tajeri.jpg

همزیستی نیوز - رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت: بخش زیادی از ساخت و سازها در فرآیند مهندسی نیست و حجم بسیار زیادی از ساخت و سازها به دلایل مختلفی توسط افراد غیر متخصص انجام می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم رضایی: حوزه ساخت و ساز از بخش های مهم کشور است و علاوه بر تاثیر مثبت در روند اقتصاد با سلامت اجتماعی و زیست شهروندان هم در ارتباط است. مساله ای که این روزها بیش از گذشته مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و آن ها معتقدند در صورتی که برنامه ریزی های حوزه ساختمان و شهرسازی منطبق بر اصول به روز مهندسی نباشد، نه تنها رفاه حال شهروندان را به دنبال ندارد بلکه سلامت آن ها را هم به خطر خواهد انداخت.

در کنار این موارد همواره رونق ساخت و ساز با رونق بازار و افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تجاری همراه بوده و این مساله در سال های گذشته که با کاهش ساخت و ساز رو به رو هستیم، بیش از پیش به چشم می خورد. زیرا بسیاری از واحدهای تولیدی و تجاری از این مساله گله دارند.

ایمنی ساختمان و جان انسان ها، سلامت جامعه و حفظ محیط زیست، بهبود وضعیت اقتصاد و در کنار همه آن ها تاثیرات مستقیم وغیر مستقیم فرهنگی ما را بر آن داشت تا گفتگویی با احمد تجری، رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان داشته باشیم تا از برنامه های این سازمان در دوره مدیریت جدید برای بهبود وضعیت فعلی با خبر شویم.

* اصلی ترین برنامه شما و نظام مهندسی در دوره جدید چیست؟

اصلی ترین وظیفه سازمان نظام مهندسی اجرای مقررات ملی ساختمان و مشخص ترین دغدغه سازمان نظام مهندسی ساختمان اجرای این مقررات است. در واقع تلاش می کنیم ساخت و ساز علمی و طبق مقررات و قوانین و توسط افراد متخصص انجام شود. نقش اصلی ما همین بوده و این موضوع در همه دوره ها مورد توجه است البته با روش های مختلف و با برنامه ریزی و اولویت بندی مورد نیاز.

* به نظر شما چقدر شاهد ساخت و ساز مهندسی در گلستان هستیم؟

با وجود این که نزدیک به دو دهه از شکل گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان و ابلاغ و تصویب قانون آن می گذرد اما حجم بسیار زیادی از ساخت و سازها در حوزه مسکن بنا به دلایل مختلفی توسط افراد غیر متخصص انجام می شود. در واقع می بینیم فرآیندی که در ساختمان سازی طی می شود مهندسی نبوده و از مجرای فنی عبور نمی کند. باید بدانیم لازم است کل فرآیند ساخت و ساز در حوزه نظام مهندسی قرار بگیرد. اگر بررسی منطقی و معقولانه و عادلانه داشته باشیم مشاهده می شود میانگین ایمنی ساختمان هایی که در دوران وجود سازمان نظام مهندسی شکل گرفته، ارتقاء پیدا کرده است. سازمان نظام مهندسی استان گلستان سازمان پیشرویی در اجرای مقررات ملی بوده است و این افتخار بزرگی است اما  هنوز بخشی از ساختمان سازی ها خارج از فرآیند مظام مهندسی ساخته می شود.

* چه عواقبی برای ساختمان هایی که مهندسی ساخته نشود وجود دارد؟

وقتی ساختمان ها بدون طراح و ناظر و بدون عوامل مهندسی ساخته می شود دچار ایراد خواهد بود و این موضوع می تواند در حوادث غیر مترقبه مشکلاتی را به وجود آورد چرا که وقتی ساختمان ها برابر ضوابط مهندسی ساخته و نظارت نشده باشد میزان آسیب پدیری آن بالا می رود. نمونه های مختلفی در زلزله ها و سیل های اخیر وجود دارد که نشان می دهد میزان تخریب ساختمان های غیر فنی و بدون مجوز نظام مهندسی ساختمان زیادتر بوده است.

* این مساله چگونه قابل اصلاح شدن است تا همه ساخت و سازها شکل مهندسی به خود بگیرد؟

ابتدا دستگاه های مرتبط مثل شهرداری، راه و شهرسازی، استانداری در یک فرآیند کاملا هماهنگ که ظرفیت های قانونی آن هم دیده شده است تعامل داشته باشند. مسیری را تعریف و طی کنیم که تمامی ساخت و سازها در مسیر مهندسی خودش طی شود. هماهنگی های فرا بخشی نیاز دارد و ما هم در سازمان نظام مهندسی در تلاش هستیم که بتوانیم این بخش را اصلاح کنیم. وقتی چنین اتفاقی بیافتد آن وقت ساخت و سازها در ماده ۱۰۰ را نخواهیم داشت. قسمت دیگر هم که کاملا درون سازمانی است و در آن بخش حضور ناظران و مجریان ما با توجه به شرح وظایف، باید پویا، فعال و حرفه ای شود.

* در حال حاضر حضور ناظران چگونه است؟

با توجه به این که در قانون نظارت، حضور ناظرین تمام وقت نیست و به صورت مرحله ایی است یعنی ناظر در تمام زمان ساخت و ساز حضور ندارد. بنابراین مسئولیت و انتظاری که برابر قانون از ناظرین وجود دارد با حق الزحمه پیش بینی شده، ناچیز و مغایر است که باید تلاش کنیم این دو موضوع را به هم نزدیک کنیم تا بتوانیم خدمات گسترده تری را در حوزه ساخت و ساز به سازندگان ارایه دهیم.

اعتقاد دارم اگر خدمات مهندسی فراگیر باشد و توسعه پیدا کند باید در فرآیندهای ارایه خدمات با استفاده از از تجربیات گذشته و برنامه ریزی و بررسی، مسیرها سهل تر و سریع تر باشد. تلاش داریم اصلاحاتی را در فرآیند خدمات ایجاد نماییم که هم برای مهندسین و هم برای مردم استان بتوانیم مسیر را با سرعت بالایی اصلاح کنیم.

* در خصوص آموزش برای مهندسانی که زیر مجموعه این سازمان هستند چه کارهایی شده است؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان برای اعضای خودش هم برنامه ها و خدمات مختلفی دارد باید اجرایی شود. آموزش و توانمند سازی مهندسین در سطح استان گلستان یکی از برنامه هایی است که به صورت گستره در نظر داریم انجام دهیم و آموزش هایی را هم شروع کرده ایم. آموزش در بخش هایی مثل طراحی، اجرا و به روز رسانی اطلاعات مهندسین می تواند در تقویت آن ها تاثیر گذار باشد و در نهایت در ارایه خدمات به مردم نقش مثبتی دارد.

* برنامه های عملی شما در هماهنگی بیشتر با دستگاه های دیگر چیست؟

قدم اول این است همه موضوعاتی که نیاز به هماهنگی دارد را احصاء کنیم و برای مشکلاتی که طرح می کنیم راه حل داشته باشیم. در حال حاضر در سازمان کمیسیون دفاتر نمایندگی تشکیل شده است و از همه روسای دفاتر که حلقه ارتباط دهنده سازمان نظام مهندسی ساختمان با مهندسان و مالکان هستند خواستیم که روی موضوعاتی که نیاز با هماهنگی سایر دستگاه ها دارند کار کنند، از طرفی جلسه های اولیه با دفتر فنی استانداری گذاشته شده است. وقتی آسیب شناسی و پیشنهادات نظام مهندسی ساختمان به صورت کامل جمع بندی شد جلسه هایی با اعضاء دستگاه های اجرایی مربوطه خواهیم گداشت تا بررسی مسائل انجام شود.بخش زیادی از ساخت و سازها در فرآیند مهندسی نیست و از طرفی هم ناظران ما برابر قانون تمام وقت نیستند و نظارت خود را مرحله ایی انجام می دهند

* در خصوص ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله چه کارهایی انجام شده است؟

همان طور که گفتم بخش زیادی از ساخت و سازها در فرآیند مهندسی نیست و از طرفی هم ناظران ما برابر قانون تمام وقت نیستند و نظارت خود را مرحله ایی انجام می دهند. قانون بحث «مجریان ذی صلاح و سازندگان مسکن و ساختمان» را پیش بینی کرده است. سمیناری با مدیریت بحران استانداری گلستان و راه و شهرسازی برای بحث ایمنی ساختمان در برابر زلزله برگزار کردیم تا در آن دغدغه های خود را بگوییم و بتوانیم موضوعاتی را که به صورت مشترک با این حوزه ها داریم بیان کرده و دیدگاه های این سازمان ها را به هم نزدیک تر کنیم. باید ساختمان ها از حالت اینکه توسط خود مردم ساخته شود خارج شود. ظرفیت قانونی این کار هم کاملا دیده شده است. یعنی این که ساختمان توسط چه کسانی ساخته شود اما در اجرای قانون بعضا شاهد سهل انگاری هایی هستیم. در بخش اجرا باید این تعامل بین همه دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار بگیرد.

* در حوزه فرهنگ سازی برای ایمنی چه کارهایی انجام شده است؟

در  بخش فرهنگ سازی و آموزش سازمان کارهای خوبی انجام داده است که همچنان ادامه دارد. انتشار کتاب های مختلف برشورهای آموزشی، برگزاری جشنواره های نقاشی، مسابقات یادداشت نویسی از جمله مواردی هست که انجام شده است. همچنین کتابی با عنوان کاهش حوادث ساختمانی با رعایت موضوعات ایمنی برابر با مبحث ۱۲ قانون در دستور کار ما است. در تلاش هستیم در سطح پایه و کودکان و نوجوانان مسابقات مختلفی برگزار کنیم تا برای فرزندان این استان بحث زلزله و ایمنی ساختمان نیز نهادینه شود.

* نقش رسانه ها در این حوزه چگونه است؟

رسانه ها در حوزه ساختمان سازی مهندسی برعکس خیلی از موضوعات دیگر مثل سلامت و ورزش کمتر به آن پرداخته اند و اگر هم مطلبی در رسانه ها بوده بیشتر به صورت پروژه ای و خیلی کوتاه دیده شده است. اساسا این ضرورت وجود دارد که در طول سال به مباحث ایمنی، بهینه سازی انرژی پرداخته شود تا خود مردم نیز به این موضوع حساس باشند. آموزش عمومی و اطلاع رسانی توسط رسانه ها کم رنگ بوده است. چرا که اشتباه در حوزه ساختمان سازی خروجی های ناگواری دارد. اگر هر چیزی نیاز به متخصص دارد در حوزه ساختمان سازی هم به همین شکل است و بسیار مهم است.

* در خصوص معماری بومی و سنتی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی چه اقداماتی انجام شده است و آیا نظام مهندسی ساختمان  در این بخش ورود پیدا کرده است؟

این موضوع یکی از دغدغه های مهم ما در سازمان است. در سازمان کمیته «سیما و منظرشهری» تشکیل شده است که خروجی آن می تواند مثمر ثمر باشد. بخشی زیادی از خروجی ها در حوزه ساختمان که در شهر و ذهن و دید مردم می ماند همین بخش نمای ساختمان است. متاسفانه از بخش های مغفول مانده است چرا که در نماهای ساخته شده نماهایی می بینیم که نه تنها هیچ قرابتی با منطقه ما ندارد بلکه با اصول فنی و مهندسی این منطقه هم منافات دارد. گاهی با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه نمی توان بعضی از مصالح را به کار گرفت. در هر دوره زمانی به شدت یکی از این نماها رایج می شود و همه هم به صرف اینکه رایج است به سمت آن می روند. در این خصوص باید با شهرداری ها باید به یک نتیجه مشترک برسیم. در این کمیته کار خوبی انچام می شود که فعال هم است و آن وجود کارشناسان حوزه معماری، راه و شهرسازی، شهرداری، میراث فرهنگی برای رسیدن به این ادبیات مشترک است تا به طور خاص در بافت با ارزش تاریخی گرگان و کل شهر بتوانیم تغییراتی را در حوزه سیما و منظر شهری داشته باشیم.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار