b_300_300_16777215_00_images_9912_merrikh.jpg

همزیستی نیوز - ناسا نقشه‌ای مجازی از مریخ منتشر کرده است که با آن می‌توان ماموریت مریخ‌نورد "استقامت" را همزمان با شروع جستجوهای این کاوشگر در دهانه‌ی جزرو(Jezero) مریخ ردیابی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، "استقامت" پس از گذراندن ۷ دقیقه وحشت در روز پنجشنبه با سرعت ۱۲ هزار مایل در ساعت(۱۹۳۱۲ کیلومتر) از اتمسفر مریخ گذشت و بر روی سیاره سرخ فرود آمد.

این عملیات، عملیات سختی بود از آن‌جا که منطقه‌ی فرود در دهانه جزرو با سنگ‌های ناهموار و موانع پر شده بود و هزاران کد نیاز بود تا این مریخ‌نورد بتواند بدون دخالت انسان این ماموریت پیچیده را به اتمام برساند.

ناسا این نقشه‌ی مجازی زنده را منتشر کرده تا مردم بتوانند مکان مریخ‌نورد را هنگامی که با سرعت ۱۵۲ متر بر ساعت حرکت می‌کند دنبال کنند.

b_600_600_16777215_00_https___cdn.isna.ir_d_2021_02_20_3_61858920.jpg

مکان فرود "استقامت" با یک دایره‌ی آبی رنگ مشخص شده و مریخ‌نورد نیز با یک نشانگر آبی کمرنگ قابل مشاهده است و همانطور که مریخ‌نورد در سطح سیاره حرکت می‌کند می‌توان آن را دنبال کرد.

این نقشه از دو لایه تشکیل شده است: یک نقشه‌ی سیاه‌ و سفید از از دهانه‌ی جزرو که با استقاده از تصاویر گرفته شده توسط دوبین هیریس(HiRISE) که بر روی مدارگرد شناسایی مریخ نصب است تهیه شده و یک نقشه‌ی رنگی که از تصاویر دوربین فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا تهیه شده است.

هدف مریخ‌نورد "استقامت" یافتن نشانه‌هایی از حیات و جمع آوری نمونه‌هایی از خاک و سنگ است. این مریخ‌نورد برای چندسال آینده در سطح مریخ می‌گردد و به ثبت تصاویر، جمع‌آوری داده و نمونه‌های سنگ می‌پردازد.

اواخر این دهه سطح‌نورد دیگری متعلق به آژانس هوایی اروپا به مریخ خواهد رفت تا نمونه‌های جمع‌آوری شده را به زمین بازگرداند.

این آژانس نوشت: یک مدل رقومی ارتفاق(Digital Elevation Model) با وضوح بالا از تصاویر گرفته شده تهیه شد تا اطلاعات مورد نیاز پیش‌برندگان مریخ‌نورد را فراهم کند زیرا آن‌ها باید شیب هر تپه را بدانند تا بتوانند هنگام عبور از این زمین‌های سنگی از آن استفاده کنند.

مهندسان این تجربه را با استفاده از نرم‌افزاری که گروه عملیات استفاده می‌کنند فراهم کردند. این گروه تصمیم می‌گیرند "استقامت" چه مکان‌هایی را کاوش کند و چگونه به آن‌ مکان‌ها برسد.

هر نقطه نشان ‌دهنده‌ی پایان یک کاوش است زمانی که مریخ نورد متوقف شده است. این نقاط با تاریخ آن روز علامت‌گذاری می‌شوند. این بدان معناست که نه تنها می‌توان مکان فعلی مریخ‌نورد را مشاهده کرد بلکه می‌توان مسیری که طی کرده را دید.

احتمال آن که این مریخ‌نورد دو میلیارد دلاری با سرعت ۰.۹ مایل بر ساعت (۰.۱ کیلومتر بر ساعت) زیاد دور شود کم است اما "سرعت" و "فاصله" از اهداف آن نیستند، بلکه "استقامت" به عنوان یک آزمایشگاه اخترزیست‌شناسی در مریخ مستقر شده است.

دهانه‌ی جزرو که مریخ‌نورد استقامت در آن فرود آمد ۲۸ مایل(۴۵ کیلومتر) است و حاوی رسوبات یک رودخانه‌ی خشک شده‌ی قدیمی است. اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که مریخ‌نورد بر روی منطقه‌ی مسطحی فرود آمده است و زیاد از تپه‌های شنی که باید برای رسیدن به رسوبات مورد نظر طی کند دور نیست.

تصاویر نشان می‌دهد که "استقامت" در مکانی کوچک و امن فرود آمده و دور تا دورش را سرزمین سرخ فرا گرفته است. فرود آمدن در چنین مکانی کار دشواری است.

دانشمندان می‌دانند که ۳.۵ میلیارد سال پیش دهانه‌ی جزرو مکان دریاچه‌ای بزرگ با دلتا بوده است. آن‌ها معتقدند گرچه آب دریاچه مدت‌هاست خشک شده اما شاید جایی در دهانه یا در دیواره ۲ هزار فوتی(۶۰۹ متری) آن نشانه‌هایی از حیات گذشته وجود داشته باشد. در هر توقف "استقامت" تعدادی آزمایش علمی انجام خواهد داد و داده‌های آن را برای دانشمندان در زمین می‌فرستد.

به لطف این نقشه، طرفداران "استقامت" می‌توانند از خانه، محل آن در مریخ را در هر زمانی را مشاهده کنند.

در ماه مه مریخ‌نورد آژانس فضایی چین به نام تیان ون-۱ بر روی مریخ فرود خواهد آمد و اگر موفق شود چینی‌ها دومین کشوری خواهند بود که روی مریخ، سطح‌نورد دارند و در سال ۲۰۲۳ مریخ نورد آژانس‌ هوایی اروپا که توسط انگلیسی‌ها ساخته شده به آن‌ها خواهد پیوست.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار