همزیستی نیوز - علی مطهری گفت: شیوه برخورد ما با منتقدین و مخالفان درست نیست.
به گزارش ایسنا، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی با عنوان "انقلاب اسلامی، خواسته ها و دستاوردها" که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده مهندسی برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی کشورمان را با انقلاب های دیگر مثل انقلاب فرانسه و روسیه مقایسه کنیم در انقلاب فرانسه مساله آزادی و حقوق مردم و در انقلاب روسیه مساله عدالت مطرح بود.
وی افزود: همه این شعارها به اضافه شعارهای دیگری در انقلاب ما در چارچوب قوانین اسلامی مطرح بود، مثلا عدالتی که ما به دنبالش هستیم با عدالتی که روسیه به دنبال آن بود متفاوت است.
مطهری با بیان اینکه آزادی و حقوقی که ما به دنبال آن هستیم با سایر کشورها متفاوت است، افزود: در غرب آزادی فرد را آزادی دیگران محدود میکند، اما در اسلام مصلحت خود فرد و جامعه می تواند آزادی فرد را محدود کند.
وی با بیان اینکه شعار اصلی نهضت ما استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود، گفت: همه کشور این شعار را فریاد میزد، این شعار خودجوش و از دل مردم بیرون آمد، حال باید بررسی کنیم ببینیم این انقلاب را چگونه پیش بردیم.
مطهری با اشاره به اینکه استقلال اعم از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، بیان کرد: استقلال سیاسی یعنی کشور خودش برای خودش تصمیم بگیرد، استقلال اقتصادی نیز یعنی در مسائل اقتصادی خودمان تصمیم بگیریم و متاثر از دیگران نباشیم، اما بدین معنی شاید هیچ کشوری را پیدا نکنیم که از نظر اقتصادی نیازی به هیچ کشور دیگری نداشته باشد، اما باید در تامین کالاهای اساسی متکی به خود باشیم.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استقلال فرهنگی اهمیت بیشتری نسبت به استقلال سیاسی و اقتصادی دارد، افزود: در رژیم گذشته در برابر فرهنگ غربی بسیار متاثر بود، مثلا اگر در غرب یا کشورهای اروپایی رنگ نارنجی به عنوان مد سال اعلام میشد میدیدیم که همه بانوان در کشور نارنجیپوش میشدند، شهید مطهری نیز فرمودند اگر یک استعمارگر فکر یک ملت را تسخیر کند به راحتی میتواند آنها را استعمار سیاسی و اقتصادی کند.
وی با تاکید بر اینکه کسی نمیتواند استقلال سیاسی و اقتصادی ایران را انکار کند گفت: درباره استعمار فرهنگی هم نسبت به رژیم گذشته پیشرفتهای زیادی داشتیم، اما نمیتوانیم ادعا کنیم هیچ خودباختگی نداریم مثلا علائم آن را میتوانیم در تهران حتی از روی نام فروشگاهها مشاهده کنیم که اینها قطعا نشانه خودکمبینی فرهنگی است.
مطهری ادامه داد: شعار دیگر ما آزادی بود، این شعار از جهات مختلف قابل تقسیم است، اما منظور ما آزادی انسانی است، قوا و استعدادهای انسانی باید آزاد باشد، چرا که منشاء اینها خلقت و طبیعت انسان است، انسان حق تفکر دارد پس حق آزادی بیان نیز دارد.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید ببینیم چقدر رفتار ما به روشی که پیشینیان ما داشتند نزدیک است، گفت: امام رضا(ع) با اربابان ادیان مناظره میکردند، در حضور ایشان گاهی به پیغمبر اسلام اهانت میشد و ایشان با روی باز پاسخ میدادند و از خشونت استفاده نمیکردند، روش ائمه ما با مخالفانشان این گونه بوده است.
وی یادآور شد: شهید مطهری دو ماه بیشتر بعد از انقلاب در قید حیات نبودند، در همان دوره چه قدر از آزادی بیان دفاع کرده، ایشان میگوید حتی احزاب غیر اسلامی هم در جمهوری اسلامی آزاد هستند، اما منوط به اینکه با تابلوی خودشان به میدان بیایند، اگر حزب کمونیستی است با تابلوی خودش بیاید، تا مردم انتخاب کنند، اگر میخواهد تظاهرات کند با عکس مارکس بیایید و با تابلوی امام(ره) و نهجالبلاغه نیاید و مردم را فریب ندهد، ایشان تاکید میکردند که مبادا فکر کنید راه مبارزه در انقلاب اجازه ندادن به اظهار نظر مخالفان است، بلکه باید با آنان با روی خودش مواجه شویم.
مطهری بیان کرد: شهید مطهری معتقد بود همانطور که ما نسبت به خلوت زن و مرد حساسیت داریم همین حساسیتها را اروپاییها درباره به خلوت رفتن قدرت دارند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در این 38 سال آزادی بیان در کشور ما فراز و نشیبهای زیادی داشته و در دورههایی خوب بوده و در دورههایی هم اینگونه نبوده است، تصریح کرد: اگر آسیبی هست باید جبران کنیم، فکر نکنیم راه دفاع از نظام و اسلام جلوگیری از اظهار نظر مخالفان است.
وی با اشاره به شعار جمهوری اسلامی گفت: این شعار حاکی از حکومتی است که شکلش جمهوری است و محتوایش اسلامی، کلمه جمهوری نیز تعبیر دیگری از دموکراسی است، البته گاهی این بحث مطرح شده که آیا اساسا جمهوری اسلامی کلمهای متناقض است، اینجا گفته میشود شاید در یک کشور لائیک چنین تعبیری متناقض باشد اما در کشور ما که اکثر قریب به اتفاق آن مسلمان هستند جمهوری اسلامی امکانپذیر است و تعبیر متناقضی نیست.
مطهری ادامه داد: دموکراسی واقعی حتی در کشورهای غربی کمتر قابل تحقق است، اما همان قدر که دموکراسی نسبی باشد قابل قبول است. البته اینگونه نیست که ما دموکراسی را از غرب گرفته باشیم، اگر به حضرت علی(ع) نگاه کنیم میبینیم ایشان شخصیتی دموکراتیک بودند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خوارج حضرت علی(ع) را کافر میدانستند، گفت: خوارج در سخنرانیهای ایشان گاهی اختلال ایجاد میکردند، در نمازها به ایشان اقتدا نمیکردند و هنگامی که نماز به امامت ایشان برگزار میشد عمدا قرآن میخوانند تا حضرت سکوت کنند اما شما ببنید رفتار حضرت علی(ع) با آنان چگونه بود. ایشان نه آنها را به زندان برد، نه شلاق زد و نه حتی سهمیه آنان را از بیتالمال قطع کرد تا زمانی که سلاح به دست گرفتند.
وی تاکید کرد: اگر ما این رفتارها را با رفتارهای خودمان مقایسه کنیم میبینیم که نسبت به آن فاصله زیادی داریم، ما باید روشهای خود را در برخورد با مخالفان و منتقدان اصلاح کنیم.
به گزارش ایسنا بخش دیگری از این مراسم پرسش و پاسخ دانشجویی بود.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.