b_300_300_16777215_00_images_9711_638for-site.jpg

همزیستی نیوز - شماره 638هفته نامه همزیستی به تاریخ 6بهمن ماه97 با مطالب متنوع منتشر شد.

در این شماره می خوانیم:

« تلویزیون و مرجعیت خبری» این تیتر اصلی  این شماره همزیستی است که برآمده از مصاحبه با دکتر محمد مهدی فرقانی روزنامه نگار پیشکسوت، استاد علوم ارتباطات و عضو هیأت علمی و رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره عملکرد و رویکرد تلویزیون(سیمای جمهوری اسلامی ایران) است.

در بخشی از این مصاحبه از قول دکتر فرقانی می خوانیم: «ما در تجربه حرفه‌ اي‌ زندگي روزمره مان مشاهده مي‌كنيم كه تلويزيون مرجع نيست، اگر مرجع بود، اين همه گرايش و علاقه احیانا به رسانه هاي برون مرزي نبود و مردم حتي براي كسب اطلاعات روزمره، رسانه‌هاي بيگانه را به رسانه‌هاي داخلي ترجيح نمی دادند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «امروز مي‌بينيم خيلي از نخبگان سیاسی، اجتماعی و علمی به دليل اينكه گفتمان متفاوت با گفتمان تلويزيون را نمايندگي می کنند به این رسانه راهي ندارند. تلويزيون دولتي اگر بخواهد يك پوشش عمومي داشته و به نوعي مدعی نمایندگی افكار عمومي است، بايد مواضعش بي‌طرفانه تر، مردمي تر و عینی تر باشد و درمورد اخبار جبهه‌ گيري و جهت گیری خاصی هم نداشته باشد.»

این استاد دانشگاه در این مصاحبه گفته است: «تلویزیون کارشناس نماها را به جای کارشناس های واقعی می نشاند، چون کارشناس نماها یاد گرفته اند که گفتمان های تلویزیون را بازنشر کنند و کارشناسان واقعی گفتمان خودشان را، بنابراین معلوم است که چه اتفاقی در این بحث های کارشناسی در تلویزیون می افتد. تلويزيون ما به راحتي دكتر، مهندس، كارشناس، صاحب‌نظر و متخصص مي‌سازد و به راحتي پزشكاني را به برنامه هایش دعوت می کند كه حاضرند هزينه‌ اي هم بخاطر دعوت شدن به تلويزيون بدهند تا به صرف حضور در تلويزيون برای بیماران مرجع شوند، در حالي كه ممکن است پزشکان بهتري از او باشند. تلويزيون «سياست شادي» ندارد و انگاركه مردم اصلاً نياز به شادي و سرخوشي ندارند. به همين دليل وقتي مردم نتوانند از طريق تلویزیون این نیازها را تامین کنند به راه های دیگر برای تامین آنها متوسل می شوند.

سرمقاله این شماره همزیستی نیز به تلویزیون اختصاص یافته است. مدیرمسئول این نشریه دراین سرمقاله که با تیتر« تجارب سوخته» به چاپ رسیده است نوشته است: « رسانه سیمای جمهوری اسلامی ایران(تلویزیون) که مدیران و طرفدارانش از آن به عنوان رسانه ملی نام می برند بعد از گذشت چهار دهه از عمرش امروز در جایی قرا گرفته است که به گفته بسیاری از منتقدان این رسانه، نه تنها لباس زیبای ملی زیبنده تن آن نیست، بلکه به خاطر سیاست ها، برنامه ها و اقدامات آن در این چهار دهه در عرصه اطلاع رسانی کشور از آن تحت عنوان رسانه میلی نام برده می شود.»

در بخش دیگری از این مطلب می خوانیم: « معلوم نیست تلویزیون وقتی به برکت ساختار انحصاری خود هیچ رقیبی ندارد و همه برنامه های آن نیز در تمام شبکه هایش توسط یک اتاق فکر واحد طراحی، ابلاغ و اجرا می شود این رسانه از کدام موفقیت و پیروزی خود سخن می گوید. چون تراز موفقیت در مقایسه با رقیب یا رقبا به دست می آید، حال که رقیبی وجود ندارد سخن گفتن از درصد بالایی از مخاطبان، بینندگان، پیامک کنندگان و ....که فقط به یک رسانه دیداری دسترسی دارند، چه معنایی دارد؟

در قسمت پایانی این سرمقاله آمده است:  «می گویند آزموده را آزمودن خطاست و انسان عاقل از سوراخ مار یکبار گزیده نمی شود اما تلویزیون که همه نوع بازی را در طول دوران طولانی صدارت بلامنازع خود بر عرصه اطلاع رسانی کشور تجربه کرده است چرا از این تجارب سوخته خود عبرت نمی گیرد و یکبار هم شده تجربه ای ناب و نو را امتحان نمی کند؟»

همچنین در این شماره همزیستی مطالبی با عناوین « تلویزیون همچنان بر پاشنه سابق می‌چرخد!»، « بی‌دولتی جامعه را فلج می کند»، « آزمون در بین ۵ بازیکن برتر یک‌ چهارم نهایی جام ملت‌ها» و چندین مطلب متنوع دیگر همراه با خبرهای استان گلستان به چاپ رسیده است.

هفته نامه همزیستی  که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد  کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار