subside1.jpg

همزیستی نیوز - این روزها اروپا شاهد برگزاری همه پرسی (رفراندوم) بسیاری است. یکی از این همه‌پرسی‌ها که در نوع خود بسیار جالب و قابل بحث است همه‌پرسی در سوییس بود که  در آن دولت این کشور از ملت سوییس پرسید آیا مایل به دریافت ماهیانه مبلغ ۲۵۰۰ فرانک سوییس هستند یا خیر؟

"ش - اکبری" نویسنده این یادداشت با این مقدمه نگاهی متفاوت به ریشه این اتفاق انداخته و نوشته است:

برگزاری این رفراندوم گرچه ظاهراً در مرزهای جغرافیایی یک کشور اتفاق افتاد اما مورد تحلیل بسیاری از کارشناسان مسائل مختلف جهانی قرار گرفته است.

ماهیت رفراندوم کاملاً آشکار است اما آنچه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد علت اتخاذ این تصمیم است. سوییس کشوری است کوچک و ثروتمند که صنعت ظریف ساعت‌سازی و صنعت بانک‌داری‌اش در جهان زبانزد است و مقید بودن مردم این کشور به قانون و همچنین کوه‌های پوشیده از برف آلپ از دیگر مشخصات آشنای این کشور است. اما پرداخت یارانه از سوی دولت به مردم شاید از آن مواردی است که برگزاری رفراندوم برایش خنده‌دار باشد. چگونه می‌توان تصور کرد کسی یا کسانی از دریافت پول ناخرسند باشند آن هم هر ماه؟!

شاید یکی از اولین مسائلی که ذهن را درگیر می‌کند مثلاً افزایش مالیات‌ها باشد که از عواقب این تصمیم خواهد بود یا مثلاً تلاش دولت برای فقرزدایی و عدالت اجتماعی و از این دست تحلیل‌ها.

اما عده‌ای از مفسران رسانه‌ای جهان به ویژه کارشناسان تکنولوژی روبوتیک پرده از رازی برمی‌دارند که گویای هدف اصلی این همه‌پرسی است!

چند سالی است که بحث ورود تکنولوژی روبوتیک به جامعه و متعاقب آن بیکاری نیروی کار فعال جامعه یکی از دل‌مشغولی‌های اصلی جامعه‌ شناسان و دولتمردان شده و این نگرانی زمانی مهم ‌تر می‌شود که روبوتیک دیگر فقط در بحث فرآیند تولید مطرح نیست بلکه در بسیاری از دیگر امور خدماتی مانند بانک‌داری٬ بیمه٬ مخابرات و... نیز وارد شده و بسیاری از فرصت‌های شغلی را اشغال می‌کند.

مثلاً شخصی قصد دارد تجارتی در زمینه‌ای ایجاد کند و یا اداره کند٬ شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات روبوتیک به وی مراجعه و سیستم‌های جایگزین انسان را معرفی می‌کنند که هزینه آموزش و دستمزد ندارند و به مرخصی و تعطیلات آخر هفته هم نیازی نیست و در تمام طول شبانه‌روز فعال هستند٬ اشتباه نمی‌کنند٬ اعتصاب نمی‌کنند٬ به خدمات نیاز ندارند٬ فضای کار کوچکی می‌خواهند و... محاسبه بسیار ساده است. ۲۴ ساعت در روز٬ ۷ روز در هفته و ۱۲ ماه در سال کار بی‌دستمزد و خدمات بی‌اشتباه! عالی است! سطح درآمد آن تجارت ۳ برابر٬ هزینه کمتر از یک درصد و دقت هم صد در صد٬ پس قرارداد اجیر کردن روبوت‌های بی‌نظیر امضا می‌شود و کار آغاز می‌شود اما مسأله‌ای می‌ماند٬ در این جامعه ثروت تولید می‌شود فقط برای مدیران و صاحبان تجارت و کارخانه‌داران و بانک‌داران و امثالشان. شکاف طبقاتی و فقر عمومی در کنار رونق تولید و خدمات پیش می‌آید چراکه همه مردم که بانک‌دار و کارخانه‌دار نیستند.

یکی از اهداف برگزاری این همه‌پرسی در واقع دریافت نظر جامعه پیرامون دریافت مزد بدون کار بود! که خبر از ورود بشر به دوره‌ای از حیاتش را می‌دهد که می‌تواند بدون کار کردن‌های معمول کالا تولید کند و خدمات ارائه دهد!

کشور سوییس، این جامعه کوچک و مطرح برای مردم جهان به واسطه صنعت بانک‌داری عظیم خود و بسیاری از صنایع پولساز دیگر که هم ‌اینک به شکل روبوتیک اداره می‌شوند به عنوان پیشگام عصر جدید خود را معرفی کرد.

البته این مسأله قبلاً هم مطرح بوده مثلاً شرکت گوگل با ثروت خالص در اختیار خود به میزان ۵۰۰ میلیارد دلار که روبوت‌های جستجوگر برای آن به ارمغان آورده‌اند و یا شرکت‌های مشابه دیگر.

می‌توان گفت سوییس اولین جامعه‌ای در جهان است که دولت آن متوجه مشکل انباشت ثروت نزد عده‌ای از افراد به علت استفاده از روبوتیک شد و شاید سعی کرد محکی به خود و جامعه بزند تا ببیند آماده ورود به عصر تکنولوژی و اقتصاد روبوتیکی هستند یا نه.

همه‌پرسی در سوییس که با رأی مخالف مردم آن کشور به دریافت ماهیانه نه و نیم میلیون تومان یارانه نقدی! به پایان رسید قطعاً آغاز راهی است که جوامع در راه به‌کارگیری گسترده روبوت‌ها هستند و شاید زمان زیادی نیاز نباشد تا از این دست رفراندوم‌ها را باز در کشورهای دیگر شاهد باشیم.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار