b_300_300_16777215_00_images_995_heart90.jpg

همزیستی نیوز - ضربان سریع قلب می تواند یکی از نشانه های بارداری باشد، البته از نشانه های اولیه معمول این شرایط نیست.
 تسریع ضربان قلب ممکن است این شرایط موجب تعجب شما شود، اما دلایل مختلفی می توانند موجب افزایش سرعت ضربان قلب شده و البته بسیاری از آنها جدی و نگران کننده نیستند. همچنین، اگر افزایش ضربان قلب با علائمی مانند احساس درد در فک، گردن، پشت، دست ها یا شانه، ناراحتی یا درد در سینه، تنگی نفس، خستگی، حالت تهوع و استفراغ همراهی نمی شود، به احتمال زیاد با یک سکته قلبی مواجه نشده اید.

 به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "سلف"، قلب با پمپاژ دائمی خون به سراسر بدن وظیفه ارسال اکسیژن و مواد مغذی به بخش های مختلف بدن را بر عهده دارد و از این طریق ما را زنده نگه می دارد. در حالت عادی، قلب انسان در هر دقیقه 60 تا 100 تپش را تجربه می کند که چیزی بین 86,400 تا 144,000 تپش در روز می شود. ضربان قلب بیش از 100 بار در دقیقه به عنوان تاکی‌کاردی یا تندتپشی قلب شناخته می شود. این شرایط ممکن است جدی به نظر برسد، اما بعید است که نشانه ای از یک حمله قلبی باشد. در ادامه با برخی دلایل ضربان سریع قلب بیشتر آشنا می شویم.

استرس زیاد

زمانی که با مساله ای استرس‌زا مواجه می شوید، سیستم عصبی سمپاتیک و غدد آدرنال ترشح نوراپی‌نفرین که به نام آدرنالین نیز شناخته می شود را افزایش می دهند. گیرنده هایی در قلب به این محرک ها واکنش نشان داده و ضربان قلب شما می تواند افزایش یابد.

اگر نمی توانید در مدت زمانی کوتاه آنچه که موجب استرس شما شده است را برطرف کنید، تکنیک های تنفس عمیق حداقل به کسب احساس بهتر در لحظه کمک می کنند. شما می توانید عمل دم را از طریق بینی برای سه تا پنج شمارش انجام داده به طوری که احساس کنید شکم، و نه سینه، بالا می آید و سپس عمل بازدم را انجام دهید. روی تنفس عمیق و بالا و پایین رفتن شکم خود تمرکز کنید.

کافئین

مصرف بیش از حد کافئین می تواند موجب تسریع ضربان قلب شود. البته این امکان وجود دارد که در صورت ابتلا به حساسیت به کافئین با مصرف مقدار کمی از این ماده نیز افزایش ضربان قلب را تجربه کنید.

به گفته کلینیک مایو، مصرف تا 400 میلی گرم کافئین در روز یا حدود چهار فنجان قهوه، 10 قوطی نوشابه، یا دو نوشیدنی انرژی‌زا (محتوای کافئین می تواند بر اساس نوع نوشیدنی متفاوت باشد) برای بزرگسالان بی خطر است. مصرف کافئین را به تدریج کاهش داده و بررسی کنید آیا ضربان سریع قلب شما کاهش می یابد یا خیر. اگر این اتفاق رخ نداد برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

سرماخوردگی یا تب

اگر ضربان سریع قلب با نشانه های معمول سرماخوردگی یا تب مانند افزایش دمای بدن، سرفه و عطسه همراهی می شود، این بیماری احتمالا دلیل تسریع ضربان قلب است. مبارزه با عفونت بدن را مجبور می کند تا سخت تر از حد معمول فعالیت کند و این شامل ضربان سریع‌تر قلب برای مبارزه با هومئوستازی (اغلب شرایطی پایدار است) و غلبه بر عفونت می شود.

خواب ناکافی

زمانی که خواب هستید، بدن فعالیت چندانی انجام نمی دهد، از این رو قلب با سرعت کمتری می تپد. خواب فرصت استراحت را در اختیار بدن قرار می دهد. اگر به میزان کافی نخوابید، سطوح آدرنالین در طول روز می تواند بیشتر باشد. آدرنالین اضافه در بدن می تواند به ضربان سریع‌تر قلب منجر شود. بنیاد ملی خواب آمریکا هفت تا نه ساعت خواب شبانه را برای بزرگسالان توصیه کرده است. اگر در به خواب رفتن یا خواب باقی ماندن با دشواری مواجه هستید باید دلیل این شرایط را مشخص کرده و آن را برطرف کنید.

برخی داروها

اگر فهرست عوارض جانبی داروها را مطالعه کرده باشید، احتمالا می دانید که بسیاری از آنها می توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند. داروهای بسیاری می توانند میزان ترشح آدرنالین را افزایش داده و ضربان قلب را تسریع کنند. بر همین اساس، زمانی که موضوع ضربان سریع قلب را با پزشک خود مطرح می کنید، یکی از نخستین پرسش های وی درباره داروهایی مصرفی شما است. با توجه به سابقه پزشکی و دارویی شما، ضربان سریع قلب می تواند یکی از نشانه های نیاز به تغییر دارو یا میزان دوز مصرفی آن باشد. پزشک می توانید تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرد.

بارداری

ضربان سریع قلب می تواند یکی از نشانه های بارداری باشد، البته از نشانه های اولیه معمول این شرایط نیست. اگر باردار هستید، همانگونه که بدن به مرور زمان خود را با این شرایط سازگار می کند، ممکن است متوجه افزایش ضربان قلب خود شوید. برای پشتیبانی از رشد جنین، حجم خون زن باردار افزایش می یابد و قلب برای پمپاژ خون اضافه باید سخت‌تر کار کند که این می تواند به تسریع ضربان قلب منجر شود. این شرایطی عادی است اما اگر موجب نگرانی شما شده است می توانید برای حصول اطمینان از عادی بودن شرایط به پزشک مراجعه کنید.

اختلال اضطراب

نگرانی پایدار و اضافه ممکن است یکی از نشانه های اختلالات اضطراب مانند اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال هراس، یا اختلال اضطراب جدایی باشد. در شرایطی که هر یک از این اختلالات می توانند به روش های مختلفی خود را نشان دهند، دارای برخی علائم مهم و مشترک از جمله ضربان سریع قلب هستند. با پزشک یا تراپیست خود برای انتخاب بهترین گزینه درمان که می تواند به شما کمک کند، صحبت کنید.

مشکلات تیروئید

غده تیروئید هورمون های مختلفی مانند تیروکسین و تریودوتیرونین تولید می کند که بر بخش های مختلف بدن تاثیرگذار هستند. اگر به پرکاری تیروئید مبتلا باشید، غده تیروئید بیش از حد تیروکسین تولید می کند که می تواند متابولیسم بدن را بیش از حد تسریع کند. این می تواند به ضربان قلب سریع یا نامنظم همراه با علائم دیگر از جمله افزایش اشتها و کاهش وزن ناگهانی منجر شود. داروهای مختلفی برای درمان پرکاری تیروئید وجود دارند که از آن جمله می توان به مسدودکننده های بتا که به کنترل ضربان سریع قلب کمک می کنند، اشاره کرد.  

کم خونی

کم خونی یا آنمی زمانی رخ می دهد که اکسیژن خون برای تامین نیازهای بدن کافی نیست. این می تواند به واسطه تعداد ناکافی گلبول های قرمز خون یا میزان ناکافی هموگلوبین، پروتئینی که اکسیژن را از ریه ها به دیگر بخش های بدن انتقال می دهد، رخ دهد. در هر صورت، قلب باید سخت‌تر کار کند تا خون به بخش های مختلف بدن ارسال شود، از این رو، امکان تجربه ضربان سریع قلب وجود دارد. ضربان سریع قلب تنها نشانه کم خونی نیست و از دیگر علائم آن می توان به خستگی، سرگیجه، سردرد و پوست رنگ پریده اشاره کرد.

آریتمی قلبی

آریتمی قلبی زمانی رخ می دهد که نوعی نقص عملکرد الکتریکی در قلب وجود دارد که می تواند موجب ضربان نامنظم آن شود. اشکال زیاد و دلایل مختلفی برای بروز آریتمی قلبی وجود دارند اما اغلب با تسریع ضربان قلب احساس می شوند. آریتمی قلبی همواره مساله ای جدی نیست. بسیاری از موارد آریتمی قلبی زندگی فرد را در معرض خطر قرار نمی دهند و اغلب قابل درمان هستند. آریتمی قلب اغلب با بروز عوارض جانبی مانند سرگیجه، حالت تهوع، غش کردن، سینه درد، و تنگی نفس همراه است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار