fesad.jpg

همزیستی نیوز - رییس سابق اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد «رتبه فضای کسب‌وکار که شاخص اصلی برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه داخلی و خارجی است، جایگاه مناسبی ندارد.»

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن جلال‌پور در تازه‌ترین یادداشت تلگرامی خود نوشت: «سخنان چند روز پیش حجت‌الاسلام ناطق‌نوری و دو روز پیش دکتر جهانگیری درباره رخنه فساد در كشور و نامساعد بودن فضای كسب‌وكار بسیار مهم بود.

كنار هم گذاشتن این دغدغه‌ها تصویری ناخوشایند از یك نظام اداری معیوب پیش چشم ما قرار می‌دهد. نظام اداری كه به ظاهر برای بهبود امور مردم پایه‌گذاری شده، اما عملا مانعی است برای توسعه كسب‌وكار مردم.

به این‌ها سه معضل تملق، پارتی‌بازی و باندبازی را اضافه كنید كه توسط حجت‌الاسلام ناطق‌نوری به عنوان موریانه‌ نام برده شد.

دكتر جهانگیری هم اشاره كردند كه سال‌هاست توسعه اقتصادی كشور معطل بهبود فضای كسب‌وكار است. همه می‌دانند كه رتبه فضای كسب‌وكار كه شاخص اصلی برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه داخلی و خارجی است، جایگاه مناسبی ندارد. در زمینه مبارزه با فساد هم جایگاه خوبی نداریم.

در این‌كه عوامل به وجود آورنده این معضلات، ساختاری‌اند، شكی نیست، اما به نظرم دولت‌ها در تلاش برای بهبود این شاخص‌ها مثل بسیاری از راهكارهای دیگر عملا شیپور را از سرگشاد نواخته‌اند. هر روز چندین جلسه، چندین مصوبه، چندین دستور، چندین انتقاد از طرف كمیسیون‌ها، كمیته‌ها و شوراهای متعدد اخذ و صادر می‌شود. همه این اقدامات نه‌تنها كمكی به تسهیل كارهای مردم نمی‌كند كه بر مراحل انجام امور افزوده و بیشتر اثر معكوس به جا می‌گذارد.

حلقه مفقوده این معضل را باید در توان اجرایی دولت نیز جست‌وجو كرد. بدنه ناكارآمد و بزرگ اداری ما نه‌تنها در اجرای سیاست‌ها ناتوان است كه در عین ناتوانی به نوعی درگیر فساد هم شده است.  نظارت هم در كشور ما وضعیتی بهتر از اجرا ندارد. نظارت هم سیاسی و یك‌سویه شده و با این وجود، همه در انتظار پذیرش این معضلات از سوی زعمای قوم و سپس بسیج ملی برای حل آن هستند.

حال در این میان، بعضی از شخصیت‌های سیاسی و اجرایی، این مشكلات را به هر دلیلی بازگو نمی‌كنند، اما بعضی‌ها هم چون حجت الاسلام ناطق و دكتر جهانگیری مطرح می‌كنند و هزینه‌اش را به جان می‌خرند.»

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار