b_300_300_16777215_00_images_954_tu.jpg

همزیستی نیوز - در حالی که برخی منابع خبری از درگیری‌های شدید در آنکارا خبر می‌دهند، نیروهای ارتش ترکیه پل‌های اصلی استانبول را بسته‌اند و گزارش‌هایی از پرواز هواپیماهای جنگی در ارتفاع کم بر فراز استانبول منتشر شده است.

به گزارش55دقیقه بامداد شنبه ایسنا، بن‌عالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته است حضور نیروهای نظامی در خیابان‌های استانبول بدون مجوز بوده و او اجازه نمی‌دهد تلاش‌های غیرقانونی گروهی در ارتش به نتیجه برسد. نخست وزیر ترکیه در عین حال گفته اتفاقی که افتاده کودتا نیست. او اطمینان داده که دموکراسی ترکیه آسیب نخواهد دید. ییلدیریم تأکید کرد، نیروهای امنیتی فراخوانده شده‌اند تا هر آنچه که لازم است را انجام دهند.

یک شاهد عینی به رویترز گفته است که در آنکارا صدای تیراندازی شنیده شده است. منابع خبری در حالی از ورود تانک‌ به خیابان‌های آنکارا خبر داده‌اند که گروهی از مردم این شهر در مسیر حرکت تانک‌ها دراز کشیده‌اند و مخالفت خود را با این اقدام ارتش ابراز می‌کنند. شعار «الله‌اکبر» نیز از میان شهروندانی که به خیابان‌ها رفته‌اند، شنیده می‌شود.

از سوی دیگر برخی منابع خبر می‌دهند که فرودگاه آتاتورک استانبول به تصرف ارتش درآمده و تمام پروازها متوقف شده است. حریت گزارش داده که تانک‌ها در مقابل ورودی فرودگاه آتاتورک مستقر شده‌اند و رفت و آمد به این فرودگاه متوقف شده است.

بی.بی.سی گزارش داد، تصاویری از حضور سربازان ارتش درون ساختمان تلویزیون دولتی ترکیه منتشر شده است. تلویزیون دولتی که به تصرف نیروهای ارتش در آمده اعلام کرد که ارتش قدرت را در سراسر کشور به دست گرفته است.

از سوی دیگر، در بیانیه‌ای که ظاهراً از سوی ارتش ترکیه منتشر شده است آمده که ارتش برای دموکراسی و حقوق بشر اداره امور را در دست گرفته است. در این بیانیه آمده که تمام روابط خارجی کشور به شکل موجود باقی خواهد ماند. ارتش در بیانیه‌اش آورده که برقراری قانون باید اولویت اصلی باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد، ارتش ترکیه اعلام کرده که کنترل قدرت را در این کشور بر عهده گرفته است. در بیانیه‌ای که از سوی ارتش در تلویزیون قرائت شد، آمده است: نیروهای مسلح ترکیه کنترل کامل قدرت را در اختیار گرفته‌اند.

همچنین خبرگزاری رسمی ترکیه گزارش داد که عده‌ای از افسران ارتش رئیس ستاد کل ارتش را به گروگان گرفته‌اند. سی‌ان‌ان ترک به نقل از خبرنگاران گزارش داد، تیراندازی از بالگرد در مقر رئیس ستاد ارتش و مقر اطلاعات ارتش دیده شده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از شاهدان عینی می‌گوید هلیکوپتر نظامی به سوی کاخ ریاست‌جمهوری تیراندازی کرده است.

وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرده است که کودتاچیان در دستیابی به اهداف خود شکست خوردند. دیلی صباح هم گزارش داد، وزیر دادگستری‌ اعلام کرد: اینها از گروه گولن دستور می‌گیرند و مستقل از فرماندهی ارتش عمل می‌کنند.

منابع خبری مختلف از وقوع انفجار در مرکز آموزشی نیروهای ویژه پلیس در آنکارا خبر می‌دهند.

گزارش‌ها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حکایت دارد گروه‌هایی از مردم در ترکیه برای برداشتن پول نقد جلوی ماشین‌های خودپرداز بانک‌ها صف بسته‌اند.

اردوغان خطاب به مردم: در مقابل کودتا از دولت مشروع حمایت کنید

رییس‌جمهوری ترکیه با انتشار پیامی از مردم کشورش خواست در مقابل کودتایی که به راه افتاده، از دولت مشروع آنکارا حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، درحالی که برخی منابع از خروج رجب طیب اردوغان از ترکیه و سفر وی با استفاده از هواپیمای شخصی به یک کشور همسایه خبر می‌دهند، منابع دیگری اعلام کرده‌اند که رئیس جمهوری ترکیه در حال حرکت به سمت استانبول است.

شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی گزارش داده که اردوغان از مردم کشورش خواست در اعتراض به کودتا به خیابان‌ها بروند.

اردوغان در پیامی که از طریق اسکایپ منتشر کرد، خواستار آن شد که مردم علیه کودتاچیان در میادین اصلی تجمع کنند.

وی با تأکید بر این که ترکیه بر این کودتا پیروز خواهد شد، تصریح کرد، کودتای نظامی بعد از مدت زمانی کوتاه برچیده خواهد شد.

اردوغان گفت، از مردم می‌خواهد با حضور در خیابان‌ها از دولت مشروع این کشور در مقابل کودتا حمایت کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه وی همچنان فرمانده کل قوا در کشور است، اظهار کرد که کودتاچیان بهای سنگینی را بابت اقدامی که انجام داده‌اند، خواهند پرداخت.

در همین حال، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که اردوغان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک، خواهان مبارزه متقابل علیه کودتای نظامی در مکان‌های عمومی و فرودگاه‌ها شده‌ است. اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد: به رغم این که دولت در مواردی کنترل خود را از دست داده، همچنان به دنبال مقابله با کودتا در زمانی بسیار کوتاه خواهیم بود.

اردوغان اظهار کرد: کاملاً مشص است که اقدام روی‌ داده یک کودتاست و من منتظر این هستم که همه‌ی مردم ما به میادین و خیابان‌ها بیایند. ما در کنار یکدیگر می‌توانیم پاسخ لازم و کافی را بدهیم. مشخص است که این کودتا در یک ساختار موازی مدیریت و رهبری شده است.

اظهارات اردوغان در حالی مطرح می‌شود که صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب حامی کردها با حضور مردم در خیابان‌ها مخالفت کرده است.

قطع شبکه‌های اجتماعی در ترکیه

در حالی که گروهی از نظامیان در ترکیه اقدام به کودتا در این کشور کرده‌اند، شبکه‌های اجتماعی از ساعاتی پس از وقوع ناآرامی‌ها قطع شدند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این، رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که ارتش کنترل برخی از شبکه‌های تلویزیونی را به دست گرفته‌ است.

در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که شبکه‌های اجتماعی توئیتر، یوتیوب و فیس‌بوک در این کشور قطع شده‌اند.

یک حساب کاربری توئیتری در ترکیه که به بررسی وضعیت شبکه‌های اجتماعی در این کشور می‌پردازد، اعلام کرده که این شبکه اجتماعی از ساعت ۱۱ شب بدین سو قطع بوده است.

واکنش‌ها

از سوی دیگر بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی در خصوص تحولات اخیر ترکیه خواستار برقراری آرامش و ثبات در این کشور شد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در مسکو به سر می‌برد، گفته است که امیدوار است که ترکیه صلح و ثبات داشته باشد.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس هم از تحولات ترکیه ابراز نگرانی شدید کرده است.

فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در واکنش خواهان خویشتنداری و احترام به نهادهای دموکراتیک شده است.

بلومبرگ گزارش داد، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا کاهش محسوسی داشته است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار