b_300_300_16777215_00_images_9711_639.page1---Copy---Copy.jpg

همزیستی نیوز - شماره 639 هفته نامه همزیستی به تاریخ 13بهمن ماه97 با مطالب متنوع منتشر شد.

این شماره همزیستی با توجه به اهمیت و دربرگیری بسیار بالای موضوع ناکامی تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت های جام ملت های آسیا 2019 امارات متحده عربی  که با شکست غیرمنتظره این تیم دربرابر ژاپن رقم خورد به تفاسیر و تحلیل های این شکست اختصاص دارد.

«برآیند فرهنگ درون و بیرون زمین» این عنوان سرمقاله این شماره همزیستی است که توسط مدیرمسئول این نشریه درباره انعکاس فرهنگ حاکم در جامعه امروز ما در این بازی نوشته است. در این مطلب می خوانیم:

بازی ایران و ژاپن در مرحله نیمه نهایی بازی های جام ملت های آسیا 2019امارات نه از بعد ورزشی و نتیجه حاصل از آن، بلکه از بعد فرهنگی، اجتماعی و بخصوص جامعه شناختی به شدت مورد نقد و بررسی مردم، کارشناسان و صاحب نظران کشورمان قرار گرفت.

در این بازی دو اتفاق بسیار مهم و سرنوشت ساز روی داد که هرکدام از آنها به اعتقاد همین افراد، زمینه تاسف، شرم و بعضا خشم را متاسقانه در سطح ملی فراهم ساخت.

اتفاق اول که زمینه ساز اتفاق دوم هم بود و باعث فرو ریختن کعبه آمال و آرزوی یک ملت شد، حرکت کاملا احساسی، غیرعقلانی، غیرحرفه ای، غیرفنی، غیرعرفی و غیر........تعدادی از بازیکنان خط دفاع تیم ملی کشورمان بود که به دنبال درگیری کاملا عادی خط دفاع ایران با یک فوروارد تیم ژاپن و به زمین افتادن این فوروارد، پیش آمد.

این حرکت عبارت از این بود که همه اعضای خط دفاع ایران به غیر از یک نفر با این توهم که داور خطای ایران را گرفته است، به رغم اینکه داور حتی سوت هم نزده بود، معترضانه به سوی داور یورش بردند و از فوروارد ژاپنی نقش برزمین شده، غافل ماندند و فرصتی طلایی برای او فراهم ساختند تا او به راحتی توپ را قبل از رفتن به خارج زمین در محوطه کرنر دوباره صاحب شود و با یک سانتر طلایی روی دروازه ایران، امکان فرو ریختن درواز ایران را برای اولین بار در این بازی ها توسط فوروارد دیگر ژاپنی فراهم بیاورد.

این اتفاق برای تیم ملی ایران که همه چیز برای رسیدن به فینال بعد از 42 سال حسرت، برایش مهیا شده بود، آنقدرغیرمترقبه و غیرقابل هضم بود که یکباره هیمنه و شیرازه آن فرو ریخت، بطوری که نه تنها دوبار دیگر دروازه این تیم، بلکه چندین بار دیگر دروازه اخلاق و فرهنگ ایران نیز در برابر دهها میلیون بیننده در سراسر دنیا، فرو ریخت.

حرکت بنیان برانداز خط دفاعی ایران که به گفته بسیاری از صاحب نظران مسائل فرهنگی و اجتماعی کشورمان، برآیند فرهنگ مرسوم و معمول در جامعه ماست، همان خصلتی است که ما در طول این چند دهه در وجودمان نهادینه کردیم و آن عدم تمکین به قانون، اعتراض به احکام صادره، خود داوری و خود محوری است. 

در اینجا مجالی برای ذکر دلایل نهادینه شدن این خصلت در نزد ایرانی ها نیست، اما به ضرس قاطع می توان گفت که هم  مردم ایران و هم  آن بازیکن و بازیکنان داخل زمین فی نفسه از این خصلت برخوردار نبوده و نیستند، بلکه کسانی که مدعی اداره و مدیریت جامعه هستند باید پاسخ بدهند که چرا نتوانستند زمینه قانون گرایی، نظم پذیری، پرهیز از قضاوت فردی و احترام به آراء جمع را در جامعه فراهم سازند. 

کسانی که دهه هاست شیپور را از سر گشاد آن می نوازند، ناشیانه سعی کردند اتفاقات بازی ایران و ژاپن را به دیدگاه های شکست خورده یکدیگر درقالب موضوع شکست خورده تری به نام برجام تشبیه سازی کنند با این هدف که به خیال خود از این نمد نیز مانند گذشته کلاهی برای خود بدوزند، غافل ازاینکه حریفان ما بدون توجه به این مباحث و کلاه سازی ها و کلاه برداری ها، دروازه متزلزل ما را بارها و بارها فرو ریخته اند!    

«نتیجه تجربه زندگی» عنوان مطلب دیگر این شماره همزیستی است که در بخشی از آن با اشاره به عکس مشهور صحنه قبل از گل اول بازی ایران و ژاپن از قول یک جامعه شناس آمده است: «ما از نظر تاریخی هم همواره به دنبال قهرمان و نجات دهنده بوده‌ایم و همیشه دنبال مقصر می‌گردیم تا گناهمان را به گردن دیگران بیندازیم و از بار مسؤولیت شانه خالی کنیم. این ویژگی فرهنگی ما ایرانی‌ها است و آن را از طریق تجربه تاریخی به دست آورده‌ایم. تمام شکست‌های ما در طول تاریخ نتیجه عدم اعتماد به خودمان بوده است. به همین دلیل است هر اتفاقی می‌افتد گناه آن را به گردن دیگران می‌اندازیم. بازیکنان تیم ایران به جای اینکه در آن صحنه به دنبال توپ بروند، به دنبال داور رفتند تا اعتراض کنند. این جامعه شناس با بیان اینکه این نتیجه تجربه زندگی مردم ایران است، می‌گوید: مردم ایران این چنین تربیت شده‌اند و چون در امور مشارکت نداشته‌اند و این چنین پرورش پیدا نکرده‌اند در نتیجه به دنبال مقصر می‌گردند و همیشه می‌گویند، «کی بود کی بود، من نبودم».

همچنین در این شماره همزیستی مطالبی با عناوین « تاوان اشتباهات فردی»، « این شکست سازمان فوتبال ما بود»، « چرا سال هاست فوتبال ایران در آسیا نتیجه نمی گیرد؟»، «صدا و سیما باد کرد و باد کرد، تیم ملی ترکید»، « گزارشگران و مجریان تلویزیون را برای باخت آموزش دهیم»، «سربازانی که شاه خودی را مات می کنند»، « ما به خودمان باختیم»   و چندین مطلب متنوع دیگر همراه با خبرهای استان گلستان به چاپ رسیده است.

هفته نامه همزیستی  که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد  کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار