b_300_300_16777215_00_images_ashaar.jpg

همزیستی نیوز: یک فعال فرهنگی و محقق ترکمن استان گلستان معتقد است که راز جاودانگی مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی ترکمن، صداقت همراه با معرفت در اشعار این شاعر می باشد.

به گزارش ایرنا، بهروز قزل عصر سه شنبه در دومین همایش علمی مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن که درموسسه آموزش عالی غیردولتی شمس گنبدکاووس برگزار شد، گفت: این ویژگی شعر مختومقلی فراغی را دوست و دشمن تصدیق می کنند.
وی بابیان اینکه مردم از اشعار مختومقلی به دلیل ویژگی صداقت و معرفت آن رضایت دارند، افزود: اشعار این شاعر و عارف ترکمن نه فقط در بین ترکمن ها بلکه مورد توجه بیشتر مردم در همه عصرها است.
قزل اضافه کرد: مختومقلی اشعار صادقانه همراه بامعرفت خود را به گونه ای برای مردم زمان خود سروده است که گویی سراینده آن مردم همه زمان ها هستند و از این جهت امروز نیز اشعار این شاعر مورد توجه همگان است.
وی با بیان اینکه مختومقلی برای مردم شعر سروده است و مردم در اشعار او وجدان خود را می یابند، تصریح کرد: هرکس اشعار مختومقلی را بخواند معرفتی از آن به دست می آورد و معرفتی نیز بر آن می افزاید و این راز جاودانگی مختومقلی فراغی است.

*** عشق به طبیعت در اشعار مختومقلی فراغی موج می زند
یک فعال فرهنگی دیگر ترکمن استان گلستان نیز در این همایش از مختومقلی فراغی به عنوان شاعر و عارفی بزرگ یاد کرد و گفت: اشعار این شاعر مردمی که درحوزه های مختلف سروده شده، او را به یک چهره بین المللی تبدیل کرده است.
نظرمحمد گل محمدی افزود: بخشی از اشعار مختومقلی فراغی در وصف طبیعت سرسبز و کوه و صحرا است که نشان از عشق و علاقه وافر او به این مواهب الهی می باشد.
وی اضافه کرد: تعابیر زیبای مختومقلی فراغی در وصف طبیعت و فرارسیدن بهار (نوروز) و نیز طلب باران برای زمین های کشاورزی نشان می دهد که او دغدغه های مردم را می دانسته است.
گل محمدی همچنین گفت: مختومقلی فراغی انسانی بردبار و صبور بوده و در اشعار خود از غم ها و دردهای مردم می گوید و آنان را به رعایت اخلاق دعوت می کند.
در همین پیوند 'ارازمحمد سارلی' از اعضای هیات داوران دومین همایش علمی مختومقلی فراغی نیز در سخنانی کوتاه، توجه به این شاعر شهیر ایرانی ترکمن را توجه به ادبیات مشرق زمین و باورهای دینی آنان دانست و بر ضرورت تلاش بیشتر محققان و دانشجویان برای شناخت ابعاد بیشتری از اشعار این شاعر تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، دراین همایش که با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و نیز قرائت اشعار برتر رسیده به این همایش علمی همراه بود، برخی مسئولان و جمع زیادی از مردم و علاقه مندان به مختومقلی فراغی حضور داشتند.
رونمایی از دو جلد کتاب با عنوان 'دفتر دوم مجموعه شعر مختومقلی به زبان فارسی' و 'فراغی را عشق است' به همراه افتتاح دبیرخانه دائمی مختومقلی فراغی از دیگر برنامه های این همایش علمی بود.
امان قلیچ شادمهر دبیر علمی دومین همایش علمی مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی و ترکمن پیش از آغاز این همایش درجمع خبرنگاران از وصول 32 مقاله و 38 قطعه شعر به این همایش از سراسر ایران و چند کشور خارجی از جمله سوئد، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان خبر داد و گفت: سه مقاله و 6 قطعه شعر برتر امروز توسط صاحبان آثار قرائت می شود.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند؛ وی در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند.
هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار