b_300_300_16777215_00_images_954_Abbas4.jpg

همزیستی نیوز- با درگذشت عباس کیارستمی  کارگردان  پرآوازه  سینمای ایران و جهان  موج  پیام ها و اظهار نظرها درباره شخصیت، آثار و تاثیر این بزرگ هنرمند کشورمان بر سینمای ایران و جهان در رسانه ها بازتاب یافته است.آنچه در پی می آید تنها گوشه ای از این پیام ها و اظهارنظرهاست.

** حسن روحانی رییس جمهوری ایران: نگاه متفاوت و عمیق عباس کیارستمی به زندگی و دعوت انسان ها به صلح و دوستی، دستاوردی ماندگار در هنر هفتم خواهد بود.
** فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه با صدور بیانیه ای از کیارستمی به عنوان مردی یاد می کند که تاثیری عمیق بر تاریخ سینما داشته است. وی از این هنرمند فقید ایرانی نه تنها به عنوان یک فیلم ساز بلکه شاعر و عکاسی نام می برد که توانایی خلق اثری را داشت که در آن شعر به روزمرگی های پیش پا افتاده بعدی ویژه و جهانی می بخشد.

اولاند در این بیانیه از کیارستمی به دلیل رابطه هنری نزدیک و دوستی عمیقی که با کشور فرانسه داشت،  تقدیر کرده و مراتب احترام خود را نسبت به این هنرمند گرانمایه ایرانی که دنیای سینما از وی به عنوان چهره ای جهانی یاد می کند، ابراز می دارد.

** محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس: خبر از دست دادن دادن یکی از سرمایه‌های ارزشمند و فرهیخته سینمای ایران و جامعه هنری کشورمان جناب آقای عباس کیارستمی بسیار تلخ و باعث تاثر و تالم اینجانب شد.

افتخار آفرینی‌های متعدد آقای کیارستمی برای سینمای ایران در صحنه‌های بین المللی که نشانگر ذوق و خلاقیت ایشان بود باعث شد نام و خاطره این هنرمند مردمی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران ماندگار شود.

** محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت :«ایران چهره برجسته خود در سینمای بین‌المللی را از دست داد. باشد که خداوند او را قرین رحمت خود قرار دهد. روحت شاد استاد

** قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت: عباس کیارستمی، فیلمساز صاحب سبک و بدون جایگزین سینمای کشورمان در حالی با دنیای مادی وداع کرد که آوازه هنرش در جهان طنین انداز است و اهل هنر و نیز منتقدان صاحبنظر، نگاه روان و شاعرانه او به انسان و جهان و آثار منحصر به فردش را می ستایند.
آن هنرمند افتخار آفرین که علاوه بر سینما در عرصه‌های گوناگونی چون شعر، عکاسی، طراحی، نقاشی و... فعالیت داشت؛ نگاه ناب و اصالت فرهنگی هنرمندان ایرانی را در عرصه گیتی امتداد داد.

** علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: درگذشت چهره درخشان سینمای ایران و جهان، عباس کیارستمی را به مردم ایران، سینماگران، جامعه هنری و همه دوستداران هنر متعالی سینمای انسانی و اخلاقی و خانواده آن مرحوم تسلیت می گویم.

عباس کیارستمی پیشتاز سینمای هنری و فرهنگی با رویکردی انسان گرا و اخلاق محور است. او با خلق آثاری بدیع، نوگرایانه و زیبا، سینما را تعریف تازه ای بخشید و نام ایران را در محافل هنری جهان بلندآوازه کرد. سینمای عباس کیارستمی راهی تازه پیش پای هنرمندان نوگرا گذاشت و تجربه گرائی را در هنر هفتم جانی تازه بخشید.

** صالحی‌امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران: خبر کوتاه، اما تأسف‌آور درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان پرافتخار سینمای ایران، موجی از دریغ و افسوس را برای مردم فرهنگ‌مدار و هنردوست ایران بر جای گذاشت.

این کارگردان فرهیخته که با رویکردی اخلاقی آثار منحصر به فردی در عرصه سینمای ایران خلق کرد، جز به «صلح و دوستی» و کاستن از آلام انسان‌ها نمی‌اندیشید و توانست نام و جایگاه ایران را در جهان هنر ارتقا ببخشد.

** داوود ملکی‌صیدآبادی (نویسنده، مدرس داستان‌نویسی و مدیر نشر برزآفرین): کیارستمی خسته شد از بس که مرد: خبر فقدان مرد بزرگ سینمای ایران و جهان را دیشب شنیدم و با قلبی پر اندوه در دل گریستم. گریستنم البته نه به خاطر رفتنش بود که مرگ پایان کبوتر نیست بلکه امروز می‌بینم کسانی که او را سالهای سال پیش کشته‌اند بر بدن نیامده‌اش واویلا سر داده‌اند. کسانی هم از جنس حرفه‌اش و هم غیر. گریستم که او خسته شد از بس که مرد! بزرگوار عزیز حال بخواب که کج‌اندیشان هم خیالشان راحت شد اما آسوده باش که جوجه‌هایی در آشیان‌ات بنشانده‌ای که آسایش ایشان را خواهند گرفت.

** نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: فقدان این کارگردان توانمند سینمای ایران مرحوم آقای عباس کیارستمی را به جامعه هنری، فرهنگی و سینمایی کشور و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای دوستداران صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت می کنم.
** مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران:  مرحوم عباس کیارستمی هنرمندانه، تصویر زیبایی از سینمای ایران را به نمایش گذاشت. او یکی از بزرگان سینمای ایران بود که توانست با آثار خود نه تنها در سینمای ایران بلکه در سینمای جهان بدرخشد.
وی اضافه کرد: عباس کیارستمی در دوران حیات خود هنرمندانه تصویر زیبایی از سینمای ایران را برای جهانیان به نمایش گذاشت، بی‌شک سینمای ایران مدیون عباس کیارستمی است که اعتباری دگرگونه به آن بخشید.
** دکتر سید مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری: امروز سینمای ایران و جهان درغم از دست دادن عباس کیارستمی به سوگ نشسته استکارگردانی که با «طعم گیلاس» نخل طلا را برای مردم ایران زمین به ارمغان آورد و با «زیر درختان زیتون» نبوغ سینمای ایران را به تصویر کشید. عباس کیارستمی امروز میهمان «خانه دوست» شده اما یاد او همواره با ما خواهد بود

** مارتین اسکورسیزی سازنده فیلم های برجسته ای مانند «راننده تاکسی» و «مردگان در پیامی که در اختیار نشریه «هالیوودریپورتر» قرار داد، نوشت: «با شنیدن خبر درگذشت عباس کیارستمی عمیقاً غمگین و بهت‌ زده شدم. او یکی از هنرمندان کمیاب با دانشی ویژه از جهان بود، که ژان رنوار به خوبی بیان می‌کند؛ «حقیقت همواره سحرآمیز است.» این جمله برای من خلاصه مجموع کارهای خارق‌العاده کیارستمی است. سازنده فیلم سینمایی «گاو خشمگین» تصریخ می کند: برخی از آثار او به عنوان مینیمال یا مینیمالیست یاد می‌کنند، اما در حقیقت ماجرا کاملا برعکس است. هر صحنه از «طعم گیلاس» یا «خانه دوست کجاست؟» سرشار از زیبایی و شگفتی است، که با لطافت و بردباری ضبط شده است
اسکورسیزی می افزاید: «عباس را از 10 یا 15 سال پیش می‌شناختم. انسان بسیار خاصی بود: آرام، باوقار، فروتن، فصیح، و بسیار هوشیار، که به گمان من هیچ‌چیز را از دست نمی‌داد. به ندرت مسیر ما به هم می‌رسید، و من همیشه از این رویداد نادر خوشحال می‌شدم. او یک مرد اصیل و یکی از بزرگترین هنرمندان ما بود

**غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر: سینمای ایران کارگردان فهیمی را از دست داد.

**حسین علیزاده  (نوازنده، آهنگساز و موسیقیدان): وداع با یار دیرین مان، عباس کیارستمی لحظه تلخی است، از اینکه ما هستیم....اما او نیز هست و خواهد بود.عباس کیارستمی، مشقِ شبِ هر شب.

**پرویز پرستویی در صفحه اجتماعی خود به درگذشت عباس کیارستمی این گونه واکنش نشان داد: او همانند علی حاتمی بدون جایگزین خواهد بود

** درحالیکه خبر درگذشت عباس کیارستمی برای صداوسیما اهمیت چندانی نداشته است، شبکه خبری فرانس 24 (انگلیسی و فرانسوی ) درگذشت عباس کیارستمی را به‌صورت گسترده پوشش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شبکه خبری فرانس 24 در چند بخش خبری  به خبر درگذشت عباس کیارستمی پرداخت.

این شبکه به زبان فرانسوی و انگلیسی خبر درگذشت کارگردان سینمای ایران را به‌صورت خبر فوری پوشش داد. همچنین در گزارش‌های مختلف به نقش و اهمیت عباس کیارستمی در سینمای ایران و جهان اشاره کرد.

شبکه‌های خبری و رسانه‌های کشورهای دیگر دنیا همچون ایتالیا، انگلیس، ترکیه، آمریکا و ژاپن به‌صورت گسترده به درگذشت عباس کیارستمی پرداختند.

خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی و روزنامه‌های خصوصی و دولتی داخل کشور نیز به بازتاب گسترده درگذشت کیارستمی پرداختند اما صداوسیما بسیار مختصر به این خبر پرداخته است.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار