباره کابینه دوازدهم گفت:«بنده هم با افراد مختلف در جناحهای گوناگون اصولگرا، اصلاح طلب، میانه رو یا اعتدالیون مشورت کرده و نظرات آنها را جویا شده ام و همچنین به دوستان دیگر هم گفتم اگر نظر خاصی نسبت به کابینه دوازدهم دارند، بگویند و این در حالی است که نظرات برخی افراد در بعضی از روزنامهها، سایتها و رسانهها منعکس شده اما در عین حال باید همه بدانند که دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم، دولتی تکجناحی نبوده و فراجناحی خواهد بود.» رییسجمهوردر عین حال تاکید میکند که «افرادی که در دولت دوازدهم عهده دار مسئولیت می شوند باید خواسته و نظر اکثریت مردم که در انتخابات رای دادند را به طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسی اینطور نیست نمی تواند مسئولیت سنگین را برعهده بگیرد.»
نوبخت هم با اشاره به اینکه «رئیسجمهور معتقد است افراد معتدل چه اصولگرا و چه اصلاحطلب میتوانند توازن را در کابینه برقرار کنند» می گوید که« شاخص اعتدال یکی از شاخصههایی است که رئیسجمهور بر اساس آن تصمیمگیری میکند. وی به جریان اصولگرا هم اعتماد میکند و اگر افرادی از این جناح با دولت همفکر و همراه باشد چرا از آنها استفاده نشود؟»
با این وجود شاخصههای دیگری از جمله « همراهی و همدلی با دولت و رییسجمهور» و « آمادگی برای هزینه دادن در دفاع از دولت» باید در انتخاب اعضای کابینه مدنظر باشد. روحانی کمی بعد از انتخابات 29 اردیبهشت از همراه نبودن برخی وزرا گلایه کرده بود. واقعیت هم همین بود؛ برخی وزرا آنطور که باید حامی برنامههای دولت و مدافع رییسجمهور در برابر هجمهها و حملات مخالفان دولت نبودند و بار اصلی دفاع از دولت و پاسخ به تخریب ها را روحانی و جهانگیری بر عهده داشته و برخی وزرا حاضر نبودند برای دولت هزینه بدهند.
فعالان سیاسی نیز تاکید دارند که افرادی باید وارد کابینه شوند که به برنامههای رییسجمهور و مطالبات مردم اعتقاد داشته باشند و هزینه دفاع از دولت را بدهند. حسن رسولی فعال سیاسی اصلاحطلب و عضو بنیاد باران با بیان اینکه «وزرایی باید برای دولت دوازدهم انتخاب شوند که هماهنگ با رییسجمهور بوده و آمادگی هزینهدهی در جهت تحقق برنامهها و وعدههای دولت را داشته باشند» میگوید: «کابینه مطلوب دولت دوازدهم کابینهای خواهد بود که تک تک وزرا معیارهایی از قبیل کاردانی، کارآمدی، پاکدستی و مشهور بودن به مبارزه با فساد را داشته باشند. این وزرا باید معتقد به گفتمان سیاسی و انتخاباتی رییسجمهور و متعهد و مقید به دفاع از مواضع و دیدگاههای دولت باشند.»
محمدجواد حقشناس عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی و منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر هم درباره لزوم همراهی همه اعضای کابینه و مدیران دولت با برنامههای رییس جمهور اظهار کرد: «آقای روحانی در این زمینه گلایههایی دارند که کاملاً هم درست است اما باید این گلایه را از خودشان داشته باشند. بخشهای قابل توجهی از کابینه یازدهم، معاونان وزرا و استانداران نه تنها با روحانی همراه نبودند و باوری به برنامههای دولت نداشتند، بلکه همراه با رقیب او بودند. در این دوره باید از نیروهایی استفاده شود که توانایی و قابلیت کافی را داشته و به لحاظ سیاسی برنامههای دولت را قبول داشته باشند و همچنین هزینههای لازم برای حمایت از دولت را پرداخت کرده باشند.»
نجفقلی حبیبی فعال سیاسی اصلاح طلب هم با اشاره به اینکه«دولت فراجناحی در شرایطی موفق می شود که وزرا دنبال منافع ملی باشند نه منافع جناحی خود. اگر وزرا دنبال منافع جناحی خود باشند، در دولت کشمکش به وجود می آید که آخرش معلوم نیست چه می شود.باید دولت از مجموعه وزاری توانمند شکل گیرد که بتوانند با هم کار کنند. دولت باید خیلی مراقب باشد که درگیر کشمکش جناحی نشود. انسجام دولت برای تحقق مطالبات مردم و حل مشکلات کشور لازم است.»
کمال الدین پیرموذن نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه «نباید از افراد دو شخصیتی در کابینه بهره برد»، خاطرنشان کرد: «از افرادی که در انتخابات شکست خوردهاند نباید در سطح وزیر یا استاندار استفاده شود اما از همه افراد صاحب خرد و مجرب جامعه میتوان در سایر سطوح بهره برد... روحانی باید از کسانی استفاده کند که در ایام انتخابات اگر برای رییس جمهور خودشان را قربانی نکردند، حداقل برای او تب کرده باشند.»
علی محمد حاضری عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها با اشاره به اینکه «وزرای دولت دوازدهم باید خود را جزء کابینهای بدانند که براساس مطالبات مردم در انتخابات 96 تشکیل شده است» گفت: «کابینه دوازدهم باید متناسب با دو انتخابات سال 94 و 96 فهمیده شود. رئیسجمهور باید از افراد جوان، خوش فکر و کسانی که حاضرند هزینه بدهند استفاده کند. استفاده از افرادی که حتی حاضر نبودند در ستاد روحانی حضور یابند، به همراه مردم باشند ظلم به رای مردم است. باید کسانی به کابینه بیایند که حاضر باشند برای آرمانهای مردم هزینه بدهند. روحانی هم باید ببیند که چه کسانی از وی حمایت کرده و از بین آنها نیروهای متعهد و کاردان را انتخاب کند.»
مسلما ادامه حضور وزاریی که حاضر به دفاع از دولت نباشند نه تنها کارایی دولت را کاهش می دهد، بلکه مردم را از رایی که دادهاند مایوس خواهد کرد. رییسجمهور یا معاون اول او و تعداد معدودی از وزرا به تنهایی نمی توانند بار دولت را بر دوش بکشند و هر روز با مخالفان و تخریبگران گلاویز شوند. سوال اینجاست آیا وزیری که از جناح حامیان دولت نبوده و در انتخابات برای روحانی هزینه نداده است آیا در دولت دوازدهم حاضر است در برابر هجمه برخی از دوستان جناح خود از دولت دفاع کند؟ چنین وزیری تا چه حد به مطالبات مردمی که به روحانی رای دادهاند اعتقاد دارد؟ آیا این فرد حاضر است برای دولت هزینه بدهد یعنی در برابر هجمهها میدان را خالی نکند؟ آیا حاضر است در مقابل خواستههای غیرقانونی برخی نهادها و شخصیتها بایستد و برنامههای دولت را ادامه دهد؟ آیا حاضر است به دفاع از دستاوردهای دولت بپردازد و اگر به این نتیجه رسید که به هر دلیلی نمی تواند برنامه های رییسجمهور را محقق کند، داوطلبانه جای خود را به فرد دیگری بدهد؟
از سویی این نکته را باید در نظر گرفت که دیگر «دولت قبلی»، دولت یازدهم یعنی دولت خود حسن روحانی است نه دولتی با رویکرد و گرایش مخالف این دولت. دولت یازدهم وارث مشکلاتی بود که از دولت نهم و دهم به او رسیده بود و تلاش دولت در این چهار سال آواربرداری بود اما دولت روحانی حالا دیگر تجربه چهار ساله داشته و مردم در دولت دوم او انتظار دارند که دستاوردهای برجام برای آنها محسوستر شده و سنگینی مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و رکود (در بخشهایی از اقتصاد کشور) کمتر شود.
این خواستهها و مطالبات به حق جامعه از دولت در حالی مطرح است که برخی جریانها در داخل کشور برای زمینزدن دولت روحانی از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند. در کنار این مخالفان داخلی، حسن روحانی با کارشکنیهای برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و دولت ترامپ هم مواجه است. همه این شرایط ایجاب میکند که کابینهای یکدست، همراه و همدل با برنامههای روحانی که مردم به آن رای دادهاند شکل بگیرد. دولت به وزرایی نیاز دارد که حاضر باشند برای تحقق برنامههای دولت و مطالبات مردم هزینه بدهند و کمک روحانی باشند. روحانی نباید در کابینه خود تنها بماند.
خبرنگار ایسنا:محسن فرامرزی
همزیستی نیوز - سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره احتمال حضورش در کابینه دوازدهم اظهار داشت: در مورد حضورم صحبت شده و اولویت کاری ام در دوره جدید این است که اگر بخواهم صادقانه سخن بگویم باید به این موضوع اشاره کنم که این طور نمی شود کار کرد که ما زندگی و امور شخصیمان را بگذاریم و وسط میدان بیاییم و 4 سال کار کنیم آن هم برای مردم و انقلاب و در عین حال کتک هم بخوریم! من این مدلی کار نمی کنم.
وي افزود: من زمانی حاضرم که جانم را برای کشور فدا کنم که کسانیکه ادعای انقلابی گری دارند، آنها دیگر ما را نزنند. اگر کسی ما را در خارج می زند مثل صدای آمریکا و انگلیس و... ماجرا فرق میکند. اما دیگر نهادهای انقلابی که بودجه و اعتبارشان را از انقلاب و نظام و شهدا می گیرند، نباید ما را تخریب کنند. آن هم در حوزه ای که مسئولیت اش با من است.
منبع: خبرآنلاین
همزیستی نیوز - مصطفی معین در یادداشتی به مناسبت 18 تیر نوشت: میخواستند از دانشگاهیان و دانشجویان که نقش موثری در دوم خرداد داشتند زهر چشم بگیرند. رئیسجمهور گفتند این تاوان پیگیری قتلهای زنجیرهای است.
پایگاه خبری عصر دانشجو بازخوانی نسبتا"جامعی از واقعه حمله به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ را انتشار داده است. در این گزارش به مصاحبه ای از من با عنوان "ناگفته های مصطفی معین از وقایع کوی دانشگاه" استناد شده است. این مصاحبه در سال ۱۳۹۵ با روزنامه اعتماد(آقای ساسان آقائی) انجام گرفته است که فقط یک پرسش و یک پاسخ از آن را در اینجا می آورم
پرسش: یک فضایی ساخته بودند که می گفتند گروه هایی از جمله دفتر تحکیم تبدیل شده اند به گروه های برانداز نظام. شما دفاعی در این باره داشتید؟
پاسخ : من بیشتر این ها را اتهام می دانستم و می دانم و حادثه کوی دانشگاه یک فشار و خشونت تحمیل شده به دانشگاه بود، می خواستند از دانشگاهیان و دانشجویان که نقش موثری در دوم خرداد داشتند زهر چشم بگیرند. رئیس جمهور گفتند این تاوان پیگیری قتل های زنجیره ای است که ممکن است باشد اما از دیدگاه من وزیر، آن فاجعه یک زهر چشمی از طبقه نخبه کشور در دانشگاه ها بود و برای تضعیف مقبولیت دولت در میان آن ها انجام گرفت و نمی گویم هدف اصلی ساقط کردن دولت بود اما یکی از هدف های آن ها می توانست باشد!
پ.ن - در این زمان هم، به نظر من هم بسیاری از اختلاف ها و بحران سازی ها فقط جنبه سیاسی به مفهوم منفی آن را دارد، به اصطلاح اصلا" به خاطر "خدا و پیغمبر" و یا انقلاب و منافع ملی و مصالح نظام و....نیست! منافع شخصی، باندی و گروهی عناصری مطرح است که حتی به رای مردم نیز تن نمی دهند، چه در دوم خرداد ۷۶ باشد یا ۲۹ اردیبهشت ۹۶! این است که آسیب شناسی مسائل و رویدادها و ریشه یابی و برخورد ریشه ای با آنها برای پیشگیری از تکرارشان ضروری است.