b_300_300_16777215_00_images_0110_IMG-20221229-WA0000---Copy.jpg

همکاری دانشگاه و صنعت اشاره به هرگونه تعامل جهت تبادل دانش و فناوری میان هریک از اعضای نظام آموزش عالی و صنعت دارد، اما در کشور ما به خصوص مناطق کمتر توسعه یافته این همکاری به شکل مطلوبی شکل نگرفته است همکاری میان صنعت و دانشگاه ها با چالش هایی جدی نیز مواجه است.

دانشگاه ها اساسا ً به دنبال خلق دانش جدید و آموزش هستند، درحالی که کسب وکارها بیشتر متمرکز بر دستیابی به دانش با ارزشی جهت دستیابی به مزیت رقابتی و خلق ارزش برای مشتریان و ذینفعان می باشند.

اگر بخواهیم این چالش ها را به شکل ملموس تری در جزیره قشم با ساختار حاکم بر آن مورد تحلیل قرار دهیم می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

عدم درك مشترك در خصوص انتظارات و روش های کاری همکاری دانشگاه با صنعت یکی از مهم ترین چالش ها در این جزیره محسوب می شود و این مشکل مرتفع نخواهد شد مگر با برقراری تعاملات بیشتر و شناخت بیشتر دانشگاه از نیازهای صنایع حاکم در جزیره، تا زمانی که این دو نهاد به شکل مستقل عمل کنند نمی توان از ظرفیت های مشترک بهره مند شد.

 قطعا هر دانشگاهی به فراخور توان علمی با تکیه بر بومی سازی دانش روز می تواند در کنار صنایع اتفاقات خوبی را رقم بزند. تدوین اولویت های پژوهشی از طرف صنعت و اعلام به دانشگاه های جزیره جهت اعلام آمادگی آنان برای مطالعات مرتبط یکی ار راه های شناخت نیازهای صنایع از طرف دانشگاه می باشد.

و این امر منجر به تعاملات بیشتر خواهد شد از جمله استفاده از ظرفیت دانشجویان مستعد در همکاری های مشترک، استفاده از شرکت های دانش بنیان در صنعت و پوشش آموزش های لازم برای صنایع و دانشگاه، که این امر از یک طرف منجر به انتقال دانش فنی از صنایع به دانشگاه خواهد شد و بخش مهارت آموزی دانشجویان را پشتیبانی خواهد نمود و از طرف دیگر دانشگاه در به روز رسانی این دانش برای صنایع می تواند مفید واقع گردد. اتفاق بسیار ارزشمندی که در این بین محقق خواهد شد دانش دانشگاهی از جنبه نظری خارج شده و بیشتر جنبه عملیاتی به خود می گیرد و این امر محقق نخواهد شد مگر با اصلاح یک سری موانع موجود از جمله تخصیص مناسب بودجه تحقیقاتی به دانشگاه ها و سازمان ها که سال هاست مورد بی مهری قرار گرفته است، اصلاح ساختار انگیزشی برای همکاران پژوهشی در دانشگاه ها، همسو سازی رویه ها و استانداردهای درونی دانشگاه و صنعت.

لذا پیشنهاد می گردد با راه اندازی یک کمیته مشترک موانع و پیشنهادات مورد بررسی قرار گیرد.

 دکتر جمیله زارع

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور مرکز بین المللی قشم

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار