b_300_300_16777215_00_images_9511_shab.jpg

همزیستی نیوز - شامگاه پنجشنبه ۲۸ بهمن جاری و در هوایی مطبوع و بارانی، فرهنگسرای طوبی بندرعباس میزبان نشستی بود که به‌شرط تداوم و دوری از بهره‌برداری‌های سطحی سیاسی می‌تواند  طلیعه یک‌ حرکت مدنی مبارک باشد. در این برنامه که به همت یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه بندرعباس(احمد مرادی) برگزار شد و روند توسعه استان هرمزگان از گذشته تا حال به چالش کشیده شد.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، ابتکار برگزاری چنین برنامه‌ای از طرف یکی از نمایندگان، اگرچه ممکن است با انتقادهایی در میان مسئولین اجرایی استآن‌همراه باشد ولی درصورتی‌که تیم برگزارکننده بتوانند با مدیریت حواشی و تدوین یک خط‌مشی اجرایی صحیح در فرایند برگزاری، تحکیم  و استمرار چنین حرکت‌هایی را تضمین کنند و علاوه به در پیش‌گیری نقد درون گفتمانی در استان، مسئولیت مدنی و سیاسی خود را به موکلان یادآور شود و هم اینکه مردم را به مطالبه گری بطلبد که ازاین‌جهت قطعاً یک رویداد میمون و مبارک است.

به‌هرحال و فارغ از هر کم و کاستی اجرای این برنامه با حواشی خاصی روبرو بود که خبرنگار ایسنا به ثبت آن‌ها پرداخته است:

درحالی‌که قرار بود این برنامه از ساعت 19 آغاز شود اما به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر بسیج آغاز این نشست به ساعت 20 و 10 دقیقه موکول شد.

حضور چهره‌های مختلف از سیاسی گرفته تا ورزشی و حتی چهره‌هایی که شاید کاندیدا شدنشان برای انتخابات شورای شهر و یکی از اعضای پارلمان شهری برای حاضرین محرز بود، نشان می‌داد انگار موضوع توسعه توانسته طیف‌های مختلف را مشتاق به حضور در فرهنگسرای طوبی آن‌هم در روزی تعطیل کند که شاید نشان‌دهنده دغدغه این روزهای هرمزگانی‌هایی دارد که شاید انتخابات 96 را یکی از مسیرها انعکاس مطالباتشان ببینند.

حضور احمد حبیبی عضو جنجالی این روزهای هیئت‌مدیره منطقه آزاد قشم که منتشر شدن نامه‌اش به اکبر ترکان رئیس شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد کشور در گلایه به عملکرد مؤمنی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم و تهدید سه عضو بومی این هیئت‌مدیره در این نشست و همچنین گلایه‌های مرادی، رئوفی و مشیری از اتفاقات منطقه آزاد قشم شاید یکی از برگ‌های برنده‌ای بود که هرچند ممکن است به شکل علنی اقدام حبیبی را تائید نمی‌کردند اما به‌نوعی تائید ضمنی این حرکت بود.

حضور کارگران شرکت آلومینیوم المهدی که این روزها که نه مدت‌هاست واگذاری آن به نقل تمامی محافل تبدیل‌شده با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی سبب شده بود تا اکثر سخنرانان در خصوص این موضوع ورود کرده و به اظهارنظر بپردازند گرچه یکی به‌تندی و دیگری به گفته خودش آکادمیک به آن ورود می‌کرد.

در نگاه اول به ورود به سالن آنچه نگاه را به خود جلب می‌کرد نوشته "دست در دست هم دهیم به مهر استان خویش را کنیم آباد" بود که با پیش‌زمینه رنگ بنفش همان رنگ انتخابی دولت یازدهم نشان از زیرکی برگزارکنندگان مراسم بود!

از نکات حائز اهمیت در این نشست اظهارنظرهای مجری مراسم بود که در فواصل بین حضور سخنرانان خود در خصوص چالش‌های استان علاوه بر اظهارنظر خود نتیجه‌گیری کرده و شاید بتوان وی را ششمین سخنران این نشست دانست!

سخنرانی محمدصادقی و تفاوت ارائه دیدگاهش نسبت به سایر سخنرانان باعث شد تا استقبال چندانی از سخنان وی نشود درحالی‌که در سایر سخنرانی تشویق‌ها و صدای حاضرین در استقبال شنیده می‌شد.

حضور اصحاب رسانه در این جلسه به‌ویژه خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری پررنگ به نظر می‌رسید تا جایی که حتی می‌توان به حضور علی ملا احمدی، قائم‌مقام صداوسیمای خلیج‌فارس در این نشست را دلیل بر این ادعا دانست.

همچنین حجت‌الاسلام عبادی زاده از لغو سفرش به دلیل شرکت در این نشست و اهمیت توسعه هرمزگان سخن گفت.

درحالی‌که عقربه‌های ساعت از 22 گذشته بود و بیش از دو ساعت از مدت سخنرانی‌ها می‌گذشت، نوبت به پرسش و پاسخ حاضرین رسید که مرادی بابیان اینکه وقت تمام‌شده و امیدوارم زودتر به جمع‌بندی برسیم با پاسخ یکی از حاضرین همراه شد که اعلام کرد از شوق برگزاری این نشست حاضریم تا نماز صبح اینجا بمانیم که سایرین به تشویق این جانباز هشت سال دفاع مقدس پرداختند.

شاید از حواشی صحبت‌های احمد مرادی در جلسه پرسش و پاسخ در ورودش به بحث آلومینیوم اشاره کرد که با استقبال حاضرین روبه‌رو شد، جایی که یکی از کارگران که در کنار خود سه فرد دیگر را می‌دید بابیان اینکه 19 تجمع تاکنون برگزارشده و برای ما مشخص است که کدام نماینده می‌آید و چه کسی نمی‌آید و حتی یکی از نمایندگان مجلس اعلام می‌کند که کارگران را یکهو اخراج نکنید بلکه تدریجی باشد و همان نماینده با خریدار جلسه برگزار و سکوت می‌کند! این سخن همراه با تشویق‌های حاضرین و احسنت افراد انتهای سالن روبه‌رو شد.

مرادی در پاسخ گفت: به گزارش وزیر اقتصاد ایراد دارم اما شما کارگران که در حضور وی هیچ حرکتی نکردید و حتی اعتراض خود را به وی منعکس نکردید.

این نماینده مجلس بابیان اینکه خریدار آلومینیوم المهدی هر بار به دنبال بهانه‌ای برای اخراج کارگران است تا با هر پدیده مهر اخراج را روی برگه آن‌ها بزند، تصریح کرد: از مسئولان استان می‌خواهم با ابزار شورای تأمین مانع از افزایش نارضایتی‌ها در این کارخانه و اقدامات خلاف انسانی خریدار شود زیرا این کارگران سال‌ها زحمت‌کشیده‌اند و حقشان بیش‌ازحد است.

وی اعلام آمادگی کرد که در تحصن‌های کارگری به همراه کارگران شرکت تا شاید صدای آن‌ها باشد تا این حق استان هرمزگان پایمال نشود.

مرادی در خصوص سؤال یکی از حاضرین که معضل فرو چاله‌های میناب را معضلی بزرگ دانست  که آب دشت میناب برای صنایعی روانه می‌شود که طبق گفته‌های سخنرانان این جلسه هیچ فوایدی برای استان ندارد، تصریح کرد: به مرگ تدریجی 37 روستا نزدیک می‌شویم و منتظر نطق در مجلس هستم و دراین‌بین نقش رسانه‌ها بسیار مهم است و امیدوارم در قضیه آب‌شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی که به کرمان و یزد می‌رود سهم هرمزگان به عدد مشخص شود که این موضوع نیازمند تعامل نمایندگان و استاندار با وزارت نیرو است تا سرمان کلاه نرود.

همچنین فردی به نمایندگی از نانوایان بندرعباس به نداشتن سیلو نگهداری گندم در هرمزگان اشاره و عدم کیفیت نان که سبب بروز بیماری‌های گوارشی و روانه شدن هرمزگانی به استان یزد برای درمان می‌شود را به این موضوع مرتبط دانست که مرادی در پاسخ گفت پیگیر این موضوع هستم.

همچنین مرادی در بخش دیگری از جلسه پرسش و پاسخ با اشاره به اینکه در قانون مبارزه با قاچاق و کالا در حق استان‌های رمزشی مانند هرمزگان اجحاف شده است، تصریح کرد: در بندرعباس پل رسالت از شرقی به غربی به شمالی به جنوبی تغییر می‌کند آب از آب تکان نمی‌خورد اما همان شرکت رد کرمان چهار روگذر می‌سازد.

وی در پایان گفت مشیری رئیس ستاد روحانی در هرمزگان بود و جادری رئیس ستاد روحانی در خوزستان اما چرا سرنوشت این دو یکسان نیست، مگر هرمزگانی با خوزستانی تفاوتی دارد؟!

اما یکی دیگر از حواشی جالب این جلسه را می‌توان به پرسش یکی از حضار از رئیس ستاد دکتر روحانی در سال 92 در هرمزگان دانست که وی خطاب به مشیری گفت" به‌عنوان رئیس ستاد رئیس‌جمهور چه مطالبه‌ای برای هرمزگان داشتید که مشیری پاسخ داد: بنده همواره در ستاد مرحوم آیت‌الله رفسنجانی فعالیت می‌کرد و چون وی رد صلاحیت شد با تماس آیت‌الله رفسنجانی ریاست ستاد روحانی را پذیرفتم و تنها به عشق مرحوم آیت‌الله هاشمی کارکردم.

شاید جنجالی‌ترین صحبت‌های مشیری بازبگردد به پاسخش در خصوص مشکلات شرکت آلومینیوم المهدی که وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس باید در جمع کارگران حاضر و یک هفته در آن کارخانه چادر زده تا این مشکل حل شود اما وقتی نماینده ما پول انتخاباتش از این کارخانه تأمین‌شده آیا این توقع عملی می‌شود؟! این سخن مشیری همراه با تشویق‌ها و سوت‌های مداوم حاضرین همراه بود.

اما معمار دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس که خود تجربه حضور در شورای شهر بندرعباس را داراست در پاسخ به سؤال یکی از حاضرین در خصوص عملکرد اعضای شورای شهر و انتخابات پیش رو شورای شهر به ویژه در شهر تهران و برخی نقل و قول های اعلام شده در رسانه ها، افزود: شورای شهری  که همه نیازهایش را از شهردار می‌گیرد نمی‌تواند کاری کند زیرا این افراد از متخصصین امر تشکیل نشده و با تخصص به این پارلمان راه نیافته‌اند و زمانی که یک خواننده یا هالترزن عضو شورای شهر می‌شود دیگر نباید توقعی داشت که سرنوشتی مناسب برای شهر رقم بخورد.

این سخن مشیری با استقبال حاضرین همراه شد که حتی می‌شد خوشحالی را در چشمان برخی از افرادی که قصد کاندیدا شدن در انتخابات شورا را دارند و به‌نوعی به چالش کشیدن شورا دوره چهارم آن‌هم از زبان یکی از فعالین برجسته سیاسی استان شاید راهی باشد برای آن‌ها تا بتوانند مواضع خود را با اعضای فعلی مقایسه کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه زمان تغییر استاندار فرار رسیده یا خیر، تصریح کرد: با پایان دولت یازدهم استانداران تغییر می‌کنند. مشیری همچنین صنعت کشتی‌سازی بندرعباس را کشتی نسازی خواند.

پاسخ‌های محمود رئوفی در پرسش حاضرین هم جالب بود به‌ویژه وقتی پرسشگر مینابی از رئوفی به دلیل مینابی بودنش انتقاد کرد که چرا در خصوص فرو چاله‌ها اعتراضی نکرده و وی پاسخ داد: بنده استاد دانشگاه در رشته جامعه‌شناسی هستم و تخصصی درزمینهٔ فرو چاله ندارم، از من بپرسید کدام کتاب در جامعه‌شناسی مناسب است بنده پاسخ می‌دهم.

وی همچنین به‌ضرورت صادرات مدیر به است آن‌های دیگر اشاره کرد و با ذکر خاطره‌ای مبنی بر اینکه پزشکی پس از چهل سال زندگی در هرمزگان و اینکه هنوز به او سرحدی می‌گفتند، ناراحت بود، خواستار عدم قومی گرایی در هرمزگان شد که این امر با خنده و تشویق‌های حاضرین همراه شد.

به گزارش ایسنا، هرچند ماراتن نخستین نشست راه‌های توسعه استان شاید با نقاط قوت و ضعف‌هایی همراه بود اما باید منتظر ماند و دید آیا این نشست‌ها استمرار می‌یابد و می‌توان در توسعه استان به یک اجماع واحد رسید و منافع هرمزگان را بر هر مصلحت‌اندیشی مقدم دانست یا خیر؟!

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار