b_300_300_16777215_00_images_024_darabi---Copy.jpg

همزیستی: نقش یک زن در مقام یک مادر در زندگی چگونه است؟، زنی که خودش زندگی است، در مقام مادر، زندگی را راهبری می کند. زنی که وجودش سازندگی است، در مقام مادر، بالندگی می کند. زنی که قلبش مالامال از عشق به زندگی است، در مقام مادر، این عشق را سراسر متعالی می کند. زنی که هنرش تولید شادی و سرزندگی است، در مقام مادر، برازندگی می کند. زنی که مهربانی را در زندگی جاری می کند، در مقام مادر، این مهر را دریایی می کند. و زنی که ........

و این ها، قطره هایی از دریایی است که زنان، امروز در جای جای این دیار، جاری و ساری کرده اند. در این دریای بی ساحل ما زنانی را می بینیم که چون کوه در مقابل سختی های زندگی ایستاده اند، زنانی را می بینیم که چون خورشید در مقابل جهل و تاریکی درخشیده اند، زنانی را می بینیم که چون کاوه در مقابل بی عدالتی و تبعیض بپا خاسته اند و زنانی را می بینیم که چون سرو در مقابل ظلم و ستم استوار ایستاده اند.

امروز، این زنان درهمه جای این دیار حضور دارند، در مدارس و دانشگاه ها، ادارات و سازمان ها، مزارع و کارخانه ها، بازار و شرکت ها و البته خیل عظیمی از زنان به رغم داشتن شایستگی های علمی، تخصصی و تجربی، بواسطه بی کفایتی برنامه ریزان درعرصه اشتغال، فاقد شغل اند ولی به برکت فضای مجازی در این فضا حضور فعال دارند.

در میان تمام این زنان، افرادی هم هستند که قلم را به ابزاری برای بیان وجود خود، اثبات حقانیت خود، دفاع از ایده ها و اندیشه های خود و انتقاد از بی عدالتی ها بکار گرفته اند.

همزیستی در ادامه گفت و گوهای خود با نویسندگان قشم با یکی از این زنان که به گفته خودش احساسات و انتقادات خود را از حنجره قلم فریاد می زند به  گفت و گو  نشسته است.   

فریبا دارابی می گوید: در این جامعه بی شک هرآنچه که قابل لمس است و احساس می کنم از حنجره قلم فریاد می زنم.

وی که دو کتاب مستقل و کتاب های گروهی متعددی را تاکنون به نام خود به چاپ رسانده است، آثار مثبت کتاب خوانی را شامل افزایش آگاهی و اطلاعات و توسعه دیدگاه و اندیشه افراد و جهانی شدن نگاه آنها به مسائل مختلف می داند و می افزاید: کتاب نخواندن نیز باعث عدم آگاهی و عدم  شناخت کامل و جامع  نسل کنونی و آینده از اصالت واقعی و فرهنگ اصیل، دین و مذهب خودشان می شود.

گفت و گوی همزیستی با فریبا دارابی نویسنده ساکن جزیره قشم را با هم می خوانیم:

از میان کتاب هایی که نوشتید حداقل دو کتاب تان را از نظر محتوا لطفا بطور مختصر معرفی بفرمایید. این معرفی می تواند شامل مضمون و ویژگی ها و سایر موارد مورد نظر شما باشد.

کتاب « صد رباعی سلام برعشق » گفتگویی بین خودم و همسر مهربانم است که بعد از دو دهه بیماری و آسمانی شدنش نوشتم

و کتاب مجموعه ی « برای پرواز » را به فرزندانم که از زمان طفولیت تا بزرگسالی همراه و همدم من در مسیر پرتلاطم زندگی در کنار پدر بیمار بودند، هدیه دادم.

انگیزه و هدف شما برای نوشتن این آثار چه بوده است؟ غیر از اهداف معنوی و فرهنگی آیا امیدی به جنبه مادی و تجاری این اثر هم داشتید؟ چرا؟ لطفا مفصل توضیح بدهید.

از نظر مادی هرگز، تا آنجایی که به صراحت اعلام کردم من هیچگونه سودی بابت انتشار کتاب نمی خواهم و اگر چیزی به من تعلق می‌گیرد صرف بچه های کار شود. همانطور که قبل از این در انجمن خوش نویسان کشور تابلو خط هایی آماده کردم  و در نمایشگاه های بین المللی بفروش رفت که سود حاصل آن صرف زلزله زدگان گردید .

برای تولید آثار خودتان با چه موانع و مشکلاتی، چه  در زمینه نرم افزار و چه در زمینه سخت افزار مواجه بودید؟

 مشکل خاصی نداشتم با وجود همراهی فرزندانم

استقبال از کتاب های تان را بعد از چاپ چگونه می بینید؟ دلایل استقبال یا عدم استقبال را در چه می بینید؟

خدا را شکر! استقبال خوب بود و اگرعدم استقبالی بود صرفا به علت مشکلات مالی و ضیق وقت بود.

به رغم  جایگاه رفیع کتاب و کتابخوانی در فرهنگ و قاموس ایرانی ها، آمارهای رسمی حاکی از کاهش شدید سرانه مطالعه کتاب در جامعه ماست. دلایل این کاهش به نظر شما کدامند و پیشنهادات شما برای افزایش این سرانه چیست؟

یکی از دلایل کاهش سرانه کتاب خوانی، گران شدن کتاب است ولی از عمده دلایل این کاهش بخصوص در بین جوانان و نسل جدید، گسترش دنیای مجازی است.

پیشنهادات من شامل کاهش قیمت کتاب، آزادی و سانسور نشدن واقعیت مطلب یک نویسنده و در دنیای مجازی و رسانه ها این موضوع  به صورت گسترده محتوا سازیٍ مفید شود.

مهم ترین آثار مثبت کتابخوانی افراد و مهم ترین عوارض و پیامدهای منفی کتاب نخواندن آنها در یک جامعه کدامند؟ اشاره به حداقل 10 مورد از هرکدام مورد امتنان خواهد بود.

آثار مثبت می تواند شامل افزایش آگاهی و اطلاعات و توسعه دیدگاه و اندیشه افراد و جهانی شدن نگاه آنها به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، مذهبی، بهداشتی، امور زندگی و از همه مهم تر امور تربیتی و آشنایی با فرهنگ، رسوم، آداب و پوشش سایر جوامع جهانی باشد.

کتاب نخواندن نیز باعث عدم آگاهی و عدم  شناخت کامل و جامع  نسل کنونی و آینده از اصالت واقعی و فرهنگ اصیل، دین و مذهب خودشان می شود و به این علت در سر راه و مسیر زندگی دچار مشکلات، ناملایمات و ناهنجاری های اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکی و روابط ناسالم در بین جوانان می شود.

توسعه شگرف فناوری ارتباطات و اطلاعات و گسترش بیکران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به نظر شما آیا مانع توسعه کتابخوانی در کشور شده است؟ لطفا توضیح بدهید.

بله قطعا همینطور است، همانطور که خودم در دنیای مجازی فعالیت دارم بی شک با خیلی از مسائل دنیای مجازی مخالف هستم ، زیرا متاسفانه با نشر محتواهای غیر واقعی توسط افرادی در این فضا که  در اکثر موارد هیچگونه سنخیتی با زندگی واقعی و شرایط حاکم بر جامعه ندارد، موجب اختلافات شدیدی در هر رده سنی و زندگی های مشترک شده است.

سرکار که به مرحله رفیع تولید محتوا(نویسندگی کتاب) رسیده اید لطفا بفرمایید چگونه به نوشتن علاقه مند شدید؟ چه عوامل یا اتفاقاتی باعث شده که تصمیم گرفته اید دست به قلم بشوید؟ باعث امتنان است مراحل طی شده از زندگی تان از دوران کودکی تاکنون را که منجر به تولید اثر یا آثاری توسط  شما شده به صورت توصیفی بیان نمایید.

من مقطع ابتدایی را در زمان حکومت قبل تحصیل کردم و دوران راهنمایی و دبیرستانم نیز مصادف با شروع انقلاب و جنگ تحمیلی بود. بطورطبیعی شاهد اتفاقات مختلف آن دوران در کشور و زندگی مردم  و نیز شاهد اختلافات فرهنگی در دهه های مختلف بوده ام. سعی کردم از مشاهدات و تجاربم در این دوران هرآنچه را که برای فرزندانم توضیح می دهم با دیگران نیز به اشتراک بگذارم و ثابت کنم  که می شود خیلی ساده و بی آلایش خود حقیقی مان در زندگی باشیم و این پروسه زندگی من منجر به خلق آثار و کتاب هایم شد.

به کدام نویسنده یا نویسندگان(ایرانی – خارجی) علاقه مندید و چه اثر یا آثاری از آنها را خوانده و چه نظری درباره آنها دارید؟

به مثنوی مولانا و آثار بانوان جاوید قلم سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد و پروین اعتصامی و همچنین استاد صاحب قلم شهریار بسیارعلاقه مند هستم و از نویسندگان خارجی آثار جبران خلیل جبران را بسیار می پسندم .

آیا در نوشته های خود از نویسنده یا نویسندگانی الگو گرفته یا تاثیری پذیرفته اید؟ لطفا اگر پاسخ تان مثبت است توضیح بدهید از چه نویسنده یا نویسندگانی و دلایل تاثیر را بیان نمایید و اگر پاسخ تان منفی است نظرتان را در این خصوص توضیح بدهید.

بطور کلی عرض می کنم از آنجایی که در مقام یک زن و یک مادر در این جامعه زندگی می کنم، بی شک هرآنچه که قابل لمس و احساس می کنم از حنجره قلم فریاد می زنم.

 *****

بیوگرافی

فریبا دارابی متولد ۱۳۴۸ آبادان است. دوره ی کودکستان را در آبادان و ابتدایی تا دیپلم را در اهواز ادامه‌ داد و در دوران تحصلیش موفق به اخذ مدرک کامپیوتر و حسابداری نیز شد. وی حدود سی سال است که برای دل خود می نویسد ولی به همت اساتید محترم ده سال است که وارد دنیای ادبیات شده است و تا به امروز در چندین کتاب مشترک گروهی انتشارات اورازان به مدیریت استاد محسن چالاک حضور چشمگیری داشته است.

آثار منتشر شده فریبا دارابی:

۱ - صد رباعی سلام برعشق چاپ اول در سال - ۱۴۰۰

۲- مجموعه ی شعر برای پرواز- ۱۴۰۱

3- در خواب هایم جا مانده ام

کتاب های گروهی شامل:

۱- تا بوسه ی ماه: دو بیتی

۲- یک کوچه ی بی چراغ: رباعی

۳- دو خط عاشقی: اشعار سپید و دلنوشته

۴- یلدای امسال کنارم بمان: مجموعه ی شعر.

۵- فرزند ایران: در رثای استاد آواز ایران محمدرضا شجریان(یک جلد این کتاب  به فرزند گران قدراستاد  و دو جلد آن به کتابخانه توس اهدا شد).

۶- خیال پروانه شدن: دو بیتی

۷- مردی از قبیله خورشید: غزل

۸- پاییز به تکرار شدنش می ارزد: مجموعه رباعیات

۹- پرسه های عاشقانه در پاییز: شعر سپید و دلنوشته

۱۰ - شاعران پاییز

۱۱- چه کسی بافته گیسوی مرا: شعر سپید

۱۲- چقدر آخر بیایم تو نباشی: دو بیتی

۱۳- مجله ی خواب گرد ها

۱۴- دایرالمعارف شاعران انتشاراتی اورازان

کتاب های در حال انتشار:

۱- سر ریز کن این پیاله ها را: رباعی

۲- در رثای مقام مادران

۳- در رثای مقام پدران

4- رقص گندم زار: کتاب ۵ نفره

و در پایان کتاب مثنوی که در حال اتمام می ‌باشد.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار