b_300_300_16777215_00_images_983_651-1---Copy---Copy.jpg

همزیستی نیوز - شماره ششصد و پنجاه و یک هفته نامه همزیستی به تاریخ یازدهم خرداد نود و هشت با مطالب متنوع منتشر شد.

مطلب اول این شماره همزیستی به موضوع قتل همسر دوم محمد علی نجفی شهردار اسیق تهران و وزیر آموزش و پرورش در دهه هفتاد اختصاص دارد. در این مطلب که عنوان آن «شوک نجفی» است، آمده است: « محمد علی نجفی از جمله چهرههای شناخته شده در عمر ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است. او از ابتدای انقلاب تا سال گذشته، عهده دار مسئولیتهای مختلفی بوده است. از وزیری آموزش عالی تا آموزش و پرورش، از ریاست سازمان میراث فرهنگی تا شهرداری تهران. او همچنین استاد دانشگاه و از موسسین حزب کارگزاران سازندگی بوده است.

در بخش دیگر این مطلب به نقل از خبرآنلاین نیز می خوانیم: « او سهشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸، پس از آنکه پسر ۱۳ ساله او به مدرسه میرود، به حمام میرود و در آن موقع محمدعلی نجفی با اسلحهای که از سال ها پیش در اختیار داشته، او را می‌کشد. هرچند او در اعترافاتش میگوید که به دلیل توهینهای مستمر او به وی و پدرش و آزار و اذیتها، میخواسته تهدیدش کند و با یورش او به سمتش، مورد اصابت گلوله قرار میگیرد. نجفی در سخنانش که از رسانهها پخش شد، توضیح داد که بنا بر شواهدی که برای او محرز است، همسرش با نهادهای امنیتی یا فردی در آن مجموعه نظیر در تماس بوده و پیام هایی رد و بدل میشده است»

در ادامه این مطلب هم مهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی کوتاه به این موضوع پرداخته و نوشته است: « چارچوب‌های اخلاقی و حرفه‌ای خاصی برای رسانه‌ها در زمان چنین حوادثی وجود دارد و بر همین اساس، لازم است آنها در زمان پخش اخباری که حاوی بدآموزی و خشونت است بسیار محتاطانه عمل کنند. این چارچوب‌ها تنها مربوط به کشور ما نیست و تمام کشورهای دنیا ملزم به رعایت آن هستند. همچنین بر اساس قانون مطبوعات و مجازات عمومی، رسانه قبل از اثبات جرم و صدور حکم محکومیت مجاز به پخش تصویر و اطلاعات مجرم نیست. بر این اساس، انتشار تصویر آلت قتل در صدا و سیما آن هم در دست خبرنگار، بشدت نادرست است. آلت قتل باید توسط پلیس ضبط می‌شد. »

در ادامه این گزارش سرهنگ بابك نمك ‌شناس، رييس مركز اطلاع‌رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در گفت و گو با «اعتماد» گفته است: « ببينيد آلت جرم زماني در اختيار خبرنگار قرار گرفت كه متهم صراحتا به ارتكاب جنايت با اسلحه كشف‌شده اعتراف مي‌كند. يعني بعد از آن است كه سلاح خالي كه خشابش از آن جدا بود را در اختيارش قرار مي‌دهيم آن هم با نظارت بچه‌هاي آگاهي.» در ويدئوي منتشر شده البته خبرنگار است كه خشاب را رو به دوربين از بدنه اسلحه جدا مي‌كند.

محمدرضا گيوكي، قاضي سابق جنايي و وكيل دادگستري نظر متفاوتي نسبت به نمك‌شناس دارد و  به «اعتماد» مي‌گويد كه نمايش تلويزيوني اين پرونده كه هنوز نقاط مبهم آن برطرف نشده با روند معمول و عادلانه پرونده‌هاي جنايي منافات دارد: « شايد به اين دليل كه زماني در حوزه پيشگيري از جرم مسووليتي داشتم، اين نحوه انعكاس را مغاير با پيشگيري از جرم مي‌دانم.

 اينقدر راحت اسلحه را در دست گرفتن و فشنگ‌هايش را شمردن اصلا كار خبرنگار نيست. تحقيقات در اين مرحله بايد كاملا محرمانه باشد و برملا كردنش هم از نظر پيشگيري از جرم كار غلطي است و هم اينكه يك درصد بايد احتمال بدهيم كه يك عامل ديگري در اين قتل دخيل باشد.»

این گزارش به نقل از اعتماد ادامه می یابد: دوربين صداوسيما همچنان روشن است. حالا ديگر تصوير وزير اسبق، شهردار سابق و آن محمدعلي نجفي كه پيش‌تر مي‌شناختيم با لباس مجرمان و در حال سوال و جواب با بازپرس هم منتشر شده است تا تصوير نجفي سابق به قاتل فعلي گره بخورد. نمايش تلويزيوني پيش از رسيدن دادگاه علني يا غيرعلني، كار قضاوت را بر عهده گرفته است.

آخرین بخش این گزارش به گفته های نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد آیت الله ملک حسینی به نقل از بهارنیوزاختصاص دارد. وی با بیان اینکه انتظار می رفت مسئله شخصی مسئله شخصی بماند، اظهار کرد: اگر هدف سیاسی و برای آبرو بردن یک جبهه ای است که واقعا زشت است. وی گفت: من هر چه فکر کردم که در شب قدر مردم این چه گزارشی در شبکه های تلویزیونی است که به مردم ارائه می‌دهند، نفهمیدم. از چنین اقدامی احساس شرم می‌كنم.»

« اینجا نه بهشت است نه جهنم» مطلب دیگر این شماره همزیستی است که به پدیده مهاجرت ایرانی ها به ترکیه می پردازد.

در بخشی از این مطلب به قلم صدیقه جاذبی ستون نویس همزیستی می خوانیم: « مینا زن جوانی که با پسر نوجوانش حدود دو سال پیش آمده و یک کانال فروش آپارتمان در تلگرام دارد. می‌گوید "«بیلیک ‌دوزو» و «اسن ‌یورت» این روزها جان می‌دهد برای کسانی که بودجه کمی برای خرید آپارتمان در استانبول دارند و به‌ زودی این دو محله پر خواهد شد از ایرانیان طبقه متوسطی که بیشترشان به خاطر آینده بچه‌هایشان به اینجا آمده‌اند". »

در ادامه این مطلب آمده است: « با هر مهاجری که از ایران وارد ترکیه می‌شود نه تنها باری از کشور کاسته نمی‌شود بلکه بخشی از سرمایه کشور نیز وارد کشور میزبان می‌شود. هرچند با تمام این مزایایی که یک ایرانی برای این کشورمیزبان دارد اما مردم این کشور از این وضعیت چندان دل خوشی ندارند. از آن طرف ایرانیانی که ترکیه را به‌عنوان میزبان انتخاب کردند می گویند از سر ناچاری است. آنها هم دل خوشی ندارند. اینجا نیامده‌اند که در بهشت باشند بلکه آمده‌اند تا آن را پیدا کنند، آیا موفق می شوند؟ ».

« افزایش دو هزار درصدی قیمت سکه طی ۱۰سال»، « چرا پول بی‌ارزش می‌شود؟»، « دانشگاه ها درگیر برخورد های سخت امنیتی هستند»، «عشق به اضافه ایدز»، « این دختر ایرانی باهوش تر از اینشتین است »  و چندین مطلب  متنوع دیگر همراه با خبرهای استان گلستان سایر مطالب این شماره همزیستی را تشکیل می دهند.

هفته نامه همزیستی  که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد  کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار