b_300_300_16777215_00_images_998_arizona.jpg

همزیستی نیوز - استاد ایرانی "دانشگاه آمریکایی گیرنه"(Girne American university ) قبرس با بیان اینکه به محض مشاهده اولین مورد ابتلا به کرونا در قبرس شمالی دانشگاه‌ها تعطیل شدند، گفت: در این شرایط بار کاری اساتید افزایش پیدا کرد.

دکتر هاله بوستانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دانشگاه گیرنه در قبرس شمالی از پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه آریزونا آمریکا است.این دانشگاه با دانشگاه‌های مطرح آمریکایی قرادادهای چند ساله امضا می‌کند و به عنوان پردیس همان دانشگاه آمریکایی فعالیت می‌کند که با تغییر قرارداد شرایط تحصیلی نیز متفاوت می‌شود.

وی ادامه داد: در این دانشگاه تمامی رشته‌ها از جمله پزشکی و مهندسی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اولین روز شیوع کرونا در شهر گیرنه گفت: یک روز در ماه مارس زمانی که سر کلاس بودم، ایمیلی به تمامی شهروندان فرستاده شد که در آن به مردم اطلاع داده شد اولین مورد ابتلا به کرونا در شهر مشاهده شده است. در ایران وزارت بهداشت به مردم پیامک ارسال می‌کند ولی در قبرس شمالی طی ایمیلی به همه شهروندان، مشاهده اولین مورد ابتلا به کرونا اطلاع‌رسانی شد. از لحظه ارسال ایمیل به شهروندان، تمامی مشاغل و به تبع آن‌ دانشگاه‌ها تعطیل شدند و حتی در آن روز اطلاع‌رسانی در ماه مارس در اواسط کلاس، دانشگاه تعطیل شد و همه مردم در ساعت ۲ بعداز ظهر در خانه‌های خود بودند.

این استاد دانشگاه  راجع به شرایط آموزش عالی در روزهای بتدایی شیوع کرونا افزود: پس از اعلام تعطیلی کل کشور، ما تا دو هفته هیچ‌گونه ارتباطی نداشتیم و فقط از سمت دانشگاه ایمیل‌هایی ارسال می‌شد که به زودی سیستم تدریس آنلاین راه‌اندازی می‌شود. شرایط به مدت ۲ تا ۳ هفته به همین شکل ادامه پیدا کرد ولی از هفته سوم، دانشگاه یک سری پلتفرم را ایجاد کرد که طی آن بتوانیم آموزش مجازی را پیگیری کنیم. در حال حاضر نیز با پلتفرم "زوم" آموزش مجازی را ارائه می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: از تاریخ ۱۰ مارس، تا چندین ماه کسی اجازه ورود به دانشگاه را نداشت و قوانین قرنطینه بسیار جدی دنبال می‌شد و ما هیچ ارتباطی با دانشگاه نداشتیم. از یک زمان به بعد هم تنها یک سری جلسات رسمی در دانشگاه برگزار می‌شد.

استاد ایرانی دانشگاه "گیرنه" با اشاره به مشکلات زیرساختی آموزش مجازی در این دانشگاه اظهار کرد: این مشکلات تنها در باره دو سه مورد از دانشجویان من که ساکن روستاهای ترکیه بودند و با مشکلات زیرساختی از جمله مشکل اینترنت مواجه شدند، صدق کرد.

دکتر بوستانی با اشاره به شهریه دانشگاه گیرنه گفت : شهریه این دانشگاه در سال حداقل بین ۶ تا ۷ هزار دلار است و دانشجویی که چنین شهریه‌ی گرانی را پرداخت می‌کند، طبیعتا با مشکلات زیرساختی از جمله نداشتن اینترنت و تبلت مواجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با شروع آموزش مجازی، دانشگاه حقوق اساتید را کاهش داد، خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا و ارائه آموزش آنلاین، دانشگاه گیرنه حقوق اساتید را به مدت چند ماه به ۶۰ درصد کاهش داد ولی پس از اعتراض اساتید، میزان حقوق ها به ۹۰ درصد رسید که البته بسیاری از اساتید استعفا دادند و ترافیک کاری روی اساتید باقی مانده افزایش پیدا کرد.

دکتر بوستانی با اشاره به نحوه ارائه دروس عملی رشته معماری در دروان آموزش مجازی اضافه کرد: در حال حاضر، هنگامی‌که دانشجو در حال گذراندن درس‌های عملی خود است، من می‌توانم از طریق دوربین، روند انجام کارهای عملی دانشجویان را بررسی و نظارت کنم.ولی امکان شکل‌گیری بحث و گفت‌وگو میان دانشجویان وجود ندارد چراکه اگر ۴۰ دانشجو به طور همزمان در یک پلتفرم مجازی به گفت‌وگو بپردازند، بی‌نظمی زیادی در کلاس به وجود می‌آید. به این دلیل و با این رویکرد، همکاری استاد با دانشجو به صورت تک نفره افزایش یافته است.

استاد ایرانی دانشگاه گیرنه با بیان اینکه طبیعتا هر سیستمی به مرور زمان احتیاج دارد، خاطر نشان کرد: شرایط کنونی نسبت به ماه مارس بهبود پیدا کرده است و این موضوع به دانشجویان تفهیم شده که یک بخشی از کار به عهده خود دانشجو است. اگر قبل از کرونا دانشجویان تنها به اساتید متکی بودند، در حال حاضر بیشتر روی پای خود می‌ایستند.

وی در خصوص آموزش ترکیبی در دروان پسا کرونا گفت: در شرایط فعلی و با استعفای برخی از اساتید، بار کاری دیگر اساتید افزایش یافته و تعداد دانشجویان هر کلاس بیشتر شده که سبب می‌شود کیفیت آموزش چندان قابل قبول نباشد. اگر این سیستم با تعداد دانشجویان کمتر ارائه شود، کیفیت بسیار خوبی خواهد داشت. حضور فیزیکی دانشجویان و ارتباط چشمی آن‌ها با یکدیگر و استاد خود نکته مثبتی است و اگر زیرساخت‌ها به طور کامل فراهم شود آموزش ترکیبی راهکار بسیار خوبی خواهد بود.

دکتر بوستانی با بیان اینکه کرونا برای خانواده دانشجویان مشکلات اقتصادی به بار آورد یادآور شد: با بروز این مشکلات، برخی از دانشجویان قادر به ثبت‌نام در دانشگاه را نبودند. از وظایف همه اساتید دانشگاه‌های قبرس انتخاب واحد دانشجویان است. به این ترتیب با مقایسه تعداد دانشجویان ثبت‌نامی این دوره با دوره‌های قبلی، دانشجویان کمتری ثبت‌نام کردند. این امر به دانشگاه ضرر وارد می‌کند و بازتاب این ضرر به اساتید وارد می‌شود. چراکه دانشجو شهریه خود را پرداخته و توقع دارد کیفیت مطلوب آموزش را کسب کند. بنابراین این کسری بودجه و ضرر با تعدیل نیرو و افزایش بار کاری اساتید جبران می‌شود و تنها اساتید متضرر می‌شوند و بازتاب همه این‌ها در کیفیت آموزش مشاهده می‌شود.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار