b_300_300_16777215_00_images_9812_mm.jpg

همزیستی نیوز - ویدئوهای مسئولان بعد از مبتلا شدن به کرونا بحث داغ افکارعمومی شده است. مردم می‌پرسند از کی تا به حال، ابتلا به کرونا افتخار شده و کلاس دارد؟ فلسفه خنده مسئولان بعد از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟ مثلا با این لبخند قرار است فضای ترسناک را در جامعه تعدیل کنند یا می‌خواهند چه بگویند؟

برخی می‌گویند شاید مسئولان می‌خواهند با این واکنش‌ها می‌خواهند مردمی بودن خود را به رخ بکشند و بگویند: «ببینید ما هم که مسئولیم کرونا می‌گیریم، یک وقت فکر نکنید این مصیبت فقط برای شماست. این هم سهم ما از کرونا.» تو گویی قرار بوده آنها مبتلا نشوند. این نگاه از کجا نشأت می‌گیرد؟ چرا کرونا گرفتن برای مردم گریه دارد و برای مسئولان خنده‌آور است؟

از سوی دیگر، واکنش مردم به ابتلای مسئولان به ویروس کرونا در نوع خود قابل توجه است. با گشت و گذاری در فضای مجازی و بخش نظرات سایت‌ها و پایگاه‌های خبری مختلف می‌توان دریافت که واکنش مردم به ابتلای مسئولان به کرونا، عمدتا لبخند همراه با تمسخر است. انگار برخی ته دل‌شان از این اینکه فلان مسئول هم گرفتار شده خوشحال هستند و به طعنه می‌گویند این ویروس عدالت را رعایت می‌کند؛ واکنشی که این پرسش را به ذهن می‌آورد که چرا ما از گرفتار شدن همدیگر در این وضعیت خوشحال می‌شویم؛ فرقی نمی‌کند چه مردم و چه مسئولان؛ منشأ این واکنش‌ها چیست؟

چند روز پیش علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران در یک برنامه‌ تلویزیونی در صحبت‌های خود درباره انتشار ویدئو و اعلام مثبت شدن تست کرونا توسط برخی مسئولان گفت: قطعا این افتخار نیست که مسئولی اعلام کند این ویروس را گرفته؛ چراکه موارد و الزامات مقابله با ویروس را رعایت نکرده و این موجب انتشار فرهنگ عدم محافظت در برابر ویروس می‌شود.

نمی‌دانند که با این کار دارند حرص مردم را درمی‌آورند

در ارتباط با این موضوع امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه به ایرناپلاس می‌گوید: در میان همه ویدئوهایی که منتشر شده در روزهای اخیر و در این مسئله که شما اشاره کردید، اول از همه یک استثنا در این قضیه وجود داشت و آن هم شخص آقای دکتر ایرج حریرچی هستند. چون از نزدیک با ایشان ارتباط داشتم. می‌دانم انسان بسیار پرکاری هستند و همیشه هم در خدمت مردم بوده اند.

در این ویدئویی که منتشر کردند قطعا می‌خواستند به مردم آرامش بدهند و هیچ شوآفی در آن نبود. اما بعد از او برخی کسانی که انجام دادند بیشتر شبیه مانور تبلیغاتی بود برای نشان دادن اعتماد به نفس کاذبی که همیشه داشته‌اند. مانوری که در شرایط دیگر هم شاهد آن بوده‌ایم. مسئولان با این کارها می‌خواهند بگویند اعتماد بنفس بالایی دارند و آنها هم جدا از مردم نیستند در حالی که نمی‌دانند با این کار بعضا حرص مردم را درمی‌آورند.

حریرچی ادامه می‌دهد: مردم سؤال می‌پرسند که چرا باید آنها تست شوند ولی مردم عادی نشوند، مگر خون آنها رنگین‌تر است؟ ژن خوب اینجا هم جواب می‌دهد. برخی مسئولان هجوم آوردند که تست شوند در حالی که اساسا مشخص شده تا علائم نداشته باشی نیازی نیست، اما به مسئولان که می‌رسد معلوم می‌شود برای آنها کیت و امکانات تست و تشخیص هست. این تفکرات قالبی را خودشان در ذهن مردم درست می‌کنند. ما مبتلا شدیم اما از کنار قضیه اینطوری می‌گذریم در حالی که از آن طرف همه امکانات برای آنها همیشه مهیاست و به پشتوانه این امکانات لبخند می‌زنند.

کرونای مسئولان بدون علائم، زود و به موقع تشخیص داده می‌شود

این جامعه‌شناس می‌افزاید: اینکه پرسیدید کرونای مردم با کرونای مسئولان چه فرقی دارد، پاسخ روشن است. کرونای مسئولان بدون علائم، زود و به موقع تشخیص داده می‌شود و تمام امکانات برای آنها فراهم است.اما کرونای مردم باید به تب بالای ۴۰ درجه برسد. آن هم اگر کسی باشد آنها را معاینه کند و اگر جایی باشد که بستری شوند. تفاوت این است. البته امروز نمی‌شود چیزی را پنهان کرد. مردم کاملا متوجه هستند که چه تبعیضی در این زمینه وجود دارد؛ وقتی به راحتی از آنها تست گرفته می‌شود و پک به آنها هدیه دهند اما گاهی حتی یک ماسک هم گیر مردم عادی نمی‌آید. می‌خواهند بگویند ما تافته‌های جدابافته نیستیم درحالی که بعضا نشان داده‌اند که متفاوت از مردم هستند.

این استاد دانشگاه توضیح می‌دهد: در جوامعی که مسئولانش کنار مردم هستند، پابه‌پای مردم دارند زندگی می‌کنند، بالاترین مقاماتش با مترو و تاکسی رفت و آمد می‌کنند؛ می‌شود به آنها گفت مسئولان مردمی. اما برخی مسئولان ما همیشه ایزوله بوده‌اند.

حریرچی در پایان می‌گوید: همه این خبر را شنیده‌ایم و خواندیم که نرجس خانعلی‌زاده، پرستار بیمارستان میلاد لاهیجان با علائمی شبیه به کرونا جان باخت اما تست کرونا و نتیجه آن یک هفته بعد اعلام شد. اما برخی مسئولان صبح ساعت ۸ تب می‌کنند، ساعت ۱۰ تستشان مثبت می‌شود، ظهر قرنطینه و شب هم خبر سلامتی‌ خود را توییت می‌کنند.

وقت نمایش نیست

به گفته این جامعه‌شناس، در شرایطی قرار گرفته‌ایم که مردم فکر می‌کنند کرونا برای آنها مساوی با مرگ است اما برای مسئولان نه. مسئولان باید بدانند مردم به اندازه کافی گرفتار زندگی و معیشت هستند، به اندازه کافی در این روزهای اخیر درگیر هراس، ترس و استرس شده‌اند. بنابراین مسئولان باید این شرایط را درک و حال مردم را رعایت کنند و دست از این نمایش‌ها و مانورها بردارند. مسئولان باید بدانند الان وقت نمایش و مانور دادن نیست؛ ازنگاه برخی این کار آنها پوزخند به مردم است.

خودبزرگ‌بینی را کنار بگذاریم

البته به نظر می‌رسد توجه مخاطبان به این گونه اخبار مسوولین، به ویژه در فضای مجازی، در این موضوع بی تاثیر نبوده است. البته شب گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در توییتی به این موضوع تذکر داد و نوشت: چند خبر منتشر امروز از مراکز واشخاص مسوول: ۱.تعداد ... از نمایندگان مجلس کرونا گرفتند. ۲. رئیس مرکز... کرونا گرفته است. ۳. نماینده شهرستان... :کرونای من کنترل شده است. او سپس خطاب به مسئولانی که مدام اخباری در مورد وضعیت سلامت خود در مواجهه با ویروس کرونا منتشر می‌کنند، نوشت: عزیزان: دغدغه مردم، کروناگرفتکی من و شما نیست. خودبزرگ‌بینی را کنار بگذاریم.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار