همزیستی نیوز - دغدغه اهالی رسانه در چهار حوزه حمایتی باید مورد توجه قرار گیرد: حوزه معیشتی، رفاه، درمان و امنیت شغلی که متأسفانه در این چهار حوزه سیاستگذاری مدونی صورت نگرفته است و تمامی تصمیمگیریها و برنامهریزیها مقطعی و دورهای هستند.
به گزارش ایسنا، سیدابوتراب فاضل - فعال حوزه رسانه - در روزنامه «شرق» نوشته است: ١- فردا مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامهنگاران تهران با هدف انتخاب هیأت مدیره و ارکان اجرایی برگزار میشود. تا اینجای کار یعنی تولد یک نهاد مدنی - صنفی، آنهم در حوزه رسانه، کاری بسیار مبارک و شایسته تکریم است، اما اینکه کارکرد این نهاد چه باید باشد و چگونه باید حرکت کند که اولا دغدغه صنفی اهالی رسانه را پوشش دهد و ثانیا مستمر و کارآمد باشد، نکته دیگر و البته بسیار مهم است.
«رسانه در ایران کارکرد سیاسی دارد»، «ابزار قدرت است»، «در نبود احزاب جایگزین آنهاست»، «پلکان ترقی در نردبان قدرت است»، «کارکرد اقتصادی پیدا کرده است» و دهها تعبیر دیگر سالهاست در تعریف رسانه و روزنامه در ایران گفته میشود. حتی اگر به تاریخ سیاسی صدساله گذشته هم نگاهی گذرا بیندازیم، همین شواهد را میبینیم، افرادی مانند سیدضیاء طباطبایی که از روزنامهنگاری به نخستوزیری رسیدند، تا آدمهای مهم و تصمیمسازی که همه قدرتشان در داشتن جریده خلاصه میشد و در دوره اخیر همه به یاد داریم که در دوران رونق مطبوعات در دوره اصلاحات، چگونه فهرست روزنامهنگاران دومخردادی ترکیب نهایی ٣٠ نفره تهران برای مجلس ششم را تعیین کرد؛ اما سؤال اساسی اینجاست که این جماعت روزنامهنگار و به قول امروزیها، اهالی رسانه فقط باید دغدغه قدرت داشته باشند؟ آیا این گروه همهشان باید از نردبان قدرت بالا بروند و اگر نرفتند - که قریببهاتفاق نرفتند و نمیروند - دغدغه زندگی روزمره و معیشت و امنیت شغلی و رفاه خود را باید چگونه رفع کنند؟
در پاسخ به همین دو سؤال اساسی شاید به ضرورت تأسیس انجمن صنفی برسیم، اما این همه واقعیت نیست. انجمنهای صنفی در حقیقت یک انسجام صنفی - تشکیلاتی برای پیگیری حقوق حقه اعضا محسوب میشود و دراینصورت حق باید قبلا ایجاد شده باشد تا بهعنوان یک مطالبه اصولی از طرف انجمن پیگیری شود. به عبارت بهتر قبل از اینکه انجمن تشکیل شود، باید حقوق صنفی اهالی رسانه به رسمیت شناخته شود و سپس از طریق ابزارهای قانونی و تشکیلات منسجم پیگیری شده و احقاق حق صورت گیرد؛ اتفاقی که متأسفانه تاکنون صورت نپذیرفته است. در این راستا البته دولتمردان (به مفهوم عام)، نقش مهمی دارند، ولی تاکنون وظیفه خود را در برابر اهالی رسانه انجام ندادهاند. مطالبهگری در این باب مسلما حق خبرنگاران و روزنامهنگاران است.
٢- دغدغه اهالی رسانه در چهار حوزه حمایتی باید مورد توجه قرار گیرد: حوزه معیشتی، رفاه، درمان و امنیت شغلی که متأسفانه در این چهار حوزه سیاستگذاری مدونی صورت نگرفته است و تمامی تصمیمگیریها و برنامهریزیها مقطعی و دورهای هستند. معیشت خبرنگاران از آنجا آسیبپذیر شده که رسانه در ایران هیچگاه بهمثابه یک بنگاه اقتصادی با الزامات و سازوکار خاص مورد توجه قرار نگرفته است؛ ازهمینرو استمرار معیشت خبرنگاران نمیتوانسته موضوع مورد توجه صاحبان رسانه قلمداد شود. ناامنی شغلی تالی فاسد معیشت ناپایدار اهالی رسانه است و بههمینترتیب رفاه، موضوعی فراموششده قلمداد میشود. شاید یکی از دلایل ناپایداری شغلی خبرنگاران، نگاه ابزاری سیاستمداران به اهالی رسانه است. برخی اهالی سیاست علاقه دارند اهالی رسانه را همیشه در بند خویش کنند. این در حالی است که اهالی رسانه هیچوقت دوست ندارند در بند و دام کسی از جمله برخی اهالی سیاست بیفتند، چراکه استقلال حرفهای خبرنگاران باعث میشود بیمحاباتر نقد کنند و این به مذاق برخی اهالی قدرت خوش نمیآید. این وضعیت متأسفانه در نبود نهاد صنفی متشکل و منسجم آزاردهندهتر هم شده است. این ناامنی شغلی موجب شده در ایران بهجز برخی رسانههای خاص که از قضا مدیریت آن هم همیشه همان افراد قبلی بودهاند و در ٣٥ سال گذشته تغییری نداشتهاند، خبرنگاری را نشناسیم که معرف برند یک رسانه باشد و آن رسانه معرف برند آن خبرنگار باشد. این از طنزهای تلخ تاریخ مطبوعات در ایران است که ظاهرا هنوز درمانی برای آن پیدا نشده.
٣- خبرنگاری اگرچه یک رشته دانشگاهی است، اما در ایران امروز ما شغلی عمومی محسوب میشود که حرفهایگری در آن به کیمیا بدل شده است. امروز متأسفانه نگاه نازل به این شغل و از همه مهمتر ناامنی شغلی خبرنگاران موجب شده تا افراد زیادی به خود اجازه دهند مقطعی از عمر خود را به کار خبرنگاری تخصیص دهند و پس از آن شغل دیگری را برای امرارمعاش برگزینند. این نگاه فرومایه به شغل خبرنگاری حاکی از نبود «حرفهایگری» در این شغل است. متأسفانه با گسترش شبکههای مجازی و امکان تشکیل کانالهای خبری، این آفت بیش از گذشته دامن اهالی رسانه را گرفته است. بسیاری از مشاغل که البته حساسیت بسیار کمتری نسبت به این شغل دارند دارای مراتب حرفهای و گواهینامههای خاص هستند که درصورت نداشتن آنها فرد، وارد حوزه کاری نمیشود؛ مانند نظام مهندسی برای مهندسان یا نظام پزشکی برای پزشکان یا گواهیهای حرفهای برای حسابداران و ... . اما درباره کار سخت و نفسگیر روزنامهنگاری و خبرنگاری چنین سازوکاری وجود ندارد. این نقصان بدونتردید، امنیت شغلی خبرنگاران را تهدید میکند که باید به آن بهعنوان یک مطالبه صنفی توجه شود؛ البته صلاحیت حرفهای خبرنگاران باید با یک سازوکار حرفهای و مستند به تجارب جهانی از سوی انجمن صنفی صادر و تأیید شود و در این مسیر دخالت دولتها هیچگونه وجاهتی ندارد. در حوزه حقوق و دستمزد نیز اگرچه سخت و زیانآوربودن کار خبرنگاری به قانون تبدیل شده است، ولی به دلایل غیرکارشناسی صندوق تأمین اجتماعی بهطور کامل درصدد اجرائیکردن آن برنیامده و از این حیث زیان بزرگی به خبرنگاران وارد شده است.
٤- تشکیل انجمن صنفی برای اهالی رسانه از جهت دیگر نیز درخور تأمل و تأکید است. تجربه سه دهه گذشته فعالیت در روزنامهها به همه ثابت کرده که تحدید فعالیت روزنامهنگاران با توقیف روزنامهها به هر دلیل موجه و غیرموجهی که باشد و بیکاری خیل عظیم روزنامهنگاران و کارکنان رسانه، موجب شده تا اهالی قدرت کمتر به وجه معیشتی این اقدام سیاسی نگاه کنند.
ازهمینرو بیمحابا، بستهشدن یک رسانه را در دستور کار قرار میدهند. از فردای توقیف یک رسانه، خیل عظیمی از خبرنگاران و کارکنان بخشهای اداری و فنی آن با مشکل بیکاری و معیشت مواجه میشوند که از قضا همین بخش اصلا مورد توجه کنشگران سیاسی قرار نمیگیرد. برخی از باب بهخطرافتادن منافع سیاسی خود فریاد وا آزادی سر میدهند و برخی نیز موارد ديگر را توجیه اقدام خود قرار میدهند، اما هیچکس به حرمت حرفهای خبرنگاران بیکارشده و به تنگنای معیشتی کارکنان اعتنایی نمیکند. ازآنرو حتما و ضرورتا باید یک تشکل صنفی منسجم و قدرتمند باشد که فریاد وامعیشتا سر دهد و از حریم و حرمت همصنفان خود دفاع کند. این ضرورتی است انکارنشدنی.
همزیستی نیوز - دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر افزایش مسئولیت پذیری و شفاف بودن ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات از شناسایی و ثبت مشخصات صاحبان کانال ها وخدمات مشابه در شبکه های اجتماعی که مخاطبانی بیش از۵۰۰۰ عضو و یا دنبال کننده دارند ظرف مدت یک ماه در سامانه تعیین شده از سوی وزارت ارشاد اسلامی با توجه به اثرات اجتماعی آنها در کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی در تشریح سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات گفت: الزامات شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور به منظور یکپارچه سازی و تضمین هماهنگی طراحی در حوزه های فرهنگی، زیرساخت، استقلال، مدیریت، خدمات،سالم سازی و امنیت و تعرفه ومدل اقتصادی شبکه تبیین شده است.
وی با اشاره به این که در حوزه فرهنگی شبکه ملی اطلاعات به خط و زبان فارسی توجه ویژه ای شده و تولید خدمات بومی دراین شبکه بر سایر مشابه های خارجی مقدم است، افزود: سواد رسانه ای، آموزش دیجیتالی و عمومی باید در سراسر کشوربه نحوی صورت گیرد تا تمامی آحاد جامعه و کل جغرافیای کشور بتوانند از شبکه ملی اطلاعات استفاده کرده و نیازمندیهای شبکه ای خود را برطرف سازند.
فیروزآبادی تاکید کرد: در حوزه تعرفه و مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات دولت موظف شده تا خدمات دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک و تجارت الکترونیک را با تعرفه ای که همه مردم بتوانند از آن بهره مند شوند، ارایه دهد وهمچنین بایستی کیفیت بهتری برای خدمات داخلی تولید داخل نسبت به خارجی ارایه شده و تعرفه آن بسیار ارزان تر از سرویس خارجی مشابه باشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در شبکه ملی اطلاعات باید از ایجاد انحصار اقتصادی در کسب وکارها جلوگیری شود تا بخش خصوصی بتواند با رعایت اصول رقابتی کسب و کاری خودگران و قابل پیشرفت داشته باشد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص امنیت و سالم سازی شبکه ملی اطلاعات گفت: برای صیانت از کودکان و خانواده در فضای مجازی در این شبکه محصولات و خدمات با توجه به رده بندی سنی، جنسی،شغلی و تحصیلات ارایه می شود و نظام های حقوقی، قضائی و انتظامی مناسب برای سالم سازی فضای مجازی فراهم خواهد شد.
وی افزود: در شبکه ملی اطلاعات میزان ترافیک و خدمات داخلی نسبت به خارجی باید از لحاظ کمیت غلبه داشته باشد و شرایطی فراهم شود تا ترافیک خدمات ارتباطی و پایه کاربردی شبکه ملی کشوربه استثنای مواردی که بایستی با شبکه های خارجی ارتباط برقرار کند، از کشور خارج نشود.
او با بیان این که باید بهره برداران را به سمت رفتارهای قانونمند و پرهیز ازرفتارهای پرمخاطره تشویق کرد، اظهار کرد: زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم کشور به داشتن شبکه اختصاصی که در تامین قابلیت های درونی امنیت خود دارای استقلال حداکثری باشند، الزام شده اند و بر همین اساس دستگاه ها و مراکز حیاتی بایستی از قابلیت مسیرهای چندگانه و منابع ذخیره لازم برخوردار باشند.
وی اعلام کرد: امکان ثبت کامل ادله قانونی دیجیتال و مدیریت آسیب پذیری ها، تهدیدات و مخاطرات نیز بایستی به طور جدی در شبکه ملی اطلاعات رعایت شود تا از گسترش حوادث و انواع جرایم رایانه ای جلوگیری کرده و حریم خصوصی و حقوق عمومی محافظت شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در تشریح حوزه خدمات شبکه ملی اطلاعات گفت: در این شبکه الزام شده است تا خدمات پایه کاربردی همچون خدمات مراکز داده، خدمات نام و نشان گذاری با تاکید بر خط و زبان فارسی، جویشگر، رایانامه، پیام رسان های ارتباطی،هاب پیام و مراکز تبادل ارتباطات و خدمات ابری با کیفیت وظرفیت مناسب و به صورت داخلی ارایه شود.
وی با اشاره به این که در حوزه مدیریت شبکه بایستی برنامه ریزی، طراحی، تامین منابع، اجرا، پشتیبانی، توسعه، پایش و ارزیابی با استفاده از نیروی متخصص داخلی صورت گیرد، افزود: مدیریت یکپارچه در کل شبکه ملی اطلاعات و بهره برداری بهینه از منابع ملی مانند نام، آدرس و فرکانس باید امکانپذیر باشد و مدیریت مستقل در شرایط جدایی این شبکه از اینترنت جهانی باید فراهم شده و تضمین کیفیت تامین شود.
فیروزآبادی در خصوص استقلال شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات باید از استقلال فنی در برنامه ریزی، طراحی و پیشبرد نظام مند بومی سازی و حمایت از آن درلایه ها وابعاد مختلف برخوردار بوده و به شبکه های غیر ازخود متکی نباشد.
وی در پایان با بیان این که این شبکه به عنوان زیرساخت ارتباطی کل کشور کلیه شبکه های مستقل خصوصی در داخل کشور را به هم مرتبط می کند، گفت: مسیریابی درخواست های دسترسی داخلی نبایستی از طریق خارج ازکشورصورت گیرند و به منظورحفظ عدالت اجتماعی باید خدمات پهن باند برای کل سطح کشور در این شبکه امکانپذیر شده و متناسب با نیازهای خدمات و محتوای بومی در سراسر کشورتوسعه پیداکند.
همزیستی نیوز - با آغاز هفته پژوهش، با حضور رییس دانشگاه علامه طباطبایی و رییس دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه، از تندیس رئال زندهیاد کاظم معتمدنژاد رونمایی شد.
به گزارش ایسنا، امروز (۲۰ آذر ماه) پس از برگزاری مراسم یادبود زندهیاد کاظم معتمدنژاد در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه، با حضور سلیمی (رییس این دانشگاه)، مهدی فرقانی (رییس دانشکده علوم ارتباطات)، هادی خانیکی و جمعی از اساتید و پژوهشگران علم ارتباطات، از تندیس رئال دکتر معتمدنژاد، در دفتر او در دانشکده ارتباطات، رونمایی شد.
دفتر زندهیاد معتمدنژاد در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه، پس از درگذشت وی، همچنان دست نخورده نگه داشته شده است و قرار است تندیس رئال پدر علم ارتباطات هم در این دفتر نگهداری شود.
اردیبهشت ماه امسال هم همزمان با روز جهانی ارتباطات، در مراسمی که به نکوداشت بنیانگذار علم ارتباطات و احیاگر آموزش روزنامهنگاری - استاد کاظم معتمدنژاد - اختصاص داشت، از سردیس جدید این استاد، به پاس مقام علمی و اخلاقیاش رونمایی شد.
به مناسبت سومین سالروز درگذشت پدر علم ارتباطات، امروز (۲۰ آذر ماه) مراسم یادبودی با حضور استادان و دانشجویان علم ارتباطات در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد که جریان این مراسم متعاقبا ارسال میشود.
به گزارش ایسنا، دکتر معتمدنژاد سال ۱۳۱۳ در بیرجند متولد شد. دوران متوسطه را در دبیرستان مروی در تهران پشت سر گذاشت و در سال ۳۶، با لیسانس رشته قضایی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد. در کارنامه تحصیلی او دکتری علوم سیاسی از دانشکده حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه پاریس، دکتری تخصصی روزنامهنگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم خبری در دانشگاه پاریس و دیپلمعالی تدریس روزنامهنگاری از مرکز بینالمللی تعلیمات عالی روزنامهنگاری دانشگاه استراسبورگ نیز دیده میشود.
در کارنامه حرفهای کاظم معتمدنژاد، دانشیاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران، استادی و ریاست دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، استاد گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، استاد مهمان دانشگاههای فرانسه (پاریس و رن) و مدیریت تحقیقات (استاد راهنمای رسالههای دکتری) دانشگاه پاریس به چشم میخورد.
او علاوه بر عضویت در انجمنهای بینالمللی، تألیفهای متعددی نیز از خود به جای گذاشت که «روش تحقیق در محتوای مطبوعات»، «وسایل ارتباط جمعی»، «مبانی حقوقی بینالمللی گزارشگری برای صلح»، «اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی»، «جامعه اطلاعاتی: اندیشههای بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشماندازهای جهانی»، «حقوق مطبوعات» و ... از جمله آنهاست.
همزیستی نیوز – هفته نامه سراسری همزیستی ویژه ششصدمین شماره این نشریه با مطالب متنوع روز شنبه 13آذر 95منتشر شد.
در این شماره می خوانیم:
توسعه نافرجام مطبوعات در ایران
در بخشی از این مطلب آمده است:
- تاکنون اقدامی برای وضع قانون نظام رسانه ای که متاسفانه همیشه در هیاهوی مقوله های قشنگ و دهن پرکن مانند آزادی و امنیت به حاشیه رانده شده است از سوی دولت ومجلس صورت نگرفته است، در صورتی که آزادی و امنیت روزنامه نگاران نیز در سایه وجود یک نظام رسانه ای قوی نهادینه می شود.
- خدایش بیامرزد استاد فرزانه و محبوب دل های همه مطبوعاتی های واقعی مرحوم دکتر معتمدنژاد را که در کلاس درسش از روند نافرجام تهیه لایحه نظام رسانه ای کشور در برنامه های 5ساله توسعه دولت به تلخی یاد می کرد و عمر پربرکتش هم کفاف نداد تا همچنان شاهد این روند تلخ باشد.
- مطبوعات به رغم کاستی ها، محدودیت ها و نامهربانی ها نسبت به آن، جای خود را به عنوان یک رکن اساسی در تنظیم و تعدیل قدرت در کشور، البته به تدریج، باز می کند.
- تاریخ انتخابات مختلف در طول این نزدیک به چهاردهه گذشته، نشان داده که هروقت مطبوعات فرصت عرض اندام در انتخابات داشته، تاثیرات شگرف خود را نیز در نتایج آنها برجای گذاشته است.
2 – تریلوژی مطبوعات – سه مطلب درباره مطبوعات از دکتر محمد مهدی فرقانی استاد علوم ارتباطات و روزنامه نگاری در دانشگاه
*مطبوعات محلی توان رقابت با مطبوعات سراسری را ندارد
*وابستگی مالی خبرنگاران به منابع خبری بسیار مخرب است
*واقعیت تلخ مطبوعات ما
3- موانع و تنگناهای مطبوعات محلی در ایران
4 – پزشکیان: مشکل اصلی جامعه عدم پایبندی به قانون است
5– آغاز بهره برداری از طرح توسعه پارک کروکودیل نوپک قشم
6– امکان تردد خودروها از بندر شهید باهنر به قشم فراهم شد
و چندین خبر، گزارش، مقاله و .......
هفته نامه همزیستی در 8صفحه در قطع روزنامه ای با مدیرمسئولی تاج محمد کاظمی و با گستره توزیع سراسری منتشر می شود/
مجموع روابطی را که از طریق گفتن و گفتگو حاصل می شود ارتباط کلامی می گویند . برای اینکه در شغل خود موفق شویم باید از کلمات با دقت استفاده کنیم . هر کلمه ای احساسات ، عواطف خاص و عملکرد متفاوتی را در افراد برمی انگیزد . اگر کلمات در جا و مکان مناسب خود بکار برده شوند به سرعت برق بر جسم و روح افراد تاثیر می گذارند . بنابراین شایسته است در هنگام مواجهه با مشتری از بکارگیری کلمات منفی همچون : نمی توانم ، غیرممکن است ، امکان ندارد، هرگز و ... پرهیز شود. شما باید از نیروی کلمات و تاثیری که در دیگران دارند آگاهی داشته باشید .
کلمات ، در پیامی که به دیگری منتقل می کنید تاثیر فراوانی دارند . بنابراین از بکار گرفتن کلمات برحسب عادت و بدون اندیشه خودداری کنید .
فراموش نکنید که فرمان دادن یکی از برخورد های محکوم به شکست است . برای این که سخنان شما نافذ و موثر واقع شود باید نظریات خود را با کلمات مناسب و در چار چوب مشخص مطرح کنید . کلمات می توانند تاثیر مثبت داشته باشند و یا با ایجاد حالت تدافعی گفت و گو را به بحث و جدل بکشانند .
پس چارچوب پیام خود را با دقت مشخص کنید و سپس با صراحت و بدون پیشداوری حقایق را با لحن و کلامی غیر مغرضانه شرح دهید .
بیان الفاظی دلپذیر و موزون موجب می شود که شخص مقابل با متانت گوش فرا می دهد ، حقایق را جمع بندی کند و به فکر حل مساله باشد . اما عبارات مغرضانه و کینه جویانه اغلب خشم فرد دیگر رابرمی انگیزد و او را به جبهه گیری دعوت می کند و در نهایت روابط ، را به دشمنی و تعارض و نبرد می کشاند .
یک کلمه باید دقیقا مفهوم مورد نظر ما را در بر داشته باشد ، نه کمتر و نه بیشتر . به طور کلی کلماتی را انتخاب کنید که در الگوی زیر بگنجد . ( صریح ، کوتاه ، دقیق ، مودبانه ، صــحیح و پر محتوا )
کلمات باید روشن و صریح باشند ، یعنی بتوانند به درستی درونیات شما را به دیگران منتقل کنند .
مطلب را مختصر و مفید بیان کنید تا مخاطبین شوق شنیدن را از دست ندهند . تحقیقات نشان می دهد که آدمی تنها قادر است بین 5 تا 9 نکته را در آن واحد به ذهن بسپارد . پیام خود را تا آنجا که می توانید کامل بیان کنید .
برای درک ارتباط کلامی با مهارتهای چهارگانه ارتباط کلامی آشنا می شویم .
«شنیدن و گفتن، خواندن و نوشتن» مهارتهای چهارگانه ارتباط کلامی هستند که آدمیان به طور طبیعی و به ترتیب آنها را آغاز میکنند :
ما از زمانی که متولد میشویم میشنویم اما شنیدن بعنوان مهارت از زمانی آغازمیشود که فرد تصمیم میگیرد و با اراده انجام میدهد در این زمینه بیشتر توضیح داده می شود.
سخن گفتن فن یا هنری است که آدمی به وسیله آن بر دیگران تأثیر میگذارد. دیگران را ترغیب و اقناع میکند و همواره در مراودات اجتماعی کاربرد دارد.
در اولین لحظه برقراری ارتباط شما با سلام و یا احوال پرسی قدرت بیان خود را نشان میدهید. اینکه چقدر با صلابت سلام کنید یا از روی ترس یا ناراحتی و یا چیز دیگری، وضعیت روحی شما را نشان میدهد.
گفتن در بین مهارتهای چهارگانه بیشترین کاربرد را دارد و برای برقراری ارتباط مهم تلقی میشود. لذا بایستی در هنگام سخن گفتن و یا سخنرانی نکاتی را رعایت کنیم.
سرچشمه بسیاری از مشکلات روزمره، عدم توجه به سخنان دیگران است. چرا که بسیاری اوقات بدون اینکه بدانیم دیگری درباره چه چیزی سخن خواهد گفت فکر میکنیم همه چیز را میدانیم.
اندیشمندان بزرگ بر این باورند که (دو باید شنید و یکی باید گفت) از طرفی کسانی که خودشان را علم کل میدانند، اهمیت و ارزشی برای شنیدن قائل نیستند. در حالیکه «شنیدن، بهرهمندی از دانایی تمامی افرادی است که با آنان زندگی میکنیم».
خواندن سومین مهارت ارتباطی است که به طور طبیعی آدمیان از 6 سالگی آن را شروع میکنند، توانایی خواندن امتیازی است که انسانها را به دو دسته باسواد و بیسواد تقسیم مینماید و مهارتی است که این فرصت را ایجاد میکند تا ما بتوانیم از اندیشههای انسانهای بزرگ که عمدتا" مکتوب است، بهرهمند شویم . واقعیت این است که ما چیزی درباره روش صحیح خواندن و مطالعه نمیدانیم و متأسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن به ما نیاموختهاند. با این حال نکات مهمی است که به ما کمک میکند تا با درست خواندن به سوی یکی از اساسیترین نمادهای خودشکوفایی یعنی نوشتن حرکت کنیم.
زبان و خط عمدهترین شیوههای ارتباط کلامی است و انسانها برای بیان احساسات بیشتر از زبان و برای ابراز افکار عمدتا" از خط یاری میطلبند. توسعه علمی جهان نیز مدیون اختراع چاپ است که به تکثیر و توسعه افکارو نوشتههای آدمیان انجامیده است.
اگرچه خوب نوشتن کار دشواری است و نوشتن سخت ترین مهارت ارتباطی است اما چگونه بهتر بنویسیم:
علاوه بر مهارتهای ارتباطی اشاره شده مهارت دیگری نیز در زندگی روزمره ما نقش ایفاء می کند که به آن "تجربه " می گویند .
منبع: شبکه ملی مدارس ایران رشد
همزیستی نیوز - دنیای اخبار جعلی اگر چه بنیانش بر دروغ استوار است اما جذاب است و بازاری گسترده دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)خبرنگار رادیوی عمومی ملی "ان پی آر" آمریکا بر در خانه جستین کولر (Jestin Coler) میکوبد، اما کولر او را دست به سر میکند و میگوید، تمایلی برای صحبت کردن ندارد.
کولر برای این مصاحبه انتخاب شد چون بانی و رئیس شرکت Disinfomedia.inc است که وبسایتهایی از اخبار دروغین را شامل میشود. کسی از تعداد دقیق این وبسایتها خبر ندارد، چون کولر که کمی بعد برای شرکت در مصاحبه اعلام آمادگی کرد در این مورد لب فرو بست و حاضر به فاش کردن آن نشد.
جستین کولر یکی از جعلپردازان دنیای خبر است. او به طور مرتب خبرهایی منتشر میکرد که از حقیقت عاری و در عین حال واقعا اثرگذار بود.
به عنوان نمونه دو سال پیش او خبری منتشر کرد بر این اساس که در ایالت کلرادوی آمریکا در فروشگاههای مواد غذایی ماریجوانا خریداری میشود. نماینده کلرادو هم بعد از آن لایحهای تقدیم مجلس کرد تا استفاده از فروشگاههای مواد غذایی برای خرید مواد مخدر را ممنوع کند. اما خبر جز دروغ چیزی نبود.
جستین کولر ۴۰ ساله، متأهل و صاحب فرزند است. پاسخ به این سئوال که چرا او در سال ۲۰۱۳ شروع به نوشتن اخبار جعلی کرد را از زبان خودش بخوانیم: «من میخواستم وبسایتی بسازم که جنبش راستگرای فوق افراطی را جلب کند. هدفم این بود: ماجراهایی غلط یا ساخته و پرداخته ذهنم را در افکار عمومی مطرح کنم تا بعد از آن بگویم، اینها تماما ساختگی بودند.»
استخدام ۲۵ تا ۳۰ نویسنده
جستین کولر ۲۵ تا ۳۰ نویسنده را برای هدف خود استخدام کرد. او میگوید، برایش تعجبآور بود وقتی میدید که چه خوب از اخبار دروغینش در گرماگرم کارزارهای انتخاباتی اخیر در گوگل یا فیسبوک استقبال میشود. مثلا این ماجرا که مأمور "افبیآی" دخیل در رسوایی ایمیلهای هیلاری کلینتون، نامزد شکستخورده دمکراتها در انتخابات ریاست جمهوری کشته و جسدش پیدا شده است.
این گزارش با عنوان جنجالی خود ظاهرا اولین بار در روزنامه "دنور گاردین" انتشار یافته بود؛ اما در حقیقت چنین روزنامهای اصلا وجود خارجی ندارد.
کولر میگوید، اما مردم دلشان میخواست چنین چیزی را بشنوند. همه زوایای ماجرا زاده ذهن خود کولر بود از شهر و مردم آن گرفته تا رئیس پلیس و مأموران "افبیآی".
مسئولان شبکههای اجتماعی در شرکت او هدفمندانه این گزارش سراسر جعل را در میان هواداران دونالد ترامپ، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری منتشر کردند. نتیجه این بود: خبر مثل مادهای قابل اشتعال پخش شد و گسترش پیدا کرد.
تا ۴۰هزار دلار در ماه
هر یک کلیک شرکت او را برای دنیای تبلیغات جذابتر میسازد. روزنامه "لوس آنجلس تایمز" در لانگ بیچ دو نویسنده اخبار جعلی را یافته که گفتهاند، در ماه بین ۱۰ تا ۴۰هزار دلار از راه درج تبلیغات در وبسایت خود پول در میآورند.
فیسبوک و گوگل اعلام کردهاند، امکان درج تبلیغات در صفحاتی با اخبار ساختگی را نخواهند داد. این اقدام درآمد مالی صفحاتی با اخبار جعلی را کاهش خواهد داد.
با این حال جستین کولر، از اعضای حزب دمکرات معتقد است که اخبار دروغین منتشرشده توسط او به شکست هیلاری کلینتون کمک نکرده است. به گفته او، کلینتون در اصل "نامزد خوبی" نبود.
همزیستی نیوز - همزمان با افتتاح رسمی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 15 آبان، مهمان برنامه علمی چرخ در شبکه چهار سیما بود.
به گزارش سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ . ارشاد اسلامی حسین انتظامی با اشاره به حضور رئیس جمهور در افتتاح رسمی نمایشگاه مطبوعات، گفت: نمایشگاه مطبوعات از جمعه 14 آبان آغاز به کار کرد و صبح شنبه 15 آبان با حضور آقای رییس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد. همانطور که پیش بینی می شد، استقبال نسبت به دوره های قبل بهتر شده است البته طبعا هر چقدر روزهای بیشتری از نمایشگاه بگذرد، میزان ارتباط گیری و استقبال بیشتر خواهد شد. امسال 900 رسانه در قالب 620 غرفه در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند؛ بعضی از غرفه ها که شامل موسسات مطبوعاتی هستند یا به شکل تجمیعی حضور پیدا کرده اند طبعا تعداد رسانه بیشتری را شامل می شوند که نمایندگی خوبی می کنند از مطبوعات؛ همچنین سه سال است برای دسترسی آسان تر مخاطبان تقسیم بندی موضوعی صورت گرفته است به این دلیل که مخاطب وقتی به نمایشگاه مراجعه می کند اگر به عنوان مثال به حوزه سیاسی اقتصادی علاقه مند است، بتواند بیشتر در آن قسمت وقت صرف کند و حضور داشته باشد. در حوزه های دیگر نیز مثل خانواده، کودک و نوجوان و از جمله موضوعی که به برنامه چرخ مربوط است بخش آموزشی و تخصصی که حوزه ای است که در آن حدود 200 رسانه حضور دارند. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در زمینه چرخش مطبوعات از مطبوعات کاغذی به مطبوعات الکترونیک، اظهار داشت: الگوی مصرف رسانه ای طبعا عوض شده و این یک روند جهانی است. این روند جایگزینی شیوه های الکترونیکی است که اصطلاحا رسانه های نو، نام دارند. وقتی می گوییم رسانه سنتی یا رسانه همگانی، مطابق تعریف، رادیو، تلویزیون و مطبوعات مشخصا مد نظر است. رسانه های جدید یک دامنه دیگر را شامل می شوند، این رسانه ها حتی به لحاظ قواعد تولیدی هم متفاوت هستند یعنی در رسانه های تولیدی مقوله ای به نام «دروازه بانی» دارید که شامل مسیر تولید است. انتظامی در توضیح اصطلاح دروازه بانی در رسانه های سنتی، افزود: به عنوان مثال برنامه چرخ که ما اکنون از طریق آن داریم با مخاطب ارتباط برقرار می کنیم، یک رسانه همگانی و یک رسانه سنتی به حساب می آید. ممکن است ابزارآلاتی که استفاده می شود، مدرن باشد اما روش اینگونه است که برنامه طراحی می شود، سردبیر دارد، تهیه کننده دارد، اصولش از پیش تعیین شده است و در نهایت محتوا به اصطلاح دروازه بانی می شود و سپس در اختیار مخاطب قرار می گیرد حتی در شرایطی که مثل برنامه ای که در آن حضور داریم، یک برنامه با پخش زنده باشد. در کل چنین برنامه ها و رسانه هایی چارچوب دارند و حتی نحوه ارتباط گیری آن مشخص است. یک نفر صحبت می کند، مخاطب او را می بیند یا یک نفر سرمقاله می نویسد، مخاطب آن را می خواند؛ نهایت تعامل مخاطب و کسی که دارد تولید محتوا می کند این است که می تواند از طریق تلفن و پیامک نظر خودش را به شکل تعاملی منتقل کند و البته معمولا برنامه هایی موفق تر هستند که بتوانند همزمان از این تماس ها و پیامک ها بازخورد بگیرند و محتوای برنامه را بر آن اساس هماهنگ کنند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون دوره رسانه های اجتماعی است، عنوان کرد: رسانه های اجتماعی به تدریج در حال جایگزینی هستند البته یک عده در کمال بدبینی می گویند که دوره کاغذ به سر آمده و دیگر نوبت رسانه های جدید است؛ من چنین اعتقادی ندارم و بسیاری از متخصصان و کارشناسان نیز این موضوع را قبول ندارند. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاریخ اجتماعی رسانه ها، گفت: مدیوم های رسانه ای در طول زمان افزایش پیدا کردند و مدیوم های جدید ایجاد شده است؛ یک زمان فقط عصر گوتنبرگ بوده یعنی از نظر رسانه ای تنها مطبوعات وجود داشتند. وقتی رادیو ظهور کرد، خیلی از افراد گفتند پایان دوره مطبوعات فرا رسیده اما دیدیم که مطبوعات باز هم به حیات خود ادامه دادند. وقتی تلویزیون در دهه 50 آمد، یک عده گفتند دیگر پایان دوره رادیو فرا رسیده زیرا تلویزیون کامل تر از آن است هم صوت دارد و هم تصویر دارد اما وقتی رسانه های نو وارد شدند، رسانه پیشین فراموش نشد. وی افزود: به عنوان مثال رادیو همچنان گرمای خود را در نظر مخاطب حفظ کرده است. رسانه رادیو نسبت به رسانه تلویزیون وجوه ممیزه ای داشت که توانستند با تاکید بر آن وجوه ممیزه و انحصاری، خودشان را زنده نگاه دارند؛ از جمله در مورد رادیو می توان به دسترس بودن اشاره کرد. تلویزیون در دسترس نیست اما رادیو در دسترس است به کمک امواج کوتاه می توان با یک رادیو ترانزیستوری در هر جای کشور یا هر جای دنیا یک موج را دریافت کرد در حالی که تلویزیون اصولا سخت افزار سنگینی تری نیاز دارد. انتظامی ادامه داد: به هر حال، در ادامه سیر این روند تاریخی وقتی اینترنت آمد نیز این ماجرا تکرار شد؛ اما اکنون ما در عصر چند رسانه ای هستیم یکی از ویژگی های عصر چند رسانه ای این است که فرزند نو آمده، نیامده که فرزند قبلی را کنار بزند، این فرزند جدید به دنبال این است که با تعامل در ظرفیت ها یک هم افزایی پیدا کند و به اصطلاح یک بسته ارائه بدهند لذا رسانه هایی موفق تر هستند که بتوانند از همه وجوه نوشتاری، صوتی و تصویری بهره ببرند. وی در ادامه اظهار کرد: از لحاظ نظریه های ارتباطی، در رسانه های جمعی نوعی دروازه بانی اتفاق می افتد یعنی وقتی خبری را از رادیو یا تلویزیون و یا مطبوعات دریافت می کنید، احتمال اینکه آن خبر صحیح باشد خیلی بیشتر است نهایتا برمی گردد به میزان حرفه ای بودن و دقت آن رسانه؛ لذا برخی رسانه ها در طول زمان به درجه ای از اعتماد مخاطب می رسند که مخاطب می داند که این رسانه ها وقتی خبری را اعلام می کنند حتما دقت کافی داشته اند، حتما صحت خبر را ارزیابی کرده اند سپس آن را پخش می کنند. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های رسانه های نو، عنوان کرد: یکی از ویژگی های رسانه های نو این است که چون همه تولید کننده هستند و در عین حال همه به لحاظ روزنامه نگاری کیفیت های حرفه ای، تخصص و مهارت را ندارند لذا هر مطلبی ممکن است منتشر شود و شما برای هر مطلبی مجبور می شوید آزمون صحت بگذارید؛ اینجا مفهومی با عنوان سواد رسانه ای پیش می آید. در فضایی که رسانه های اجتماعی و رسانه های نو دارند رواج پیدا می کنند برای کنترل صحت باید سواد رسانه ای مردم را بالا ببریم تا در مقابل رسانه منفعل نباشند یعنی خودشان به وسیله تکنیک هایی بتوانند در مقابل اخباری که در رسانه های اجتماعی منتشر می شود، راستی آزمایی کنند. وی تاکید کرد: در ابتدا باید دقت داشت که از چه رسانه ای استفاده می کنیم، فرض کنید کانال یک خبرگزاری معتبر است، مخاطب به اعتمادی که به آن خبرگزاری دارد به این کانال هم اعتماد پیدا می کند. زمانی یک شخص خبری را برای شما ارسال می کند، شما نمی دانید که آن فرد چقدر دقیق است و یا این خبر را کنترل کرده است یا خیر، آن زمان خبر را بازنشر(فوروارد) نمی کنید. علاوه بر اینکه بازنشر نمی کنید، خودتان هم تحت تاثیر آن قرار نمی گیرید و راستی آزمایی را از طرق دیگر انجام می دهید. بخشی از این راستی آزمایی، خویشتن داری و کسب مهارت است. بعد از روزنامه نگار-شهروند اکنون تولیدکننده، تولیدگر-شهروند نیز داریم. تولیدگر، خود نوعی از مهارت های روزنامه نگاری را در حد شهروندی کسب می کند. انتظامی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع عدالت در رسانه ها، اشاره و تصریح کرد: ما باید به سمت عدالت رسانه ای پیش برویم به این معنا که هر چقدر بیشتر رانت های رسانه های دولتی و متعلق به بخش عمومی را کاهش دهیم چه رانت اقتصادی و چه رانت اطلاعاتی تا به این وسیله یک فضای رقابت پذیر در رسانه ها ایجاد شود. مخصوصا در عرصه هایی که بخش خصوصی می تواند موفق باشد دولت نباید رسانه تاسیس کند زیرا می تواند عرصه را بر فعالیت بخش خصوصی تنگ کند. ما وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می کنیم، آموزه اصلی آن اقتصاد مردمی است یعنی ما باید کمک کنیم بخش خصوصی فعالیت بیشتری داشته باشد. به زبان رسانه یعنی سیاست وزارت ارشاد باید این باشد که به مطبوعات بخش خصوصی کمک کند، در صورت انجام این امر بسیاری از اتفاقات رخ خواهد داد؛ یکی از افتخاراتی که الان دولت دارد این است که در سه سال گذشته اولا مجوزی برای روزنامه و خبرگزاری و یا هفته نامه در بخش دولتی نداده است ضمن اینکه یارانه های این رسانه ها را نیز قطع کرده است و معتقد است این یارانه ها را باید به مطبوعات بخش خصوصی اختصاص داد.نکته دیگر مربوط به اقتصاد و سازمان مطبوعات است که بحث مفصلی دارد. نکته دیگر که آن هم جزء وظایف دولت محسوب می شود بحث آموزش است که باید مهارت را در این حوزه افزایش بدهد زیرا ما هر چه روزنامه نگاران قوی تری داشته باشیم هر چقدر در مطبوعات مهارت های فنی و حرفه ای و روزنامه نگاری افزایش پیدا کند طبیعتا در ارتباط برقرار کردن با افکار عمومی موفق تر خواهیم بود. وی افزود: همچنین باید سخت گیری هایی را که در حوزه های محتوایی برای مطبوعات می گذاریم، چارچوب هایش مشخص باشد و کلی نباشد تا مطبوعات بدانند که خط قرمزشان کجا است و این موضوع به سلیقه مجری قانون باز نگردد و مجری یا مجریان تبعیض قاءل نشوند یعنی اگر قاعده ای هست برای همه رعایت شود. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در زمینه نشریات علمی نیز گفت: ما وقتی از پیشرفت علمی کشور صحبت می کنیم در واقع از یک بسته صحبت می کنیم که یکی از نشانه هایش انتشار مقالات علمی است و ما باید بقیه اجزای این بسته را فراهم کنیم. به عنوان مثال ببینیم ثبت اختراعات در کشور چقدر است، کیفیت آموزش ابتدایی و آموزش عالی چگونه است و ما چقدر می توانیم زنجیره دانش، صنعت و در نهایت تجاری سازی علم را دنبال کنیم. یعنی اگر فقط علم را در آزمایشگاه و دانشگاه ها دنبال کنیم و ارتباط با صنعت برقرار نشود و صنعت تجاری نشود این روند منجر به پیشرفت علمی کشور نمی شود. وی در ادامه، افزود: ما اگر بتوانیم دانش را به صنعت و صنعت را به تجاری سازی متصل کنیم یک زنجیره فعال علمی شکل می گیرد. یکی دیگر از مولفه های پیشرفت علمی در یک کشور، سواد علمی است.سواد علمی با سواد خواندن و نوشتن فرق می کند. به عنوان مثال عمده کسانی که شبکه چهار سیما جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کنند، کسانی که برنامه چرخ را دنبال می کنند، کسانی هستند که سواد علمی دارند. سواد علمی یعنی اینکه یک نفر اندکی راجع به قوانین فیزیکی بداند، تا حدی از مسائل زیست شناسی آگاه باشد، مسائل نجوم را تا حدی بداند و ... لذا وقتی برنامه علمی حتی تخصصی را در تلویزیون ببیند خیلی احساس بیگانگی نکند و کانال را عوض نکند و از این برنامه ها لذت ببرد. اینجاست که از ارتباطات علمی یاد می کنند که از دل آن روزنامه نگاران علمی درمی آید یعنی امثال سردبیران این برنامه، اینها در شاخه و رسته روزنامه نگار علمی تعریف می شوند. در نتیجه اگر کشور به دنبال پیشرفت علمی است، همه دستگاه ها موظف هستند ببینند چه می توانند انجام دهند در راستای این موضوع؛ وزارت ارشاد هم موظف است تسهیلاتی فراهم کند. وی در عین حال حال توضیح داد: نشریات علمی دو دسته هستند نشریات علمی-پژوهشی یا علمی-ترویجی که مربوط به دانشگاه ها و مراکز علمی هستند که بسیار تخصصی هستند و نقشی در ایجاد سواد علمی ندارند. سواد علمی در برنامه ای مثل برنامه شما ایجاد می شود یا مجله ای که علم را برای عموم مردم ارائه دهد و مردم را به نحوی علاقه مند کند. انتظامی در پایان سخنانش در برنامه علمی چرخ، عنوان کرد: وزارت ارشاد چند رویکرد اصلی در سه سال گذشته داشته است؛ یکی از آنها کسانی هستند که دنبال تاسیس رسانه چه چاپی و چه الکترونیک در حوزه علمی هستند، کمک می کنیم از چنین استعدادهایی استقبال می کنیم. همچنین در بسته حمایتی که در اول هر سال تعریف کرده ایم، به ذینفعان مشترک و اصحاب مطبوعات گفته می شود این موارد جزء سیاست های ما است، جزء اولویت های ما است اگر به اینها بپردازید ما نسبت به آن وظیفه مضاعف داریم و این اولویت ها دقیقا در راستای سیاست های عمومی کشور است که علم هم یکی از آنها محسوب می شود. یارانه این گروه از نشریات که به حوزه های اولویت دار بپردازند را سه برابر می کنیم. جداول یارانه هم که در جهت شفافیت اعلام می شود و نحوه محاسبه اش هم مشخص است. |
همزیستی نیوز - دو استاد باسابقه روزنامهنگاری دربارهی تقابل رسانههای نوین با مطبوعات به عنوان رسانهای سنتی به بیان توضیحاتی پرداختند.
به گزارش ایسنا، نشست تخصصی «مطبوعات و شبکههای اجتماعی؛ فرصت یا تهدید» با حضور یونس شکرخواه و حسن نمکدوست تهرانی (استادان ارتباطات و روزنامهنگاران باسابقه) و همچنین حمید ضیاییپرور (مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و استاد ارتباطات)، امروز (۱۷ آبان ماه) توسط مرکز مطالعات و برنامهریزی رسانهها در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
در ابتدای این نشست یونس شکرخواه، استاد ارتباطات و روزنامهنگار باسابقه به توضیح این مساله پرداخت که در این نشست دربارهی موضوعی صحبت میکنیم که علیرغم فراگیری و گسترش آن در سطح جهانی در برخی جوامع با آن ویترینی برخورد میشود. ما در کشورمان عیدها روزنامهها را تعطیل میکنیم و گاهی حتی این تعطیلی بیشتر از تعطیلات نوروز به طول میانجامد و درواقع به دنیا میگوییم صبر کنید تا ما بعد از تعطیلات برگردیم و اگر به ما بگویند روزنامهنگار حرفهای نیستیم، ناراحت هم میشویم. اگر ابزارهای ارتباطی را از این منظر نگاه کنیم، فضای وب نیز به همین صورت است.
شکرخواه ارتباط میان روزنامهنگاری و رسانههای جدید را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد و گفت: اول، دیدگاهی که مبتنی بر تقابل است؛ یعنی با آمدن پدیدهای جدید، پدیده کهنه حذف میشود و بنابراین دیگر جایی برای روزنامهها نخواهد ماند اما در دیدگاه دوم که سازگارانه است، ابزارهای جدید مکمل ابزارهای قدیم و در امتداد آنها خواهند بود. اما اگر این دو دیدگاه را از منظر کاربران مورد بررسی قرار دهیم، داستان متفاوت میشود؛ به این معنی که ما به عنوان مثال وسایل مختلفی برای نوشتن از مداد و خودکار گرفته تا ماژیک و ... در اختیار داریم اما هنوز مداد سرجایش است و حذف نشده، شاید خیلی زمان ببرد که مداد حذف شود ولی فقط به شرط آنکه کاربران نخواهند از آن استفاده کنند یا اگر ایمیل را از ما بگیرند نظام پست نیاز به یک بازسازی کلی دارد.
این روزنامهنگار باسابقه و استاد دانشگاه تهران یادآور شد: اگر بخواهیم از دیدگاه سازگارانه به این موضوع نگاه کنیم این سوال برای کاربران مطرح میشود که من از روزنامه چه چیزی را باید بگیرم که از اینترنت نمیگیرم یا اینکه روزنامه چطور میخواهد با ورژنهای آنلاین خود مقابله کند. در واقع مساله این نیست که صرفا بگوییم تکنیکها و ابزارهای جدید باعث حذف تکنیکهای قدیم میشوند؛ من این را قبول ندارم و فکر میکنم که این کاربران هستند که همیشه برای استفاده و ماندگاری یک پدیده تصمیم میگیرند.
شکرخواه با بیان اینکه رسانههای جدید سرعت و وسعت دسترسی را برای روزنامهنگاران کم کردهاند، گفت: در این موضوع شکی نیست اما اگر روزنامهها به تحلیل اخبار روز گذشته بپردازند قطعا به خوبی به فروش خواهند رفت و مخاطبانشان را خواهند داشت؛ البته از طرفی هم روزنامهنگاری از فاکتورهایی بهرهمند است که فضای وب آنها را ندارد. به عنوان مثال فضای مجازی را هنوز عدهای به رسمیت نشناختهاند و حتی برخی از آنها نفرت دارند و آنها را عامل طلاق یا جرم میدانند در حالی که اصلا اینطور نیست؛ چرا که فضای مجازی از خودش چیزی تولید نمیکند و فقط بازتابنده فضای بیرون است. وب هیچوقت مامای نوزاد خودش نبوده و هرگز هم نخواهد بود. هرچه در فضای مجازی وجود دارد به فضای واقعی تعلق دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: روزنامهنگاری در ایران هیچ وقت به شبکههای مجازی و رسانههای جدید نباخته و نخواهد باخت. فقط باید مراکز آموزش روزنامهنگاری در ایران به خودشان بجنبند و مطمئن باشید روزنامهنگاری خودش را دوباره اختراع میکند.
این استاد ارتباطات بار دیگر به دیدگاههای تقابلی و سازگارانه در بررسی ارتباط میان رسانههای جدید و روزنامهها اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم دیدگاه سازگارانه را در نظر بگیریم به این نتیجه میرسیم که اینها در امتداد همدیگر هستند؛ به نظرم باید بتوانیم از ابزارهای مدرن در روزنامهنگاری بهره ببریم.
***
همچنین در ادامه این نشست تخصصی حسن نمکدوست تهرانی، استاد ارتباطات و روزنامهنگار باسابقه با بیان اینکه بحث شبکههای اجتماعی و روزنامهنگاری به معنای عام، بحث تازهای نیست، اظهار کرد: این موضوع به هفت یا هشت سال پیش بازمیگردد اما از آنجا که در جهان امروز آنقدر سرعت تحولات زیاد است میتوان هفت یا هشت سال را با دورههای تاریخی خیلی طولانیتر مقایسه کرد. به هر حال بحث امروز ما چند سالی است که صورت گرفته و در جهان نقطه ناگفتهای ندارد و ما هم در ایران دربارهی آن بسیار صحبت کردهایم.
وی ادامه داد: زمانی که بحث شبکههای اجتماعی در ایران مطرح شد، اولین موضوعی که برای ما قابل تامل بود، حضور روزنامهنگاران در شبکههای اجتماعی بود و این سوال مطرح شد که آیا ممکن است برای رفتار حرفهای ما روزنامهنگاران یا رفتار حرفهای رسانهای که در آن فعالیت میکنیم، مشکلی ایجاد شود یا نه؟ به عنوان مثال وقتی یک پزشک در شبکه اجتماعی حضور داشت، موضوع آنقدر مهم نبود اما در ابتدا اینطور به نظر میرسید که حضور روزنامه نگاران در فضای مجازی متفاوت است و ممکن است از صحبتهای آنها برداشتهای دیگری شود که به فعالیتهای رسانهای آنها مرتبط باشد. این پرسشی بود که چند سال پیش به عنوان یک نگرانی مطرح شد که اگر روزنامهنگاری در فضای مجازی مطلبی را منتشر کند، ممکن است به جایگاه او در رسانهای که فعالیت میکند تعمیم داده شود.
این روزنامه نگار باسابقه خاطرنشان کرد: نکته دومی که پس از حضور شبکههای اجتماعی در ایران مطرح شد، این بود که این شبکهها یک امکان بسیار خوب را در اختیار نهادهای رسانهای قرار دادند و امتداددهنده کاغذ و تقویتکننده آن بودند اما در این میان، این بحث مطرح میشود که اگر قرار است رسانههای رسمی در شبکههای اجتماعی برای روزنامهنگاران و بخشهای متفاوت رسانهایشان صفحهای داشته باشند، باید یک خط مشی مشخص (guide line) وجود داشته باشد که رفتارهای آنها را تحت سیاستهای آن رسانه مشخص ساماندهی کند.
او با بیان اینکه ما از این امکان در کشور خودمان بهرهمند نیستیم، اظهار کرد: از این امکان برخوردار نیستیم نه به این خاطر که موسسات رسانهای ما نمیتوانند این خط مشی را داشته باشند بلکه به این خاطر که اساسا رسانههای ما به صورت رسمی اجازه تاسیس صفحهای در فضای مجازی را ندارند و هنوز آنطور که باید به عنوان مثال فیسبوک رسمیت نیافته است؛ البته بعضا آیکونهای شبکههای اجتماعی در برخی از رسانهها دیده میشود اما هنوز به نظر میرسد که به صورت رسمی این اتفاق نیفتاده است.
او با اشاره به بحث شبکههای اجتماعی و رسانههای نوین در سطوح دانشگاهی یادآور شد: چالشهای اختصاصی راجع به این پدیدهها در سطوح دانشگاهی وجود دارد. ما در سطوح دانشگاهی به غیر از تعداد انگشتشماری از اساتید همانند دکتر شکرخواه، کسانی را نداریم که به شبکههای اجتماعی و اتفاقات آن مسلط باشند؛ بنابراین نمیتوانیم به خوبی از اتفاقات شبکههای اجتماعی بهره ببریم.
نمکدوست با بیان اینکه شبکههای اجتماعی حتما یک فرصت محسوب میشوند، گفت: ما باید بتوانیم این فرصت را مورد مطالعه قرار دهیم و برای ارتقاء از آن استفاده کنیم. شبکههای اجتماعی میتوانند به امکانات روزنامهنگاری وسعت و عمق ببخشند ولی نظام آموزشی ما هنوز به صورت جدی درگیر این قضیه نشده است. از آغاز تولد تاکنون روزنامهنگاری با فناوری رسانه آمیخته بوده است و اصلا شما نمیتوانید فناوری رسانهای را بدون روزنامهنگاری متصور شوید و نمیتوانید روزنامهنگاری را بدون فناوری رسانهای تصور کنید. روزنامهنگاری با چاپ متولد شد و چاپ یکی از عرصههای اصلی گسترش روزنامهنگاری است.
این روزنامهنگار با بیان اینکه آمدن فناوری، حتما به کمک روزنامهنگاری است و روزنامهنگاری هم حتما مدافع تحول فناوری است، خاطرنشان کرد: زمانی که ما با وب ۱ و با وب ۲ مواجه شدیم، پاسداری میان روزنامهنگاری و اینترنت امری بدیهی و روشن بود. افزون بر همه دستاوردهایی که اینترنت برای روزنامهنگاری داشته است، مثل رهایی از زمان و مکان روزنامهنگاران را به فضای وب نیز مسلط کرد. یکی از کارهای مهمی که وب ۲ انجام داد این بود که ما روزنامهنگاران را وادار کرد تا صریحتر، عمیق تر و دقیقتر به موضوعات بپردازیم.
او در توضیح مطلب بالا گفت: وب ۲ به ما نشان داده است که اگر صریحتر، عمیقتر و دقیقتر به موضوعات نگاه نکنیم ظرفیت این کار را دارد که در سطوح غیرحرفهای و توأمان با چالشهای اختصاصی خودش این کار ر ا انجام دهد؛ بنابراین وب ۲ فشار مثبت رو به جلویی به ما روزنامهنگاران آورده است تا کارهایمان را بهتر انجام دهیم.
نمکدوست در ادامه سخنانش به بیان توضیحاتی دربارهی تفاوت میان شبکههای اجتماعی و رسانههای اجتماعی پرداخت و دربارهی حضور روزنامهنگاران در شبکههای اجتماعی، گفت: ما روزنامهنگاران حرفهای هستیم و همواره به عنوان یک فرد حرفهای باید پایبند موازین اخلاقی باشیم ولی این موضوع بدین معنی نیست که از دیگر فعالان شبکههای اجتماعی نیز این انتظار را داشته باشیم چون غیرممکن است و اصلا نباید این اتفاق بیفتد. بعضا عدهای فکر میکنند که همه باید در شبکههای اجتماعی فرهیخته باشند؛ این در حالی است که شبکه مجازی همان جامعه است اما اینکه ما روزنامهنگاران در عرصه حرفهای اخلاق حرفهای را رعایت می کنیم یا نه موضوع دیگری است که یکی از مهمترین چالشهای روزنامهنگاری ما محسوب می شود.
نمکدوست مهارتها، رفتارهای تحلیلی و تعقیبگرایی را سه راهکار مهم برای روزنامههای ایران برشمرد و گفت: ما باید بتوانیم در روزنامههایمان تحلیل داشته باشیم و دربارهی اخبار روز گذشته تحلیلهایی را ارائه دهیم. همچنین باید بتوانیم تعقیبگران پرقدرتی باشیم، نه شکارچیان پرقدرت. در حال حاضر باید بفهمیم چطور باید خبر را تعقیب کنیم و به سرمنزل مقصود برسانیم.
در این نشست همچنین ضیاییپرور، مدیرکل روابط عمومی میراث فرهنگی و استاد ارتباطات به بیان توضیحاتی دربارهی تاریخچه اینترنت و شبکههای مجازی پرداخت و تغییر مفهوم مخاطب، تغییر مفهوم تیراژ، تغییر سبک خبرنویسی، نوع ارتباطات فرد به فرد، سوژهیابی، تغییر مفهوم دروازهبانی خبر، تغییر مفهوم زمان، تغییر مساله اعتبار منبع و شکاف نسلی را از جمله تهدیدها و فرصتهای شبکههای اجتماعی برشمرد.
او همچنین در سخنانش این خبر را اعلام کرد که در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ۹۰ کانال خبری تلگرام حضور دارند و غرفههای آنها در طبقه دوم شبستان مصلی امام خمینی (ره) واقع شده است.