b_300_300_16777215_00_images_971_geoo.jpg

 

موزه ژئوپارک جهانی قشم٬ مجموعه‌ای غنی از گنجینه‌های طبیعی است که طی سال‌های تأسیس سازمان منطقه آزاد قشم گردآوری شده‌اند و در بسیاری از این آثار می‌توان نشانه‌های ( قانون جزیره ) را به عینه دید. قانون جزیره یا قانون فاستر٬ اصلی در ( زیست‌شناسی فرگشتی ) است که بر اساس آن اعضای یک گونه جانوری نسبت به در دسترس داشتن منابع غذایی و عدم تهدید شکارچیان می‌توانند به جثه‌های بزرگ‌تر از همسانان خود دست پیدا کنند و عکس این اتفاق نیز صادق است.

بدین شکل که اگر گونه‌ای جانوری در محیط زیستی خود دسترسی به منابع غذایی محدودی داشته باشد و یا تهدیدهای بالقوه‌ای از سوی شکارچیان محیطی متوجه‌اش باشد جثه‌ای کوچک‌تر خواهد داشت!

بررسی‌های این زیست‌شناس بر روی 116 گونه جانوری جزیره‌زیست ثابت می‌کند جزایر در ( فرگشت زیستی ) نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

نتایج تحقیقات بریستول فاستر در مجله نیچر منتشر گردید و اصل قانون جزیره به نام او ثبت گردید.

در موزه ژئوپارک قشم نیز می‌توان به عینه مصادیق این قانون را دید. بسیاری از جانوران اکوسیستم جزیره قشم با توجه به محیط زیستی کویری و خشک خود جثه‌ای بسیار کوچک‌تر از همسانان خود در فلات سر به آسمان کشیده ایران زمین دارند.

نمونه‌های بسیار کمیابی از ( فرگشت‌های زیستی ) جزیره قشم در این موزه جمع‌آوری شده‌اند و با توجه به وسعت جزیره قشم و تنوع زیستی بالای جانوران خشکی‌زی٬ دیدار از این موزه تجربه‌ای بسیار ارزشمند است که با تمهیدات ویژه اداره ژئوپارک جهانی جزیره قشم٬ بهای بلیط ورودی آن فقط یک هزار تومان است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار