b_300_300_16777215_00_images_996_natural-sourses.jpg

همزیستی نیوز - رئیس بخش منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات گلستان گفت: حال منابع طبیعی ما خوب نیست و متأسفانه مدیران توجهی به آن نمی‌کنند. نگاه نسبت به منابع طبیعی اصلاً مناسب نیست؛ نگاه به این بخش بسیار کوتاه‌مدت و با هدف موردی برای خودکفایی در یک زمینه خاص است.

لطف‌الله پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نسبت جمعیت به مساحت و خاک در استان گلستان، مناسب است و ظرفیت برای توسعه در این استان وجود دارد. لازمه این کار لحاظ کردن اصول اولیه و زیرساخت‌های مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه غالب در استان بخش کشاورزی است، افزود: پرداختن به کشاورزی بدون توجه به منابع طبیعی، مانند چاپ پول بدون پشتوانه ارزی است. بعد از چندین سال که مرتعی را شخم زدیم و جنگلی را تغییر کاربری دادیم، آثار تخریبی آن از جمله ریزگرد و سیل مشخص می‌شود.

رئیس بخش منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات گلستان با بیان اینکه تنوع زیاد کشت گیاهان در یک منطقه مناسب نیست، تصریح کرد: هر گیاه آفت مخصوص به خود را دارد. روزی ما در این منطقه ده‌ها آفت را داشتیم اما امروز صدها آفت داریم.

پارسایی با اشاره به تغییرات اقلیمی، خاطرنشان کرد: انسان در طول زمان خودش را با تغییرات محیطی وفق داده است. امروز که شرایط تغییر کرده و هوا گرم‌تر شده، باید دستکاری در طبیعت را کمتر کنیم. نیاز است مصرف آب را مدیریت کنیم نه اینکه ده‌ها هزار هکتار شالیکاری را با استفاده از آب چاه انجام دهیم. روی کوه و جنگل نمی‌توان قیمت گذاشت لذا تغییر کاربری در این نقاط حتی به‌منظور اشتغال‌زایی، معنا ندارد.

31855.jpg

وی گفت: بسیاری می‌گویند وسعت جنگل‌های ما کم نشده ولی موضوع مهم این است که آیا کیفیت جنگل‌ها تغییری نکرده؟ در زمینه جنگل‌کاری کارهای خوبی صورت گرفته اما قطعاً کیفیت جنگل‌های اولیه را ندارد.

رئیس بخش منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات گلستان با بیان اینکه برگشت طبیعت به سادگی انجام نمی‌گیرد، اظهار کرد: اوایل انقلاب حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع در استان گلستان داشتیم که این میزان الان به ۸۵۰ هزار هکتار رسیده است. حدود ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع استان در این سال‌ها شخم زده و به اراضی کشاورزی تبدیل شدند؛ اراضی کشاورزی که برای کشاورزان بهره چندانی نداشته و حتی بسیاری از آنها بعد از مدتی، رها شدند.

پارسایی با تأکید بر اینکه هر گونه عملیات در منابع طبیعی باید با نظارت، برنامه و کارشناسی شده باشد، گفت: پروژه‌هایی در همین استان اجراشده که بعد از چندین سال به این نتیجه رسیدند که مشکل زیست‌محیطی دارد. ساخت‌وسازهای غیرمجازی در عرصه‌های منابع طبیعی انجام می‌گیرد و بعد به دنبال تخریب آن هستند. علاوه بر اینکه عرصه‌ای که در آن ساخت‌وساز انجام شده دیگر به حالت اول بر نمی‌گردد، سرمایه‌های کشور که صرف این ساخت‌وسازها شده نیز از بین خواهد رفت.

 

 

 

وی تأکید کرد: متأسفانه قاچاق چوب خصوصاً بعد از توقف طرح‌های جنگل‌داری و افزایش قیمت چوب، یکی از مشکلات اساسی در جنگل‌ها است. در طرح‌های جنگل‌داری به ازای هر درختی که قطع می‌شد، یک درخت کاشته و به مدت ۵ سال از آن حفاظت می‌شد ولی قاچاقچیان فقط درخت قطع می‌کنند. مجازات در حوزه قاچاق چوب متناسب با نوع جرم نیست و این مسئله بازدارندگی ایجاد نمی‌کند.

پارسایی در ادامه به کشت پالونیا در استان اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان به‌عنوان مرجع رسمی اظهار نظر در مورد پالونیا، مخالف کاشت این گونه در استان است. هنوز مضرات و فواید درخت پالونیا برای ما مشخص نشده و دلیلی ندارد که آن را کشت کنیم. چندین سال برای تحقیق در خصوص گونه‌ای وقت بگذاریم بهتر از این است که کشت گونه‌ای را در استان گسترش دهیم و بعداً عوارض آن دامن‌گیر بخش زیادی از جامعه ما شود.

61732454.jpg

وی بیان کرد: اگر مدیران پاسخگوی عملکردشان باشند، امروز دیگر دعوا بر سر گرفتن پست وجود ندارد. اگر مدیری بدون کارشناسی مجوزی صادر و یا اقدامی انجام دهد، بعدها هزینه اضافی آن را مردم و بیت‌المال پرداخت می‌کنند.

رئیس بخش منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات گلستان با تأکید بر اینکه حفظ منابع طبیعی باید به مطالبه عمومی همه مردم تبدیل شود، تصریح کرد: باید به گونه‌ای در مردم دغدغه ایجاد شود که هر کس پیشگام در نهال‌کاری باشد. دولت و شهرداری‌ها هم می‌توانند در این راستا گام‌های مؤثری بردارند.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار