b_300_300_16777215_00_images_955_T.jpg

همزیستی نیوز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از افزایش تعرفه ترانزیت کالا توسط ترکمنستان گلایه کرد و گفت: این کشور همسایه برای تزانزیت کالا به ازای هر کیلومتر مربع مسافت، یک دلار تعیین کرده که این اقدام با واکنش منفی و دلخوری تجار و بازرگانان ایرانی مواجه شده است.

به گزارش ایرنا حسینقلی قوانلو شنبه شب در نشستی خبری در گرگان افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با سازمان توسعه تجارت مکاتبه لازم برای مقابله با این افزایش تعرفه ترانزیت را انجام داده است زیرا این اقدام ترکمنستان تجارت بازرگانان را با کشورهای قزاقستان و ازبکستان نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به گفته وی از ابتدای امسال صادرات کالا از استان گلستان به کشورهای قزاقستان و ازبکستان از طریق عبور از کشور ترکمنستان دست کم بین 4 تا 5 میلیون دلار بوده است.
در این نشست رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد در خصوص افزایش تعرفه ترانزیت کالا توسط کشور ترکمنستان حرکت متقابل انجام دهد.
رمضانعلی بهرامی افزود: چنین اقدامی توسط کشور ترکمنستان و افزایش ناگهانی تعرفه تزانزیت کالا به پنج برابر ضرورت آن را ایجاد کرده است که مسوولان کشورمان اقدام موثری در این رابطه انجام دهند.
این اظهارات در حالی بیان می شود که در زمان تنظیم و انتشار این خبر برخی رسانه ها از اقدام متقابل ایران و افزایش تعرفه ترانزیت کالا از ترکمنستان به ایران خبر می دهند.
به گفته رییس اتاق بازرگانی گرگان با این اقدام کشور ترکمنستان، بازار رقابتی برای صادرات کالای تولیدی کشورمان به ویژه استان گلستان که در همسایگی کشورهای آسیای میانه قرار دارد؛ با افت مواجه خواهد شد.
اکنون گمرک اینچه برون واقع در شمال استان گلستان به عنوان مرز خشکی یکی از گمرک های اصلی کشورمان برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه به شمار می رود.

*تصویب منطقه آزاد اینچه برون گام بزرگ برای توسعه گلستان است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین در این نشست گفت: تصویب منطقه آزاد اینچه برون از سوی دولت که قول رییس جمهور به مردم این استان بوده است، گام بسیاری بزرگ برای رونق توسعه منطقه به شمار می رود و شنیده ها حاکیست بیش از 50 درصد نمایندگان مجلس موافق آن هستند.
منطقه مرزی اینچه برون از توابع شهرستان گنبد در استان گلستان حلقه اصلی اتصال تجارت ایران با ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه است.

* احیای 40 واحد تولیدی با 796 فرصت شغلی در گلستان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون 40 واحد تولیدی تعطیل شده این استان با حمایت های انجام شده، دوباره احیا و رونق گرفته است.
وی با بیان اینکه با احیای این تعداد واحد تولیدی 796 شغل در گلستان ایجاد شده است، افزود: همچنین در این مدت 309 واحد تولیدی پروانه جدید دریافت و راه اندازی شده اند.

* رشد 57 درصدی مجوز برای واحدهای بهره بردار تولیدی در گلستان
وی ادامه داد: در 4 ماه نخست امسال برای 44 واحد تولیدی بهره بردار جدید در استان گلستان مجوز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 57 درصدی برخوردار است.
وی افزود: همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی در رونق تولید گلستان طی همین مدت از رشد 100 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است به طوری که در این مدت 860 میلیارد ریال سرمایه جذب شد.
قوانلو گفت: پیش بینی می شود جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در رونق تولید گلستان در هفته دولت با بهره برداری از 20 واحد تولیدی با ایجاد اشتغال برای 743 نفر به یک هزار و 530 میلیارد ریال افزایش یابد.
به گفته وی ایجاد اشتغال جدید در بخش صنعت گلستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد دارد.
به گفته وی اکنون گلستان رتبه 21 را در میان استان های کشور در بخش ارزش افزوده بخش صنعت دارد.
در این نشست معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان گزارشی از شناسایی هشت خوشه صنعتی برای صنایع کوچک استان ارایه داد و گفت: شناسایی این خوشه های صنعتی در بخش های خوراک دام و طیور، پرورش طیور، ابریشم بافی، فرش دستباف، ادوات کشاورزی، فرآورده های لبنی و آرد است.
سید رضا مُسلمی عقیلی افزود: 650 واحد صنعتی کوچک و متوسط در شهرک ها و نواحی صنعتی استان گلستان در حال بهره برداری است که سرمایه گذاری در ایجاد خوشه های حمایتی و صادرات و واردات کالا برای این صنایع بسیار ضروری است.
به گزارش ایرنا بر اساس آخرین داده های آماری؛ استان گلستان حدود یک میلیون و 900 هزارنفر جمعیت دارد و اقتصاد این استان مبتنی بر کشاورزی و روستامحور است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار