b_300_300_16777215_00_images_983_child.jpg

نیویورک، 7ژوئن 2019-  تخمین زده می شود که 115میلیون پسر در دنیا در سنین بچگی ازدواج کرده باشند، این مطلب را یونیسف در اولین پژوهش عمیق خود درباره دامادهای بچه سال اعلام کرد. البته یک پنجم این دامادها برابر با 23میلیون نفر قبل از 15سالگی ازدواج کرده اند.

این مطالعه که از اطلاعات 82کشوردر آن استفاده شده، آشکار می کند که ازدواج بچه ها در میان پسران در طیف وسیعی از کشورهای دنیا  شامل جنوب صحرای افریقا، امریکای لاتین و کارائیب، جنوب و شرق آسیا و حوزه اقیانوس اطلس شایع است.

«ازدواج، بچگی را از بچه ها می گیرد» "هنریتا فور" مدیراجرایی یونیسف با بیان این مطلب گفت: دامادهای بچه سال تحت فشارهستند تا مسئولیت های بزرگسالی را که ممکن است آمادگی پذیرش انها را نداشته باشند، به گردن بگیرند. ازدواج زودتر از موعود، پدری زودتر از موعود را به همراه می آورد و او را تحت فشار قرار می دهد تا یک خانواده تشکیل بدهد و فرصت های آموزش و اشتغال را نیز از او می گیرد.

برطبق این اطلاعات، جمهوری افریقای مرکزی بیشترین ازدواج بچه ها را در میان افراد مذکر(28درصد) و بعد از آن نیکاراگوا با 19درصد و ماداگاسکار با 13درصد دارا هستند. 

براوردهای جدید نشان می دهد که تعداد کل عروس ها و دامادهای بچه سال بالغ بر 765میلیون نفر می شود. از هر 5 زن جوان 20تا 24ساله  که قبل از 18سالگی ازدواج کرده اند در یک نفر از آنها اثرات نامتناهی دخترانه باقی می ماند ولی این رقم در میان مردان جوان یک به 30نفر است. 

درحالی که دلایل و صدمات ازدواج بچه ها در میان دختران بطور وسیع تحت مطالعه قرار گرفته است، تحقیقات اندکی درباره ازدواج بچه ها در میان پسران موجود است. گرچه بیشترین بچه های درمعرض خطر ازدواج بچه سالی در میان فقیرترین خانواده ها که در مناطق حاشیه شهرها زندگی می کنند و به آموزش دسترسی ندارند، قرار دارند.

« همانطور که  در سی امین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک اعلام کردیم ما باید قبول کنیم که در اجرای حقوق تثبیت شده در این کنوانسیون، پسران و دختران تا زمانی که بچه سال هستند از ازدواج دور باشند» هنریتا فور با بیان این مطلب افزود:  « از طریق تحقیقات، سرمایه گذاری و تقویت بیشتر ما می توانیم به این خشونت(ازدواج در بچگی) پایان بدهیم.»

منبع: سایت یونیسف

https://www.unicef.org/press-releases

تاریخچه وضع قوانین درباره سن ازدواج

ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران مصوب سال ۱۳۱۳ سن ازدواج برای دختران ۱۵ سال و برای پسران ۱۸ سال بود و در شرایط خاص و با ارائه گواهی دادگاه، دختران از ۱۳ سالگی و پسران از ۱۵ سالگی می‌توانستند ازدواج کنند؛ بنابراین ازدواج زیر ۱۳ سال کاملاً ممنوع بود.

قانون حمایت خانواده ۱۳۵۳ سن ازدواج را برای دختران به ۱۸ سال و برای پسران به ۲۰ سال افزایش داد و با گواهی دادگاه در صورت وجود مصلحت فقط برای دختران به ۱۵ سال کاهش می‌یافت.

در اصلاحات سال ۶۱ قانون مدنی ماده ۱۰۴۱ که ممنوعیت ازدواج کودکان را اعلام می‌کرد مغایر شرع تشخیص داده شد و نکاح قبل از بلوغ به شرط رعایت مصلحت توسط ولی طفل جایز شناخته شد. در قانون جدید به اجازه از دادگاه نیازی نبود.

در سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی تلاشی برای تغییر ماده ۱۰۴۱ صورت گرفت، اما در شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

لزوم اخذ مجوز دادگاه برای ازدواج کودکان از سال ۱۳۸۱ وارد قوانین ایران شد، تا پیش از آن تشخیص مصلحت فقط به عهده ولی کودک بود. هم‌اکنون نیز هرچند اخذ مجوز دادگاه الزامی است اما در صورت ازدواج بدون اخذ مجوز مجازات و جریمه‌ای در قوانین ایران پیش‌بینی نشده‌است. اما ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی برای ازدواج بدون اجازه ولی کودک مجازات شش ماه تا دو سال حبس را در نظر گرفته‌است.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۱ تیر ۱۳۸۱ این ماده به این شکل تغییر یافت: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»

معیارهای دادگاه‌های ایران برای صدور اجازهٔ ازدواج کودکان معمولاً شامل درخواست مشورت از پزشکی قانونی در مورد رسیدن کودک به بلوغ، و پرسیدن سوالاتی از دختر می‌شود. روند کار در هر دادگاه ممکن است متفاوت باشد و تشخیص دادگاه هم به شدت متأثر از عرف منطقه است.

کودک پس از رسیدن به سن بلوغ حق رد یا فسخ ازدواج را ندارد مگر اینکه مصلحت او در هنگام ازدواج رعایت نشده باشد که در این صورت حق قبول یا رد برای او موجود است.

در سال ۱۳۹۶ طرح دیگری برای اصلاح ماده ۱۰۴۱ به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که به موجب این اصلاحیه نکاح دختر قبل از سیزده سال تمام شمسی و پسر قبل از شانزده سال سال تمام شمسی، ممنوع می شد و طی تبصره ای که در طرح آمده بود حداقل سن ازدواج در دختر شانزده سال تمام شمسی و در پسر هجده سال تمام شمسی قید شده و عقد ازدواج بین سنین سیزده تا شانزده در دختران و شانزده تا هجده در پسران منوط به اذن ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه به شرط داشتن قابلیت صحت جسمی برای تزویج با نظر پزشکی قانونی بود.

طرح ارائه شده در سال ۱۳۹۷ از سوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی رد شد.

منبع: ویکی پدیا

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار