b_300_300_16777215_00_images_983_650-1---Copy.jpg

همزیستی نیوز - شماره ششصد و پنجاه هفته نامه همزیستی به تاریخ چهارم خرداد نود و هشت با مطالب متنوع منتشر شد.

مطلب اول این شماره همزیستی به موضوع دانشگاه اختصاص دارد. در این مطلب که عنوان آن «معضلی به نام دانشگاه » است، آمده است: « گویی ورود به دانشگاه، گذشتن از دروازه ای است که در پس آن تحصیلات بالا، شغل، درآمد و نهایتاً پرستیژ اجتماعی نهفته است. چیزی که هرسال قریب به یک میلیون و دویست هزار داوطلب را در صف انتظار می نشاند. اما به راستی این شوق انتظار برای ورود با شوق فارغ التحصیلی برابر است؟ درحالیکه بیش از 40 درصد از بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، آیا افزایش ظرفیت دانشگاه ها توانسته گرهی از مسائل جامعه باز کند؟ »

در بخش دیگر این مطلب به نقل از ایرنا نیز می خوانیم: « هر ساله دانشگاه تعداد زیادی از دانشجویان را پذیرش می کند که بازار کاری برای آن ها وجود ندارد و از همه جالب تر این که این افزایش ظرفیت به گفته حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش، تا حدی ادامه داشته که ظرفیت دانشگاه های کشور در سال 98 از تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه بیشتر شده و برگزاری کنکور تنها برای 15 درصد از کرسی های دانشگاهی در حال جریان است.»

در ادامه این مطلب هم آمده است: « اوضاع اقتصادی و سیاسی به قدری پیچیده شده که افراد برای حل هر مشکل بهترین راه را به تعویق انداختن آن می دانند و به مصداق ضرب المثل معروف «از این ستون به آن ستون فرج است» ایرانیان نیز تحت شرایط و فشار اجتماعی برای حل یک مشکل سعی در تعویق آن را دارند تا بلکه در آینده گشایشی در کارشان حاصل شود. برای فرار از خدمت سربازی، کنکور را بهترین روش دانسته و معتقدند تا 4 سال از رفتن به خدمت معاف اند. که این امر به دلیل عدم وجود شغل مناسب و به جهت جلوگیری از انواع آسیب ها، خانواده را ترغیب می کند تا به هر طریقی فرزند را به دانشگاه بفرستد. »

این مطلب این گونه ادامه می یابد: گرچه ورود به دانشگاه و عرصه علم و تحصیل فی نفسه باید راهگشای مشکلات جامعه باشد، اما مسئله این است که امروزه دانشگاه خود به معضلی بدل شده، طوری که هم ساختار دولتی و هم ساختار جامعه پیوسته بر حجم آن می افزایند.

« پدیده پشت پدیده » مطلب دیگر این شماره همزیستی است که به پدیده هایی از قبیل گورخوابی و بام خوابی می پردازد.

در بخشی از این مطلب می خوانیم: « باید گفت که پدیده بام خوابی زاییده معضل گورخوابی است که مسئولان وقت دیدند و انگار ندیدند، شنیدند انگار نشنیدند، و... و در نهایت کاری برای حل این معضل انجام نشد و از این مسئله مهم به راحتی عبور کردند. حالا باید دید که با پدیده بام خوابی که ریشه در گورخوابی دارد چگونه برخورد می شود »

« من یک کوموش دفه ای هستم »، « شهرک صنعتی آق قلا در ماتم پساسیل »، « بلاتکلیفی در مدیریت استان گلستان »  و چندین مطلب  متنوع دیگر همراه با خبرهای استان گلستان سایر مطالب این شماره همزیستی را تشکیل می دهند.

هفته نامه همزیستی  که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد  کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار