ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - لیلی گلستان در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: من به شما رأی دادم و نه به وزرا و وکلایتان، پس روی سخنم فقط با شماست و لاغیر.

آقای روحانی عزیز

با سلام و صلوات بسیار

من به شما رأی دادم و نه به وزرا و وکلایتان، پس روی سخنم فقط با شماست و لاغیر.

دلم می‌خواست روبه‌رویم نشسته بودید و حرف‌هایم را نه آرام بلکه با فریاد می‌گفتم.

آقای روحانی اهالی فرهنگ و هنر خسته شده‌اند. خسته و دلمرده و جان‌به‌لب.

از کجا شروع کنم که خدا را خوش بیاید.

از کتاب «کلنل» دولت‌آبادی بگویم که ترجمه تکه‌تکه و ناقصش روی تمام بساطی‌ها ریخته؟

از کتاب «زندگی در پیش رو» و کتاب «میرا» بگویم که نه فقط افست آن در بساطی‌ها که در قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها هم دیده شده. (که وقتی به ارشاد گله کردم، گفتند به ناجا مربوط می‌شود!)

از آثار تجسمی دزدیده‌شده توسط کارمند ارشاد بگویم که هنوز نه به دار است و نه به بار.

از مجسمه ٣٥٠ کیلویی لاهوتی بگویم که در ایام تعطیلات عید از ساختمان معاونت فرهنگی دزدیده شده و تازه متوجه شده‌اند و هنوز کسی چیزی نگفته.

از عمل کیارستمی بگویم که منجر به مرگش شد یا از فرش قرمزی که برای ورود جسدش پهن کردند!

از فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» بگویم که بعد از سه ماه گفتند: از دستمان در رفته بود! و لغو مجوز شد.

از فیلم کاهانی بگویم که گفتند دختر‌ها در فیلم برای مردها له‌له می‌زدند.

از قلع‌و‌قمع کتاب‌ها بگویم که همچنان ادامه دارد.

از لغو مجوز آخرین لحظه کنسرت‌ها بگویم که هم گروه کلی هزینه کرده و هم مردم بلیت خریده‌اند.

از برنامه نازیبای «هفت» تلویزیون بگویم که مدیر شبکه هم از آن دفاع کرد.

از مجوز‌نداشتن شجریان عزیزمان بگویم؟

از کدامین دردمان بگویم که عجیب است که از رو هم نمی‌رویم و مدام هم حضورمان را اعلام می‌کنیم.

حالا نوبت پرویز تناولی، این استاد بزرگوار است که به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی ممنوع‌الخروجش کرده‌اند.

تناولی و نشر اکاذیب!! مردی که عاشق ایران و هنر و سنت‌های آن است، مردی که تمام عمرش را به کار و کارگری در خدمت هنر ایران گذرانده، برای ایران افتخار آفریده، تمام موزه‌های مهم دنیا از او کار دارند.

مردی که این همه شاگرد درجه‌یک تربیت کرده، مردی که این همه‌ سر‌به‌زیر و فروتن است که مجسمه‌هایش را خریدند و ریختند در انبار شهرداری و با چه خون دلی توانست فقط خانه‌اش را پس بگیرد.

حالا به خودش گیر داده‌اند و دستش به کجا بند است؟ چه کسی به دادش می‌رسد و چه کسی قرار است...

آقای روحانی نگذارید کاری کنند که این استاد بزرگ هم مثل خیلی‌های دیگر برود و پشت سرش را هم نگاه نکند و عطای ایران را به لقایش ببخشد.

متولیان فرهنگ و هنرمان که فقط نظاره‌گر‌ند، دست‌هایشان را به هم می‌مالند، سری تکان می‌دهند و می‌گویند در بضاعت‌مان نیست.

یعنی نمی‌توانیم؛ یعنی قدرتش را نداریم؛ یعنی هیچ کاره‌ایم.

که البته من نمی‌دانم چرا هنوز هستند.

آقای روحانی می‌دانم خیلی گرفتارید. ترمیم و بازسازی خرابی‌های آن هشت سال عجیب به ٨٠ سال کار شبانه‌روزی نیاز دارد؛ اما ما را دریابید.  

بیایید آبروی مملکت را بخرید. اهالی فرهنگ و هنر آبروی مملکت ما هستند، آنها را دریابید.

فقط شما می‌توانید، فقط شما بضاعتش را دارید، شما چیزی از دستتان در نمی‌رود!

آقای روحانی من به شما رأی دادم و پای رأیم هم ایستاده‌ام؛ رو‌سیاهم نکنید.

 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - در پی درگذشت عباس کیارستمی سینماگر نامدار ایران، رسانه های غربی در مطالبی به شرح فعالیتهای او پرداخته و با بررسی آثار او، ویژگیهای فیلمسازی او را نقد و تحلیل کردند.

به گزارش ایرنا برخی از مهمترین دیدگاههای رسانه های غربی در مورد هنرمند فقید ایرانی به شرح ذیل است:

*** روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز: فیلمهای عباس کیارستمی یکی از نمونه های عیان و چالشی تفکر سینمایی است. بیننده غیر ایرانی فیلم های کیارستمی باید با آغوش باز به تماشای شگفتی های جهان معمول خود نشیند. ما از زبان فارسی سر در نمی آوریم ولی در ذهن فیلمساز هستیم و او نیز در درون ما است.

*** روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور: کیارستمی فیلمسازی جهانی بود که در مورد تحصیل کودکان اوگاندایی مستند می ساخت و دو فیلم خود را در ایتالیا و ژاپن ساخت. حساسیت و روشن فکری درون فیلمهای او فراتر از مرزها بود.

*** روزنامه کانادایی گلوب اند میل: کیارستمی الهام بخش چند نسل از فیلمسازان داخل و خارج ایران بود و آثار او چنان تاثیر ماندگاری داشتند که کمتر کارگردان جهانی قادر به آن است. در حالیکه فیلمهای کیارستمی مملو از فرهنگ ایرانی و شعر و فلسفه و ... بود فیلمهای وی در سراسر جهان بیننده داشت و مرزهای فرهنگی و زبانی را در می نوردید. او همیشه خود و محدودیتهای شکلی فیلمسازی را به چالش می کشید تا از کلیشه فیلمساز ایرانی خارج شود و بینندگان فیلمهایش همپای او گردند. کیارستمیِ شوخ و جسور و خوش بین تجسم محاسن جهان سینما بود. او چراغ راهنمای درک فرهنگ ها و خودمان از طریق قدرت فیلم بود.

*** روزنامه انگلیسی ایندیپندنت: زمانی که بیشتر رسانه ها و دولتها مردم غرب را با اخبار منفی ایران بمباران می کردند، کیارستمی پنجره ای به زندگی در ایران را به روی تماشاگران غیر ایرانی فیلمهایش گشود. فیلمهای او مملو از نقد بودند ولی به گونه ای ساخته شده بودند تا بتواند در چهارچوب محدودیتها به فعالیت خود ادامه دهد. کیارستمی بر خلاف بسیاری از فیلمسازان همدوره خود هرگز جلای وطن نکرد ولی در فیلمهایش همیشه سوال های سفت و سختی از اوضاع ایران را مطرح می کرد.
به ندرت پیش می آید که کارگردانی آغازگر موج فیلمسازی خود باشد و عده ای از فیلمسازان معاصر از او پیروی نموده و شکل و سبک فیلمسازی او را ادامه دهند. در دهه 80 و 90 قرن بیستم، جهان به موج نو ایران غبطه می خورد و کیارستمی از پیشقراولان آن بود.

*** نشریه ادبی آمریکایی نیویورکر: کیارستمی یکی از کارگردانان ناب و تاثیرگذار تاریخ سینما بود و موفقیت های کم سابقه او هویتی ملی با سبک سینمایی خاص خود را پدید آورد. او اولین فیلمساز ایرانی بود که تاریخ سینما را نه تنها در مفهوم جامعه شناختی بلکه هنری بسط داد. اصالت سرسختانه، جسورانه و نا آرام وی که جسارت بکر وی در ساخت دو فیلم خود در خارج از ایران ناشی از آن بود توجه دنیا را به سینمای ایران معطوف کرد و دروازه های سینمای ایران را بر دیگر کارگردانهای پیرو خود گشود.

*** روزنامه انگلیسی گاردین: کیارستمی مرموز و داستان سرای طبیعت و روابط انسانی بود. فیلمهای او و معانی آنها غامض بودند. آثار او انباشته از آرامش، غم، تفکر و البته مخالفت، رویارویی و روابط عاطفی و صد البته طنز خاص خود او بود. کیارستمی سینمایی واقع گرا و اخلاقی ساخت که کودکان سوژه بیشتر آنها بودند تا بلکه بتواند مداخلات و محدودیتها را کنار بزند.

نشریات فرانسوی نیز توجه ویژه ای به فعالیت های هنری کیارستمی کردند:
*** تارنمای سینمایی 'الو سینه' (AlloCiné)، کیارستمی را مطرح ترین شخصیت سینمایی و استاد بلامنازع سینمای ایران خواند و با اشاره به فیلم «طعم گیلاس» که جایزه نخل طلای جشنواره «کن» را برای وی به ارمغان آورد، نوشت: کیارستمی قدرتمندترین اثر هنری خود را در ایران ساخت. او همچنین عکاسی با استعداد بود.
حضور فیلم های کیارستمی در جشنواره های بین المللی در دهه 1990 میلادی، وی را به شهرت جهانی رساند. فیلم های کیارستمی با تبدیل شدن به نماد فرهنگ ایرانی، در عرصه دیپلماتیک نیز چهره متفاوتی از ایران را به نمایش گذاشت.

*** تارنمای روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نیز با انتشار خبر درگذشت کیارستمی، فهرستی از کارها و موفقیت های بین المللی فیلم های این کارگردان ایرانی را ارئه کرد.
بر پایه این گزارش، فیلم «خانه دوست کجاست؟» در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفت. در دهه 1990میلادی، کیارستمی با سه گانه «زلزله» و به ویژه نخستین فیلم از این مجموعه با نام 'و زندگی ادامه دارد' از زوایای گوناگون به زلزله رودبار پرداخت.
این کارگردان سبک «رئالیسم سیاه» و علاقه مند به جزییات، از مردم عادی برای بازی در فیلم هایش دعوت می کرد. فیلم های او به عنوان ابزاری برای تامل، همگی در فضاهای واقعی و نه در استودیو، ساخته شدند و از داستان، نگاهی مستند و زیبایی تجسمی برخوردار بودند.

*** روزنامه فرانسوی «لو موند» نیز، مرگ این هنرمند، عکاس، شاعر و نقاش را «ضایعه ای بزرگ و تاثیر گذار» برای سینمای جهان خواند و گزارشی مفصل از آثار سینمایی او ارائه کرد.

*** تارنمای رادیو فرانسه نیز نوشت: کیارستمی از کارگردان های موج نوی سینمای ایران، بیش از 40 فیلم ساخت و جوایز بین المللی متعددی را از جمله نخل طلای جشنواره فیلم «کن» فرانسه، از آن خود کرد. وی به رغم محدودیت ها همواره به کشور خود وفادار ماند.
این گزارش نوشت: کیارستمی نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین کارگردان های زمان ما ثبت کرده است. وی در طول دوران فعالیت خود از سینما در برابر خطر روزمرگی و سانسور دفاع کرد و بدون استفاده از کلیشه های غربی، سینمای ایران را محبوب کرد و دوستداران سینما را شگفت زده کرد.

به گزارش ایرنا، عباس کیارستمی در 14 تیر امسال در سن 76 سالگی و در حالیکه برای درمان به پاریس رفته بود درگذشت. او در دوران بیش از 40 فیلم کوتاه، بلند و مستند ساخت و در سال 1376 برای فیلم طعم گیلاس برنده جایزه نخل طلای کن شد.
از عباس کیارستمی دو پسر به نام های احمد و بهمن به جا مانده است.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - بی‌تکلف اگر سعدی در مقام مشاور و نظریه‌پرداز حکومت قرار داشت، چه اصول و سیاست‌هایی توصیه می‌کرد؟ سیدمحمدتقی سیدصدر، عضو هیات  علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران اهواز با این مقدمه در روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است: و آیا جامعه ما با خسران فراوانی از فروش بدون برگشت بهای نفت، پرمدعایی مدیران ارشد، شکاف فزاینده فقر و ثروت، بیکاری بخش کثیری از نیروی کار به‌ویژه جوانان و بالاخره فساد رونده روبه‌رو بود؟بی‌هیچ توضیح و تفسیری به خود سعدی مراجعه می‌کنیم و از آموزه‌های حکیمانه او مدد می‌گیریم که یقینا صاحب‌نظران سعدی‌شناس می‌توانند آن را غنای بیشتر ببخشند.

الف: تخصص

اصل اول

ندهد هوشمند روشن رای

به فرومایه کارهای خطیر

بوریا باف گرچه بافنده است

نبرندش به کارگاه حریر

ب: تجربه

اصل دوم

نه هرکه موی شکافد به تیر جوشن‌ خای

به روز حمله جنگاوران بدارد پای

به کارهای گران مرد کاردیده فرست

که شیر شرزه در آرد به زیر خم کمند

ج: منش و خصوصیات اخلاقی

اصل سوم

خداترس را بر رعیت گمار

که معمار ملک است پرهیزکار

بداندیش تست آن و خونخوار خلق

که نفع تو جوید در آزار خلق

ریاست به دست کسانی خطاست

که از دستشان دست‌ها بر خداست

د: تعهد به جامعه و مردم

اصل چهارم

وفاداری کن و نعمت‌شناسی

که بد فرجامی آرد ناسپاسی

جزای مردمی جز مردمی نیست

هر آنکو حق نداند مردمی نیست

هـ : اعمال نظارت

اصل پنجم

چو مشرف دو دست از امانت بداشت

بباید برو ناظری برگماشت

ور او نیز در ساخت با خاطرش

ز مشرف عمل بر کن و ناظرش

خدا ترس باید امانت‌گزار

امین کز تو ترسد امینش مدار

امین باید از داور اندیشناک

نه از رفع دیوان و زجر و هلاک

و: شهامت در عمل

اصل ششم

تو پاک باش و مدار ای برادر از کس باک

زنند جامه ناپاک گازران بر سنگ

بالاخره اگر این اصول بنیانی در نصب کارگزاران و مدیران حکومتی رعایت نشود، نه‌تنها رستگاری حاصل نمی‌شود، بلکه جز ویرانی نتیجه‌ای رقم نخواهد خورد.

مکن تا توانی دل خلق ریش

وگر می‌کُنی می‌کَنی بیخ خویش

دگر کشور آباد بیند به خواب

که دارد دل اهل کشور خراب

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز- با درگذشت عباس کیارستمی  کارگردان  پرآوازه  سینمای ایران و جهان  موج  پیام ها و اظهار نظرها درباره شخصیت، آثار و تاثیر این بزرگ هنرمند کشورمان بر سینمای ایران و جهان در رسانه ها بازتاب یافته است.آنچه در پی می آید تنها گوشه ای از این پیام ها و اظهارنظرهاست.

** حسن روحانی رییس جمهوری ایران: نگاه متفاوت و عمیق عباس کیارستمی به زندگی و دعوت انسان ها به صلح و دوستی، دستاوردی ماندگار در هنر هفتم خواهد بود.
** فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه با صدور بیانیه ای از کیارستمی به عنوان مردی یاد می کند که تاثیری عمیق بر تاریخ سینما داشته است. وی از این هنرمند فقید ایرانی نه تنها به عنوان یک فیلم ساز بلکه شاعر و عکاسی نام می برد که توانایی خلق اثری را داشت که در آن شعر به روزمرگی های پیش پا افتاده بعدی ویژه و جهانی می بخشد.

اولاند در این بیانیه از کیارستمی به دلیل رابطه هنری نزدیک و دوستی عمیقی که با کشور فرانسه داشت،  تقدیر کرده و مراتب احترام خود را نسبت به این هنرمند گرانمایه ایرانی که دنیای سینما از وی به عنوان چهره ای جهانی یاد می کند، ابراز می دارد.

** محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس: خبر از دست دادن دادن یکی از سرمایه‌های ارزشمند و فرهیخته سینمای ایران و جامعه هنری کشورمان جناب آقای عباس کیارستمی بسیار تلخ و باعث تاثر و تالم اینجانب شد.

افتخار آفرینی‌های متعدد آقای کیارستمی برای سینمای ایران در صحنه‌های بین المللی که نشانگر ذوق و خلاقیت ایشان بود باعث شد نام و خاطره این هنرمند مردمی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران ماندگار شود.

** محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت :«ایران چهره برجسته خود در سینمای بین‌المللی را از دست داد. باشد که خداوند او را قرین رحمت خود قرار دهد. روحت شاد استاد

** قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت: عباس کیارستمی، فیلمساز صاحب سبک و بدون جایگزین سینمای کشورمان در حالی با دنیای مادی وداع کرد که آوازه هنرش در جهان طنین انداز است و اهل هنر و نیز منتقدان صاحبنظر، نگاه روان و شاعرانه او به انسان و جهان و آثار منحصر به فردش را می ستایند.
آن هنرمند افتخار آفرین که علاوه بر سینما در عرصه‌های گوناگونی چون شعر، عکاسی، طراحی، نقاشی و... فعالیت داشت؛ نگاه ناب و اصالت فرهنگی هنرمندان ایرانی را در عرصه گیتی امتداد داد.

** علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: درگذشت چهره درخشان سینمای ایران و جهان، عباس کیارستمی را به مردم ایران، سینماگران، جامعه هنری و همه دوستداران هنر متعالی سینمای انسانی و اخلاقی و خانواده آن مرحوم تسلیت می گویم.

عباس کیارستمی پیشتاز سینمای هنری و فرهنگی با رویکردی انسان گرا و اخلاق محور است. او با خلق آثاری بدیع، نوگرایانه و زیبا، سینما را تعریف تازه ای بخشید و نام ایران را در محافل هنری جهان بلندآوازه کرد. سینمای عباس کیارستمی راهی تازه پیش پای هنرمندان نوگرا گذاشت و تجربه گرائی را در هنر هفتم جانی تازه بخشید.

** صالحی‌امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران: خبر کوتاه، اما تأسف‌آور درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان پرافتخار سینمای ایران، موجی از دریغ و افسوس را برای مردم فرهنگ‌مدار و هنردوست ایران بر جای گذاشت.

این کارگردان فرهیخته که با رویکردی اخلاقی آثار منحصر به فردی در عرصه سینمای ایران خلق کرد، جز به «صلح و دوستی» و کاستن از آلام انسان‌ها نمی‌اندیشید و توانست نام و جایگاه ایران را در جهان هنر ارتقا ببخشد.

** داوود ملکی‌صیدآبادی (نویسنده، مدرس داستان‌نویسی و مدیر نشر برزآفرین): کیارستمی خسته شد از بس که مرد: خبر فقدان مرد بزرگ سینمای ایران و جهان را دیشب شنیدم و با قلبی پر اندوه در دل گریستم. گریستنم البته نه به خاطر رفتنش بود که مرگ پایان کبوتر نیست بلکه امروز می‌بینم کسانی که او را سالهای سال پیش کشته‌اند بر بدن نیامده‌اش واویلا سر داده‌اند. کسانی هم از جنس حرفه‌اش و هم غیر. گریستم که او خسته شد از بس که مرد! بزرگوار عزیز حال بخواب که کج‌اندیشان هم خیالشان راحت شد اما آسوده باش که جوجه‌هایی در آشیان‌ات بنشانده‌ای که آسایش ایشان را خواهند گرفت.

** نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: فقدان این کارگردان توانمند سینمای ایران مرحوم آقای عباس کیارستمی را به جامعه هنری، فرهنگی و سینمایی کشور و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای دوستداران صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت می کنم.
** مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران:  مرحوم عباس کیارستمی هنرمندانه، تصویر زیبایی از سینمای ایران را به نمایش گذاشت. او یکی از بزرگان سینمای ایران بود که توانست با آثار خود نه تنها در سینمای ایران بلکه در سینمای جهان بدرخشد.
وی اضافه کرد: عباس کیارستمی در دوران حیات خود هنرمندانه تصویر زیبایی از سینمای ایران را برای جهانیان به نمایش گذاشت، بی‌شک سینمای ایران مدیون عباس کیارستمی است که اعتباری دگرگونه به آن بخشید.
** دکتر سید مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری: امروز سینمای ایران و جهان درغم از دست دادن عباس کیارستمی به سوگ نشسته استکارگردانی که با «طعم گیلاس» نخل طلا را برای مردم ایران زمین به ارمغان آورد و با «زیر درختان زیتون» نبوغ سینمای ایران را به تصویر کشید. عباس کیارستمی امروز میهمان «خانه دوست» شده اما یاد او همواره با ما خواهد بود

** مارتین اسکورسیزی سازنده فیلم های برجسته ای مانند «راننده تاکسی» و «مردگان در پیامی که در اختیار نشریه «هالیوودریپورتر» قرار داد، نوشت: «با شنیدن خبر درگذشت عباس کیارستمی عمیقاً غمگین و بهت‌ زده شدم. او یکی از هنرمندان کمیاب با دانشی ویژه از جهان بود، که ژان رنوار به خوبی بیان می‌کند؛ «حقیقت همواره سحرآمیز است.» این جمله برای من خلاصه مجموع کارهای خارق‌العاده کیارستمی است. سازنده فیلم سینمایی «گاو خشمگین» تصریخ می کند: برخی از آثار او به عنوان مینیمال یا مینیمالیست یاد می‌کنند، اما در حقیقت ماجرا کاملا برعکس است. هر صحنه از «طعم گیلاس» یا «خانه دوست کجاست؟» سرشار از زیبایی و شگفتی است، که با لطافت و بردباری ضبط شده است
اسکورسیزی می افزاید: «عباس را از 10 یا 15 سال پیش می‌شناختم. انسان بسیار خاصی بود: آرام، باوقار، فروتن، فصیح، و بسیار هوشیار، که به گمان من هیچ‌چیز را از دست نمی‌داد. به ندرت مسیر ما به هم می‌رسید، و من همیشه از این رویداد نادر خوشحال می‌شدم. او یک مرد اصیل و یکی از بزرگترین هنرمندان ما بود

**غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر: سینمای ایران کارگردان فهیمی را از دست داد.

**حسین علیزاده  (نوازنده، آهنگساز و موسیقیدان): وداع با یار دیرین مان، عباس کیارستمی لحظه تلخی است، از اینکه ما هستیم....اما او نیز هست و خواهد بود.عباس کیارستمی، مشقِ شبِ هر شب.

**پرویز پرستویی در صفحه اجتماعی خود به درگذشت عباس کیارستمی این گونه واکنش نشان داد: او همانند علی حاتمی بدون جایگزین خواهد بود

** درحالیکه خبر درگذشت عباس کیارستمی برای صداوسیما اهمیت چندانی نداشته است، شبکه خبری فرانس 24 (انگلیسی و فرانسوی ) درگذشت عباس کیارستمی را به‌صورت گسترده پوشش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شبکه خبری فرانس 24 در چند بخش خبری  به خبر درگذشت عباس کیارستمی پرداخت.

این شبکه به زبان فرانسوی و انگلیسی خبر درگذشت کارگردان سینمای ایران را به‌صورت خبر فوری پوشش داد. همچنین در گزارش‌های مختلف به نقش و اهمیت عباس کیارستمی در سینمای ایران و جهان اشاره کرد.

شبکه‌های خبری و رسانه‌های کشورهای دیگر دنیا همچون ایتالیا، انگلیس، ترکیه، آمریکا و ژاپن به‌صورت گسترده به درگذشت عباس کیارستمی پرداختند.

خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی و روزنامه‌های خصوصی و دولتی داخل کشور نیز به بازتاب گسترده درگذشت کیارستمی پرداختند اما صداوسیما بسیار مختصر به این خبر پرداخته است.

 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - گویی خاطرات رنگ نباخته چون سالی یکبار این داستان تکرار می شود. کوچک که بودم پایان ماه رمضان سراسر شهر و روستاهای ما حال و هوای دیگری پیدا می کرد. دغدغه ی اصلی پدر و مادر تمیزکاری خانه و خرید شیرینی بود. همیشه لحظه ی اعلام عید را در بازار مشغول خرید بودیم و بعد از آن نوبت به "ام الحلس" می رسید. همه باید شستشو کنند و آرایش. حمام های عمومی در سال های گذشته غلغله می شد. روستاییان به دلیل نبوى آب و گرمابه با هر وسیله ای خود را به مرکز می رساندند تا استحمام کنند و آرایش. تا پایان آن شب همه کارها باید انجام می شد، لباس های نو در گوشه ای چیده میشد. سفره در بزرگترین اتاق (مضیف) پهن می شد.

قاسم منصور آل کثیر در سایت انسان شناسی و فرهنگ با این مقدمه نوشته است:  صبح روز بعد، بعد از اذان همه اهالی خانه باید بیدار شوند. پدر همیشه تاکید می کرد باید نماز عید را در کنار باقی همسایگان در مسجد محله باشیم. در مسیر برگشت به خانه معایده آغاز می شد. پدر می گفت که روز عید، درِ خانه همیشه باید باز باشد، درِ بسته، بی احترامی به میهمانان تلقی می شد. اهالی محل همگی جمع می شدند تا شادی را به خانواده ای هدیه کنند که در طول سال عزیزی را از دست داده بود، سرکشی به بازماندگان متوفیان آغاز دید و بازدید عید.

بعد از تبریک عید و خواندن فاتحه شروع به دید و بازدید می کردیم. اول باید سراغ ریش سفیدان محل  می رفتیم. این دید و بازدید تا کم سن و سال ترین فرد محله ادامه داشت. نوشیدن قهوه تلخ عربی در روز عید مرسوم است. صبحانه ی عید فطر هم با خود خاطراتی دارد. همیشه در محله خانه هایی بودند که میزبان همسایگان برای صرف صبحانه می شدند. صبحانه عید هم همراه بود با نانی که با روغن داغ می شد یا برنجی که در کنارش ماست بود. در برخی مناطق اهالی از رهگذران در خیابان پذیرای می کردند؛ صبحانه ی خیابانی. یکی از ویژگی های صبحانه ی خیابانی این بود که به صورت سلف سرویس ارائه می شد. چای دارچین و زعفران و قهوه را هم چاشنی صبحانه می کردند. سفره عید تا چند روز در اتاق پذیرایی می ماند. وسط سفره با قرآن وشیرینی های محلی ازجمله "خریط" (خریط ماده زرد رنگ و مقوی است که از گیاهان تالاب بدست می آید) تزئیین می شد. البته مردم عرب شهرهای امیدیه و رامشیر به جای سفره از سینی های گرد وسط اتاق پذیرایی استفاده می کردند که شیرینی هایشان را در آن می چیدند.

 جوانان اما در کنار این مراسم برنامه خاص خود را تدارک می بیند. جشن و پایکوبی، رقص و آواز.  هوسه و یزله به این صورت است که فردی در میان جوانان می ایستد و دیگر جوانان دور او حلقه میزنند و شروع به شعر خوانی می کند. در نهایت همگی با تکرار کردن بخشی از شعر او را همراهی می کنند و پای بر زمین می کوبند. لباس زبان، آداب، رسوم و غذاها همه رنگ و بوی عربی داشت.  در کنار این تکرار این جمله در کوچه و خیابان و مدارس که این عید شما عرب هاست، این تصویر را در ذهن من بیشتر هک می کرد که عید فطر یک عید عربی است. هر چند در سال های اخیر این تصویر در ذهن من شکل دیگری به خود گرفته است بخصوص وقتی می بینم در گوشه و کنار کشورم اهمیت ویژه ای به این روز داده می شود.

 این جشن از مقدمات گرفته تا پایان آن وقت زیادی را طلب می کند. باید برای دید و بازدید به دیدار آشنایان در شهرستان های دیگر برویم و عید را به پدربزرگ و مادربزرگ تبریک بگوییم. برای اجرای همه ی این مناسک وقت زیادی نیاز بود اما ما فقط یک روز فرصت داشتیم. گاهی کمتر، وقتی که تشخیص هلال اول شوال به تاخیر بیوفتد. به همین دلیل همه کودکان و نوجوانان عرب تا چند روز بعد از عید به مدرسه نمی رفتند. دغدغه اولین مواجهه با ناظم و معلم و تلخی عقب ماندگی از درس و احتمالا تنبیه برای غیبت ناموجه، شیرینی روزهای عید را از کاممان می گرفت.  الان نمی دانم اضافه شدن یک روز به این تعطیلی چقدر از دلشوره کودکان مدرسه ای یا شاغلان و کارکنان می کاهد؟

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - عباس کیارستمی که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش درگذشت.

به گزارش ایسنا، این کارگردان سرشناس سینمای ایران که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام بنا به تصمیم خودش هشتم تیر برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.

طبق پیگیری خبرنگار ایسنا از مسئولان خانه سینما این خبر تایید و اعلام شد که کیارستمی در بیمارستانی در پاریس از دنیا رفته است.

بنا بر این گزارش، پیکر کیارستمی قرار است به ایران منتقل شود.

عباس کیارستمی در هفتم اردیبهشت هنگام ترخیص از بیمارستان در آخرین گفت‌وگویش با ایسنا اظهار کرد: من امروز از بیمارستان مرخص می‌شوم، اما این مرخصی به معنای بهبودی کامل نیست. ۵۰ روز در بیمارستان بوده‌ام و امیدوارم بتوانم پروسه بهبودی‌ام را در خانه ادامه دهم.

کیارستمی در کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه‌ی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، «زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، «زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، «طعم گیلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، «ABC آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد. 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - بانوان حوزه موسیقی نواحی ایران با حضور در فستیوال موسیقی «صدای شرق» مورد تشویق حاضران در کنسرواتوار «چایکوفسکی» مسکو قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، فستیوال موسیقی «صدای شرق» یکی از فستیوال‌های معتبر موسیقی است که به همت کنسرواتوار «چایکوفسکی» در مسکو برگزار می‌شود. این فستیوال که چند روز پیش کار خود را آغاز کرد، امسال با حضور بانوان فعال در حوزه موسیقی نواحی ایران همراه بود که گفته می‌شود، این اجراها با استقبال خوبی همراه شده‌اند.

در همین حال، خانم مارگاریتا ـ معاون کنسرواتوار چایکوفسکی ـ پس از اجرای بانوان ایرانی، در یک سخنرانی مطرح کرد: هرکدام از هنرمندان ایرانی، سرزمینی از نغمه‌های سحرانگیز و اسطوره‌ای هستند. به‌راستی که در هیچ کجای دنیا چنین تنوع و موسیقی جذابی شنیده نمی‌شود. من از همه‌ی هنرمندان برجسته‌ی جهانی که در این فستیوال هستند، کمک می‌خواهم تا این فرهنگ را به همه‌ی جهان معرفی کنند.

همچنین پیمان بزرگ‌نیا که از فعالان موسیقی نواحی است و در این فستیوال حضور پیدا کرده است، درباره‌ی جزییات اجراها به خبرنگار ایسنا، گفت: فستیوال «صدای شرق» یکی از معتبرترین فستیوال‌های موسیقی جهان است که مخاطبان آن را اغلب موسیقی‌دانان و پژوهشگران تشکیل می‌دهند. اجرای موسیقی نواحی توسط بانوان ایرانی در فستیوال امسال بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی که خیلی از مخاطبان پس از هر اجرا، ساعاتی را منتظر می‌ماندند تا با هنرمندان صحبت کنند.

او درباره‌ی چگونگی اجراها توضیح داد: در ابتدای برنامه «پروین بهمنی» روی صحنه رفت و با همراهی ساز من (نی) لالایی‌هایش را اجرا کرد. اجرای این لالایی‌ها حاضران را متأثر کرد و همه‌ی آن‌ها به‌صورت ایستاده خانم بهمنی را تشویق کردند. دنیا کمالی هم از کرمانشاه روی صحنه رفت و با اجرای مقام‌های قطار، طرز و... اجرای خوبی را به‌نمایش گذاشت.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ادامه داد: ژیوار شیخ‌الاسلامی نیز برای اجرای قطعات موسیقی خانقاهی و موسیقی زنان کردستان همراه ساز دف روی صحنه رفت که از این اجرا نیز استقبال خوبی شد.

بزرگ‌نیا از اجرای نسترن قوچانی نیز یاد کرد و گفت: این خنیاگر همراه اکرم ابراهیم‌زاده ـ نوازنده‌ی دوتار خراسان شمالی ـ از شهر قوچان روی صحنه رفت و با اجرای رپرتوار موسیقی زنان و تک‌نوازی دوتار فضای بومی را در سالن ایجاد کردند.

این اجراها در حالی روی صحنه رفتند که گفته می‌شود، «لگن‌زنی» جهان حیدری از بانوان خودآموخته‌ی سوادکوهی مورد توجه قرار گرفت و حتی نامش در لیست پیشکسوتان کنسرواتوار چایکوفسکی ثبت شد.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر ضرورت عینی‌سازی جایگاه ممتاز علمی ایران در زندگی مردم، تصریح کرد: ایران در بخش تولید علم جزو ۲۰ کشور نخست دنیاست اما مردم نیز باید آثار چنین جایگاهی را در زندگی خود ببینند.

محمدرضا عارف درگفت‌وگو با خانه ملت، با تاکید بر ضرورت دستیابی به سهم 50 درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی، گفت: دستیابی به این سهم 50 درصدی جزو سیاست‌های کلی کشور است و با دقت در بندهای سیاست‌های کلی علم و فناوری، متوجه می‌شویم که جهت‌گیری اصلی در این سند به سمت افزایش درصد اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی با راهکار تبدیل علم به ثروت است؛ ضمن آنکه این مسئله جزو مطالبات مقام معظم رهبری نیز بوده و بارها به آن اشاره کرده‌اند.

لزوم عینی کردن جایگاه علم در زندگی مردم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران در بخش تولید علم -به مفهوم تولید مقاله- جزو 20 کشور نخست دنیا قرار دارد اما مردم نیز باید آثار چنین جایگاهی را در زندگی خود ببینند در حالیکه در حال حاضر  مشخص نیست؛ بنابراین این علم باید به صنعت، فناوری و ثروت تبدیل شود.

وی اضافه کرد: در سیاست‎های کلی کشور، عینی کردن جایگاه علم در زندگی مردم و اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان مسیر اصلی پیش‌بینی شده است که خوشبختانه معاونت علمی ریاست‌جمهوری اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده اما کافی نیست؛ بنابراین مجلس دهم به ویژه کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و اقتصاد باید ورود جدی‌تری به این مسئله داشته باشد.

عارف تاکید کرد: باید به طور جدی بحث دانش‌بنیانی را در اقتصاد دنبال کرد چراکه علاوه بر کمک به حل مسئله اشتغال و بیکاری به طی شدن مسیر رشد 8 درصدی یاری می‌رساند.

نگاه علمی و فناورانه به اقتصاد؛ یکی از راه‎های نیل به اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه برای افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی باید احکام برنامه ششم توسعه را جدی گرفت،توضیح داد: نکته دیگر مبنا قرار دادن سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی است چراکه گام مهمی در دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود و سهم بیشتری از آنچه تاکنون نصیب‌مان شده -که متاسفانه عدد بسیار پائینی است- حاصل خواهد شد.

نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه اولویت اصلی کشور اقتصاد مقاومتی است و یکی از راه‎های نیل به این اقتصاد مقاومتی نگاه علمی و فناورانه به اقتصاد است که به امید خدا تحقق پیدا می کند.

 

ادامه مطلب...

با نام و یاد خداوند باریتعالی از امروز 22خرداد 1395مصادف با پنجمین روز ماه مبارک رمضان، فعالیت پایگاه خبری همزیستی نیوز رسما آغاز می شود.

راه اندازی سایت همزیستی نیوز در واقع ادامه پروژه ای است که افزون بر 15سال پیش با تاسیس هفته نامه همزیستی در استان گلستان کلید زده شد و همانطور که در سرمقاله اولین پیش شماره این نشریه به تاریخ 16ابان 1380 تحت عنوان "منشور همزیستی" نوشتم هدف از انتشار همزیستی در استان گلستان کمک به ایجاد فضای دوستی، همدلی، همکاری و همزیستی مسالمت آمیز در جامعه متکثر این استان بود.

امروز همزیستی بعد از 15سال فعالیت در عرصه روزنامه نگاری مکتوب و عبور از همه تحولات و تلاطمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این دوران، قدم به عرصه روزنامه نگاری مجازی می گذارد تا در کنار انتشار نشریه مکتوب البته با رویکرد و شرایط متفاوت از گذشته، پایگاه خبری خود را نیز با عنوان همزیستی نیوز در فضای مجازی منتشر نماید.

نگارنده به عنوان صاحب امتیاز و مدیرمسئول این دو رسانه با داشتن  تجارب و سوابق حرفه ای حداقل سه دهه در عرصه رسانه های بزرگ مکتوب و مجازی کشور در آغاز فعالیت رسمی پایگاه خبری همزیستی نیوز موارد ذیل را به عنوان چراغ راه آینده این پایگاه اعلام می کند:

  • همانطور که ازعنوان این پایگاه خبری بر می آید، کمک به ایجاد فضای دوستی، همکاری، همدلی، همزیستی مسالمت آمیز و تحمل آراء و عقاید یکدیگر ، اصلی ترین و مهم ترین هدف این رسانه در جامعه مخاطبین محلی، استانی، ملی و حتی فراملی خود خواهد بود.
  • اصلی که این رسانه به آن همیشه پایبند خواهد بود، اصل اخلاق خواهد بود، به این معنی که هرگز اجازه نخواهد داد کوچک ترین خدشه ای در این سایت به اصل بنیادین و جهان شمول اخلاق وارد شود. احترام به قانون و احترام به باورها، کرامت و حقوق همه مردم، فارغ از هرگونه تفاوت های نژادی، قومیتی و عقیدتی از جمله مصادیق این اصل خواهد بود.
  • ترویج تعصب، خشونت و جنگ درهر شکل و قالب و با هرگونه توجیه در این رسانه جایی نخواهد داشت، داشتن عقیده خاص، گرایش به یک راه و روش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و تعلق به یک نژاد، ملیت، قومیت و جنسیت و دفاع از اصالت هریک از اینها از حقوق اولیه ما انسان هاست، منوط به اینکه این حقوق را برای دیگران نیز قائل شویم و اجازه دهیم آنها نیز در شرایط مساوی با ما از حقوق خودشان دفاع کنند.
  • چرخه محتوا و فرم این سایت بر محور درست نویسی، رعایت اصول خبرنویسی و بخصوص معتبر بودن منبع خبر خواهد چرخید، به این معنی که هرخبری صرفا بخاطر جذاب بودن سوژه در این سایت درج نخواهد شد مگر اینکه موارد مذکور در آن رعایت شده باشد.
  • منابع تامین مطالب این سایت غیراز مطبوعات، خبرگزاری ها و سایت های معتبر و تولید تحریریه سایت، مطالب ارسالی از سوی همه کسانی خواهد بود که همزیستی نیوز را لایق میزبانی تراوشات فکری و تخصصی خودشان دانسته و آن را در ایفای رسالتش با توجه به موارد فوق الذکر، یاری خواهند کرد.      

          صاحب امتیاز و مدیر مسئول همزیستی نیوز/ تاج محمد  کاظمی   

پیشخوان

آخرین اخبار