رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی دکتر محمدامین قانعیراد را "دارای آرمانهای متعالی و در پی توسعه آگاهی" توصیف کرد و گفت: آنچه مدنظر ایشان بود، رسیدن به جامعهای شاد و سعادتمند و در مسیر اصلاح و پیشرفت بود که در آن سختگیریها و بهانهگیریها به حداقل برسد و نفرت و خشونت جای خود را به گفتوگو و مهرورزی بدهد.
دکتر محمد مهدی فرقانی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه درباره شخصیت و آثار فکری دکتر محمدامین قانعیراد زیاد صحبت شده است، وی را فردی خوشفکر، خلاق، متعهد ، جسور و شجاع و در عین حال به غایت مؤدب و مراقب حریم و حرمتها و نیز "پاسدار بهداشت زبان" معرفی و اضافه کرد: ایشان فردی غیر پرخاشگر و آرام بود و علیرغم انتقادات تندی که در حوزه جامعهشناسی وارد میدید، هرگز نفرتپراکنی نکرد، کینهها را تقویت نکرد و به دنبال انتقامگیری نبود.
وی "قانعی راد" را در پی توسعه آگاهی توصیف و خاطرنشان کرد: به تعبیر ایشان توسعه آگاهی در درازمدت میتواند راه خودش را باز کرده و جامعه را به آرمانها و خواستههایش برساند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام اینکه این استاد پیشکسوت جامعهشناسی شخصیت بسیار فروتن و متواضعی داشته است، تأکید کرد: آنچه مدنظر ایشان بود، این بود که ما باید جامعهای شاد و آزاد داشته باشیم.
فرقانی، "شادی" را مقتضای سن و دورههای سنی و متفاوت برای نسلهای مختلف دانست و عنوان کرد: شادی کودکان بازی کردن است؛ این در حالی است که شادی بزرگسالان دیدن رستگاری جامعه و تحقق یافتن آرمانهاست.
وی ادامه داد: برای ایشان رسیدن به این نقطه و این که جامعه بتواند خودش را سعادتمند، رستگار و شاد ببیند و رو به توسعه باشد، مهم بود. همچنین این مسأله که سختگیریها و بهانهگیریها به حداقل برسد یا از بین برود و تعامل، گفتوگو، محبت، مهروزی و همدلی جای کینهها، نفرتها و خشونتها را بگیرد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی آرمانهای مرحوم قانعیراد را از نوع بسیار متعالی دانست و تصریح کرد: چنین آرمانهایی ممکن است در دوران عمر کوتاه "قانعیراد" ها محقق نشود. این عدم تحقق آرمانها و آرزوها برای همه کسانی که نیک و پاک میاندیشند، نوعی عذاب، فشار روحی و روانی و احساس سرخوردگی را به همراه دارد.
فرقانی درباره چگونگی ادامه راه مرحوم قانعی راد اظهار کرد: اقداماتی هست که باید در نهادهای مدنی همچون انجمن جامعهشناسی مورد توجه قرار گیرد، بهعبارتی محورهای فکری "قانعیراد" ها باید به بحث و گفتوگو و مباحثه عمومی گذاشته شود، با بخشهای مختلف جامعه پیوند پیدا کند و جامعه را از لحاظ فکری بارور کند.
وی با بیان اینکه جامعه باید در خدمت توسعه فردی و در خدمت توسعه اجتماعی نیز باشد، تأکید کرد: از آن طرف دستگاههای برنامهریز و سیاستگذار نیز باید پیامها، افکار و دیدگاههای "قانعیراد"ها را جدی بگیرند و به آن اعتنا کنند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که مسئولان شخصیتهایی مانند دکتر قانعی راد را صرف یک "منتقد نق زن" تلقی نکنند و بدانند که درد این افراد، درد مردم و جامعه است و به واقع آنهایی که فریاد میزنند، دلسوزتر نیز هستند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.