b_300_300_16777215_00_images_954_kia1.jpg

همزیستی نیوز - در پی درگذشت عباس کیارستمی سینماگر نامدار ایران، رسانه های غربی در مطالبی به شرح فعالیتهای او پرداخته و با بررسی آثار او، ویژگیهای فیلمسازی او را نقد و تحلیل کردند.

به گزارش ایرنا برخی از مهمترین دیدگاههای رسانه های غربی در مورد هنرمند فقید ایرانی به شرح ذیل است:

*** روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز: فیلمهای عباس کیارستمی یکی از نمونه های عیان و چالشی تفکر سینمایی است. بیننده غیر ایرانی فیلم های کیارستمی باید با آغوش باز به تماشای شگفتی های جهان معمول خود نشیند. ما از زبان فارسی سر در نمی آوریم ولی در ذهن فیلمساز هستیم و او نیز در درون ما است.

*** روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور: کیارستمی فیلمسازی جهانی بود که در مورد تحصیل کودکان اوگاندایی مستند می ساخت و دو فیلم خود را در ایتالیا و ژاپن ساخت. حساسیت و روشن فکری درون فیلمهای او فراتر از مرزها بود.

*** روزنامه کانادایی گلوب اند میل: کیارستمی الهام بخش چند نسل از فیلمسازان داخل و خارج ایران بود و آثار او چنان تاثیر ماندگاری داشتند که کمتر کارگردان جهانی قادر به آن است. در حالیکه فیلمهای کیارستمی مملو از فرهنگ ایرانی و شعر و فلسفه و ... بود فیلمهای وی در سراسر جهان بیننده داشت و مرزهای فرهنگی و زبانی را در می نوردید. او همیشه خود و محدودیتهای شکلی فیلمسازی را به چالش می کشید تا از کلیشه فیلمساز ایرانی خارج شود و بینندگان فیلمهایش همپای او گردند. کیارستمیِ شوخ و جسور و خوش بین تجسم محاسن جهان سینما بود. او چراغ راهنمای درک فرهنگ ها و خودمان از طریق قدرت فیلم بود.

*** روزنامه انگلیسی ایندیپندنت: زمانی که بیشتر رسانه ها و دولتها مردم غرب را با اخبار منفی ایران بمباران می کردند، کیارستمی پنجره ای به زندگی در ایران را به روی تماشاگران غیر ایرانی فیلمهایش گشود. فیلمهای او مملو از نقد بودند ولی به گونه ای ساخته شده بودند تا بتواند در چهارچوب محدودیتها به فعالیت خود ادامه دهد. کیارستمی بر خلاف بسیاری از فیلمسازان همدوره خود هرگز جلای وطن نکرد ولی در فیلمهایش همیشه سوال های سفت و سختی از اوضاع ایران را مطرح می کرد.
به ندرت پیش می آید که کارگردانی آغازگر موج فیلمسازی خود باشد و عده ای از فیلمسازان معاصر از او پیروی نموده و شکل و سبک فیلمسازی او را ادامه دهند. در دهه 80 و 90 قرن بیستم، جهان به موج نو ایران غبطه می خورد و کیارستمی از پیشقراولان آن بود.

*** نشریه ادبی آمریکایی نیویورکر: کیارستمی یکی از کارگردانان ناب و تاثیرگذار تاریخ سینما بود و موفقیت های کم سابقه او هویتی ملی با سبک سینمایی خاص خود را پدید آورد. او اولین فیلمساز ایرانی بود که تاریخ سینما را نه تنها در مفهوم جامعه شناختی بلکه هنری بسط داد. اصالت سرسختانه، جسورانه و نا آرام وی که جسارت بکر وی در ساخت دو فیلم خود در خارج از ایران ناشی از آن بود توجه دنیا را به سینمای ایران معطوف کرد و دروازه های سینمای ایران را بر دیگر کارگردانهای پیرو خود گشود.

*** روزنامه انگلیسی گاردین: کیارستمی مرموز و داستان سرای طبیعت و روابط انسانی بود. فیلمهای او و معانی آنها غامض بودند. آثار او انباشته از آرامش، غم، تفکر و البته مخالفت، رویارویی و روابط عاطفی و صد البته طنز خاص خود او بود. کیارستمی سینمایی واقع گرا و اخلاقی ساخت که کودکان سوژه بیشتر آنها بودند تا بلکه بتواند مداخلات و محدودیتها را کنار بزند.

نشریات فرانسوی نیز توجه ویژه ای به فعالیت های هنری کیارستمی کردند:
*** تارنمای سینمایی 'الو سینه' (AlloCiné)، کیارستمی را مطرح ترین شخصیت سینمایی و استاد بلامنازع سینمای ایران خواند و با اشاره به فیلم «طعم گیلاس» که جایزه نخل طلای جشنواره «کن» را برای وی به ارمغان آورد، نوشت: کیارستمی قدرتمندترین اثر هنری خود را در ایران ساخت. او همچنین عکاسی با استعداد بود.
حضور فیلم های کیارستمی در جشنواره های بین المللی در دهه 1990 میلادی، وی را به شهرت جهانی رساند. فیلم های کیارستمی با تبدیل شدن به نماد فرهنگ ایرانی، در عرصه دیپلماتیک نیز چهره متفاوتی از ایران را به نمایش گذاشت.

*** تارنمای روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نیز با انتشار خبر درگذشت کیارستمی، فهرستی از کارها و موفقیت های بین المللی فیلم های این کارگردان ایرانی را ارئه کرد.
بر پایه این گزارش، فیلم «خانه دوست کجاست؟» در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفت. در دهه 1990میلادی، کیارستمی با سه گانه «زلزله» و به ویژه نخستین فیلم از این مجموعه با نام 'و زندگی ادامه دارد' از زوایای گوناگون به زلزله رودبار پرداخت.
این کارگردان سبک «رئالیسم سیاه» و علاقه مند به جزییات، از مردم عادی برای بازی در فیلم هایش دعوت می کرد. فیلم های او به عنوان ابزاری برای تامل، همگی در فضاهای واقعی و نه در استودیو، ساخته شدند و از داستان، نگاهی مستند و زیبایی تجسمی برخوردار بودند.

*** روزنامه فرانسوی «لو موند» نیز، مرگ این هنرمند، عکاس، شاعر و نقاش را «ضایعه ای بزرگ و تاثیر گذار» برای سینمای جهان خواند و گزارشی مفصل از آثار سینمایی او ارائه کرد.

*** تارنمای رادیو فرانسه نیز نوشت: کیارستمی از کارگردان های موج نوی سینمای ایران، بیش از 40 فیلم ساخت و جوایز بین المللی متعددی را از جمله نخل طلای جشنواره فیلم «کن» فرانسه، از آن خود کرد. وی به رغم محدودیت ها همواره به کشور خود وفادار ماند.
این گزارش نوشت: کیارستمی نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین کارگردان های زمان ما ثبت کرده است. وی در طول دوران فعالیت خود از سینما در برابر خطر روزمرگی و سانسور دفاع کرد و بدون استفاده از کلیشه های غربی، سینمای ایران را محبوب کرد و دوستداران سینما را شگفت زده کرد.

به گزارش ایرنا، عباس کیارستمی در 14 تیر امسال در سن 76 سالگی و در حالیکه برای درمان به پاریس رفته بود درگذشت. او در دوران بیش از 40 فیلم کوتاه، بلند و مستند ساخت و در سال 1376 برای فیلم طعم گیلاس برنده جایزه نخل طلای کن شد.
از عباس کیارستمی دو پسر به نام های احمد و بهمن به جا مانده است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار