b_300_300_16777215_00_images_981_644-page-001---Copy.jpg

شماره 644هفته نامه همزیستی به تاریخ 24فروردین ماه98 با مطالب متنوع منتشر شد. در این شماره که ویژه سیل گلستان است، می خوانیم:

« مدیریت بحران یا بحران مدیریت؟ » این تیتر اول این شماره همزیستی است که به موضوع سیل اخیر در استان گلستان و نحوه مدیریت این پدیده طبیعی توسط مدیران ذیربط کشوری، استانی و شهرستانی پرداخته است.

در این مطلب می خوانیم: « نشست اعضای شورای مدیریت بحران استان گلستان به ریاست معاون اول رییس جمهوری و با حضور ۶ وزیر، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه شامگاه شنبه سوم فروردین و ششمین روز وقوع سیل مهیب دراین استان درحالی برگزار شد که مردم در بخش های وسیعی از منطقه ترکمن صحرا واقع در شرق و شمال این استان سوار بر قایق ها نظاره گر نابودی خانه، کاشانه، مال و زندگی خود بودند.»

در ادامه این مطلب آمده است: « بررسی اجمالی مطالبی که در این نشست مطرح و توسط رسانه ها منتشر شد واقعیات تلخی را به نمایش می گذارد، واقعیاتی که چندین دهه است نظام مدیریتی کشور را در بر گرفته و نتایج زیان بار آن را مردم در تمام عرصه ها با پوست و جان شان لمس می کنند.»

در بخشی از این مطلب می خوانیم: « وزیر جهاد کشاورزی هم در این نشست گفته که « زهکشی اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها می‌تواند جلوی سیل را بگیرد.» آقای وزیر هم  که سابقه طولانی در تصدی وزارت جهاد کشاورزی دارد به رغم اینکه #زهکشی از مهم ترین وظایف و ماموریت های قانونی این وزارتخانه بشمار می رود و پروژه های زهکشی نیز در استان سیل خیزی مانند گلستان در این چهار دهه گذشته باید به اتمام می رسیده است، تازه از نقش زهکشی در ممانعت از سیل سخن می گوید! مخاطب این سخنان، مگر غیر از خود ایشان و همکاران فعلی و گذشته وی در استان که در این چهل سال به وظایفشان عمل نکردند، کسان دیگری هم می تواند باشند!»

در بخش دیگر این مطلب آمده است: « چهار نفر از نمایندگان استان گلستان در مجلس نیز در این نشست به درستی از کم کاری ها، اهمال ها و ضعف های وزارتخانه های ذیربط  و دستگاه های اجرایی استان در برخورد با موضوع سیل اخیر انتقاد کردند و خط و نشان کشیدند که در مجلس از حق قانونی خود برای احضار و استیضاح مقصران این حادثه استفاده خواهند کرد! همان حقی که این نمایندگان و اسلاف شان در 9دوره گذشته مجلس کمابیش استفاده کردند ولی چه اتفاق خاصی افتاد؟

مگر نه اینکه دیر زمانی است از این مجلس جز نامی به نام خانه ملت نمانده و مصالح ملت در گیرو دار منافع جناحی، گروهی و شخصی به فراموشی سپرده شده است که اگر غیر از این بود، این گونه مردم نه در میان انبوهی از مشکلات ریز و درشت زندگی که امروز در میان آبهای ویرانگر سیل غرق نمی شدند!»

در این مطلب همچنین می خوانیم: «#جهانگیری نیز درسخنان خود در این نشست بجای اینکه مقصران عدم اجرای طرح های بنیادی مانند زهکشی در استان سیل خیزی مانند گلستان را در طول این چهاردهه گذشته به مردم معرفی کند و خواستار محاکمه و اشد مجازات آنها شود، بعد از وقوع این سیل های بنیان برانداز و در حالی که مردم بخت برگشته به دنبال نجات تنها ممر حیات شان تا کمر در آب فرو رفته اند، تازه از ضرورت اجرای طرح هایی مانند زهکشی سخن می گوید! »

« سیل بی تدبیری ها » عنوان سرمقاله این شماره همزیستی است که مدیر_مسئول همزیستی در روزهای اول وقوع سیل در استان گلستان نوشته و در بخشی از آن آورده است: « مردم استان گلستان و بخصوص ترکمن صحرا امسال نوروز و بهار را به گونه ای متفاوت آغاز کردند! متفاوت تر از همه سال ها و دهه های گذشته! کمتر کسی پیدا می شود که نوروزی مثل نوروز امسال را در این استان به خود دیده باشد. این روزها مهمان ناخوانده ای به نام سیل به این استان وارد شده و بلایی بر سر مردم این دیار آورده است  که در تاریخ کمتر تکرار می شود. معلوم نیست مردم ایران از دست این نوع مهمانان ناخوانده کی رهایی خواهند یافت ولی آنچه که معلوم است و مردم با پوست و تن شان آن را احساس می کنند، تبعات وحشتناک و خسارات جبران ناپذیری است که این مهمانان بر گرده این مردم بیگناه تحمیل می کنند.»

در ادامه این مطلب می خوانیم: « لطفا ستاد مدیریت بحران استان و بخصوص مدیران امور آب و خاک و #سدهای استان گلستان به این پرسش های این نوجوان روستایی گلستان و اکثریت شهروندان این استان پاسخ دهند که شما مگر مسئول و متولی حوادث غیرمترقبه!! از جمله سیل نیستید، این حادثه مگر فقط امروز و امسال اتفاق می افتد که شما مثل همیشه غافلگیر شدید! شما مگراز بیت المال حقوق نمی گیرید که وظایف قانونی خود را به بهترین نحو انجام دهید؟ مگرمهم ترین وظیفه شما جلوگیری از آسیب وارد شدن به جان و مال مردم درعرصه ماموریت قانونی شما نیست؟»

در بخش دیگر این مطلب آمده است: « بنده کوچک و همه کسانی که در طول این سال های طولانی در مقاطع و موارد مختلف چوب بی تدبیری های شما و مدیران پیش از شما را خورده اند، عاجزانه تقاضا داریم که حالا که اراده ای برای تغییر شرایط مدیریتی کشور وجود ندارد، شما بالاغیرتا لطفی درحق این مردم بکنید و اجازه بدهید کسانی که اهل این کار هستند وارد این عرصه شوند، من مطمئن هستم مردم بزرگوار حاضر هستند حتی به شما دوبرابر حقوق و مزایایی که الان می گیرید به حساب شما بریزند تا شما درکنار بایستید و در اموری که در این چند دهه اخیر موفق نبودید، دخالت نکنید! بگذارید مردم بیش از این، چوب بی تدبیری ها و ناکارآمدی ها را که از چپ و راست و از بالا و پایین بر سرشان فرود می آید، نخورند!»

« ترکمن صحرا، قبل و بعد از سیل » عنوان مطلب دیگر این شماره همزیستی است که به قلم صدیقه جاذبی روزنامه نگار و فعال اجتماعی نوشته شده و در بخش از آن آمده است: « هنوز توهين مسعود خلیلی رییس فدراسيون_ سوارکاری(به ترکمن ها) داغ بود و عده ای داشتند می رفتند که به نفع خلیلی حتی مظلوم نمایی کنند که یک دفعه سیل هرنوع خبر و حادثه ای را بلعید و اخبار بسیاری از شبکه‌های_ اجتماعی داخل استان گلستان را به خود اختصاص داد. آق قلا را سیل در نوردیده و یک فاجعه به وقوع پیوسته بود و #گمیشان سرسختانه مقاومت می‌کرد. مگر حدود 5 کیلومتر سپر را چطور می‌شود بدون همدلی و وحدت ساخت. همدلی مردم گمیشان در ساخت این سد مثال زدنی شد. آنها با چنگ و دندان و البته با اتحاد در مقابل این آزمون سربلند بیرون آمدند، هرچند به دلیل کمبود امکاناتی که باید #دولت اختصاص می‌داد 5 نفر را در کمال ناباوری از دست دادند اما استقامت و اتحادشان و جرأت انتقادشان از وضعیت موجود نشان داد که این مردم نجیب که نجابتشان دیگر داشت معنی سکوت در برابر هرنوع تبعیض و بی عدالتی را می داد، جایی که مورد تهدید قرار بگیرند می‌توانند نجابتشان را این‌گونه تعريف کنند: استقامت، اتحاد و انتقاد از وضع موجود.»

«راه آهن_ گرگان_ اینچه برون، موهبت یا مصیبت برای آق قلا ؟» عنوان یکی دیگر از مطالب این شماره همزیستی است که تاج محمد کاظمی نویسنده این مطلب به تفصیل با استناد به مدارک و خبرهای رسمی مربوط به پروژه ساخت این خط آهن، نتیجه گرفته که راه آهن در هنگام ساخت آن، عبور#سیلاب ازاین منطقه را پیش بینی و آبروهای کافی برای عبور سیلاب تعبیه نکرده است. در نتیجه، در سیل اخیر، این خط آهن مانند سد عمل کرده و به رغم شکافتن بخش هایی از آن که با تاخیر انجام شده، سیلاب به داخل شهر آق قلا برگشت خورده و با ماندگاری بیش از 20 روز آسیب های مادی و روانی جبران ناپذیری به مردم این شهر وارد کرده است.»

در پایان این نوشتار نویسنده از اینکه در پروژه هایی از این دست در شهرستان آق قلا از تخصص و تجارب متخصصان و تحصیل کردگان این دیار حداقل در بحث مشاوره هم استفاده نمی شود، انتقاد کرده و نوشته است: « اجرای این پروژه و نادیده گرفته شدن منافع مردم آق قلا در آن که نشانه اش در این سیل  نمایان شد، گویای این حقیقت تلخ است که  در طول دهه های گذشته حداقل در عرصه مدیریت این شهرستان، نخبگان، متخصصان و تحصیلکردگان این خطه به بازی گرفته نشدند. تا آنجا که نگارنده به عنوان یک آق قلایی  به یاد دارد چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب تا سال 76 که آق قلا از بخش به شهرستان تبدیل شد و بعد از آن تا حالا، نخبگان شایسته آق قلایی نه تنها با ابزارهای مختلف از جمله #تقسیمات کشوری از حضور در مجلس به عنوان نماینده آق قلا محروم  شدند، بلکه با نگاه های خاص برخی دستگاه های تاثیرگذار، حتی اعطای پست های مدیریتی ارشد در شهرستان از جمله #فرمانداری را هم از آنها سلب کردند تا همیشه نسخه های درمان دردهای مردم زجر کشیده آق قلا را افرادی بپیچند که فرسنگ ها از واقعیات این خطه دور بودند و سرانجام هم برسر این مردم آن آمد که امروز دنیا بر سوگ شرایط آنها به ماتم نشسته است.»     

همچنین در این شماره همزیستی گزارش ها، گفت و گوها و خبرهای مربوط به سیل با عناوینی از قبیل « ضرورت تشکیل شورای نگهبان زمین»، « چرا آق قلا و گمیشان زیر آب رفتند؟»، « آق قلا پایتخت همدلی و همبستگی مردم ایران »، « علاج سیل تدبیر بود » و چندین مطلب متنوع دیگر به چاپ رسیده است.

هفته نامه همزیستی  که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد  کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار